Anoppi käski tuoda omat ruuat jouluksi!
Mitä ootte mieltä tästä? Mennään jouluksi anoppilaan, siellä kokoontuu miehen koko suku. Anoppi laittoi mulle tekstarin, että heillä on tarjolla joulupöytä, jossa kasvikset ja kalat ovat pääosassa. Toki on myös kinkkua, kalkkunaa ja laatikoita. Mikäli haluan syödä muuta tai enempi, kannattaa ehkä ottaa omia ruokia mukaan. Ja sama koskee karkkeja ja leivonnaisia, joita heillä ei juuri ole, koska oma perhe ei niistä välitä.
Ollaan nyt monta päivää keskusteltu asiasta ja suoraan sanottuna olen aika loukkaantunut. Mulla on alhainen veren sokeri ja ärtyneen suolen oireyhtymä ja mulle säännöllinen syöminen on tärkeää.
Anoppi kuiteskin tuntuu ajattelevan että olen joku syöppö, vaikka syön oikeesti tosi vähän.
Kirjotin tänne aikaisemmin mutta asia vaivaa mua edelleen.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Anoppi minäkin, omat tyttäret tuovat ruokia tullessaan kahvia ja viinejä!! Miniä ei ole tuonut mitäään ruokia, kahvia itselleeen viinipullon? Ei sen puoleen ruokaahan meillä on ,mutta olis kiva ,että huomiois mitä olen laittanut?
Tuo on myös tapa sulkea nuori miniä sisäpiirin ulkopuolelle. Miksi ette ota puheeksi yhdessä tuumin ennen joulua, että olisi kiva kun kaikki toisivat jotain? Yksi tuo juustot, toinen pikkelsit, kolmas leipää jne.
Takanapäin nillittävä vinkuja-anoppi on kyllä varsinainen valontuoja.
Olisin iloinen jos olisi anoppi joka ajattelisi noin ja vielä laittaisi tuollaists viestiä...täällä marttyyri-anoppi...
Vie jotain tulee iloisempi mieli kaikille 🍊🍌🥞🥂😂
Ei kai se nyt varsinaisesti sinulta pyytänyt ruokia ja osallistumista vaan teidän porukalta, pojaltaan. Älä nyt sinä yksin stressaa, mietitte miehen kanssa mitä viedä. Ja totta kai viette! Ison porukan ruokkiminen perustasollakin on työlästä, ihan ok, että sen yli jotain tarvitsevat hoitavat itse itsensä ja vielä vähän päälle.
Onko niin, että miehesi on ainoa poika? Joillain miehillä on sellainen tyyli, etteivät tajua helposti sosiaalisia koodeja ja käytännön asioita, ehkä äitinsä ja siskonsa sitten esittävät toiveen osallistumisesta noin suoraan. Ajattele nyt, jos anoppi ja kälyt on yhdessä tehneet monta vuotta joulun ja yksi perhe purjehtii joka vuosi valmiille ja vielä odottaa erityisjuttuja. Saattaisi nätti viesti lipsahtaa minultakin :-)
Ja anteeksi seksistinen arvelu. Voi olla, ettei mikään törppöily tai tekeminen liity kenenkään sukupuoleen. Tuli vaan tehtyä yleistys rooleista, tulihan viestikin anopilta eikä apelta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ootte mieltä tästä? Mennään jouluksi anoppilaan, siellä kokoontuu miehen koko suku. Anoppi laittoi mulle tekstarin, että heillä on tarjolla joulupöytä, jossa kasvikset ja kalat ovat pääosassa. Toki on myös kinkkua, kalkkunaa ja laatikoita. Mikäli haluan syödä muuta tai enempi, kannattaa ehkä ottaa omia ruokia mukaan. Ja sama koskee karkkeja ja leivonnaisia, joita heillä ei juuri ole, koska oma perhe ei niistä välitä.
Ollaan nyt monta päivää keskusteltu asiasta ja suoraan sanottuna olen aika loukkaantunut. Mulla on alhainen veren sokeri ja ärtyneen suolen oireyhtymä ja mulle säännöllinen syöminen on tärkeää.
Anoppi kuiteskin tuntuu ajattelevan että olen joku syöppö, vaikka syön oikeesti tosi vähän.
Kirjotin tänne aikaisemmin mutta asia vaivaa mua edelleen.
Moi! En jaksa uskoa, että anoppisi halusi loukata sinua tai puolisoa tuolla viestillä. Asiallinen viesti ja ilmoitus siitä mitä heillä on tarjolla joulupöydässä ja mitä ei. Viestistä ymmärsin, että jos haluatte herkutella vielä nameilla tms. niin ostatte itse, jos niitä haluatte syödä.
