Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi käski tuoda omat ruuat jouluksi!

Vierailija
15.12.2017 |

Mitä ootte mieltä tästä? Mennään jouluksi anoppilaan, siellä kokoontuu miehen koko suku. Anoppi laittoi mulle tekstarin, että heillä on tarjolla joulupöytä, jossa kasvikset ja kalat ovat pääosassa. Toki on myös kinkkua, kalkkunaa ja laatikoita. Mikäli haluan syödä muuta tai enempi, kannattaa ehkä ottaa omia ruokia mukaan. Ja sama koskee karkkeja ja leivonnaisia, joita heillä ei juuri ole, koska oma perhe ei niistä välitä.

Ollaan nyt monta päivää keskusteltu asiasta ja suoraan sanottuna olen aika loukkaantunut. Mulla on alhainen veren sokeri ja ärtyneen suolen oireyhtymä ja mulle säännöllinen syöminen on tärkeää.

Anoppi kuiteskin tuntuu ajattelevan että olen joku syöppö, vaikka syön oikeesti tosi vähän.

Kirjotin tänne aikaisemmin mutta asia vaivaa mua edelleen.

Kommentit (121)

Vierailija
81/121 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmisillä ketä syö aamiainen, lounas, illallinen,iltapala voi verensokeri laskea liian alas. Jos näin on niin silloin ap,lla on diabetes ja siihen pitää hakea lääkitys.

Ja vaikka söisi kerran tai kaksi päivässä niin ei silloinkaan verensokeri laske liian alas.

Näin tapahtuu vain niillä kellä on diabetes.

Eli ap mene lääkäriin.

Vierailija
82/121 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siellä on leivonnaisia ja jouluherkkuja. Mutta anoppi on sitä mieltä, että mun on kuitenkin tuotava niitä lisää. En nyt ymmärrä miten esin joulutorttuja ei voisi tehdä niin paljon että riittävät kaikille? Nyt niitä on ehkä yks per henki koko jouluksi. Kun esim en pysty kahvia, teetä tai glögiä juomaan ilman että syön jotain pientä, niin mielellään otan sitten joulutorttuja. Samoin joulupäivällinen on vasta kolmen jälkeen, joten mun on syötävä pari välipalaa siinä aamupalan ja päivällisen välillä, ettei veren sokeri laske äkisti. Voin vaikka pyörtyä. Nämä muut menee joulupäivänä anopin veljelle kahville, mutta minä jään anoppilaan kun en jaksa kävellä pitkiä matkoja. Olisihan se kiva jos voisin vaikka ottaa jotain välipalaa siinä muita odotellessa. Nyt tuntuu, etten uskalla syödä mitään siellä. Ja me mennään sinne junalla niin ei voida viedä kaikkia jouluruokia mukanakaan. Mua todella surettaa ja jännittää tämä tilanne ja se että anoppi käyttäytyy loukkaavasti mua kohtaan. Ap

Jotenkin alkaa kuulostaa siltä ”anoppi osti meille ruman maton” -typykältä.

”Mun verensokeri laskee...” ”en voi juoda glögiä ilman purtavaa” ” en jaksa kävellä” ”en viitsi ottaa omia välipaloja mukaan” ”odotan, että anoppi passaa koko joulun minua yksilöllisesti...” Tämmöisen kuvan sinun jutustasi saa: itsekäs pikku prinsessa.

Muuten varmaan ihan osuva kuvaus mutta tämä rouva ei taida olla ihan "pikku" :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/121 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmisillä ketä syö aamiainen, lounas, illallinen,iltapala voi verensokeri laskea liian alas. Jos näin on niin silloin ap,lla on diabetes ja siihen pitää hakea lääkitys.

Ja vaikka söisi kerran tai kaksi päivässä niin ei silloinkaan verensokeri laske liian alas.

Näin tapahtuu vain niillä kellä on diabetes.

Eli ap mene lääkäriin.

Et taida tietää, mikä on diabetes :)

Vierailija
84/121 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomaton tuo ap, jos on edes totta nämä jutut. Ei kai kukaan kehtaa mennä joulun viettoon (tai juhannuksen tai minkä tahansa juhlan) kahta kättä heiluttaen. Voin hyvin kuvitella, että ap on miehensä kanssa aiemmin tehnyt juuri näin, ja ap on sitten suureen ääneen valittanut ruuista, ettei voi syödä sitä eikä tätä ja miksei hänelle ole kakkua välipalaksi. Nyt anoppi yritti erittäin ystävällisesti ja hienovaraisesti vihjata, että jos tarjottu ei riitä/kelpaa, voi tuoda itse mitä kaipaa lisää.

Sitä paitsi on aivan yleistä, että isommat sukujuhlat vietetään nyyttäriperiaatteella, meillä ainakin sovitaan etukäteen kuka tuo mitäkin. Kysytään yhteisessä whatsapp-ryhmässä, mikä on kellekin tärkeää joulupöydässä, minkä voi tänä vuonna jättää pois > jos miltei kaikki mainitsevat jonkun tietyn perinne ruoan, esim. lanttulaatikko ei ole välttämätön, sitä ei sitten suotta tehdä. Sen sijaan joku voi haluta tuoda pöytään tai ylipäänsä joulun aikaan syötäväksi jonkun tietyn ruoan tai jälkkärin. Hän sitten tuo sen ja tarjoaa muillekin.

Itse kun olin tiukemmalla ruokavaliolla kilpaurheiluaikoina, ei todellakaan tullut mieleenkään edes tavallisena viikonloppukyläilynä vaatia, että vierailun isäntäväki varaa minua varten tietyt ruoat ja välipalat. Toin ne itse ja pidin ihan itse huolen, että syön oikeaan aikaan oikeat ruoat.

Ap on kyllä todella lapsellinen ja huomionkipeä. Anoppi kuulostaa fiksulta. Sääliksi käy anoppia, toivottavasti muu suku älyää tuoda tullessaan tarjottavia, ettei kaikki jää hänen harteilleen.

Vierailija
85/121 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo oli ihan ok viesti. Ette kai te aio mennä joka joulu valmiiseen pöytää ja olettaa että anoppi kustantaa ja tekee kaiken? Minusta joulu nyyttäri-periaatteella olisi ihan parasta! Voisi vielä tarkemmin sopia etukäteen kuka tuo mitäkin.

Kyllä! Näin meillä tehdään. Jokainen tuo jotain. Hirveä kustannus anopilta, tai sitten omilta vanhemmilta, jos jokainen vaan marssii valmiiksi leivottuun ja laitettuun juhlapöytään tyhjin käsin. Suorastaan vanhempien huväksikäyttöä moinen toiminta. Etten sanoisi häpeällistä.

Meillä taas ei saa tuoda mitään ruokia mukana jos mennään vanhemmilleni syömään. Olen monesti sanonut, että todellakin tuodaan jotain mukanamme. Mutta ei käy. Viemme silti aina suklaata ja jotain joukukkaa tuliaisiksi. Ihmisiä on niin monenlaisia.

Vierailija
86/121 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä viisaitakin anoppeja olemassa! Huomioi anoppilan ruokien lisäksi oma erityisruokavaliosi, kun menet jouluksi hänen passattavakseen!

Vierailija
87/121 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse äitina ja anoppina saan joka joulu lapsilta ruokarahaa tilille. Ensimmäisellä kerralla ihmettelin tätä, mutta lapset sanoivat, että haluavat ehdottomasti antaa rahaa jouluruokiin. Emme ole vähävaraisia, vaan ihan tavallisesti työssäkäyviä viisikymppisiä.

Lapset perustelivat sitä niin, että ovat aikanaan saaneet meiltä niin paljon hyvää, että haluavat nyt hyväpalkkaisissa töissä ollessaan antaa vähän takaisin.

