Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meillä on neljä lasta. Mitä mietteitä se sinussa herättää?

priimasperma
17.12.2017 |

Arki ja pyhät on hektistä menoa aamusta iltaan. Leviäsikö sinulla kasetti, vai olisiko se jopa unelmasi?

T. Mies 36v

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patalaiskoille av-mammoille en suosittele, enkä köyhille, ellei ole sossuperhe.

Mutta meillä ainakin toimii mukavasti!

Vierailija
42/83 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään nimessä haluaisi neljää lasta! Nautin siitä, että voin spontaanisti varata matkan vaikka Lontooseen ja pyörähtää siellä museoissa ja teatterissa. Kerran vuodessa haluan lähteä pidemmälle matkalle: nyt suunnitelmissa on matka New Yorkiin tai Australiaan.

Jotkut pitävät lapsettoman elämää ja vapautta itsekkäinä asioina, mutta eiköhän ne neljä lastakin ole ihan itse omasta tahdosta hommattuja. Perheellinen halusi saada lapsia, lapseton on kiinnostunut jostain muusta. Kysymys on valinnoista. Onneksi nykyään sitä valinnanvaraa on!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös neljä lasta. Kaikin puolin ihanaa, mutta voin sanoa, että onneksi molemmilla on ollut hyvät tulot koko ajan. Kyllä laadukas perhe-elämä on vienyt ja vie koko ajan todella paljon rahaa näin monen lapsen kanssa. Mutta mielellämme olemme valinnan tehneet, emme haluaisi laittaa rahojamme muuhunkaan. Minäkään en suosittele paljon lapsia ilman todella hyviä tuloja. Tai ainakin sanon näin, että elämä helpottuu suurperheessäkin huomattavasti, kun ei tarvitse pihistellä.

Vierailija
44/83 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on neljä lasta ja olen kyllä miettinyt, kuinka erilaista elämä olisi kaikkiaan ollut, jos lapsiluku olisi jäänyt kahteen.

Isäkin ehkä olisi vielä hengissä, jos ei olisi tehnyt palkkatyön lisäksi sivutöitä, jotta sai leivän pöytään, talon maksettua ja lapset joten kuten koulutettua. Isää ei sitten näkynytkään kuin pidemmillä suorilla, tosin sitten kun näkyi, oli aivan huippuisä.

Kyllähän Suomen Beckhammit voivat tehdä vaikka kymmenen lasta, normaalihankkeissa olevien on syytä tyytyä 1 - 2 lapseen.

T. Kahden teinin äiti

Vierailija
45/83 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa lapsia. Ihan ympäristönkin kannalta. Ei herätä positiivisia ajatuksia.

Vierailija
46/83 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Materiaalisesta hyvästä... Väitän että Suomessa ei voi tienata niin paljon, että rahat riittää 4 lapsen tarpeiden ostamiseen niin ettei heidän tarvi kadehtia muita. Jollekin hyvä tulo on 3000 e/kk, mutta toimarillekaan ei jää 10 000e/kk -palkasta käteen kuin 6000e. Jos siitä otetaan pois kuudelle sopivan talon lainalyhennys n. 3000e/kk ja 1000e ruokakulut, jää jäljelle 2000e joka kuu laskuihin 6 hengen vaatteisiin, polkupyöriin, lomakassaan, jättiautoon..

Jos puoliso työskentelee, tuskin tienaa yhtä hyvin eikä näin ollen vaikuta tilanteeseen juurikaan. Me tarjoamme normaalituloilla lapselle kalliin harrastuksen, jokavuotiset lomamatkat, muumimaailma-käynnit ja kivat vaatteet sekä kännykät.

Joo kyllä viimeisen kappaleen jutut kaikki onnistuu meillä. Mutta onko ne teillä vain siksi, ettei lapset joutuisi kokemaan kateutta? Itse kotoisin nippa nappa ylemmänluokan perheestä ja en kyllä ollut vapaa kateuden tunteista.

Kateus on asenne joka opitaan. Maailmassa ei olekaan niin paljon rahaa etteikö ihminen olisi kateellinen jos han on kateellisuuteen kasvanut.