Sinuna kävisin kaiken varalta ruokakaupassa ennen anoppilaan menoa. Voit ostaa vaikaa jogurttia, rahkaa, raejuustoa tms. mitä nyt mieleen tulee ja mitä syöt. Itse ainakin ostaisin omat "pikkueväät" mukaan esim. ilta -ja aamupala rahkat/jogurtit, hedelmiä, pähkinöitä, ja vatsalle sopivaa leipää.
Onko sulla syömishäiriö? Kertomasi perusteella vois kuvitella sulla olevan joku anoreksia, kun kerroit että syöt todella vähän ja lisäksi tämäkin vielä:
"Kun esim en pysty kahvia, teetä tai glögiä juomaan ilman että syön jotain pientä, niin mielellään otan sitten joulutorttuja. Samoin joulupäivällinen on vasta kolmen jälkeen, joten mun on syötävä pari välipalaa siinä aamupalan ja päivällisen välillä, ettei veren sokeri laske äkisti. Voin vaikka pyörtyä."
Normaalipainoisella ihmisellä ei verensokeri laske niin nopeasti alas jotta pyörtyisi.....
Aloittaja taitaa olla syömishäiriöinen omalla tavallaan. Noi verensokerin laskut on ihan ufo juttu, jos sellaista nyt edes tapahtuu niin taustalla on sokerin syöminen. Vai onko kysymyksessä diabetes? Sitä ei ainakaan herkkuja syömällä hoideta. Aloittaja vaikuttaa ylipainoiselta pupeltajalta jonka terveys- ja syömisongelmat ovat itseaiheutettuja ja keksittyjä. Terveellisesti syövässä anoppilassa tietysti ärsyttää tämä joka korostaa itseään näillä erikoisilla syömistarpeillaan. Että muka pitäisi jatkuvasti pupeltaa jotain herkkuja..
Eikö jo hyviin tapoihin kuulu viedä jotakin ruokaa, jos menet viettämään suvun yhteistä joulua. En pitäisi sitä loukkauksena, vaan pikku vihjeenä, että sinun ja miehesi pitäisi osallistua jouluvalmisteluihin.
Muuten ei yhteinen sukujoulu onnistu, jos kaikki valmistelut jää yhden ihmisen tehtäväksi eli tässä tapauksessa anopin.
Mieti ap. jos olisit anopin asemassa, etkö itsekin toivoisi, että jouluvalmistelut jaettaisiin etukäteen kaikkien kanssa. Näin meillä on tehty jo vuosikymmeniä, eikä tulisi mieleen mennä vanhempien luokse ettei olisi osallistunut jouluvalmisteluihin. Jopa lapset tekevät oman osuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siellä on leivonnaisia ja jouluherkkuja. Mutta anoppi on sitä mieltä, että mun on kuitenkin tuotava niitä lisää. En nyt ymmärrä miten esin joulutorttuja ei voisi tehdä niin paljon että riittävät kaikille? Nyt niitä on ehkä yks per henki koko jouluksi. Kun esim en pysty kahvia, teetä tai glögiä juomaan ilman että syön jotain pientä, niin mielellään otan sitten joulutorttuja. Samoin joulupäivällinen on vasta kolmen jälkeen, joten mun on syötävä pari välipalaa siinä aamupalan ja päivällisen välillä, ettei veren sokeri laske äkisti. Voin vaikka pyörtyä. Nämä muut menee joulupäivänä anopin veljelle kahville, mutta minä jään anoppilaan kun en jaksa kävellä pitkiä matkoja. Olisihan se kiva jos voisin vaikka ottaa jotain välipalaa siinä muita odotellessa. Nyt tuntuu, etten uskalla syödä mitään siellä. Ja me mennään sinne junalla niin ei voida viedä kaikkia jouluruokia mukanakaan. Mua todella surettaa ja jännittää tämä tilanne ja se että anoppi käyttäytyy loukkaavasti mua kohtaan. Ap
Miksi ei voi jouluherkkuja viedä mukana, jos menette junalla?
Ja onko sun mieskin yhtä huonokuntoinen, ettei jaksa kantaa matkatavaroita tai käydä kaupassa? Ja sitten voisitte valmistaa jouluherkkuja koko porukalle.
Mekin mennään viettämään joulua 300km päähän, mutta eipä se estä osallistumasta suvun jouluvalmisteluihin. Jopa lapset tekevät ja teinin harteille jää tänä vuonna jälkiruoan valmistaminen.
Minkä ikäinen olet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla vielä jotain muita sairauksia kun et jaksa kävelläkään?
Mulla on kulumaa polvissa ja selkä kipeytyy helposti. Jo ihan näiden takia en pysty käveleen. Hengästyn myös helposti ja odotan lähetettä tutkimuksiin. Ap
Onko painosi alle vai yli 200 kg?
