Työhakemuksen suosittelijat
En keksi, kenet laittaisin. En ole kertonut työnhausta kenellekään enkä voi laittaa ketään nykyisestä työpaikasta, vaikka siellä ne parhaat suosittelijat tietty olis. Olen päässyt jo haastatteluvaiheesta jatkoon ja nyt "vaaditaan" suosittelijoita, ne kuulemma soitetaan kaikki läpi.
Varmaan pakko laittaa entisten työpaikkojen pomoja tai kollegoita tai jotain, vaikka ne tuskin muistavat minua. Tämä suosittelijavaatimus tuli nyt niin yllättäen, etten ehdi asiaa pohjustamaankaan. Kaikki joulukiireetkin menossa... Olen aina kuvitellut, että ne suosittelijat on hakemuksessa vain koristeena, ettei niillä ole niin merkitystä. Tällä kertaa en keksinyt ketään sopivaa.
Kommentit (119)
Itse en pysty samaistumaan työnantajaan joka ehdottomasti haluaa soitella entisille suosittelijoille. En vain pysty. Mitä ihmettä he luulevat saavansa siitä irti?
Ylipäänsä tuntuu että työnhakijoita pidettäisiin jonain valehtelijoina jotka olisivat feikanneet suurin piirtein kaiken ansioluettelossaan...
Itse olen pyytäny pari hyvässä ammatissa olevaa kaveria, esim. suosittelijan kohtaan voi laittaa "Kerttu Virtanen, myyntipäällikkö, puhnro". Minulla kans se tilanne että olen ollut vuosia samalla työnantajalla ja sen takia edellisiä pomoja en pyydä koska tuskin edes muistavat minua.
Kiusantekoa ja kyykytystä. Ei niitä oikeasti tarvita. Rekrytoija haluaa vain suojata omaa selustaansa. Mutta jos suosittelijan merkitsee hakemukseen niin kannattaa sopia asiasta etukäteen sillä hänelle todennäköisesti soitetaan.
Tuo suosittelijoiden vaatiminen on ihan älytöntä! Itsellenikin sanottiin kerran työhaastattelussa, ettei ole mitään asiaa töihin meiile, jos ei ole antaa ketään suosittelijaa!? Sitten kaivoin jonkun vuosia vanhan työharjoittelupaikan esimiehen suosittelijaksi.
No just näin minäkin ajattelen, vaikka en osannut sitä itselleni sanoiksi pukea! Olen tehnyt aikaisemmin ihan erityyppistä työtä ja nykyinen työni olisi sitten samaa kuin se uusi, johon olen hakenut. Enkä voi laittaa ketään nykyisestä paikasta. Aikaisemmin olen keksinyt "luontevia" suosittelijoita, mutta nyt en. Ja tuli ihan puskista tuo, että ne pitää olla. Mitä muuta ne suosittelijat voi osata sanoa, kuin että "joo, se on hyvä työntekijä ja mukava ihminen, jos nyt oikein muistan".
ap
Taitaa tarkoittaa taas sitä, että työnantaja ei ole valmis kouluttamaan ja perehdyttämään ketään sihen työhön, vaan kaikki pitäisi osata valmiina ja mieluiten tietysti jonkun toisen opettamana. Juuri näitä "kun ammattitaitoista työvoimaa on vaikeaa löytää". Juu, on varmaan, kun itsekään et kenellekään anna mahdollisuutta sitä ammattitaitoa hankkia.
Ilmeisesti jotain suorittavan tason työtä? Ainakin kokeilta ja tarjoilijoilta näitä suosittelijoita ollaan kovasti vaatimassa.
Laita joku edellisen työpaikan esimiehistä. Soita ensin, esittele itsesi ja varmista, että muistaa sinut, ja kysy lupaa laittaa suosittelijaksi, kun sellaista pyydetään ja ketään nykyisestä paikasta et halua laittaa. Varmasti onnistuu.
Suosittelija voi toki olla joku muukin kuin työnantajan edustaja. Joku, joka tuntee sinut ja voi kertoa niistä hyvistä ominaisuuksista, joita sinulla tuohon työhön on.
Vierailija kirjoitti:
No just näin minäkin ajattelen, vaikka en osannut sitä itselleni sanoiksi pukea! Olen tehnyt aikaisemmin ihan erityyppistä työtä ja nykyinen työni olisi sitten samaa kuin se uusi, johon olen hakenut. Enkä voi laittaa ketään nykyisestä paikasta. Aikaisemmin olen keksinyt "luontevia" suosittelijoita, mutta nyt en. Ja tuli ihan puskista tuo, että ne pitää olla. Mitä muuta ne suosittelijat voi osata sanoa, kuin että "joo, se on hyvä työntekijä ja mukava ihminen, jos nyt oikein muistan".
ap
Siltä suosittelijalta on myös syytä kysyä että onko ok, ei siksi että häneltä pitäisi saada lupa, vaan siksi että osaa vähän varautua tulevaan puheluun.
Laitat siihen jonku kaverisi tai harrastetuttusi tms.
Voiko suosittelijaksi laittaa oman äidin? :D Ihan vain piruillakseen.
Suosittelijaksi laitat ainoastaan sellaisen henkilön, joka on itse siihen pestiin suostunut!