Vierailija
47/83 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on vihreää ajattelua, että se kuormittaa ympäristöä kun on paljon lapsia. Edelleen viittaan siihen, että väestönkasvu onnjo negatiivista Euroopassa ja se väestönkasvun ratkaisu tapahtuu Afrikassa ja lähi-idässä. Lisäksi tällä hetkellä eurooppatoimii ylivuotoventtiilinä Afrikan ja lähi-idän väestönkasvulle. Siellä ei siis tarvi rajoittaa lisääntymistä kun Eurooppa ottaa kyllä. Yksi perustelu on juuri Euroopan neg.väestönkasvu.

Vierailija
48/83 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummasti on monella sellainen käsitys, että lapset tarvitsevat omat tietokoneet, televisiot, kaikki pelikonsolit ja vähintään kaksi ulkomaanmatkaa joka vuosi. Oma tietokone kyllä on hyvä, ainakin teini-ikäisillä ja sen vanhemmilla, mutta ihan oikeasti, ei niiden puhelintenkaan tarvitse olla 1000 euron malleja? Ei se raha tee lapsista onnellisia, vaan se asenne, jonka vanhemmat opettavat lapsilleen rahasta ja materiasta. Ja ennenkaikkea se aika, jonka vanhemmat käyttävät lapsiinsa. Olen varma, että monet suurperheiden vanhemmat viettävät paljon enemmän perheaikaa kuin jotkut, joilla on yksi lapsi, joka kasvaa tabletti kädessä 1-vuotiaasta asti.

Tärkeintä on, että tietää omat resurssit, ja päättää lapsiluvun sen mukaan.

Vierailija
49/83 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi yök.Kuormitatte liikaa tätä maapalloa, pirun itsekästä.

Just tätä en käsitä. Saattoi olla provo, mutta moni ajattelee näin. Liikakansoitus on ongelma ihan toisissa maissa ja Suomessa nimenomaan pitäisi tehdä lapsia. Ja ehkä mieluiten niiden perheiden, joissa todennäköisimmin kannatetaan tasa-arvoa ym, en nyt viitsi sanoa tarkemmin.

Vierailija
50/83 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että vanhemmuus näissä suurperheissä on hyvin erilaista kuin yhden tai kahden lapsen perheissä. Suurperheissä se on enemmän rutiinien hallintaa ja kokonaisuuden ohjaamistaja pienissä perheissä kandenkeskistä keskustelua ja vuorovaikutusta. Suurperheissä vanhemmilla ei ole aikaa paneutua päivittäin kahdenkeskisiin, intensiivisiin leikkihetkiin jokaisen lapsen kanssa. Olen kohdannut niitäkin, jotka väittävät, että he toimivat näin suurperheestä huolimatta, mutta todellisuudessa heillä ei ole käsitystä siitä, miten paljon kahdenkeskistä aikaa lapsen kanssa pienissä perheissä on. Toisaalta suurissa perheissä lapsilla on todennäköisemmin kavereita sisaruksistaan, mikä on suuri rikkaus lapselle. Itselläni on yksi ja me olemme lapsen kanssa lähes jokaisen hetken kahden tai kolmenkesken, mistä on lapselle varmasti hyötyä. Toisaalta koko perhe tiedostaa ja lapsikin on tuonut esille, että hän haluaisi sisaruksia ja se olisi lapselle parempi kuin ainoana lapsena oleminen juurikin tuon lapsiseuran vuoksi.

Vierailija
51/83 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paasataan siitä että on liikakansoottanu ja samaan hengenvetoon toteaa mieluummin matkustelevansa ympäri maailmaa. Jättäkää lentomatkat käymättä ja tehkää ekoteko.

Vierailija
52/83 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on, just kivaa. Yksi aikuinen, kaksi teiniä ja ekaluokkalainen.

Vierailija
53/83 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva ajatus, sitten kun lapset ovat kouluikäisiä tai isompia. Ehkä yli 10v ja varsinkin sitten, kun ovat aikuisia.

Valitettavasti omat voimavarani riittävät max kahteen. Nyt on yksi lapsi, jonka isästä olen eronnut. Toisen voisin ehkä tehdä. Olen introvertti, ura ja opiskelu on minulle tärkeää ja oma rauha. En varmaan kestäisi jatkuvaa touhua ja meteliä ympärilläni. Ainakin pitäisi olla tosi iso talo ja hyvä, osallistuva mies.