Vierailija
88/121 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ymmärtäisin anopin viestin niin, että varta vasten huomioi sinut. Asiallisesti selitti mitä on tarjolla ja vielä reilusti sanoi, että voi tuoda omat eväät (e siis loukkaannu jos tuot). Oletkohan nyt vähän turhan herkkä aiheen suhteen?

Vierailija
89/121 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vie ne ruoat! Mikä mättää?

Vierailija
90/121 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nykyään on sellainen käytäntö, että nuoriso tuo omat ruoat mukanaan. Maksamme ne tietty heille. Onko sulla jotain psyykkisiä ongelmia?

Vierailija
91/121 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kokoonnutaan viettämään joulua suvun kesken ja sovimme keskenämme, kuka tuo mitkäkin laatikot, kuka kinkut, kuka leivonnaiset jne. Tämä on toiminut todella hyvin. Kukaan ei joudu passaamaan ruokia koko suvulle ja myös kustannukset tulee jaettua.

Vierailija
92/121 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tämä ole tottakaan. Ärtyvän suolen syndrooma ja silti vetää kahvia joulutortulla. Juu, kyllä aika monelle tuollaisesta suolistovaivasta kärsivälle olisi sula mahdottomuus. Jos siis ei halua siellä anoppilassa istua ripulikakalla. Mutta joo, jatkakaa pois, tämä nyt oli vain tällainen välihuomautus.  

Vierailija
93/121 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa nyt vaan relaat ja lopetat turhan vauhkoomisen turhan asian takia. Sullahan on ajattelevainen anoppi, kun hienovaraisesti ilmoitti että voitte myös tuoda omia ruokia.  Ja tarkoitan nyt tuolla, että nimenomaan ajatteli sua ja otti huomioon sun sairaudet (vatsavaivat ja mitä kaikkee muuta niitä on.) 

Hitto on mullakin ärtyneen suolen oireyhtyä ja just sen helvetin takia otan aina omia ruokia mukaan, kaiken pahan varalta.  Eikä oo tähän  mennessä koitunut ongelmaksi, päin vastoin. 

Vierailija
94/121 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluna ihmiset suhtautuu ruokiin ja herkkuihin intohimoisesti. Varmaan jokaisella on oma juttunsa mitä EHDOTTOMASTI pitää olla jouluna. Yhdellä ne on juhlapöydän konvehdit, toisella vihreät kuulat, graavilohi, riisipuuro, säilykeherneet... Jos iso porukka kokoontuu viettämään joulua, niin minusta on normaalia ja täysin kohtuullista, että kukin pitää huolen että niitä omia musthave-juttuja on.

Jos anoppi perheineen ei välitä suklaasta ja leivonnaisista ja ostaisivat kaapit täyteen herkkuja, niin jouluna puolet porukasta nyrpistelisi nenäänsä, et miks Pandaa, miksei oo Fazeria...

Vierailija
95/121 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on siitä asti, kun esikoinen syntyi, ollut nyyttärijoulu.

Sisarusteni lapset olivat jo vanhempia, 15 v oli nuorin, mieheni vanhempien esikoinen.

Meitä oli 3, plus vanhempani plus appivanhemmat ja mieheni 2 nuorempaa sisarusta.

Nuoremmat sisarukset toivan myös jotain, taisko tuoda suklaata ja toinen pipareita.

Yli 10 v on joulupöytä jaettu, jokainen tuo osansa.

Pientä ongelmaa tuo miehen veljen vaimo, joka tekee listaa kaikesta mitä hän haluaa syödä mutta on tullut pari krt täysin tyhjin käsin ja heitä on tullut 5 syöjää.

Seuraavana vuotena juttelin asiasta kummankin kanssa. Mm minun äitini on 75 ja hän jaksaa tehdä laatikoita. Seuraavana jouluna tekosyy oli kaupat olivat kiinni.

Otin lapset sisälle, kirjoitin ostoslistan ja sanoin Kaaren Prisma on auki, menkää sinne.

Tulivat 6 h päästä, hakemaan lapset pois

Kummatkin ovat töissä, vaimo on vaan kitupiikki.

