Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys avioerosta ja omaisuuden jakamisesta

Vierailija
17.12.2017 |

Ystäväni erosi miehensä kanssa 10vuoden avioliitosta. Heillä oli avioehto, jonka mukaan "toisen nykyinen tai tuleva omaisuus, tuotto tai omaisuuden sijaan tullut omaisuus" ei toiselle kuulu.

Ennen eroa olivat juuri muuttaneet omaan taloon asumaan jonka ystäväni osti itse omilla perintörahoillaan ja talo on vain hänen nimissään. Kaikki talon huonekalut ja kodinkoneet uusittiin tämän muuton yhteydessä ja kaikki ne ystäväni osti omilla perintörahoillaan joko uutena liikkeistä tai käytettynä nettikirppareiden kautta.

Mies on palkannut asianajajan jonka kautta vaatii ystävältäni puolia kaikesta irtaimesta omaisuudesta ja asianajaja kehottaa häntä saapumaan ensiviikolla toimistolleen sopimaan omaisuuden puolittamisesta.
Listalla ovat uudet sänky, sohvat, nojatuolit, keittiön ruokailuryhmä, pesukone, 6kpl design valaisimia, 3 antiikki vitriiniä, 4 mattoa, pölyimuri, kahvinkeitin, mikro ja Arabian vanhat astiastot ja koriste-esineet, televisio, kotiteatteri ja jopa puhelimen laturi ja wc-harja.
Onko miehellä oikeus puoliin irtaimista ottaen huomioon avioehdon?
Ystäväni nettipankista löytyy kuitit kaikista uutena ostetuista irtaimesta sängystä juomalaseihin ja hän on ne tulostanut talteen. Ainoastaan käytettynä ostetuista tavaroista ei löydy kuittia mutta niihinkin todistajat kyllä. Olen itse toisen ystävän kanssa hakenut nämä käytettynä ostetut huonekalut ja astiat tälle eronneelle ystävälle siten että hän on ennen tavaroiden hakua antanut henkilökohtaisesti rahan käteisellä minulle tai toiselle ystävälle. Muistan tarkkaan itse hakemani tavarat ja hinnat ja paikkakunnat (ne olen hakenut autollabi naapurikunnista yksityisihmisten kotoa).

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yatäväsi palkkaa itsellee oman asianajajan

Vierailija
2/79 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hänellä ei ole varaa asianajajaan. Perintörahat menivät taloon ja huonekaluihin ja kodinkoneisiin.

Alustavasti haluaisin kysellä - onko ystävälläni aihetta pelätä että miehelle lain edessä kuuluu puolet irtaimesta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se ollakkii , että rouva joutuu vähän erossa tietä tasoittelee. Avioehtohan ei ole 100 % tae sille, että mitään ei toisen omaisuudesta saa. Puhutaanko siinä kohtuullistamisesta vai miten se menee 🤔🤔

Vierailija
4/79 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni miehellä ei ole oikeutta siihen irtaimeen, jonka ex vaimo voi näyttää toteen itse ostaneensa. Ja kodinkoneet yleensä oston yhteydessä laitetaan jonkun ihmisen nimiin. Jos ne ovat laitettu oston yhteydessä ystäväsi nimiin myymälän tietokantaan ne ovat hänen omaisuuttaan. Jos kuittejs ei löydy niin gigantista voi ainakin mennä pyytämään tulosteen mistä käy ilmi tuote ja se, kenen nimissä tuote on.

Vierailija
5/79 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystävällesi oma asianajaja. Ei sekään kohtuutta ole jos toinen maksanut rahoillaan kaiken ja siittä kaikesta puolet menee ihmiselle joka ei ole euroakaan maksanut alunperin.

Vierailija
6/79 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

NEtistä kopsattua:

Pääsäännön mukaan avioehtosopimukset ovat osapuolia sitovia oikeustoimia. Sopimusta voidaan kuitenkin poikkeuksellisesti sovitella osituksen sovittelulla. Sovittelun seurauksena voidaan määrätä, että avioehtosopimuksessa avio-oikeudesta vapaaksi määrätty omaisuus tulee olemaan osaksi tai kokonaan avio-oikeuden alaista omaisuutta.