Vierailija
54/83 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että vanhemmuus näissä suurperheissä on hyvin erilaista kuin yhden tai kahden lapsen perheissä. Suurperheissä se on enemmän rutiinien hallintaa ja kokonaisuuden ohjaamistaja pienissä perheissä kandenkeskistä keskustelua ja vuorovaikutusta. Suurperheissä vanhemmilla ei ole aikaa paneutua päivittäin kahdenkeskisiin, intensiivisiin leikkihetkiin jokaisen lapsen kanssa. Olen kohdannut niitäkin, jotka väittävät, että he toimivat näin suurperheestä huolimatta, mutta todellisuudessa heillä ei ole käsitystä siitä, miten paljon kahdenkeskistä aikaa lapsen kanssa pienissä perheissä on. Toisaalta suurissa perheissä lapsilla on todennäköisemmin kavereita sisaruksistaan, mikä on suuri rikkaus lapselle. Itselläni on yksi ja me olemme lapsen kanssa lähes jokaisen hetken kahden tai kolmenkesken, mistä on lapselle varmasti hyötyä. Toisaalta koko perhe tiedostaa ja lapsikin on tuonut esille, että hän haluaisi sisaruksia ja se olisi lapselle parempi kuin ainoana lapsena oleminen juurikin tuon lapsiseuran vuoksi.

Samaa mieltä. Kyllä siinä on todella iso ero, onko käytännössä koko ajan lapsen kanssa kahden vai ollaanko isommalla porukalla, ja kahdenkeskistä aikaa on vain hetkittäin joskus. Siihen en osaa ottaa kantaa, kumpi on parempi. Olen itse yhden lapsen yh ja olemme lapsen kanssa tiivis tiimi. Toisaalta tuntuu, että tietynlainen aikuinen-lapsi-asetelma puuttuu, koska ei ole esim. parisuhdetta jota ylläpitää. Ymmärtääköhän kukaan mitä tarkoitan, en osaa nyt oikein selittää tuota.

Vierailija
55/83 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi yök.Kuormitatte liikaa tätä maapalloa, pirun itsekästä.

Just tätä en käsitä. Saattoi olla provo, mutta moni ajattelee näin. Liikakansoitus on ongelma ihan toisissa maissa ja Suomessa nimenomaan pitäisi tehdä lapsia. Ja ehkä mieluiten niiden perheiden, joissa todennäköisimmin kannatetaan tasa-arvoa ym, en nyt viitsi sanoa tarkemmin.

Suomalainen lapsi kuluttaa elinaikanaan luonnonvaroja kymmenien afrikkalaisten verran. Ei suomi ole kupla, vaan ihan samalla lailla se suomalainen lapsi tuhoaa maapalloa kuin 20 afrikkalaista. Neljän lapsen perhe kuluttaa maapalloa pienen afrikkalaisen kylän verran, puhumattakaan siitä, mikä on vaikutus seuraavan tuhannen vuoden aikana kun ne lapset ja heidän lapsensa lisääntyvät...

Vierailija
56/83 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäännytte ihan liikaa

Vierailija
57/83 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ei saisi sanoa ääneen, mutta nelilapsisessa perheessä lapset eivät saa riittävästi huomiota ja materiaalista hyvää.

Kasvoin kadeksanlapsisessa perheessä ja sain enemmän kuin riittävästi huomiota, eikä minulta puuttunut leluja, vaatteita tai mitään muutakaan.

Vierailija
58/83 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ei saisi sanoa ääneen, mutta nelilapsisessa perheessä lapset eivät saa riittävästi huomiota ja materiaalista hyvää.

Kasvoin kadeksanlapsisessa perheessä ja sain enemmän kuin riittävästi huomiota, eikä minulta puuttunut leluja, vaatteita tai mitään muutakaan.

Siis kahdeksanlapsisessa, ei "kadeksan"

Vierailija
59/83 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän sinä luulet. Mieheni kuuluu siihen 10%, joista kohkataan kun verotietoja julkaistaan. Materiaa on, liikaakin, myönnän sen. Itse teen töitä niin, että olen kotona kun lapsetkin ovat. Päiväkodissa ei kukaan ole ollut päivääkään.

Vierailija
60/83 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellasta, että pitäkää lapsenne kurissa kaupassa ja opettakaa heille, että kiertävät kaukaa toiset ihmiset. Kassajonossa ei saa tunkea kiinni muihin ihmisiin. Värikkäät tapit elikä lapset ovat pelottavia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi