Ihmettelyä Jehovan Todistajista
Minkähän takia osa on olevinaan niin hyviä ja kunnon uskovaisia ja tekevät sitten uskonnon varjolla vaikka mitä.
esim. Seurustelee vaikka avioeroa ei ole vielä myönnetty.
Vie lapset isältään koska isä ei ole jt.
Pelottelevat lapsia jehovan vihalla.
Uskomatonta touhua. Olen tähän asti ollut kiinnostunut asiasta ja monet opetukset ovat tuntuneet järkeenkäyviltä, mutta jos todella tälläista saa tehdä niin jatkampa oikean asian etsimistä! Ei kiitos tuollaiselle!!!!
Kommentit (48)
Mormonien pitää maksaa 10% palkastaan mormoniyhteisölle.
Kun käytiin kerran tutustumassa jehoviin uskontotunnilla, ne oli niin mielin kielin. Yli 90% jehovista käy kaikissa kokouksissa, joita oli jopa 5 viikossa! Mahtaa olla painostavaa. Sit ku seinällä oli niitä kokousten aiheita, yks oli joku " Helvetin tuli on polttavaa" . Huhhuh. Kuvittelevat tosiaan olevansa Jehovan valittu kansa, niin kuin kyllä kaikki uskonnot pitävät itseään valittuna kansana, joka pelastuu.
.. juuri näihin juttuihin koska niin paljon täällä puhutaan pahaa eikä tiedetä mistään mitään. Noista Jt rahoista vielä. MIettikääpöä ketkä ovat katastrofi alueilla ensimmäisten joukoissa auttamassa muita? Jt:t. Ja kaikki vähänkin aivosoluja omistavat tietävät että esim. siihen tarvitaan rahaa. Rahaa tarvitaan myös kirjallisuuden painamiseen (ovilla levitettävä kirjallisuushan on myös vapaaehtoista)
Salien ylläpito maksaa: sähkölaskut, vesilaksut, kiinteistövero jne. jne. Pitäisi vähän ajatella ensin....
Mutta mitä pahaa siinä sitten on että kaikki nämä maksetaan VAPAAEHTOISILLA lahjoituksilla eikä esim. verotuksena tai kolehtina? Samoihin asioihin kuulkaa menee teidän luterilaistenkin rahoja, luuletteko että kirkkojen ylläpito on ilmaista?
seurakuntalaisten pusseista.
Silti seurakunnat ovat pääasiassa Helsingin seurakunnan omistuksessa.
Siinä nyt ei ole mitään uutta et jehovantodistajien seurakunta on bisnesyritys. Rahat menee jenkkilään. Muutamien ihmisten pussiin.
Ottakaa nyt hyvät ihmiset selvää asioista ennekuin täällä mollaatte ketään? Miksi tämä keskustelu aina loppuu siihen kun kerron esim. siitä miten monet ev. lut kirkkoon kuuluvat ovat hylänneet jt-sukulaisensa vain siksi että hänestä on tullut jt? Jt:t eivät hylkää perheitään, eroaminen käy helposti, riittää seim. kirje vanhimmille. Ottakaa selvää, älkää puhuko tuollaisia VALHEITA kun näyttää siltä ettette TIEDÄ mitään, vaan uskotte kuulopuheisiin. T: Eräs jonka sukulaisia jt
Vierailija:
Ottakaa nyt hyvät ihmiset selvää asioista ennekuin täällä mollaatte ketään? Miksi tämä keskustelu aina loppuu siihen kun kerron esim. siitä miten monet ev. lut kirkkoon kuuluvat ovat hylänneet jt-sukulaisensa vain siksi että hänestä on tullut jt? Jt:t eivät hylkää perheitään, eroaminen käy helposti, riittää seim. kirje vanhimmille. Ottakaa selvää, älkää puhuko tuollaisia VALHEITA kun näyttää siltä ettette TIEDÄ mitään, vaan uskotte kuulopuheisiin. T: Eräs jonka sukulaisia jt
Aina pitää olla mollaamassa toisten uskontoja, sairasta!
Ootte sit ateisteja, Kristittyjä tai jotain muuta niin teidän " uskonnon" edustajista löytyy varmasti kans täys paskoja ja itseasiassa te taidatte ite olla pahimmasta päästä!
Hävetkää kakarat!
Jt ei ole uskonto vaan lahko jonka toiminta perustuu rahan keräämiseen.
Vaarallinen ja agressiivinen uskonto onkin.