Vuoden sisällä erosivat, joten nyt ex vaimon lapsia ei meillä näy ja velikin taitaa olla ulkomailla. Meille ex vaimo tietenkin toi lahjalistan mitä lapset haluavat. Siihen oli merkattu myös minun vanhemmat. Heiltä toivottiin jokaiselle lapselle jotain.

Vastasin takaisin montako lahjaa on meille ikinä tuonut, siis ei ikinä mitään. Lahjat perustuvat vapaaehtoisuuteen ja meillä on kuulemma kaikkea. Niinpä.

Vierailija
96/121 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppi minäkin,  omat tyttäret tuovat ruokia tullessaan kahvia ja viinejä!!  Miniä ei ole tuonut mitäään ruokia, kahvia  itselleeen viinipullon?  Ei sen puoleen ruokaahan meillä on ,mutta olis  kiva  ,että huomiois mitä olen laittanut?

Entäs se miniän mies, eli oma poikasi? Miksei hänen tarvitse huomioida, mitä oma äitinsä on laittanut? Ja sama ei ilmeisestikään koske mahdollisia tyttärien poikaystäviä/miehiä? ;)

Vierailija
97/121 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaisin loukkaantua (tai enemmänkin hämmästyä), jos olisi kutsuttu syömään jouluateria, mutta edellisenä iltana tulisi viesti, että tuokaa sitten kinkku, laatikot, puuro, kala ja tortut mukananne. Mutta tuo, että anoppi on laittanut kaiken valmiiksi, ja mainitsee vain, että jos ko ruoat eivät sovi, niin on ok ottaa omia syötäviä mukaan... Miten tuosta voisi loukkaantua???

Vierailija
98/121 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaongelmaisten ja rajoitteisten pitää oletusarvoisestikin pitää huolta omista eväistään, eikä olettaa että heille väsätäänn omat herkut vielä runsaiden perusruokien lisäksi.

Vierailija
99/121 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö jo hyviin tapoihin kuulu viedä jotakin ruokaa, jos menet viettämään suvun yhteistä joulua. En pitäisi sitä loukkauksena, vaan pikku vihjeenä, että sinun ja miehesi pitäisi osallistua jouluvalmisteluihin.

Muuten ei yhteinen sukujoulu onnistu, jos kaikki valmistelut jää yhden ihmisen tehtäväksi eli tässä tapauksessa anopin.

Mieti ap. jos olisit anopin asemassa, etkö itsekin toivoisi, että jouluvalmistelut jaettaisiin etukäteen kaikkien kanssa. Näin meillä on tehty jo vuosikymmeniä, eikä tulisi mieleen mennä vanhempien luokse ettei olisi osallistunut jouluvalmisteluihin. Jopa lapset tekevät oman osuutensa.

Sukujakin on erilaisia. Mun suvussa olisi hirveä loukkaus, jos joku toisi ruokia tullessaan. Mun äiti (ja isoäiti silloin kun joulun jaksoi järjestää) pitäisi sitä merkkinä siitä, että hänen ruuat ei kelpaa tai että hän on pihi eikä tee tarpeeksi ruokaa. :D

Joulukukkaakin kursaillaan puolituntia jos sellaisen erehtyy viemään.

Vasta aikuisiällä opin, että toisissa perheissä kaikki tuovat jotain, nykyään osaan itse kysyä kutsun tullessa että tuodaanko jotain tullessa. :)

Mutta aloittajan tapauksessa anoppi hoiti tilanteen mun mielestä hyvin kohteliaasti ja huomioivasti. Ap tulkitsee nyt suotta negatiivisesti tämän asian.

Vierailija
100/121 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet antanut aiemmin anopille itsestäsi oudon kuvan ilmeisesti. Mua nolottais sun asemassa ei ja pitäisin ollut mahassa. Heidin omat erityisruokavaliotuotteet ja leipoisin jotain toisten ollessa siellä kahvittelureissulla. Hyvän idean joku esityksiin että torttutaikinaa ja täytettä vaan mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä