Menee hermot tähän köyhyyteen :(
Varsinkin näin joulun alla raha-asiat stressaa kovasti. Itse olen hyvin pienituloinen, kuukausituloni ovat bruttona vain n. 1600€/kk. Mieheni tienaa vähän paremmin kuukaudessa, bruttona 3600€. Meillä on kuitenkin kaksi alle kouluikäistä lasta: kalliit tarhamaksut, vakuutusmaksut ja harrastusmaksut, vaatteita saa ostaa jatkuvasti kun kasvavat tai jotain rikkoutuu. Meillä on koira, jolla on erityisruokavalio eli ruuat on ostettava hänelle eläinkaupasta markettimuonaa kalliimmalla. Lisäksi hänellä on eläinvakuutus kattamaan mahdollisia eläinlääkärikuluja. Meillä on tietysti ne perusvakuutukset, henkivakuutus, irtaimisto, oikeusturva, sairausvakuutus ja tapaturmavakuutus meille aikuisille.
Ostimme vuosi sitten omakotitalon. Lainalyhennys on lähes minun palkkani verran. Emme ymmärtäneet, että lämmitysmuoto tekee kuluja 200€/kk plus tietysti vesi- ja jätemaksut, huoltokuluja välillä menee ja sähkö maksaa. Neliöitä talossamme on 180, ehkä vähän liikaa kun nyt ajattelee.
Talomme sijaitsee alueella josta minulla on työmatkaa 15 km/suunta, miehellä 60 km/suunta. Julkinen liikenne ei vastaa tarpeisiimme, joten meillä on oltava kaksi autoa. Minun autolainani kuukausilyhennys on 350€/kk ja miehen 420€/kk. Molemmista autoista on maksettava liikennevakuutis, polttoaine, täyskasko jonka rahoitus vaatii. Menee siis tolkuttoman paljon rahaa työmatkoihin, koska autot ovat välttämättömiä.
Perheellämme on vain yksi harrastus, golf. Se maksaa jonkun verran mutta on se henkireikä joka auttaa jaksamaan arjessa. Aiemmin kävin myös kuntosalilla, mutta jätin senpois säästääkseni menoissa koska jostain meidän on karsittava. Olen myös pidentänyt kampaamokäyntien välejä ja voi olla, että tulevaisuudessa joudun luopumaan ripsistäni koska ripsihuollotkin tuntuvat jo kalliilta.
Ruuassa koitamme säästää. Arkiruoka on tavallista, viikonloppumenuun yritän vähän panostaa "parempana" ruokana. Käymme ulkona syömässä enää kerran kuussa mieheni kanssa, kahdenkeskinen aika on siis todella vähissä mikä rasittaa suhdetta rahapulan lisäksi.
Tänä jouluna saamme ostettua joululahjoja ehkä luottokortin turvin, mutta ankea joulu on edessä joka tapauksessa. Joulubudjettiin varattu summa tuntuu onnettomalta. Herättiin vähän liian myöhään säästämään jouluun, oma moka... Onko muita kohtalotovereita? Vertaistukea kaipaisin koska rahatilanne ahdistaa enite juuri jouluna.
Kommentit (135)
Ai,,ai,,,tämän on oltava provo tai jos ei ole en pysty ymmärtämään näin putkiaivoisia ihmisiä jotka ihmettelee hermot-menee-tähän-köyhyyteen. Vakuutan, että (jos ei ole provo) tämä on vasta alkua tuolla elämäntyylillä,suuria hankaluuksia tulee ja on kakkainen loppu.
Pääsin puoleenväliin ekaa sivua ja nyt vain nauran silmät vesissä =´D
Älä naura, on oikeasti olemassa perheitä, joissa nettotulot voivat olla 6000 - 7000€ ja silti on menetetty luottotiedot ja ollaan ulosoton asiakkaita. On asuntolaina, opintolaina, on vingutettu visakorttia, on osamaksuja useaan paikkaan. Elämä opettaa niitä perusarvoja kantapään kautta. Ap, en tunne lainkaan sääliä itse aiheutettuun velkaloukkuun. Elämä ulosottotoimiston työntekijänä oli hyvin silmiä aukaisevaa. Kunhan joulu on ohi, ja on vigutettu Visaa tappiin asti, maksuhäiriöt ryöstäytyvät käsistä, siihen asti pärjäilkää.