Jehovan todistajien maailmankuva
Ulkopuolisen ei ole helppo ymmärtää sitä todellisuutta ja ajatusmaailmaa, jossa Jehovan todistajat elävät. Jehovan todistajien opinkappaleet, joiden mukaan nykyinen maailma tuhotaan hyvin pian ja se korvataan paratiisimaalla ei ole heille jonkinlaista teologista pohdintaa vaan todellisuutta, joka vaikuttaa heidän jokapäiväisiin päätöksiinsä.
Jehovan todistajat on lahko, joka pyrkii eristämään jäsenensä hyvin tiukasti muun yhteiskunnan ulkopuolelle. Eristäytymisen aste on kuitenkin yksilöllistä. Jehovan todistajilla on oma kieli, jonka sanavarastosta seuraa joitain esimerkkejä alla. Kieli antaa Jehovan todistajille identiteetin, jolla he erottuvat muista. Jokainen Jehovan todistaja voi tunnistaa toisen Jehovan todistajan hänen käyttämiensä sanojen perusteella. Kieli myös kontrolloi ajatuksia. Jehovan todistajat esimerkiksi kutsuvat uskontoaan " totuudeksi" . Niinpä heidän on vaikea ajatella, että " totuus" olisi valhetta. Jehovan todistajien ajatusmaailmaa onkin verrattu siihen tatalitääriseen ajatusmaailmaan, jota George Orwell kuvailee kirjassaan Vuonna 1984.
Jehovan todistajien ideologia on paitsi uskonnollinen myös poliittinen. Nykyiset poliittiset järjestelmät tullaan heidän näkemyksensä mukaan korvaamaan heidän omalla järjestelmällään lähitulevaisuudessa. Jehovan todistajat eivät itse aio toteuttaa vallankumousta, vaan heidän uskomustensa mukaan Jumala tulee tekemään sen. Tästä johtuen Jehovan todistajat näkevät poliittisen vaikuttamisen turhana: maailman kaikki ongelmat tullaan ratkaisemaan, kun Jumala hävittää pahat ja perustaa hallintonsa. Jehovan todistajien kirjallisuudessa esitetään toistuvasti, että tulevassa Harmagedonin sodassa Jumala tulee säästämään vain Jehovan todistajat. Noin 99,9 prosenttia maapallon väestöstä tullaan siis tappamaan tulevassa verilöylyssä. Tätä ennen Jehovan todistajat yrittävät saada mahdollisimman monet liittymään heidän uskontoonsa ja pelastumaan.
Jehovan todistajat uskovat heidän johtajiensa olevan Jumalan valitsemia ja ohjaamia. Heidät on valittu toimimaan Jumalan " kanavana" " hengellisen ravinnon" jakamiseksi ihmiskunnalle. Kaikki muut uskonnon ja poliittiset järjestelmät ovat Jehovan todistajien mukaan saatanan hallinnoimia.
Jatkuvia muutoksia opeissaan Jehovan todistajat selittävät " valon kirkastumisella" eli " totuuden" selvemmällä ymmärtämisellä. Esimerkkeinä äskettäin muuttuneista Jehovan todistajien opeista mainittakoon seuraavat: Jehovan todistajat opettivat noin 80 vuotta, että vuonna 1914 eläneet ihmiset näkisivät maailman lopun. Vuonna 1995 tästä opista luovuttiin. Nyt maailman lopulle ei ole asetettu takarajaa, vaikka sitä edelleen odotetaankin " hyvin pian" . Vuonna 1996 Jehovan todistajat hyväksyivät siviilipalveluksen. Tätä ennen Jehovan todistajat olivat kärsineet hyvinkin pitkiä vankeusrangaistuksia eripuolilla maailmaa aseellisesta ja siviilipalveluksesta kieltäytymisen vuoksi. Suomessa Jehovan todistajat on vapautettu vuonna 1987 voimaan tulleen lain perusteella asevelvollisuuden suorittamisesta rauhan aikana, vaikka he nykyään siis hyväksyvätkin siviilipalveluksen. Vuosittain Suomessa kieltäytyy kutsunnoissa asevelvollisuuden suorittamisesta noin 150 Jehovan todistajaa. Tämä tilanne asettaa Jehovan todistajat ja muut aseellisesta palveluksesta kieltäytyvät eriarvoiseen asemaan.