Sovittelu siis tapahtuu avioeron tai toisen puolison kuoleman jälkeen toimitetussa osituksessa (ks. ositus). Sovittelun edellytyksenä on, että ositus johtaisi ilman sovittelua kohtuuttomaan lopputulokseen tai toinen puoliso saisi perusteettomasti taloudellista etua. Harkittaessa sovittelun edellytyksiä huomioon otetaan mm. avioliiton kestoaika, puolisoiden toiminta yhteisen talouden hyväksi ja omaisuuden kartuttamiseksi ja säilyttämiseksi sekä muut vastaavat puolisoiden taloutta koskevat seikat.

Sovittelun mahdollisuus aiheuttaa sen, että avioehdon sitovuus tulevaisuudessa voi olla epävarmaa. Puolisot eivät voi koskaan olla täysin varmoja siitä, että heidän omaisuutensa olisi suojattu avioehdon nojalla vaan aina on olemassa vaara, että sopimusta sovitellaan ja samalla määrätään omaisuuden kuulumisesta avio-oikeuden alaisuuteen. Vaara on kuitenkin pieni, sillä sovittelu on mainituin tavoin poikkeuksellinen korjauskeino osituksen lopputuloksen osalta eikä siihen ryhdytä vähäisin perustein.

Eli jos tilanteessa on jotain sellaista, että tasoitukseen on aihetta, niin voihan siinä noin käydä. 

Vierailija
7/79 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mieti palkkaatko asianajajan vai lähdetkö oikeuteen. Minä palkkaisin asianajajan ja sanoisin että miehellä ei oikeutta omaisuuteeni. Mikä on miehen omaisuuden arvo?

Vierailija
8/79 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänellä ei ole varaa asianajajaan. Perintörahat menivät taloon ja huonekaluihin ja kodinkoneisiin.

Alustavasti haluaisin kysellä - onko ystävälläni aihetta pelätä että miehelle lain edessä kuuluu puolet irtaimesta?

Eihän kukaan ole oikeasti niin hullu, että käyttää kaikki rahansa ko asioihin? Miksi edes muuttivat juuri, kun kerran hetimiten tuli erokin?

Vierailija
9/79 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, pitäisi tietää, mikä on ollut omaisuuksien määrä liittoa solmiessa ja miten sitä on kumpikin kartuttanut suhteen aikana ja miten yhteisiin kuluihin on osallistuttu viimeiset 10 vuotta. 

Vierailija
10/79 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano ystävällesi että käy vain kuulemassa mitä asianajajalla on sanottavana, ja näyttämässä dokumenttinsa. Ettei vaan sovi tai laita nimeään mihinkään. Asianajan neuvontaa saa sitten tietojensa kanssa ihan muutamalla satasella.

Vierailija
11/79 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kukaan ole oikeasti niin hullu, että käyttää kaikki rahansa ko asioihin? Miksi edes muuttivat juuri, kun kerran hetimiten tuli erokin?

Miehellä oli ollut salasuhde pidemmänaikaa josta kellään ei ollut aavistusta ennenkuin mies kertoi asian normaalin työpäivän jälkeen.

Vierailija
12/79 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, mieti palkkaatko asianajajan vai lähdetkö oikeuteen. Minä palkkaisin asianajajan ja sanoisin että miehellä ei oikeutta omaisuuteeni. Mikä on miehen omaisuuden arvo?

Mies omistaa vaatteensa ja muut vastaavat henk.koht tavarat. Hän on ammatiltaan muusikko jolla on paljon eri kalliita nstrumentteja. Nämä vei mukanaan. Soittimista osan miehelle on maksanut ystäväni eli miehen ex vaimo. Näistäkin löytyy todisteena kuitit että ystäväni on maksanut osan näistä tuhansien arvoisista instrumenteista omalta tililtään. Eikö täten nämä soittimetkin tule vähintään puolittaa? Onhan ystäväni ne maksanut ja mies vei lähtiessään kaikki soittimet kysymättä ex vaimoltaan mitään. Yksi soittimista oli myös exvaimon itselleen ostama ja senkin mies vei. Arvoltaab joitakin satoja euroja.