Vierailija kirjoitti:
Maailmassa oikeesti kuolee ihmisiä nälkään joka minuutti, ellei jopa sekunti ja suomalaiset läskibebat itkevät kun on vaan 1000€ joulunviettoon. Ap on tietysti provo, mutta hänen kaltaisiaan tunnen IRL liikaa! Porvareissa ei oikeestaan muita olekaan kuin näitä, yhyy, nettotulomme vain 5000€/kk, kun verottaja vie kaiken yhyy. Me ei päästä kuin kerran vuodessa Thaikkuihin ja lapset saa vaan kerran vuodessa uudet iPhonet. Ja autotkin (2 audia + teinin mopoauto) on jo 3 vuotta vanhoja.
Niinpä, suosittelen perehtymään vähän mitä maailmalla tapahtuu ja mitä uhkia on tulevaisuudessa todennäköisesti toteutumassa ilmastonmuutoksen ja maapallon liikakansoituksen takia... Saattaa vähän silmät aueta miten hyvin itsellä asiat. Tämän takia en tee tänne kuin korkeintaan 1 lapsen eikä mitään isoa Ok-taloa, just ostettiin 75neliön rivari, kolmio, ja sekin tuntuu luksukselta. Miehellä auto. Sekään ei oo pakollinen, hyvät liikenneyhteydet täällä pk-seudulla, eli luksusta sekin. Ei ripsiä yms turhakkeita koskaan ollut, kampaajalla raitoja 2kk välein, kuntosali. Vaatteita ostan harvoin laadukkaita joita oikeasti tarvitsen. Vakuutuksina lainoissa työkyvyttömyys ja työttömyysvakuutus, tapaturma- ja matkavakuutus sekä henkivakuutus. Matkoja 2krt vuodessa, Tallinnaan/Tukholmaan ja jonnekin pidemmälle se toinen kerta. Rahaa jää hyvin säästöön ilman lapsia. Nää on näitä valintoja, tulojen mukaan elämistä. Niin ja ollaan vähän alle keskituloisia, vähän päälle 2000 käteen molemmilla. Ihan mukava tämä rento elämäntyyli. Joululahjoja ostin miehelle ja äidille sitä mitä tarvitsee, ei turhaa krääsää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailmassa oikeesti kuolee ihmisiä nälkään joka minuutti, ellei jopa sekunti ja suomalaiset läskibebat itkevät kun on vaan 1000€ joulunviettoon. Ap on tietysti provo, mutta hänen kaltaisiaan tunnen IRL liikaa! Porvareissa ei oikeestaan muita olekaan kuin näitä, yhyy, nettotulomme vain 5000€/kk, kun verottaja vie kaiken yhyy. Me ei päästä kuin kerran vuodessa Thaikkuihin ja lapset saa vaan kerran vuodessa uudet iPhonet. Ja autotkin (2 audia + teinin mopoauto) on jo 3 vuotta vanhoja.
Niinpä, suosittelen perehtymään vähän mitä maailmalla tapahtuu ja mitä uhkia on tulevaisuudessa todennäköisesti toteutumassa ilmastonmuutoksen ja maapallon liikakansoituksen takia... Saattaa vähän silmät aueta miten hyvin itsellä asiat. Tämän takia en tee tänne kuin korkeintaan 1 lapsen eikä mitään isoa Ok-taloa, just ostettiin 75neliön rivari, kolmio, ja sekin tuntuu luksukselta. Miehellä auto. Sekään ei oo pakollinen, hyvät liikenneyhteydet täällä pk-seudulla, eli luksusta sekin. Ei ripsiä yms turhakkeita koskaan ollut, kampaajalla raitoja 2kk välein, kuntosali. Vaatteita ostan harvoin laadukkaita joita oikeasti tarvitsen. Vakuutuksina lainoissa työkyvyttömyys ja työttömyysvakuutus, tapaturma- ja matkavakuutus sekä henkivakuutus. Matkoja 2krt vuodessa, Tallinnaan/Tukholmaan ja jonnekin pidemmälle se toinen kerta. Rahaa jää hyvin säästöön ilman lapsia. Nää on näitä valintoja, tulojen mukaan elämistä. Niin ja ollaan vähän alle keskituloisia, vähän päälle 2000 käteen molemmilla. Ihan mukava tämä rento elämäntyyli. Joululahjoja ostin miehelle ja äidille sitä mitä tarvitsee, ei turhaa krääsää.