Äskettäin Jehovan todistajat kumosivat kiellon osallistua valtakunnallisiin ja kunnallisvaaleihin äänestämällä. Ilmeisesti tämä muutos oli tarkoitettu miellyttämään joitain eurooppalaisia valtioita, joissa Jehovan todistajat yrittävät saada itselleen virallisen aseman uskontona ja sen mukanaan tuomat taloudelliset edut. Saksassa Jehovan todistajat haluaisivat saada virallisen aseman mukanaan tuoman mahdollisuuden kantaa veroja jäsenkuntansa keskuudesta. Ranskassa Jehovan todistajien työtä on viime vuosina rajoitettu määräämällä heille ankaria veroja. Äänestämisen salliminen ei ilmeisesti johda Jehovan todistajien osallistumiseen vaaleihin tulevaisuudessakaan, mutta enää se ei ole Jehovan todistajista erottamisen uhalla kiellettyä.
Monet Jehovan todistajien toimintaa seuraavat toivovat, että muutoksia tulisi myös uskonnonvapauden toteutumiseen käytännössä Jehovan todistajien keskuudessa sekä verensiirtokieltoon. Tällä hetkellä Jehovan todistajilla ei voida sanoa olevan käytännössä mahdollisuutta valita uskontoaan vapaasti yhteisön voimakkaista toisinajattelijoita vastaan kohdistuvista sanktioista johtuen. Jehovan todistajat ovat olleet sanan- ja uskonnonvapauden esitaistelijoita monissa maissa, kun on ollut kysymys heidän omista vapauksistaan harjoittaa uskontoaan. Silti heidän omassa keskuudessaan sanan- ja uskonnonvapauden tila muistuttaa Pohjois-Korean tilannetta: vain viralliset näkemykset hyväksytään ja toisinajattelijat vaiennetaan tai eliminoidaan.
Verensiirtokielto aiheuttaa jatkuvasti kuolemantapauksia ympäri maapalloa. Jehovan todistajat korostavat haluavansa hyvää lääketieteellistä hoitoa vaihtoehtoisia menetelmiä käyttämällä, mutta näitä vaihtoehtoisia menetelmiä ei aina ole käytettävissä. Esimerkiksi Jehovan todistaja -leukemiapotilaiden kemoterapiahoitoa ei aina voida jatkaa ilman verensiirtoja. Toisinaan onnettomuustapauksissa verenhukka on niin suuri, että pelkät plasmavolyyminkohottajat eivät riitä pelastamaan uhria. Kehitteillä olevat hemoglobiinivalmisteet, jotka Jehovan todistajat ilmeisesti hyväksyvät, eivät vielä ole kliinisessä käytössä.
Eroavan ja erotetun kohtalo
Jehovan todistajien keskuudessä jäsenkunnan vaihtuvuus on suhteellisen suurta. Ulkopuolisen on vaikea käsittää sitä traumaa, jonka Jehovan todistajista eroaminen/erottaminen aiheuttaa. Jehovan todistajista erottaminen merkitsee erotetulle sitä, että Jehovan todistajat katkaisevat kaikki siteensä erotettuun henkilöön. Erotettuja ei saa edes tervehtiä. Tämä koskee myös sukulaisia, usein myös perheen jäseniä. Usein erottaminen merkitsee erotetulle henkilölle sitä, että hän menettää kaikki ystävänsä ja myös sukulaisensa, jos he ovat Jehovan todistajia. Jehovan todistajia kannustetaan valitsemaan ystävikseen vain toisia Jehovan todistajia ja pitämään ulkopuolisia " huonona seurana" . Kun joku yksilö lähtee tai pakotetaan lähtemään todistajista hän jää usein täysin yksin.
Jehovan todistajat erottavat jäseniään esimerkiksi seuraavista syistä: Jehovan todistajien oppien kritisoiminen, esiaviolliset ja avioliiton ulkopuoliset sukupuolisuhteet, uudelleen avioituminen (joissain tapauksissa), verensiirron ottaminen ja veren luovuttaminen, alkoholismi, tupakointi, homoseksuaalisuus ja pyhäpäivien vietto (joulu, syntymäpäivät, äitienpäivä jne.).
Liikkeestä eronneita koskevat samat säännöt kuin erotettuja. Niinpä Jehovan todistajista ei voi lähteä kunniakkaasti. Erottaminen onkin tehokas keino pitää Jehovan todistajat Jehovan todistajina.
Onko erottamisen jälkeistä elämää?
Erotetut ja eronneet ovat aina tervetulleita takaisin lahkoon. Päästäkseen takaisin erotetun täytyy kuitenkin " osoittaa katumusta" minkä hän voi tehdä käymällä Jehovan todistajien kokouksissa säännöllisesti kolme kertaa viikossa vanhimpien sopivaksi katsoman ajan. Tuona aikana kukaan Jehovan todistaja ei saa puhua hänen kanssaan eikä edes tervehtiä häntä.
Jotkut entiset jäsenet uskovat hyvinkin pitkään Jehovan todistajien oppeihin. Jehovan todistajien oppien mukaan erotetut kuolevat hyvin pian alkavassa Harmagedonin taistelussa, joten monet joutuvat elämään jatkuvassa kuoleman pelossa. Tieto on vähentänyt monien entisten Jehovan todistajien tuskaa. Internetin keskustelu palstoilla entiset Jehovan todistajat ovat voineet antaa toisilleen merkittävää vertaistukea.
Monet Jehovan todistajat elävät erottamisen pelossa. Monet haluaisivat lähteä Jehovan todistajista, mutta eivät voi, koska he menettäisivät perheensä ja ystävänsä. Monet joutuvat elämään henkisesti erittäin raskasta kaksoiselämää, jossa he esiintyvät Jehovan todistaja -perheenjäsenilleen ja ystävilleen eri henkilönä kuin mitä he todellisuudessa ovat.
Jehovan todistajien oppeihin uskovan on vaikea ymmärtää tällaista Jehovan todistajiin kohdistuvaa kritiikkiä. On turvallista tietää totuus elämän suurimmista kysymyksistä. Olo on mukava kun ympärillä on paljon ystäviä, jotka kaikki uskovat samalla tavoin. Sen sijaan on tuskallista tunnustaa itselleen, että ei tiedäkään vastauksia kaikkiin kysymyksiin. On tuskallista todeta, että Jehovan todistajista lähteminen merkitsee aina ystävien menetystä, joskus elinikäisten ystävien menetystä, joskus sukulaisten menetystä. On myös tuskallista huomata, että on käyttänyt niin paljon aikaa elämästään johonkin mihin ei enää usko.
Näin suuret ongelmat ovat usein liikaa ihmismielelle. Ihmismieli puolustautuu tällaisten ylipääsemättömiltä näyttävien ongelmien edessä esimerkiksi sulkemalla pois sen mahdollisuuden, että Jehovan todistajat eivät ole oikeassa. Ihminen yrittää kaikin tavoin puolustella omia käsityksiään, kun niistä luopuminen on tuskallista. Kymmenettuhannet ihmiset maailmanlaajuisesti kuitenkin lähtevät Jehovan todistajista vuosittain, joko vapaaehtoisesti tai pakosta. Jehovan todistajat voisivat vähentää tuskaa sekä nykyisten että entisten jäsenten keskuudessa kohtelemalla toisinajattelijoita armeliaammin.
Vierailija:
Minä odotan aina innoissani, että mokomat tulevat ovelle saarnaamaan ja lappusiaan jakamaan! Meillä käy tuollainen kesy kettu pihassa ja vein sille ulos ruokaa, kun viime kesänä sieltä ne pahaa aavistamattomat parantajat tulivat. Heitin siihen sitten legendaa, kuinka uskoin ketun olevan edesmennyt mummoni joka käy tarkistamasa, että kakki on hyvin. Höpötin ummet ja lammet sielunvaelluksista sun muista huuhaasta. Ai, niitä ilmeitä ja mutinaa. Mahtoi olla jutunjuurta kotimatkalla!
Tervetuloa vaan tänäkin vuonna! Jos kerkeäsi vielä pukeutumaan joksikin bushmanniksi..
Tiedän naisen, joka pisti jehovat tamppaamaan mattoja, kun pykäsivät sisälle kesken viikkosiivouksen.
Oikeesti, mä olen uskontojen suhteen erittäin suvaitsevainen, mutta en voi sietää näitä kotirauahn häiritsijöitä ja tuputtajia...
Mulla oli ekaluokalla ystävänä Jehovan todistaja tyttö, kiva tyttö, kävi paljon meillä.
Tämä tyttö kertoi minulle sitten äitinsä puhumia juttuja, miten Jehova oli ilmestynyt jollekin, kostanut pahoja tekoja ja surmannut jonkun vääräuskoisen.
Siis hirveitä pelottelujuttuja lapselle kerrottu!
Mua jäivät nuo tarinat vaivaamaan ja puhuin niitä tietenkin vanhemmilleni. Ystävyytemme vähän niinkun lopahti siihen, kun minä aloin nähdä painajaisia jutuista ja isäni mainitsi tytön äidille asiasta.
Nyt aikuisena ihmisenä puuttuisin varmasti itsekin jos minun lapsilleni tuollaisia kerrottaisiin " tosina" !
Ja periaatteita tosiaankin löytyy. Ei ole mielestäni järkevää verrata esim. Jehovan todistajaa ns. tapakristittyyn (evankelis-luterilaiseen, joka ei koskaan käy kirkossa, ja kuuluu kirkkoon vain siksi, että hänet on aikanaan uskoon kastettu eikä ole viitsinyt erota), vaan nimenomaan tosiuskovaiseen. Toisaalta evankelis-luterilainen usko painottaa sitä, että ihminen voi luoda henkilökohtaisen suhteen Jumalaan ilman jumalanpalveluksiakin, eikä siihen tarvita mitään välittäjää (vrt. Vartiotorniseura). Näin asia Raamatussakin ilmaistaan.
Mä voisin puhua tästä ihan mieluustikin (ystävällisessä hengessä), jos joku innostuu mukaan :)
minusta ehkä kaikkein tärkein piirre on uskonnossa se että ihminen saisi rauhassa rakentaa suhdettaan jumalaan ilman rajoituksia, sääntöjä, ohjeita, välittäjiä jne.
Jt:thän ei tätä ymmärrä. Heidän mielestä uskonto ei ole uskonto jos se on ns " vapaa" .
Minusta taas uskonnon pitää olla vapaa, siinä pitää olla liikkumatilaa jotta ihminen voi omana itsenään löytää oman uskontonsa ja itsensä.
Sitä kautta voi ylipäätään löytää jotakin pysyvää ja aitoa.
Mielenkiintoista nähdä, miten paljon p**kaa meistä puhutaan. Mutta onhan se " luvattu" Raamatussakin.
Kuten jo aiemmin on mainittu, niin JT-väkeen kuuluvat ovat myös erehtyväisiä ihmisiä, kaikki eivät toki ole ihastuttavia persoonia, vaikka uskovatkin. Minua on omassa seurakunnassa kohdeltu ihan kivasti, vaikka en kokouksiin aina pääsekään. Olen mielestäni oppinut paljon asioita, jotka minua ovat kiinnostaneet ja lisäksi olen pystynyt oppimaan elämään " paremmin" (vähemmän riitelyä, enemmän kiittämistä ja kunnioitusta perhe-elämässä...), jonka jopa aviomieheni (ei JT) on huomannut ja on sanonut sen nähtävästi johtuvan juuri uskosta.
Olen tuskin tavanomaisen JT:n näköinen, lävistetty, tatuoitu ja mustissa hiuksissa viihtyvä 2 lapsen äiti. Silti sydämeni on saanut paljon hyvää ja koen aitoa rauhoittumista " totuuden" kautta. Usko ei ole ahdistavaa, eikä sen tarvitse tunkeutua elämään ihan niin voimakkaasti, kuin ehkä joissakin perheissä siinä käy. Kannattaa siis muistaa, että meitäkin on AIKA ERILAISIA.
Olen kasvanut JT perheessä.
Minut erotettiin ja sen jälkeen lapsuudesta tuntemani ihmiset käänsivät katseensa muualle kun näkivät minut. Vanhemmille ja sisaruksille erottamiseni oli katastrofi. Suhde heihin muuttui.
Miksi minut erotettiin?
Tein vanhimmistolle 2 hlöä kysymyksiä liittyen uskonasioihin ja niistä uskoin voivani keskustella kun esitin joitain heidän näkemyksistään poikkeavia mielipiteitä olin kapinoitsija ja seuraavan sunnuntain kokouksessa erottamiseni julkaistiin koko seurakunnalle.
En tiennyt että tullaan erottamaan.
Erottamisen seuraukset
Eristäminen
En voi olla vanhempieni ja sisaruksien kodissa yhtä aikaa kun muut todistajat. Täytyy ilmoittaa milloin menen sinne muttei he välttämättä ilmoita milloin tulevat minun kotiini. Osa perheestä on inhimillisempiä kuin toiset.
Minua kytättiin kaupungilla, missä liikun ja kenen kanssa seurustelin ennen erottamista.
Uskon jumalaan edelleen mutta en voi ymmärtää ja hyväksyä niitä kaikkia määräyksiä joita järjestö asettaa, kaikkeen löytyy ohjeet, ihminen ei voi käyttää omaa harkintaansa kuin tietyissä asioissa siinä tapauksessa vedotaan omantunnon kysymykseen jos todistajat toimii toisistaan poikkeavalla tavalla. jos siis ihmettelee erilaisia toimintatapoja.
JT uskonnossa on paljon hyvää ja pidän niitä varsinaisia oppikysymyksiä oikeana. Raamatulla pystytään perustelemaan ne mitä ei siis Raamattua käytetä esim. ev-lut srk:ssa siellä luetaan katekismusta ja kirkoissa on virsikirjat. Miksi kirkoissa ei tutkita Raamattua Jumalan sanaa.
Uskontoa rasittaa kuitenkin rituaalit joita todistajat eivät pidä rituaalina vaikka hyvin hanakasti arvostelevat muiden uskontojen rituaaleja.
Se on aivan eri maailma mitä missä me tavisket eletään.
Heidän puhekielessään on meikeläiset ja ulkopuoliset.
Raamatussa todetaan Uudessa Testamentissa ettei Jeesus asettanut seuraajilleen ohjeeksi kun välttämättönmät ei " nippelisääntöjen kokoelmaa"
Monet uskonnot ovat ulkokultaisia jäseniä täynnään ja tältä ei JT uskonto myöskään välty.
Itselläni oli paljon pelkotiloja siitä etten miellytä jumalaa niin lapsena nuorena ja aikuisena. Tämä pelko rakentuu siitä ettei pelastuksestaan voi olla varma ennen kuin Harmagedon ja tuhatvuotinen valtakunta on ohi. Uskoaan, vaikka kuinka olis vahva epäilee riittääkö sekään.
Tuo opetuksen muutos on totta. Joskus puhuttiin että tämän asiainjärjestelmän päättyminen tapahtuu 1975 ja kun ei niin tapahtunut sen jälkeen on väitetty ettei missään julkaisussa ole asiasta mainintaa. En muista oliko julkaisuissa mutta siitä puhuttiin jatkuvasti kokouksissa ja konventeissa mikä on mielestäni se sama kuin se olisi ollut painettu.
En tiennyt että äänestäminen ja siviilipalvelus olisi hyväksyttäviä nykyään. Onkohan tosiaan niin ?
Omahyväisyys ja oikeassa olemisen varmuus, meillä on totuus on sisäänrakentunut yhteisöön. Miksi tätä totuutta ei saa ottaa tarkastelun alle ja keskustella siitä sen jälkeen kun on liittynyt yhteisöön. Haluaisin selvittää asioita ja kenties tutkia mutta tilanne on se että jos osoittaa kiinnostusta edes hiukan niin sitten alkaa tyrkytys/painostus tai ainakin koen sen niin. Siksi on helpompaa ettei osoita liikaa kiinnostusta asiaan vaikka se mieltä vaivaisi ajoittain.
Jeesus sanoi " Minä olen tie totuus ja elämä joka uskoo minuun se pelastuu."
1) erotettavalle kerrotaan etukäteen kyllä että tullaan erottamaan.
asia on toinen,jos ei erotettavaa saada kiinni,ei esim. vastaa puhelimeen jne
2) joo,varmasti kytätään et mitä teet kaupungilla,kun kuitenkin joitain asioita on mitä ei saa tehdä
3) keskustelemisesta ei ketään eroteta
ne jotka uskoi 66 voivat soittaa itse paikkakuntansa JT:lle ja kysyä noista asioista
66 varmaan itse uskoo kertomansa,ei kai muuten tuollasia höpöttäis...
ja ystävällisyyskö nyt on sit kiellettyä? pojot sun uskontotunnin pitäjälle et vei teidät valtakunnan salille
JT ei tarvi maksaa 10% tuloistaan mihinkään,vaan jokainen antaa omantuntonsa mukaan,minä työttömänä annan 2e/kk ja pidän sitä hyvänä,enempään kun ei nyt vaan oo varaa
Kokouksissa käydään koska ne on KIINNOSTAVIA!! :)
eronneen ex-vaimo ja lapset pitävät vielä häneen yhteyttä, vaikka hän muutti yhtäkkiä toisen kanssa yhteen ja erosi myöhemmin. Hylänneet eivät ole. Kuulemma todistajista eronnutta vikitellään kerran vuodessa uudelleen mukaan.