Anoppi käski tuoda omat ruuat jouluksi!
Mitä ootte mieltä tästä? Mennään jouluksi anoppilaan, siellä kokoontuu miehen koko suku. Anoppi laittoi mulle tekstarin, että heillä on tarjolla joulupöytä, jossa kasvikset ja kalat ovat pääosassa. Toki on myös kinkkua, kalkkunaa ja laatikoita. Mikäli haluan syödä muuta tai enempi, kannattaa ehkä ottaa omia ruokia mukaan. Ja sama koskee karkkeja ja leivonnaisia, joita heillä ei juuri ole, koska oma perhe ei niistä välitä.
Ollaan nyt monta päivää keskusteltu asiasta ja suoraan sanottuna olen aika loukkaantunut. Mulla on alhainen veren sokeri ja ärtyneen suolen oireyhtymä ja mulle säännöllinen syöminen on tärkeää.
Anoppi kuiteskin tuntuu ajattelevan että olen joku syöppö, vaikka syön oikeesti tosi vähän.
Kirjotin tänne aikaisemmin mutta asia vaivaa mua edelleen.
Kommentit (121)
No höh, lanttulaatikkohan vasta on myrkkyä mahalle, ok jos sulle sopii.
Viinejä yleensä on joulupöydässä, usein olutta myös. Jos ne eivät sovi, niin se ei ole anopin ongelma. Hän on juomatarjoilun hoitanut osaltaan.
Jos kukaan muu muu ei käytä lonkeroa, kuten nyt oletan, niin en vaatisi sitä ostamaan vaan veisin itse.
En itse edes juhlan järjestäjänä pystyisi sen sataa sorttia juomia ja ruokia hankkimaan.
Yleensä se kutsuja laatii ja päättää ruokatarjoilun ja juomat.
Kaikki se, mikä ei siihen kattaukseen kuulu tai sovi jollekin vieraalle niin sitten puuttuu tai vieras tuo itse tullessaan.
Mainitsemasi salaatit, ruusukaalit ja janssoninkiusaukset ovat sellaisia, jotka melko monelle muullekin maistuvat kuin vain vegaaneille.
Sen vuoksi anoppi ne on tehnyt, ei mitenkään palvellaakseen niitä veljen tyttöystäviä tai muita.
Vaan kaikkien muidenkin syötäväksi.
Ruokavaliosi ja juomamahdollisuutesi on senverran rajoitteellinen, että ikävä kyllä joudut itse paljolti sen hankkimaan.
Näin on uskoakseni myös silloin jos kutsuja on joku muu kuin anoppi.
Ihmettelen, että et ole jo aiemmin siihen tottunut ja toteuttanut.
Miten on ollut kun olette menneet joihinkin muihin juhliin, vaikka syntymäpäiville?
Tuskin sielläkään voidaan yksilöidä jokaisen vieraan toivomukset?
Miehesi on ilmeisesti jo kyllästynyt ja lyönyt hanskat tiskiin ruokatapojesi kanssa.
Samoin anoppi, ja toimi fiksusti kun viestitti mitä ruokia oli tarjolla.
Sinun ei tarvitse olla koko päivää nälässä.
Tuskin sinne mennään jo aamusta aikaisin.
Syöt koko päivä niin, että napa paukkuu omia ruokia.
Jos klo 15 on ruokailu niin siihen tähtäätte.
Kinkulla ja lanttulaatikolla pääsee pitkälle ja luulen pöydässä kuitenkin muutakin olevan sinulle sopivaa.
Asuuko anoppi kaukana? Mikä pakko sinne on jäädä yöksi, jos pääsette kotiin niin, niin sitten taas oma jääkaappi kutsuu.
Jätät sen lonkeron ottamatta nii voit ajaa autoa.
Helpompi olisi vain käydä siellä jouluaattona nii ei olis näitä ruokaongelmia.
Puolin eikä toisin.
Tuntuu, että ihan tarpeeksi väkeä siellä on jo yöpyy ilman teitäkin, melko isot tilat täytyy anopilla olla.
Jos pöydästä löytyy sinulle pelkkää lanttulaatikkoa, kinkkua ja kastiketta, niin mitä muuta sitten "tilaisit anopilta", jos mahdollista olisi?
On se kyllä hirveetä kun anoppi-diili ei ollutkaan all inclusive :(
Vierailija kirjoitti:
Jos klo 15 on ruokailu niin siihen tähtäätte.Kinkulla ja lanttulaatikolla pääsee pitkälle ja luulen pöydässä kuitenkin muutakin olevan sinulle sopivaa.
Asuuko anoppi kaukana? Mikä pakko sinne on jäädä yöksi, jos pääsette kotiin niin, niin sitten taas oma jääkaappi kutsuu.
Puolin eikä toisin.Tuntuu, että ihan tarpeeksi väkeä siellä on jo yöpyy ilman teitäkin, melko isot tilat täytyy anopilla olla.
Yli 300 km matkaa anoppilaan. Ei tuota reissua tehdä yhdessä päivässä. Lauantaiaamuna lähdetään ja tapanina takaisin. Onneksi lauantaina mennään miehen lapsuuskaverien kanssa pitsalle. Saa syödä vaikka perhepitsan yksin ja juoda olutta eikä kukaan katso vinoon. Aatto ja joulupäivä sitten mennään anoppilan ruuissa. Me ollaan yötä saunamökissä, mikä on ihana ja romanttinen paikka. Sitä odotan kyllä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos pöydästä löytyy sinulle pelkkää lanttulaatikkoa, kinkkua ja kastiketta, niin mitä muuta sitten "tilaisit anopilta", jos mahdollista olisi?
Ihan jotain tuttuja perus jouluruokia, lihapullia, maksapasteijaa tai pateita, sienisalaattia, italiansalaattia, lohta ja karjalanpiirakoita. Kalkkuna olisi ihanaa. Näitä ei heidän joulupöytään kuitenkaan tule vaikka olen sanonut että niitä toivoisin. Siis kun anoppi kysyi mitä kukin toivoo.
Sen sijaan on happamia sillejä ja silakoita, savuankeriasta, mätejä ja raakaa sipulia hapankerman kanssa yms. mitä en pysty syömään. Ai niin simpukoita on kanssa, koska tytön poikaystävä tykkää niistä.
Mitään mun toivetta ei koskaan laiteta. Ja jos toisin itse esim piirakoita ja italiansalaattia, joudun syömään ne yksin keittiössä, koska ne ei sovi anopin joulupöytään. Eivät saa näkyä valokuvissa jne. Ap
Joudut syömään yksin keittiössä?! Nyt et oo tosissas. Jos täytyy syödä yksin keittiössä, niin kannattaneeko sinne lähteäkään. Mites miehes reagoi kun sinun tarvitsee syödä yksin keittiössä.
"Anoppi kuiteskin tuntuu ajattelevan että olen joku syöppö, vaikka syön oikeesti tosi vähän."
Perhepizza yksin syötynä ei kuulosta vähältä..
Ap:n makutottumukset ovat varmaan niin peruskamaa että anoppi siksi ilmoittaa mitä on ja pyytää ap:ta tuomaan loput itse.
"Ihan jotain tuttuja perus jouluruokia, lihapullia, maksapasteijaa tai pateita, sienisalaattia, italiansalaattia, lohta ja karjalanpiirakoita. Kalkkuna olisi ihanaa. Näitä ei heidän joulupöytään kuitenkaan tule vaikka olen sanonut että niitä toivoisin. Siis kun anoppi kysyi mitä kukin toivoo."
Lihapullat, italiansalaatti ja karjalanpiirakat eivät ole mitään jouluruokia.
"Anoppi laittoi mulle tekstarin, että heillä on tarjolla joulupöytä, jossa kasvikset ja kalat ovat pääosassa. Toki on myös kinkkua, kalkkunaa ja laatikoita."
Ja tossa tiplasit provoksi, muistitko, että aloituksessa oli anopin tekstarissa se kalkkuna ja nyt sitä kalkkunaa kaipailet.
Ei se voi olla niin vaikeaa pysyä siinä tarinassa, hohhoijjakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos klo 15 on ruokailu niin siihen tähtäätte.Kinkulla ja lanttulaatikolla pääsee pitkälle ja luulen pöydässä kuitenkin muutakin olevan sinulle sopivaa.
Puolin eikä toisin.Tuntuu, että ihan tarpeeksi väkeä siellä on jo yöpyy ilman teitäkin, melko isot tilat täytyy anopilla olla.
Yli 300 km matkaa anoppilaan. Ei tuota reissua tehdä yhdessä päivässä. Lauantaiaamuna lähdetään ja tapanina takaisin. Onneksi lauantaina mennään miehen lapsuuskaverien kanssa pitsalle. Saa syödä vaikka perhepitsan yksin ja juoda olutta eikä kukaan katso vinoon. Aatto ja joulupäivä sitten mennään anoppilan ruuissa. Me ollaan yötä saunamökissä, mikä on ihana ja romanttinen paikka. Sitä odotan kyllä. Ap
Kuka oikeasti ärtynytsuolinen syö pizzaa ja kaljaa vetää. Ei ihme että vatsa reistaa
Paljonko painat? Jos nuorella ihmisellä on polvet ja selkä hajalla, eikä jaksa kävellä, niin tosi huonosti on asiat.
no siinähän viet sitten omat, ihan kohteliasta anopilta mainita asiasta jos miniällä paljon ruokarajoitteita
No anna miehesi yksin mennä perheensä kanssa joulua viettämään (siis jos hän sinne ihan välttämättä tahtoo mennä.)
Jää sinä kotiin niin voit syödä ja juoda ihan mitä haluat, milloin vain haluat. Mikä pakko on oma joulunsa lähteä pilaamaan, jos oikeasti anoppi noin tympeä käytöksinen on.
Hoh hoijaa taas ja niin minä mieleni pahoitin. Mun miehellä on 4 sisarusta ja anoppilassa oli jouluna just ne ruuat mitä anoppi halusi itse valmistaa lapsilleen. Jos jollekin ei kelvannut tarjotut ruuat, niin sitten voi tuoda omia ruokia. Kun porukkaa on paljon, niin ei voida ottaa huomioon kaikkien mieltymyksiä.
"perhepizza yksin"... enpä ihmettele, että on "ärtyneen suolen oireyhtymä". Paskasuoli huutaa hoosiannaa, kun tulee isoja annoksia ja todennäköisesti sokeriakin (kun anoppi oli maininnut karkeista ja leivonnaisista). Katselin kerran yhtä dokumenttia, jossa oli suolistovaivainen, niin dokumentissa hän meni kahvilaan, jossa tilasi saavillisen kaakaota ja juustokakkua. Jos me kaikki syötäis samalla tavalla kuin moni "suolistovaivainen", niin kaikilla olis Crohnin tauti jne. Ja painoindeksi?
Vierailija kirjoitti:
Miksi helvetissä menet sinne? Pysy kotona ja syö mitä haluat.
noi erikoisuustyypit-siis hyvällä ihan,pitääkin ottaa omia juttujaan mukaan. talonväki vetää yleisellä tasolla,mutta onkin asiallista ilmoittaa-mitä meillä on ja jos tarvitset jotain omaasi-ota mukaan. siis tää on ok. miten et tajuu- hyvä kun ilmoittaa,ei tule yllätyksiä. vie jotain tuliaisiksi,leivonnaisia, herrasväen pikkuleipiä, taatelikakkua, hedelmäkuivakakkua- se mitä itsekin syöt, siitä olisi muillekin iloa. sä ja sun aivot ihan pöö lukossa, tää on ok juttu. kiva kun ilmoittaa mitä on ja mitä. tajuu nyt,ok
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo oli ihan ok viesti. Ette kai te aio mennä joka joulu valmiiseen pöytää ja olettaa että anoppi kustantaa ja tekee kaiken? Minusta joulu nyyttäri-periaatteella olisi ihan parasta! Voisi vielä tarkemmin sopia etukäteen kuka tuo mitäkin.
tuossa ei tuosta kyse- vaan kun yhdellä on spessumpaa rajoitetta tai mieltymyksiä joita anoppilasta ei löydy, niin pyytää varautua omalta kohdaltaan siltä osin. jos tarvitsee erityistä jota ns listalta ei löydy, osaa tuoda omiaan itselleen joka huom täydentää joulupöytää. ihan ok. täällä määrämitta kinkkua- no yks tuttu ukko söi viiden edestä,no hää olikin paistanut ennen matkaa sen extra kinkun ja siitä sai muutkin. jotkut ei pidä konvehdeista, niin tykkääjä tuokoon omiaan lisäksi. tosi fiksusti pyydetty.
Vierailija kirjoitti:
Vie vaikka pizzaa.
mitä sää et nyt ymmärrä... osaat sä lukee sisällön, et
Minkälaiset jouluperinteet olivat tämän kysyjän lapsuudenkodissa? Kuulostaa siltä, ettei jouluruokarajoitteiden syynä ole terveydelliset syyt, vaan et ole oppinut lapsena niitä syömään. Jos vatsasi vetää mieluummin perhepizzaa ja lonkeroa joulupöydässä, missähän mahtaa olla vika.
Voi voi kylläpä minua nyt mollataan!
Kukaan muu ei tuo sinne koskaan mitään omia juttuja. Siis miehen kaksi siskoa poikakavereineen. Toinen sisko on kasvissyöjä ja toinen ei syö lihaa. Heidän vuoksi anoppi tekee vegaanilaatikot ja janssonin kiusaukset, hauduttaa ruusukaalit ja laittaa erilaisia salaatteja. Mun vatsalla ei sovi mitkään kaalit tai raakakasvikset, joten mulle jää sitten kinkku ja kastike ja lanttulaatikko. Kalojakaan en voi syödä. Kun on koko päivän ollut nälässä niin tekisi mieli syödä vatsansa täyteen! Mutta kun sitä kinkkua on tosi vähän niin jos söisin vatsan täyteen niin muille ei jää mitään. Viime vuonna kinkkua ei ollut enää joulupäivänä jäljellä. Ja nyt anoppi jo ilmoittaa et jos haluat saada varsan täyteen, tuot omat ruuat. Ja miehen siskot tilailee äidiltään koko ajan uusia ituruokia ja tämä tottakai ostaa ja laittaa. Kun anoppi kysyi juomatoiveista laitoin lonkero. Niin anoppi sanoi ettei aio ostaa lonkeroa joulupöytään mutta voin vapaasti tuoda omat. Viinejä joita en pysty ollenkaan juomaan (närästys) anoppi on kyllä ostamaan kun lapset pyytävät. Ja kalliita vuosikertaviinejä.
En haluaisi ollenkaan sinne jouluksi. Masentaa pelkkä ajatuskin.
Ja mies sanoi ettei aio mitenkään puuttua jouluruoka asiaan. Ap