Hups ei oo siis henkivakuutusta, kotivakuutus piti lukea :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näytin tän mun miehelle ja se sanoi noiden mun aloitukseen laittamien tulojen olevan siis NETTOtuloja! Eli ne mitkä jää meille verojen jälkeen. Mä aina sekoitan tuon bruton ja neton... Mutta siis tällainen korjaus! Ja mies ei halua luopua golfosakkeesta, ehdotin kyllä. Ja kaksi autoa tarvitaan. Ap
No nii provohan tää oli, ei kukaan oo noin tyhmä....
Ei oo provo ja tajusin että ollaan oikeasti kusessa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näytin tän mun miehelle ja se sanoi noiden mun aloitukseen laittamien tulojen olevan siis NETTOtuloja! Eli ne mitkä jää meille verojen jälkeen. Mä aina sekoitan tuon bruton ja neton... Mutta siis tällainen korjaus! Ja mies ei halua luopua golfosakkeesta, ehdotin kyllä. Ja kaksi autoa tarvitaan. Ap
No nii provohan tää oli, ei kukaan oo noin tyhmä....
Ei oo provo ja tajusin että ollaan oikeasti kusessa. Ap
Opetelkaa kävelemään ilman golfmailaa. Siinäkin säästää jo aika paljon.
Ap:n kriteerien mukaan kuka tahansa, tuloista riippumatta voi olla köyhä. Jos se kerran menee niin että ensin valitaan elintaso itselle mistä ei tingitä ja tulot ei sitten siihen riitä. Sellaisen elintason voi valita vaikka tienasi 20 000€/kk. Hankkii vaan tarpeeksi kalliin asunnon, loma-asunnon, autot, harrastukset jne ja sitten valittaa olevansa köyhä kun näiden jälkeen ei rahat enää muuhun riitä. Naurettavaa!
Pakko olla läppä. Voitte karsia menoistanne huomattavasti.
Ap:llä ja miehellä on yhteenlaskettuna pienet tulot, mutta yrittävät elää kuin joku lääkäri-juristipariskunta. Naurettavaa! Tuo homma on mennyt pieleen jo siinä, kun on hankittu se toinen lapsi. Ei noin pienillä tuloilla ole varaa kahteen lapseen! Saati siihen lisäksi vielä koira, talo ja kaksi ylihintaista autoa.
Kuka idiootti edes ostaa autoa velaksi? Sen työmatkoihin tarvittavan auton saa parilla tonnilla, jos sellainen on pakko saada.
Vierailija kirjoitti:
No rehellisesti, näinhän se asia on. Ollaan tehty vääriä päätöksiä hetken huumassa ja lopputulos on se, että talous on ihan kuralla ja ahdistaa. Pelkään että talon myynnistä ei saisi omia pois. Vuokra-asuminenkaan ei oikein kiinnosta omistuksen jälkeen. Mutta mutta... Jotain pitää keksiä, ehkä saada jostain lisätuloja. Ap
Jos teidän talo on lähelläkään ihmisten ilmoja ja työpaikkoja, niin vuokratkaa yksi huone jollekin köyhälle. Äläkä sano: "Mutku..."!
Vaihtakaa golf lenkkeilyyn. Se on ilmaista ja pysyt paremmassa kunnossa kuin pelkästään golf-kentällä kävelemällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Mihin tarvitsette 180 neliötä? 40 neliötä per naama.
Rakastuttiin taloon. Eikä neliöt tunnu niin isoilta. Jotain vakuutuksia ehkä voisi karsia... Puhelinliittymät vaihdettiin edullisempiin ja kilpailutettiin sähkö mutta toivottomalta tämä tuntuu silti. On vaan liian pienet tulot. Ap
Ei vaan liian suuret menot.