Vierailija
13/79 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ystäväsi sai perinnön, niin oliko siinä aviopuolisot suljettu ulkopuolelle?

Vierailija
14/79 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano ystävällesi, että menee oikeusaputoimistoon.

Vierailija
15/79 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehellä oli ollut salasuhde pidemmänaikaa josta kellään ei ollut aavistusta ennenkuin mies kertoi asian normaalin työpäivän jälkeen.

Lisäksi on perusteita epäillä että miehen salasuhde alkoi sen myötä hiukan sen jälkeen kun parille teki avioehdon ja avioehto on voinut vaikuttaa miehebm päätökseen hankkia salasuhde toiseen naiseen. Eikö tälläkin voi olla merkitystä asiassa jos oikeuteen lähdetään?

Mies eli pitkään kaksoiselämää ennen kuin salasuhde paljastui. On myös tiedossa että miehen uusi nainen on rahaton ja parilla on rahapula/ tämä ystäväni exmies on isoissa veloissa oleva jossa kymmenien tuhansien ulosotot.

Vierailija
16/79 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano ystävällesi, että menee oikeusaputoimistoon.

Suosittelin tätä mutta ystäväni sanoi ettei saa oikeusapua koska asuu omassa talossa/hänellä on omaisuutta. Kehoitin kyllä silti yrittämään.

Vierailija
17/79 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän me jaettas vaikka keittiönpöytä, kun minä oon maksanu siitä 70%? Moottorisahalla päästä pätkä pois? Minä saisin neljän hengen, mies kahden hengen pöydän. Eikö aikuiset ihmiset osaa edes huonekaluja jakaa ilman riitaa. Pitikö mennä p*nemaan ennen eroa. Aikuiset ihmiset, oikeesti..

Vierailija
18/79 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän me jaettas vaikka keittiönpöytä, kun minä oon maksanu siitä 70%? Moottorisahalla päästä pätkä pois? Minä saisin neljän hengen, mies kahden hengen pöydän. Eikö aikuiset ihmiset osaa edes huonekaluja jakaa ilman riitaa. Pitikö mennä p*nemaan ennen eroa. Aikuiset ihmiset, oikeesti..

Niin. Tällä ystäväni miehellä oli yli vuoden salasuhde toiseen naiseen josta ei tiennyt kukaan yli vuoteen. Ei ystäväni, eivät ketkään parin yhteiset kaverit tai edes miehen äiti. Työpaikkaromanssista kyse joka muuttui salasuhteeksi ja mies kertoi kaiken erään työpäivän päätteeksuöi ja asuu nyt tämän toisen naisen kanssa.

Vierailija
19/79 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo, koska ei erossa puoliteta omaisuutta vaan sen arvo. Vaikka ei olisi avioehtoa, niin toisen ostamia (ja siten omistamia) tavaroita ei tarvitse jakaa, vain niiden arvo ratkaisee.

Yksikään fiksu asianajaja ei ryhdy jakelemaan kirjeitä, joissa sanotaan, että Arabian lautaset menee nyt puoliksi.

Vierailija
20/79 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Tällä ystäväni miehellä oli yli vuoden salasuhde toiseen naiseen josta ei tiennyt kukaan yli vuoteen. Ei ystäväni, eivät ketkään parin yhteiset kaverit tai edes miehen äiti. Työpaikkaromanssista kyse joka muuttui salasuhteeksi ja mies kertoi kaiken erään työpäivän päätteeksuöi ja asuu nyt tämän toisen naisen kanssa.

Jaa että sellanen tapaus taas. Sentti selkärankaa sitten. Turhan yleistä nykypäivänä..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan