Ylipainoisille pitää takoa kaaliin että ylipaino lyhentää elinikää
Kommentit (30)
Täytyy ruveta lihoamaan, heippa vaan.
Viisi virhettä noin lyhyessä tekstissä. Tyhmyyden on pakko verottaa muutama vuosi elinajasta.
Jokainen lihava tai muuten nuorempana kuoleva tekee palveluksen yhteiskunnalle.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005490573.html
Väestön ikääntyminen nimittäin vyöryy julkisiin menoihin kahdessa aallossa: edellisten kymmenen vuoden aikana vuotuiset eläkemenot kohosivat yli kolmanneksen 30 miljardiin euroon, ja seuraavaksi vuorossa ovat hoivan kustannukset.
Kun nykyisin noin 70-vuotiaat suurten ikäluokkien edustajat vanhenevat, palveluasumisen, kotihoidon ja laitoshoidon tarve kasvaa merkittävästi.
Taloussanomien valtiovarainministeriöltä pyytämä ennuste näyttää, että nykyisin noin viiden miljardin euron julkisten hoivamenojen arvioidaan lähtevän rivakkaan nousuun ja reaalisesti tuplaantuvan kahdessakymmenessä vuodessa.
Siksi nyt on korkea aika aloittaa laaja yhteiskunnallinen keskustelu siitä, kuka ”hoivapommin” maksaa.
Hoivaan voi jo nykyisin mennä miltei koko eläke
Kelan johtava taloustutkija Signe Jauhiainen sanoo Kelan omassa Sosiaalivakuutus-lehdessä, että ”tällä menolla menolla emme hoivataakasta selviä”. Jauhiaisen mukaan paine helpottaisi, jos historiallisen varakkaat suuret ikäluokat suostuisivat kustantamaan itse isomman osan omasta hoivastaan.
Aihe on vaikea, sillä palvelutalojen ja vanhainkotien julkiset asiakasmaksut ovat jo nykyisin korkeita. Eläkkeestä ja muista tuloista peritään kuukausittain enimmillään 85 prosenttia nettotuloista, joskin luku vaihtelee kunnittain.
Vaikka lähes koko eläke menisi hoivakuluihin, etenkin ympärivuorokautinen hoito on niin kallista, että useimmissa tapauksissa suurin osa kustannuksista jää silti verovaroin hoidettaviksi.
Hoivakuukauden hinta liikkuu 3 000–5 000 eurossa, ja koko Suomen julkisista hoivakustannuksista asiakasmaksuilla katetaan THL:n mukaan noin neljännes.
Puhtaasti yksityiseen hoitoon hakeutuminen tulee niin kalliiksi, että vain harvalla on siihen varaa. Onko suurten suurten ikäluokkien vaatiminen maksajiksi siis pelkkää populismia?
Pienemmät perinnöt tai korkeammat verot
Koska monien suurten ikäluokkien edustajien eläkkeistä mennee viimeisinä elinvuosina joka tapauksessa suuri osa hoivakuluihin, lisäpanoksen vaatiminen tarkoittaisi käytännössä heidän varallisuuteensa kajoamista.
Varallisuuden huomioon ottamista asiakasmaksujen määräytymisessä ovat väläyttäneet muun muassa Tampereen yliopiston apulaisprofessori Laura Kalliomaa-Puha ja Kelassa työskentelevä professori Olli Kangas.
Suurille ikäluokille on ehtinyt kertymään varallisuutta etenkin asuntoihin, ja myös heidän keskimääräiset eläkkeensä ovat korkeampia kuin aiemmilla sukupolvilla. Tutkimusten mukaan valtaosa eläkeläisistä eivät kuluta kaikkia eläketulojaan, vaan varallisuutta voi monelle kertyä vielä eläkeaikanakin.
Säästöjen käyttö tai esimerkiksi asunnon myynti hoivan rahoittamiseksi ovat Suomessa ymmärrettävästi herkkiä ajatuksia, sillä suuri osa ikääntyneistä haluaa jättää perintöä lapsilleen.
Valitettava totuus joka tapauksessa on, että jonkun hartioille vastuu kasvavien hoivamenojen rahoittamisesta jää. Tilanteen tekee erityisen vaikeaksi se, että työikäisen väestön osuus pienenee vielä pitkään eli huoltosuhde niin sanotusti heikkenee.
Pohjimmiltaan hoivan rahoituksessa kyse on sukupolvien välisestä tulonjaosta, ja todennäköisesti eteemme tuleekin vaikea valinta: haluammeko viedä suurten ikäluokkien keski-ikäisiltä jälkeläisiltä heidän perintönsä, vai jätämmekö nykynuorille ja seuraaville sukupolville vielä nykyistäkin suuremman verotaakan?
Mutta jos lenkkeily ja porkkanaraaste yms. terveelliset elämäntavat eivät maistu, niin miksi ihmeessä pitäisi väkisin syödä porkkanaa, juosta mettissä ja juoda 3 litraa vettä päivässä? Siksikö, että saisi syödä porkkanaa, juosta mettissä ja juoda 3 litraa vettä päivässä vielä 10 vuotta lisää?
Minä olen lihava, mutta ei minulle ole koskaan ollut sellaista luuloa, että tämä olisi jotenkin terveellistä tai harmitonta. Ei minun päähäni tarvitse takoa yhtään mitään, tiedän kyllä ne asiat itsekin. Mutta kun tässä on monta muttaa:
- Nautin elämästä huomattavasti enemmän syöden ja herkutellen, sohvalla maaten, kirjoja lukien ja elokuvia katsellen, kuin nautin hoikkana olemisesta (olen ollut myös laiha ja timmi, mutta se vaati ihan hirveästi uhrauksia). Toki olisin mieluiten laiha, mutta en ole valmis niihin uhrauksiin, joita laihuuden ylläpito minulta vaatii, enkä aio käyttää ainokaista elämääni kitkutellen vain siksi, että voisin näyttää hyvältä ja siten olisin jotenkin hyväksyttävämpi.
- Terveellisen ruoan hankkiminen on huomattavasti kalliimpaa ja vie aikaa paljon enemmän, verrattuna siihen, että syö epäterveellisiä ruokia. Minulla ei ole ylimääräistä aikaa tai rahaa. (Toki voi syödä terveellisesti myös halvalla, mutta se on sitten taas pahaa.)
- Ne ylimääräiset vuodet tulevat poikkeuksetta sinne elämän ehtoopuolelle. Ihan sama millaiset vatsalihakset tai hauikset sinulla on, kun pää lakkaa pelaamasta, on peli aika pitkälti menetetty. Olen tuntenut monta vanhusta, ja ehkä pahin mahdollinen vaihtoehto omien kokemusten mukaan on terve kroppa, josta menee muisti. Elämää on terveyden ansiosta jäljellä mahdollisesti vuosikymmeniä, mutta ne kuluvat laitoksessa paniikissa ja sekavana, päivästä toiseen ihmetellen, miksi olen täällä ja miksen pääse kotiin ja kuka vei lapset. Ei ikinä minulle! Olen erittäin valmis kuolemaan viimeistään seitsemänkymppisenä sydänkohtaukseen. En halua jättää arkkuun kaunista, tiukkaa, kevyttä ja säästeltyä ruumista, vaan täysin loppuunkulutetun raadon, jonka ei tarvinnut viimeisinä päivinä miettiä kaikkea mitä jäi tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos lenkkeily ja porkkanaraaste yms. terveelliset elämäntavat eivät maistu, niin miksi ihmeessä pitäisi väkisin syödä porkkanaa, juosta mettissä ja juoda 3 litraa vettä päivässä? Siksikö, että saisi syödä porkkanaa, juosta mettissä ja juoda 3 litraa vettä päivässä vielä 10 vuotta lisää?
Mä olen laihtunut omasta halustani kymmeniä kiloja pysyäkseni terveenä. En onnekseni/tietääkseni sairastunut vakavasti, joten hyvissä ajoin ilmeisesti sain laihdutettua, ennen vakavampia ongelmia.
Tiedoksi: Liikunta on ihanaa, eikä tarvitse edes juosta, ravitseva ruoka on hyvää ja paaaaljon muutakin kuin porkkanaa, ja terveellinen elämä sisältää herkkujakin, jopa sidukkaakin, usko tai älä :D Etköhän nyt hieman kärjistä?? :D
Ja vaikka juon reilusti vettä, on sekin minulle näköjään hyväksi; olen pirteä, jaksan ja iho näyttää todella hyvältä. VOIN HYVIN! Paino säilynyt jo pari vuotta samassa kilomäärässä, siinä mihin laihdutin. Kannatti, suosittelen! Laihduttajan ei tarvitse kokea nälkää!
Ap on väärässä. Tieteellisten tutkimusten mukaan lievästi ylipainoiset elävät kauemmin kuin normaalipainoiset, alipainoiset ja merkittävästi ylipainoiset. Yhden tutkimuksen mukaan painodindeksillä 27 on alhaisin kuoleman riski.
https://www.sciencealert.com/the-healthiest-weight-might-actually-be-ov…
Eli hyvät ihmiset, syökää kunnolla!
Ap on itse läski, mies, jolla ei muuta ollut tarjota kuin normipaino. Naama perus, k*lli mini, osaaminen miehisestä alle 0.
Eli trollaa läskinä naisten roikkupepuista. Sellainen mode täällä.
Vierailija kirjoitti:
Muutamia asioita joita tulee välttää, jos haluaa elää pitkään
Ylipaino
Tupakointi
Alkoholin liikakäyttö
Huumeet
Liikkumattomuus
Liian vähäinen lepo
Liiallinen istuminen
Stressi
Yksinäisyys
SeksittömyysLisäksi on liikenneonnettomuudet, erilaiset tapaturmat ym. jotka kohdalle sattuessaan voivat lyhentävät elinikää yli 50 vuodella. Näitä kannattaa myös pyrkiä ennaltaehkäisemään.
Lisäksi:
vuorotyö
liian vähäinen nukkuminen (6-7h liian vähän)
Muutenkin epäterveellinen syöminen, vaikka hoikka olisi (liian vähän ravinto-aineita tai liikaa prosessoituja aineita tai keinotekoisia makeutusaineita jne.)
Todennäköisesti elektronisten laitteiden säteilykin lyhentää elinaikaa (säteily--->syöpiä jne.)
Stressi
Katkeruus ja negatiivinen elämänasenne
Eläminen on vaarallista! Ja jokainen kuolee jossakin vaiheessa. Mua ei haittaa, vaikka ylipaino lyhentäisi muutamalla vuodella elinikääni. Ap:n pitäisi tajuta, ettei ylipaino vaikuta älykkyyteen. Jokainen lihava tajuaa ihan varmasti, mitä se tarkoittaa. En tiedä voiko ap:n asennevammalle mitään...
Itä-Suomessa on lyhin elinikä ja svedupelleillä eli rantaruotsalaisilla pisin. Ryhdytään siis kaikki svedupelleiksi.