Onpas rikasta porukkaa, meidän perhe nettoaa 2500 euroa kuussa ja hyvin menee. Mersulla ajetaan ja on kaksikin mökkiä eri puolilla Suomea. Ulkomailla käydään kanss aina kun pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtakaa golf lenkkeilyyn. Se on ilmaista ja pysyt paremmassa kunnossa kuin pelkästään golf-kentällä kävelemällä.
Mut ku en mä haluuuuu!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Mihin tarvitsette 180 neliötä? 40 neliötä per naama.
Rakastuttiin taloon. Eikä neliöt tunnu niin isoilta. Jotain vakuutuksia ehkä voisi karsia... Puhelinliittymät vaihdettiin edullisempiin ja kilpailutettiin sähkö mutta toivottomalta tämä tuntuu silti. On vaan liian pienet tulot. Ap
Tai no, ennemmin sanoisin, että liian isot menot.
Vaikeaa on karsia. Kaksi autoa tarvitaan, tarhamaksuihin ei voi vaikuttaa, taloa ei noin vaan myydä eikä tappiolla kannata myydä. Vakuutuksia on pakko olla, sähköä ja vettä on käytettävä ja harrastus pitää pään kasassa. Oon ihan loppu, en tiedä mitä tehdä. Ap
Autot liian kalliita, jos lainan kuukausimaksu tuon verran. Täyskasko? No, en senkään välttämättömyydestä tiedä. Ripset ne vasta turha menoerä onkin. Golfistakin, vaikka rakas harrastus onkin, on tingittävä, jos ei rahat muuten riitä. Asunnonkin voi aina laittaa myyntiin ja toivoa, että kaupaksi menee ja katsella joku omaa tulotasoa lähempänä oleva tilalle. On ehkä aiiivan ihana, mutta rahsvaikeuksissa kannattaa ensisijaisesti ajatella järjellä, ei tunteella.
Rahoitus vaatii täyskaskon. Valitettavasti. Ja autojen pitää olla uusia, luotettavia ettei jää tien päälle lasten kanssa. Ap
Meillakin on kaksi lasta, nyt jo 15 ja 19. Kuljettu paljon autolla eli eskariin, kouluun, harrastuksiin ja pidemmät lomareissut. Koskaan ei ole ollut uutta autoa eli maksanut maks. 600 e. Onhan niitä mennyt aika monta 20 vuoden aikana mutta koskaan se ei ole meille ollut mikään ongelma. Kaksi uutta autoa noilla tuloilla on ajattelematonta.
Ymmärrän ettette haluaisi tinkiä mistään. Kannattaa kuitenkin miettiä, ettei sen tinkimisen tarvitse olla lopullista. Tähän elämänvaiheeseen tuo menomäärä ei vaan sovi.
Meilläkin on kaksi autoa, koska se tekee arjesta sujuvampaa. Molemmat ovat vanhoja eikä niistä ole velkaa. Jossain kohtaa kun oli tiukkaa, olin pari vuotta ilmankin, ja hankin sellaisen taas kun siihen oli varaa.
Jos miehesi status ei kestä huonompaa autoa, niin luovu sinä omastasi ja osta sellainen johon et tarvitse velkaa. Tuosta lainanlyhennyksestäsi jää 4200€ vuodessa. Sillä korjaa vanhaa autoa ja maksaa ripset ja lapsen harrastuksetkin. Ja vielä jää yli.
Ostat sitten taas hienomman kun päivähoitomaksuja ei mene. Kuljette sitten perheen yhteiset reissut miehen hienolla autolla.
te voitte laittaa asunnon myyntin ja toimia sitten sen mukaan miten siinä käy. Autot voitte vaihtaa halvempiin.tuollaista tilannetta nimitetään englanniksi house poor. eli teillä on niin suuri asuntolaina ettei rahat riitä elämiseen
Ei hemmetti, täällä tarjotaan ratkaisuiksi jotain piperryksiä. Suurimmat kulut ovat asuminen, ruoka ja liikkuminen, eivät ripset, vaatteet tai harrastukset.
Itse asun työpaikan lähellä kerrostaloasunnossa (24 neliötä per pää), ajan vanhalla autolla ja osaan tehdä ruokaa. Siksi lapseni pystyvät harrastamaan, joulua ei tarvitse ostaa luotolla ja mikään ei ahdista. T. Yh
Autot ja asunto on liian kalliita teidän tuloihin verrattuna.