Cambridge-dieetistä kokemuksia?
Tätä ajattelin kokeilla, kun en nyt viime vuodenvaihteesta ole onnistunut laihdutuksessa ja elämäntapojen muutoksessa. Ajattelen, että raju muutos alkuvaiheessa ja siitä pikkuhiljaa oikeiden tapojen opettelu voisi toimia minulle, varsinkin kun saa sen valmentajan tsemppaamaan. Pudotettavaa olisi n. 25kg (vähintään) ja olisi kiva kuulla kokemuksia?
Kommentit (12)
Helppo dietti ja helposti saa kilot karisemaan, jos siis motivaatio on kohdillaan. Pari ongelmaa ko dietissä on, se, että opitko kuitenkaan syömään sitten oikein, kun sitä opettelet. Ja toisilla se sotkee aineenvaihdunnan pysyvästikin.
Kuulisin myös mielellään kokemuksia!
Itse ajattelen tätä alkuun pääsemisen apuna (paljon pudotettavaa) ja jotenkin se malli mitä kertovat eli opetellaan syömään oikein. Eikä vaan kehuta miten pusseilla muka pudotat kaiken ylimääräisen ja sen jälkeen osaat syödä tasapainosesti kun olet ensin kitunu monta kuukautta.
Mitä jos vaan kokeilisit syödä vähemmän ja oikeaa ruokaa, liikkua jonkin verran sekä jättää kaloripommit pois ruokavaliosta? Paljon helpompaa ja tehokkaampaa kuin kokeilla 10 eri Cambride-Oxford-Magic -diettiä
Multa lähti kiloja, mutta normaaliim ruokavalioon opettelut on ollut todella vaikeaa. Aineenvaihdunta meni pahasti sekaisin ja lihon nyt entistä helpommin. Ihan kaikki menetetyt kilot eivät ole tulleet takaisin, n. 3/4 osaa kuitenkin n. 2 vuodessa. :( Jotku onnistuu ja jotku ei. Nyt kierrän ihmedieetit kaukaa!
Eräs pieni ja erittäin pyöreä noudatti (selvästi kitui) tuota Cambridgeä 5-7 v sitten ja laihtuikin huomattavasti. Hänen ongelmansa tuntui aiemmin olevan itsekurin puute ja pulla ja suklaa ym. Sama ongelma on edelleen ja hän näyttää taas olevan samoissa entisissä mitoistaan, vähintään. Ei siis tuonut pysyvää apua ollenkaan. Aika nopeasti palasi paino. Pullaa menee ja paljon.
Kiitos kommenteista. Tuo pysyvän muutoksen opettelu on toki se avain, mikä on ainoa mikä voi estää ettei ne kilot tule hetkessä takaisin. Sen olen tiedostanut ja toivon mukaan myös opin. Toisaalta tässä vuosien varrella on tullut selväksi, että herkut ja mieliteot on se pahin heikkouteni ja siksi pitää varmaan vain asennoitua siihen, että joudun ns. laihduttamaan tai ainakin vahtimaan painoani loppuikäni, jos siis haluan pysyä normaalipainossa. Tuo aineenvaihdunnan pysyvä aleneminen hieman huolettaa, toisaalta siitä on ilmeisesti vähän ristiriitaista tietoa/mielipidettä asiantuntijoidenkin keskuudessa, että onko käytännössä mahdollista tai ainakin missä määrin. Toki aineenvaihdunta pysyvästi pienenee jo siitä että kiloja lähtee, eihän sitä koskaan voi syödä lihomatta samaa määrää 60-kiloinen mitä 100-kiloinen pystyy.
Ja olen kyllä jo vuosia yrittänyt sitä "mikset vain syö vähemmän"-neuvoa, mutta ei ole selvästikään toiminut. Vähän sama kuin sanoisi tupakkariippuvaiselle, että no mikset vain lopeta. Ei se ole niin yksinkertaista, vaan vaatii paljon työtä sekä fyysisesti että erityisesti henkisesti. Tiedän olevani henkisesti hyvin riippuvainen syömisestä, varsinkin sokeristen herkkujen. Ajattelen, että tällainen ketoosidieetti voi olla hyvä katkaisu siihen ja siitä sitten pikkuhiljaa lähdetään rakentamaan sitä oikeaa ruokavaliota. En tiedä onko mahdollista ikinä kokonaan päästä eroon riippuvuudestani (vrt. alkoholismi paitsi että syömistä ei voi lopettaa kokonaan toisin kuin alkoholia), mutta aion yrittää.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista. Tuo pysyvän muutoksen opettelu on toki se avain, mikä on ainoa mikä voi estää ettei ne kilot tule hetkessä takaisin. Sen olen tiedostanut ja toivon mukaan myös opin. Toisaalta tässä vuosien varrella on tullut selväksi, että herkut ja mieliteot on se pahin heikkouteni ja siksi pitää varmaan vain asennoitua siihen, että joudun ns. laihduttamaan tai ainakin vahtimaan painoani loppuikäni, jos siis haluan pysyä normaalipainossa. Tuo aineenvaihdunnan pysyvä aleneminen hieman huolettaa, toisaalta siitä on ilmeisesti vähän ristiriitaista tietoa/mielipidettä asiantuntijoidenkin keskuudessa, että onko käytännössä mahdollista tai ainakin missä määrin. Toki aineenvaihdunta pysyvästi pienenee jo siitä että kiloja lähtee, eihän sitä koskaan voi syödä lihomatta samaa määrää 60-kiloinen mitä 100-kiloinen pystyy.
Ja olen kyllä jo vuosia yrittänyt sitä "mikset vain syö vähemmän"-neuvoa, mutta ei ole selvästikään toiminut. Vähän sama kuin sanoisi tupakkariippuvaiselle, että no mikset vain lopeta. Ei se ole niin yksinkertaista, vaan vaatii paljon työtä sekä fyysisesti että erityisesti henkisesti. Tiedän olevani henkisesti hyvin riippuvainen syömisestä, varsinkin sokeristen herkkujen. Ajattelen, että tällainen ketoosidieetti voi olla hyvä katkaisu siihen ja siitä sitten pikkuhiljaa lähdetään rakentamaan sitä oikeaa ruokavaliota. En tiedä onko mahdollista ikinä kokonaan päästä eroon riippuvuudestani (vrt. alkoholismi paitsi että syömistä ei voi lopettaa kokonaan toisin kuin alkoholia), mutta aion yrittää.
ap
Jos ketoosia haluat, tee se mieluummin vhh-ruokavaliolla. Siinä syödään oikeaa ja terveellistä ruokaa eikä mitään pussijuttuja. Laihdutuksen jälkeen on helppoa kun on jo syömiset ok.
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen tätä alkuun pääsemisen apuna (paljon pudotettavaa) ja jotenkin se malli mitä kertovat eli opetellaan syömään oikein. Eikä vaan kehuta miten pusseilla muka pudotat kaiken ylimääräisen ja sen jälkeen osaat syödä tasapainosesti kun olet ensin kitunu monta kuukautta.
Pussikuureilla ei mitään oikeaa syömistä opi. Menee keho vain entistä enemmän sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pussikuureilla ei mitään oikeaa syömistä opi. Menee keho vain entistä enemmän sekaisin.
Ei sitä oikeaa syömistä niillä pusseilla olekaan tarkoitus oppia. Tarkoitus on antaa nopea startti, vetää ikäänkuin pöytä tyhjäksi ja aloittaa uudestaan sillä puhtaalla pöydällä se oppiminen kun aletaan taas pikkuhiljaa lisätä oikeaa ruokaa ruokavalioon. VLCD menetelmää käytetään myös ihan terveydenhuollossa jos BMI on yli 30, ja se voidaan toteuttaa joko ruoalla (tähän löytyy netistä ohjeet) tai sitten pussikeitoilla. Oikealla ruoalla VLC-dieetin toteuttaminen on todella tarkkaa, että kaikki ravintoaineet tulee katettua, noissa pusseissa ei tarvitse sitä miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pussikuurin aikana kyllä saadaan oppia siitä oikeasta syömisestä, ja niitä aletaan noudattamaan heti, kun pussit jäävät pois.
Ap:n suurin ongelma tässä on, että hänellä on syömishäiriö, siksi mikään dietti tai kuuri ei auta, kuin hetkellisesti. Siksi ei ole pystynyt tähänkään mennessä laihtumaan pysyvästi.
Ap vertaa syömistä alkoholismiin, että juomisen voi jättää, mutta syömisiä ei voi. VÄÄRIN, alkoholin voi jättää, mutta myös epäterveellisen ruuan voi jättää. Alkoholisti joutuu edelleen päivittäin juomaan ja syömishäiriöinen joutuu edelleen päivittäin syömään, senkin jälkeen, kun sairaudet ovat hallinnassa.
Itse olen laihduttanut vastaavalla kuin tämä cambridge, joten tiedän, että se toimii. Ja tiedän, että monella aineenvaihdunta sekoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä oikeaa syömistä niillä pusseilla olekaan tarkoitus oppia. Tarkoitus on antaa nopea startti, vetää ikäänkuin pöytä tyhjäksi ja aloittaa uudestaan sillä puhtaalla pöydällä se oppiminen kun aletaan taas pikkuhiljaa lisätä oikeaa ruokaa ruokavalioon. VLCD menetelmää käytetään myös ihan terveydenhuollossa jos BMI on yli 30, ja se voidaan toteuttaa joko ruoalla (tähän löytyy netistä ohjeet) tai sitten pussikeitoilla. Oikealla ruoalla VLC-dieetin toteuttaminen on todella tarkkaa, että kaikki ravintoaineet tulee katettua, noissa pusseissa ei tarvitse sitä miettiä.
Se, että pusseja käytetää terveydenhuollossa, ei tee pussikuuria millään muotoa terveeksi systeemiksi. Onhan niissä pusseissa "kaikki tarvittava", mutta paljon enemmän sitä, mitä elimistöön ei pitäisi lainkaan työntää.
Nostan vielä tätä jos löytyisi joku, joka on tätä dieettiä kokeillut. Tai edes seurannut läheltä jotakuta.
ap