EiOLEKEtään kirjoitti:
Tuo suosittelijoiden vaatiminen on ihan älytöntä! Itsellenikin sanottiin kerran työhaastattelussa, ettei ole mitään asiaa töihin meiile, jos ei ole antaa ketään suosittelijaa!? Sitten kaivoin jonkun vuosia vanhan työharjoittelupaikan esimiehen suosittelijaksi.
Kaverille sanottiin haastattelussa, että olis otettu sut, mutta kun ei ole suosittelijaa, niin ei voida ottaa. No onneksi ei joutunut kyseiseen työpaikkaan, vaan sai paremman.
Vierailija kirjoitti:
Voiko suosittelijaksi laittaa oman äidin? :D Ihan vain piruillakseen.
Tottakai voi laittaa... Sukulaisuus ei ehkä edes paljastu jos on eri sukunimet :)
Vierailija kirjoitti:
Itse en pysty samaistumaan työnantajaan joka ehdottomasti haluaa soitella entisille suosittelijoille. En vain pysty. Mitä ihmettä he luulevat saavansa siitä irti?
Ylipäänsä tuntuu että työnhakijoita pidettäisiin jonain valehtelijoina jotka olisivat feikanneet suurin piirtein kaiken ansioluettelossaan...
Ansioluettelo voi näyttää hyvältä, mutta käytäntö voi olla ihan jostain toista. Sain aikoinaan paikkani hyvn cv:n, mutta myös suositusten perusteella. MInua kehuttiin todella hyväksi työntekijäksi, joka tuli myös hyvin toimeen asiakkaiden ja työkavereidensa kanssa. Palkkausvaiheessa minulle sanottiin, että kylläpä sinulla on hyvät suositukset ammattitaidon, mutta myös sosiaalisten taitojen takia.
Et ole ainoa, jolla on tämä ongelma. Jos et halua suosittelijaa nykyisestä työpaikastasi ja olet ollut siinä jo 10 vuotta tai olet ollut pitkään työttömänä, niin vaikeaa on! Edellisten työ- ja opiskelupaikkojen suosittelijat ovat kadonneet historian hämärään tai peräti kuolleet. Mistähän sitä silloin kaivaisi suosittelijan, kun ei ole edes riittävän vakuuttavia sukulaisia.
Onko oikeasti SUOMESSA edellytetty suosittelijaa, jotta saisi paikan vaikka muuten olisi ollut paras? Toisaalta ymmärrän, että halutaan tietää, millainen tyyppi on tulossa. Mutta onko suosittelijassa mitään mieltä sellaisessa tapauksessa, että hän on joku erikseen kehumaan pyydetty ammattisuosittelija?
Lain mukaan ei nimittäin saa sanoa mitään negatiivista entisestä työntekijästä. Tosin työnhakija voi itse perua hakemuksen, jos uusi työnantaja kysyy lupaa tiedustella edelliseltä työnantajalta hänestä. Kyllä sen äänensävystä kuulee, että "juoppohan se on, älä ota" vaikka sitä ei ääneen sanota.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti jotain suorittavan tason työtä? Ainakin kokeilta ja tarjoilijoilta näitä suosittelijoita ollaan kovasti vaatimassa.
Ei ole "suorittavan tason työtä" tuossa mielessä, vaan asiantuntijatyötä, toimistohommia. Tietynlaista suorittamista kai sekin on, mutta ei ole siis duunarihomma kyseessä vaan korkeakoulututkinnon vaativa työ.
ap
Ja siis ymmärrän erittäin hyvin, että JOS on hakemukseen laittanut suosittelijat, niin niihin otetaan yhteyttä, jos pääsee ns. toiselle kierrokselle haastattelun jälkeen. Mutta se ihmetyttää, että jos EI ole laittanut suosittelijoita, niin niitä erikseen vaaditaan.
ap
Työnantajan näkökulmasta jos henkilö ei pysty nimeämään jokaista entistä esimiestään suosittelijaksi niin jotain on vialla. Silloin soitellaan ei muulloin.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan näkökulmasta jos henkilö ei pysty nimeämään jokaista entistä esimiestään suosittelijaksi niin jotain on vialla. Silloin soitellaan ei muulloin.
Oletko vähän yksinkertainen, vai ymmärrämmekö hieman eri tavalla tuon "jotain on vialla"? Onko mielestäsi jotain vialla esimerkiksi minun tapauksessani, kun edellinen työnantaja on mennyt konkurssiin, enkä tiedä, missä esimies tällä hetkellä menee? Onko firman konkurssi minun syyni vai olisiko minun pitänyt aktiivisesti pitää yhteyttä edelliseen esimieheeni 10 vuoden ajan, että suositukset ovat kunnossa?
Ei minullakaan mitään suosittelijoita ole. Olen ollut nykyisellä työnantajalla 10 vuotta ja sitä edellinen työnantaja on mennyt konkurssiin enkä tiedä missä omistaja menee nykyään, lieneekö elossakaan. Nykyistä työnantajaa en tietenkään voi mainita suosittelijaksi, koska en halua hänen tietävän, että haen muuta työtä.
Oikeastiko näitä jossain oikein vaaditaan?