Anoppi käski tuoda omat ruuat jouluksi!
Mitä ootte mieltä tästä? Mennään jouluksi anoppilaan, siellä kokoontuu miehen koko suku. Anoppi laittoi mulle tekstarin, että heillä on tarjolla joulupöytä, jossa kasvikset ja kalat ovat pääosassa. Toki on myös kinkkua, kalkkunaa ja laatikoita. Mikäli haluan syödä muuta tai enempi, kannattaa ehkä ottaa omia ruokia mukaan. Ja sama koskee karkkeja ja leivonnaisia, joita heillä ei juuri ole, koska oma perhe ei niistä välitä.
Ollaan nyt monta päivää keskusteltu asiasta ja suoraan sanottuna olen aika loukkaantunut. Mulla on alhainen veren sokeri ja ärtyneen suolen oireyhtymä ja mulle säännöllinen syöminen on tärkeää.
Anoppi kuiteskin tuntuu ajattelevan että olen joku syöppö, vaikka syön oikeesti tosi vähän.
Kirjotin tänne aikaisemmin mutta asia vaivaa mua edelleen.
Kommentit (121)
Ihanan ajattelevaista ja huomioonottavaa :) moni varmaan ajattelisi, että kelvatkoon talon ruoat, mutta nyt ihan hyvillä mielen voi viedä omiakin sapuskoja.
Tosi mukava anoppi sulla 💜
Vierailija kirjoitti:
Ihanan ajattelevaista ja huomioonottavaa :) moni varmaan ajattelisi, että kelvatkoon talon ruoat, mutta nyt ihan hyvillä mielen voi viedä omiakin sapuskoja.
Tosi mukava anoppi sulla 💜
Ai ootko ihan tosissas? Miksi mun pitää viedä omia ruokia kun kukaan muu ei? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi mukava anoppi sulla 💜Ai ootko ihan tosissas? Miksi mun pitää viedä omia ruokia kun kukaan muu ei? Ap
Ei kai ole pakko jos ne talon ruoat sopii, nyt kun tiedät mitä on tarjolla niin tarve on helppo tietää?
Mutta voithan viedä lahjaksi yhteiseksi kaikille jotain sellaista välipalaa joka sinullekin sopii, jos tuntuu kiusalliselta syödä eri ruokia kun muut, vaikka ei sairauttaan tarvitse hävetä.
Joudut syömään eri lailla kuin muut, mutta koet silti loukkaavaksi sen, että anoppisi kertoo, mitä heillä on tarjolla ja pyytää sinua tuomaan lisäksi muuta, jos tarjottavat eivät käy sinulle. Minusta tämä kuulostaa vain siltä, että anoppi on epävarma, löytyykö hänen tarjottavistaan tarpeeksi sinulle sopivia ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Anoppi minäkin, omat tyttäret tuovat ruokia tullessaan kahvia ja viinejä!! Miniä ei ole tuonut mitäään ruokia, kahvia itselleeen viinipullon? Ei sen puoleen ruokaahan meillä on ,mutta olis kiva ,että huomiois mitä olen laittanut?
Mitä poikas toi? Entä tyttäriesi miehet?
Olet ruokarajoitteinen ja tiedät itse parhaiten mitä voit syödä. Ihan fiksu pyyntö anopilta. Vaikutat vähän kakaralta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi mukava anoppi sulla 💜Ai ootko ihan tosissas? Miksi mun pitää viedä omia ruokia kun kukaan muu ei? Ap
Mistä tiedät ettei muut tuo jotain ihan ilman pyytämistä, esim just niitä leivonnaisia.
Älä mene sinne. Kuka nyt muutenkaan haluaa mädäntyä jossain anoppilassa ja vielä jouluna, kaikista vuoden päivistä. Anna miehen mennä ja nauti sillä välin ihanasta joulun rauhasta kotosalla yksiksesi.
Vie anopille koiran ruokaa. Toss on sulle omaa ruokaas, oo hyvä.
Kyllä siellä on leivonnaisia ja jouluherkkuja. Mutta anoppi on sitä mieltä, että mun on kuitenkin tuotava niitä lisää. En nyt ymmärrä miten esin joulutorttuja ei voisi tehdä niin paljon että riittävät kaikille? Nyt niitä on ehkä yks per henki koko jouluksi. Kun esim en pysty kahvia, teetä tai glögiä juomaan ilman että syön jotain pientä, niin mielellään otan sitten joulutorttuja. Samoin joulupäivällinen on vasta kolmen jälkeen, joten mun on syötävä pari välipalaa siinä aamupalan ja päivällisen välillä, ettei veren sokeri laske äkisti. Voin vaikka pyörtyä. Nämä muut menee joulupäivänä anopin veljelle kahville, mutta minä jään anoppilaan kun en jaksa kävellä pitkiä matkoja. Olisihan se kiva jos voisin vaikka ottaa jotain välipalaa siinä muita odotellessa. Nyt tuntuu, etten uskalla syödä mitään siellä. Ja me mennään sinne junalla niin ei voida viedä kaikkia jouluruokia mukanakaan. Mua todella surettaa ja jännittää tämä tilanne ja se että anoppi käyttäytyy loukkaavasti mua kohtaan. Ap
Ota mukaan laatikollinen joulutorttuja, niin pärjäät varmasti.
Ärtyvän suolen oireyhtymä, rasvaista voitaikinaa ja luumuhilloa, joka piinaa elimistöä...
Ehdotan, että otat mukaasi puurohiutaleita ja keität puuroa, joka rauhoittaa vatsaasi.
Pussillinen omenoita ja Tuc-keksejä kassiin mukaan, niin jo pärjäät. Ja vie sinne torttutaikinaa ja hilloa ja paista siellä 50 torttua sillä välin kun muut ovat anopin veljen luona.
Öööö.. Kuulostaa ihanan terveelliseltä tuo anopin joulupöytä. Kuka aikuinen vielä marmattaa jos makeiset ja leivonnaiset puuttuu? Jotkut pitävät kohtuuden joulunakin.
Etkö sä voisi syödä tukevan itsellesi maittavan aterian ennen anoppilaa? Ja tehdä itse tuliaisiksi joulukarkkeja ja leivonnaisia jos niitä kaipaat? Pidät vaikka käsilaukussa itsellesi omaa pussia josta voit käydä vessassa napostelemassa, jos tulee ruokapöydässä vihjailevaa katsetta.
Jos itse tiedät kuinka usein ja mitä sun tulisi syödä että sairautesi pysyy kurissa, niin sun täytyy itse huolehtia siitä. Itse en syö lihaa, jos perheen joulupöydän kala ei olisi niin hyvää niin veisin oman kasviskinkkuni josta kaikki saisivat ottaa jos haluaa. Yleensä olen vienyt myös jälkiruuan ja jotain pientä naposteltavaa, kun mulle on etukäteen kerrottu mitä siellä on tarjolla. Mun mielestä ihan toimiva ratkaisu.
(Mä en ole tainnut kuulla että kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavalle suositellaan karkkeja ja leivonnaisia eikä lienee tee hyvää suolistollekaan. Tuossakin anoppi on ajatellut aika kultaisesti.)
Ja mikset jäisi itse sillä välin kokkaamaan herkkuja kun muut ovat kahvilla? Kauppoja on auki aattonakin.
Sun syömisongelma on sun henkilökohtainen ongelma ja kyllä sun pitää se itse hoitaa.
Syötkö kotonakin välipalaksi kahvin kanssa joulutorttun tai jonkun vastaavan kalori/sokeripommin??
Ota keksipaketti mukaan.
Onko sulla vielä jotain muita sairauksia kun et jaksa kävelläkään?
Anoppilaan tulossa iso porukka ja anoppi laittanut pöydän täyden ruokaa.
Ilmoittaa ystävällisesti etukäteen, mitä on tarjolla, koska tietää ap:n terveysongelmista ja toivoo, että ap itse huolehtii erityistarpeistaan.
Anopilla on tosi paljon työtä jo kerrotun menuun toteuttamisessa isolle porukalle. Luultavasti hän on tiedottanut muillekin osallistujille mitå kaikkea on jo tarjolla.
On iso asia, että tilaisuuden emäntä valmistelee pääruuat: kasvikset, kalat, kinkun, kalkkunan ja laatikot.
On todella asiallista, että herkkujen ystävät tuovat ne makeat itse.
Onko ap sillä tavoin sairas, ettei kykene vaikka kaupasta ostamaan kaipaamiaan lisukkeita, jos ei leivo tai tee itse? Vai niin nuori, ettei vaan ymmärrä sitä, että on ihan itse vastuussa vaivojensa asianmukaisesta hoidosta eli tässä tapauksessa omista välipaloistaan?
- Meillä vietetään yhteinen joulu, johon osallistuu kolme sukupolvea. Aikuiset sopivat keskenään, mitä kukin tuo yhteiseen pöytään, jottei kaadu koko homma yhden (perheen) niskoille. Siten kaikki saavat tuoda yhteiseen pöytään myös erityisherkkunsa.
- Ei tulisi mieleenkään, että menisin tuohon ns. "valmiiseen" joulupöytään osallistumatta millään tavalla.
Vaikuttaa provolta, joten enpä jaksa kommentoda tämän enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, että muut ei? Hyvin todennäköistä, että muillakin on tiedossa, ettei anoppisi tarjoile ainakaan rajattomasti makeita herkkuja.
Toinen on nuo mainitsemasi sairaudet/vaivat, joiden olemassaolon anoppi tietää, mutta joihin liittyviä ruokailukuvioita hän ei hallitse, eikä hänen tarvitsekaan, koska ovat oma juttusi. Otat siis mukaan eväät, joita ilman et pysty olemaan.
Esim. jos minä yövyn kylässä, varustaudun suklaalla, koska en ehkä saa unta enkä kehtaa koluta yöllä vieraalla jääkaapilla - vaikka olisi lupakin :)
Mua risoo tässä se, että anoppi antaa ymmärtää (tai oikeemmin sanoo ihan suoraan) et minä syön enempi kuin heidän perhe. Ihan rivien välistä tulee ilmi. Vaikka todellisuudessa oon hyvinkin pieniruokainen. Ero in se, että mulla on sairauksia kuten ärtynyt suoli, kilpirauhasen vajaatoimintaa ym. Siksi joudun syömään erilailla ja huolehtimaan et ruokaa on aina saatavilla. Ap