Anoppi käski tuoda omat ruuat jouluksi!
Mitä ootte mieltä tästä? Mennään jouluksi anoppilaan, siellä kokoontuu miehen koko suku. Anoppi laittoi mulle tekstarin, että heillä on tarjolla joulupöytä, jossa kasvikset ja kalat ovat pääosassa. Toki on myös kinkkua, kalkkunaa ja laatikoita. Mikäli haluan syödä muuta tai enempi, kannattaa ehkä ottaa omia ruokia mukaan. Ja sama koskee karkkeja ja leivonnaisia, joita heillä ei juuri ole, koska oma perhe ei niistä välitä.
Ollaan nyt monta päivää keskusteltu asiasta ja suoraan sanottuna olen aika loukkaantunut. Mulla on alhainen veren sokeri ja ärtyneen suolen oireyhtymä ja mulle säännöllinen syöminen on tärkeää.
Anoppi kuiteskin tuntuu ajattelevan että olen joku syöppö, vaikka syön oikeesti tosi vähän.
Kirjotin tänne aikaisemmin mutta asia vaivaa mua edelleen.
Kommentit (121)
Ärtyneen suolen oireyhtymästä kärsivälle ei kyllä oikein joulutortut sovi. Sekä vehnä että luumu on fodmap ja aiheuttaa oireita. Tutustu ap fodmap-ruokavalioon.
Ap sairastaa kilpirauhasen vajaatoimintaa, ei silloin tarvitse nodattaa mitään erityisruokavaliota tai syödä useammin kuin muut. Alhaiseen verensokeriin taas olisi parempi, että ottaisi kahvin kanssa vaikka voileivän, kuin joulutortun, ja muutenkin nuo herkut nostavat verensokerin äkkiä ylös, mutta se putoaa taas äkkiä alas, joten ne herkut voisi muutenkin jättää aika minimiin. Ja jos taas ajatellaan ärtynyttä suolta, niin säännöllinen syöminen on tärkeää, mutta kahvihan on huono, samoin kyllä nuo rasvaiset tortut ja muut rasvaiset ruuat ja herkut. Anopin joulupöytä kuulostaa hyvältä, mutta ehkä ap on sellainen koko ajan pupeltaja, jolle pitäisi olla herkkua ja karkkia ja makeaa jälkiruokaa. Ota ap mukaan jotain terveellistä välipalaa, jonka voit syödä aamupalan ja päivällisen välissä. Eikä säännöllinen syöminen tarkoita sitä, että pitäisi syödä puolen tunnin välein. Olet varmaan ylipainoinen ja huonokuntoinen, kannattaisi ihan senkin takia vähentää herkkuja ja kävellä edes pieniä matkoja. Itseäni todella kyllä ärsyttäisi, kun kylässä olisi tosi ylipainoinen huokailija, joka ei voisi osallistua mihinkään, kun on polvet kipeät ja hengästyttää ja pyörryttää...
Tiiätkö sä voisit itse helpottaa elämääsi sillä lailla ettet etsisi jtn piilomerkityksiä rivien välistä ja automaattisesti leimais anoppias törkeäksi. Sulla on kaikenmaailman vaivoja mitkä vaikuttaa sun elämääsi ja etenkin ruokailuihisi mutta se ei tarkoita että anopin pitää palvella sun jokaista tarvetta. Tuo mitä anoppias kerto tarjoavansa jouluna on jo hurjan paljon ja niitten tekemisessä menee aikaa. Se että kehtaat marmattaa joulutortuista on jo naurettavaa. Ota aikuinen ihminen omia eväitä myös mukaan koska itse olet ja itsestäsi ja sairaudestasi vastuussa! Kyllä anopilla on jo kädet täynnä kun se koittaa kaikille tarjota jouluruuan ja et sen pitäisi vielä erikseen sulle jotain tuon kaiken lisäksi tehdä lisää... Ole kiitollinen että olet kutsun saanut ja jotakin pääset syömään. On ihmisiä jotka eivät saa kutsua yhteenkään joulupöytään.
Mitenkäs sitten meinasit että sun erityisruuat huomioidaan? Lähetät anopille menyyn ja anoppi kokkaa nenän eteen sun toiveet? Joko surkea provo tai jäätävä lelliperse.
Minä ottaisin mukaan pikkunaposteltavaa, kaviaaria, keksejä, mätiä, smetanaa, sipulia. Shampanjaa, katkarapuwrappeja, viiriäisen munia, cocktailpyöryköitä, sienisalaattia, ostereita ja käsintehtyjä konvehteja. Laittaisin kylmään säilytysastiassa ja laput tai lukot päälle. Nautiskelisin antaumuksella.
Ei kiitos joulutorttua, jää sitten enemmän muille. On kyllä hienoa laatikkoa ja perunaa anoppi tehnyt, minäpä otan vain lohta ja saaristolaisleipää, minulla on jotain pientä mukana niin kuin puhuttiin. Avaan nyt ihan itsekseni joululahjan, ostin uuden tabletin niin katselen jonkun leffan kun te käytte hautausmaalla.
Olisitte joulun kotona ja menisitte joku toinen vkl käymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi minäkin, omat tyttäret tuovat ruokia tullessaan kahvia ja viinejä!! Miniä ei ole tuonut mitäään ruokia, kahvia itselleeen viinipullon? Ei sen puoleen ruokaahan meillä on ,mutta olis kiva ,että huomiois mitä olen laittanut?
Tuo on myös tapa sulkea nuori miniä sisäpiirin ulkopuolelle. Miksi ette ota puheeksi yhdessä tuumin ennen joulua, että olisi kiva kun kaikki toisivat jotain? Yksi tuo juustot, toinen pikkelsit, kolmas leipää jne.
Takanapäin nillittävä vinkuja-anoppi on kyllä varsinainen valontuoja.
Ja lisäksi tässä on outoa se, että tämä nillittäjä anoppi vinkuu nimenomaan siitä, ettei miniä tuo mitään. Mites se oma poika?! :D
Minkä ikäinen olet AP? Onko sulla normaalisti tapana mennä kyläilemään ilman mitään tuliaisia, ja/tai onko sulla tapana olettaa että muut automaattisesti osaavat ottaa erikoistarpeesi ruoan suhteen huomioon ja sitten valittaa kun ei osatakaan?
Kylläpä ihminen osaa elämästään ja anopin elämästä tehdä vaikeeta, jos tämä nyt on tottakaan.
Anoppi kulta on selkeesti vittuuntunut hankalaan miniään, mutta kauniisti kuitenkin ilmoitti asian. Ei hypännyt silmille ja alkanut räyhäämään.
Vierailija kirjoitti:
Anoppi minäkin, omat tyttäret tuovat ruokia tullessaan kahvia ja viinejä!! Miniä ei ole tuonut mitäään ruokia, kahvia itselleeen viinipullon? Ei sen puoleen ruokaahan meillä on ,mutta olis kiva ,että huomiois mitä olen laittanut?
Niin siis toisin sanoen sun tyttäret tuo mukanaan ruokia tuliaisiksi, mutta poikasi ei tuo. Juttelepa pojan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minä ottaisin mukaan pikkunaposteltavaa, kaviaaria, keksejä, mätiä, smetanaa, sipulia. Shampanjaa, katkarapuwrappeja, viiriäisen munia, cocktailpyöryköitä, sienisalaattia, ostereita ja käsintehtyjä konvehteja. Laittaisin kylmään säilytysastiassa ja laput tai lukot päälle. Nautiskelisin antaumuksella.
Ei kiitos joulutorttua, jää sitten enemmän muille. On kyllä hienoa laatikkoa ja perunaa anoppi tehnyt, minäpä otan vain lohta ja saaristolaisleipää, minulla on jotain pientä mukana niin kuin puhuttiin. Avaan nyt ihan itsekseni joululahjan, ostin uuden tabletin niin katselen jonkun leffan kun te käytte hautausmaalla.
Toi olis kyllä ihan mahtavaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on myös tapa sulkea nuori miniä sisäpiirin ulkopuolelle. Miksi ette ota puheeksi yhdessä tuumin ennen joulua, että olisi kiva kun kaikki toisivat jotain? Yksi tuo juustot, toinen pikkelsit, kolmas leipää jne.
Ja lisäksi tässä on outoa se, että tämä nillittäjä anoppi vinkuu nimenomaan siitä, ettei miniä tuo mitään. Mites se oma poika?! :D
Oma poika ei pyörry ruoan puutteeseen, pystyy kävelemään naapuriin asti jne. Ehkä ap vaatii paljon erityishuomiota, joka sitten sitten kuormittaa lisää muuten isoja jouluvalmisteluja.
Olne itse myös anoppi ja säälin tuota AP:n anoppia, siis kun on noin itsekäs ja kiittämätön miniä kuin sinä. Jos muut suvussa ovat samaa luokaa niin hallelujah...
Ko. anoppi laittaa koko suvulle jouluaterian. Kasvikset, siis uskon, että pariakin salaattia, rosollia tms. Kalaa, voi olla montaakin laatua itse valmistettua, kinkku, kalkkunaa, laatikoita.
Miten ei tuohon ihminen ole tyytyväinen ja mikä homma jo on näistäkin, jos tulossa jopa kymmeniä ihmisiä.
Jos ihmisillä on eritysitarpeita, erityisruokavalio tai erityissairauksia, niin silloin huolehtii niistä niiltä osin itse.
Uskon niinkin, että anopilla on myös niitä himoitsemiasi joulutorttuja ja suklaita, mainitsi nyt vain tuon ruokapuolen.
Jos jouluruokailu on klo 15.00 niin menkää sinne vasta silloin, niin voit syödä kotona tai matkalla mahan täyteen ihan sitä mitä itse haluat ja ostaa myös lisäevästä tarpeesi mukaan.
Anopillesi täysin mahdotonta ottaa huomioon kaikien kutsumansa ihmisten eritystoiminnot. On sitten kyseessä Sinä tai joku muu kutsutuista, eikä ole anopin tehtävä se.
Tuo joulupöytä on jo itsessään runsas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma poika ei pyörry ruoan puutteeseen, pystyy kävelemään naapuriin asti jne. Ehkä ap vaatii paljon erityishuomiota, joka sitten sitten kuormittaa lisää muuten isoja jouluvalmisteluja.
Lue mihin vastaat. Tuo lainaamasi vastaus ei ollut AP:n tilanteeseen vaan tuolle ketjuun kommentoineelle miniästään nillittäneelle anopille.
AP:n anoppihan taas on hoitanut tilanteen erittäin fiksusti ja asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo oli ihan ok viesti. Ette kai te aio mennä joka joulu valmiiseen pöytää ja olettaa että anoppi kustantaa ja tekee kaiken? Minusta joulu nyyttäri-periaatteella olisi ihan parasta! Voisi vielä tarkemmin sopia etukäteen kuka tuo mitäkin.
Kyllä! Näin meillä tehdään. Jokainen tuo jotain. Hirveä kustannus anopilta, tai sitten omilta vanhemmilta, jos jokainen vaan marssii valmiiksi leivottuun ja laitettuun juhlapöytään tyhjin käsin. Suorastaan vanhempien huväksikäyttöä moinen toiminta. Etten sanoisi häpeällistä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siellä on leivonnaisia ja jouluherkkuja. Mutta anoppi on sitä mieltä, että mun on kuitenkin tuotava niitä lisää. En nyt ymmärrä miten esin joulutorttuja ei voisi tehdä niin paljon että riittävät kaikille? Nyt niitä on ehkä yks per henki koko jouluksi. Kun esim en pysty kahvia, teetä tai glögiä juomaan ilman että syön jotain pientä, niin mielellään otan sitten joulutorttuja. Samoin joulupäivällinen on vasta kolmen jälkeen, joten mun on syötävä pari välipalaa siinä aamupalan ja päivällisen välillä, ettei veren sokeri laske äkisti. Voin vaikka pyörtyä. Nämä muut menee joulupäivänä anopin veljelle kahville, mutta minä jään anoppilaan kun en jaksa kävellä pitkiä matkoja. Olisihan se kiva jos voisin vaikka ottaa jotain välipalaa siinä muita odotellessa. Nyt tuntuu, etten uskalla syödä mitään siellä. Ja me mennään sinne junalla niin ei voida viedä kaikkia jouluruokia mukanakaan. Mua todella surettaa ja jännittää tämä tilanne ja se että anoppi käyttäytyy loukkaavasti mua kohtaan. Ap
Anoppina sanoisin, että leivoppa itsekin niitä torttuja, jos kerran syöt niitä! Miksi vaadit anoppiasi leipomaan ja rehkimään, kun itsekin änkeät anoppilaan joulun viettoon ja valmiille ruualle. Kehtaatkin vielä marista! Olet kyllä aika laiska miniä.
Vierailija kirjoitti:
Anoppilaan tulossa iso porukka ja anoppi laittanut pöydän täyden ruokaa.
Ilmoittaa ystävällisesti etukäteen, mitä on tarjolla, koska tietää ap:n terveysongelmista ja toivoo, että ap itse huolehtii erityistarpeistaan.
Anopilla on tosi paljon työtä jo kerrotun menuun toteuttamisessa isolle porukalle. Luultavasti hän on tiedottanut muillekin osallistujille mitå kaikkea on jo tarjolla.
On iso asia, että tilaisuuden emäntä valmistelee pääruuat: kasvikset, kalat, kinkun, kalkkunan ja laatikot.
On todella asiallista, että herkkujen ystävät tuovat ne makeat itse.
Onko ap sillä tavoin sairas, ettei kykene vaikka kaupasta ostamaan kaipaamiaan lisukkeita, jos ei leivo tai tee itse? Vai niin nuori, ettei vaan ymmärrä sitä, että on ihan itse vastuussa vaivojensa asianmukaisesta hoidosta eli tässä tapauksessa omista välipaloistaan?
- Meillä vietetään yhteinen joulu, johon osallistuu kolme sukupolvea. Aikuiset sopivat keskenään, mitä kukin tuo yhteiseen pöytään, jottei kaadu koko homma yhden (perheen) niskoille. Siten kaikki saavat tuoda yhteiseen pöytään myös erityisherkkunsa.
- Ei tulisi mieleenkään, että menisin tuohon ns. "valmiiseen" joulupöytään osallistumatta millään tavalla.
Kyseessä laiska miniä, joka kuvittelee, että anopin kuuluu raataa hänelle valmis joulu. Yäk.
Meille on tulossa tänä jouluna joulunviettoon oma äitini miehensä kanssa ja siskoni perheineen. Sulassa sovussa ollaan sovittu, mitä ruokia ja leivonnaisia kukin tuo joulupöytään. Ei minulla ainakaan ole varaa, eikä jaksamista hankkia, leipoa ja järjestää itse kaikkea.
Anoppilaan ollaan aikaisempina jouluina viety bataattilaatikko, koska tykätään siitä itse ja anoppi ei sitä tee. Muut laatikot haluaa tehdä itse.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siellä on leivonnaisia ja jouluherkkuja. Mutta anoppi on sitä mieltä, että mun on kuitenkin tuotava niitä lisää. En nyt ymmärrä miten esin joulutorttuja ei voisi tehdä niin paljon että riittävät kaikille? Nyt niitä on ehkä yks per henki koko jouluksi. Kun esim en pysty kahvia, teetä tai glögiä juomaan ilman että syön jotain pientä, niin mielellään otan sitten joulutorttuja. Samoin joulupäivällinen on vasta kolmen jälkeen, joten mun on syötävä pari välipalaa siinä aamupalan ja päivällisen välillä, ettei veren sokeri laske äkisti. Voin vaikka pyörtyä. Nämä muut menee joulupäivänä anopin veljelle kahville, mutta minä jään anoppilaan kun en jaksa kävellä pitkiä matkoja. Olisihan se kiva jos voisin vaikka ottaa jotain välipalaa siinä muita odotellessa. Nyt tuntuu, etten uskalla syödä mitään siellä. Ja me mennään sinne junalla niin ei voida viedä kaikkia jouluruokia mukanakaan. Mua todella surettaa ja jännittää tämä tilanne ja se että anoppi käyttäytyy loukkaavasti mua kohtaan. Ap
Jotenkin alkaa kuulostaa siltä ”anoppi osti meille ruman maton” -typykältä.
”Mun verensokeri laskee...” ”en voi juoda glögiä ilman purtavaa” ” en jaksa kävellä” ”en viitsi ottaa omia välipaloja mukaan” ”odotan, että anoppi passaa koko joulun minua yksilöllisesti...” Tämmöisen kuvan sinun jutustasi saa: itsekäs pikku prinsessa.
Tee niinkuin pyydetään. Jos haluat muuta, ota ne mukaan. Tai ota valittamatta mitä tarjotaan. Fiksu anoppi, kun kertoo etukäteen, mitä on tarjolla.