Anoppihan oli todella huomaavainen. Kertoi etukäteen mitä on tarjolla, että pystyt etukäteen varautumaan tarpeellisella määrällä oikeanlaista ruokaa ja et joudu jouluna kärsimään nälästä tai huonosta olosta. Et voi olettaa, että muut varautuvat sinun sairauden erikoisvaatimuksiin. Otat jotain terveellistä välipalaa mukaan ja jälkkäritarvikkeet.
Minulla ei ole mitään ruokarajoitteita, vaan anoppilan joulupöytä on makuuni liian suppea. Kerran olen näiden vuosien aikana siellä joulua vietänyt ja pettymys oli suuri, koska omassa kodissani ruokaan on panostettu paljon enemmän. Mies oli etukäteen hehkuttanut kuinka mahtavat jouluruuat heillä on. Tarjolla oli lähinnä kinkkua, vähän kaupan laatikoita ja samaa jääsalaattia, kuin arkena, eikä mitään jälkkäriä. Tänä jouluna menen toisen kerran. Mennään jo aatonaattona ja aion laittaa kaikkia ruokia mistä itse pidän. Tämä on mielestäni vain reilua, että yksi ihminen ei joudu yksin laittamaan ja maksamaan kaikkea ja kaikki on tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tää oli hyvä provo. Luotu kuva henkilöstä, joka syö paljon ja myös leivonnaisia ja karkkeja, vaikka sairastaa ärtyneen suolen oireyhtymää. Omasta mielestään syö vähän.
Keskustele tai ole keskustelematta, tämä on keskustelupalsta, eikä mikään bongaa provo -kisa.
Vierailija kirjoitti:
Anoppi minäkin, omat tyttäret tuovat ruokia tullessaan kahvia ja viinejä!! Miniä ei ole tuonut mitäään ruokia, kahvia itselleeen viinipullon? Ei sen puoleen ruokaahan meillä on ,mutta olis kiva ,että huomiois mitä olen laittanut?
Miniää risoo anoppi, joka ei osaa edes kirjoittaa kunnolla,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tää oli hyvä provo. Luotu kuva henkilöstä, joka syö paljon ja myös leivonnaisia ja karkkeja, vaikka sairastaa ärtyneen suolen oireyhtymää. Omasta mielestään syö vähän.
Keskustele tai ole keskustelematta, tämä on keskustelupalsta, eikä mikään bongaa provo -kisa.
Toki täytyy sanoa, että aika ilkeältä ihmiseltä vaikuttaa tämä ap-viestin kirjoittajakin. Ottais jonkun muun hampaisiinsa kuin suolistosairaat.
Ja ap:lle sanoisin, että kuulostaa ihan helvetin rasittavalta miniältä. Syö koko ajan, on lihava, nirso, ja pihi, ei pysty/jaksa tehdä mitään, koska selkä, polvet ties mitkä paskana, ravaa vessassa laatoittamassa pöntön säännöllisesti... toivottavasti käytät edes vessaharjaa?
Anpppinasi varmaan ehdottaisin joulun viettoa eri paikoissa, sori nyt vaan.
Ihan vain vihjeenä: ärtyneen suolen oireyhtymä ja rasvaiset joulutortut eivät kuulu yhteen.
Kulumat polvissa viittaavat ylipainoon ja hengästyminen huonoon kuntoon. Jos näin on, niin sitä suuremmalla syyllä pitää jättää ne joulutortut vähemmälle.
Voisin itsekin sanoa noin ihan ystävällisessä sävyssä omien kokemuksieni jälkeen. Miehen sukua kokoontui aiemmin meille valmiille joululle. Yksi perhe kääntyi joogireikifilosofiaan ja sen jälkeen ei kelvannut lihat, perunat, leivokset,maitotuotteet ja ei juuri muukaan. Ottivat lasin vettä jouluaterialla korostaen muka omaa erinomaisuuttaan ja eettisyyttään. Vähitellen kuivatin kasaan yhteisjoulut, sillä valmistelu vei aikaa ison lapsikatraan kanssa ja apua ei tullut mistään. Tuliaisina oli joulutähti tai suklaalevy.
Hyvät joulut sinne E-Suomeen!
Kaikenlaista narisijaa sitä onkin ruokien suhteen.
Mitä ihmeellistä tuossa on? Jos anopilla on mahdollisuus, niin sanoo että tuokaa ruoat, varsinkin ruokarajoitteisen ruoat tullessanne, maksan ne kyllä. Toimii!
Anoppiahan voi jännittää että tarjoaa jotain, mistä tulee seurauksia allergiselle.
Tietysti jos teillä itsellänne on talous paremmassa jamassa, niin voitte olla ottamatta korvausta.
Meillä saa miniä ihan vapaasti käyttää jääkaappia. Helpotushan se on isäntäväellekin.
Mulla on kulumaa polvissa ja selkä kipeytyy helposti. Jo ihan näiden takia en pysty käveleen. Hengästyn myös helposti ja odotan lähetettä tutkimuksiin. Ap