Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menee hermot tähän köyhyyteen :(

Vierailija
15.12.2017 |

Varsinkin näin joulun alla raha-asiat stressaa kovasti. Itse olen hyvin pienituloinen, kuukausituloni ovat bruttona vain n. 1600€/kk. Mieheni tienaa vähän paremmin kuukaudessa, bruttona 3600€. Meillä on kuitenkin kaksi alle kouluikäistä lasta: kalliit tarhamaksut, vakuutusmaksut ja harrastusmaksut, vaatteita saa ostaa jatkuvasti kun kasvavat tai jotain rikkoutuu. Meillä on koira, jolla on erityisruokavalio eli ruuat on ostettava hänelle eläinkaupasta markettimuonaa kalliimmalla. Lisäksi hänellä on eläinvakuutus kattamaan mahdollisia eläinlääkärikuluja. Meillä on tietysti ne perusvakuutukset, henkivakuutus, irtaimisto, oikeusturva, sairausvakuutus ja tapaturmavakuutus meille aikuisille.

Ostimme vuosi sitten omakotitalon. Lainalyhennys on lähes minun palkkani verran. Emme ymmärtäneet, että lämmitysmuoto tekee kuluja 200€/kk plus tietysti vesi- ja jätemaksut, huoltokuluja välillä menee ja sähkö maksaa. Neliöitä talossamme on 180, ehkä vähän liikaa kun nyt ajattelee.

Talomme sijaitsee alueella josta minulla on työmatkaa 15 km/suunta, miehellä 60 km/suunta. Julkinen liikenne ei vastaa tarpeisiimme, joten meillä on oltava kaksi autoa. Minun autolainani kuukausilyhennys on 350€/kk ja miehen 420€/kk. Molemmista autoista on maksettava liikennevakuutis, polttoaine, täyskasko jonka rahoitus vaatii. Menee siis tolkuttoman paljon rahaa työmatkoihin, koska autot ovat välttämättömiä.

Perheellämme on vain yksi harrastus, golf. Se maksaa jonkun verran mutta on se henkireikä joka auttaa jaksamaan arjessa. Aiemmin kävin myös kuntosalilla, mutta jätin senpois säästääkseni menoissa koska jostain meidän on karsittava. Olen myös pidentänyt kampaamokäyntien välejä ja voi olla, että tulevaisuudessa joudun luopumaan ripsistäni koska ripsihuollotkin tuntuvat jo kalliilta.

Ruuassa koitamme säästää. Arkiruoka on tavallista, viikonloppumenuun yritän vähän panostaa "parempana" ruokana. Käymme ulkona syömässä enää kerran kuussa mieheni kanssa, kahdenkeskinen aika on siis todella vähissä mikä rasittaa suhdetta rahapulan lisäksi.

Tänä jouluna saamme ostettua joululahjoja ehkä luottokortin turvin, mutta ankea joulu on edessä joka tapauksessa. Joulubudjettiin varattu summa tuntuu onnettomalta. Herättiin vähän liian myöhään säästämään jouluun, oma moka... Onko muita kohtalotovereita? Vertaistukea kaipaisin koska rahatilanne ahdistaa enite juuri jouluna.

Kommentit (135)

Vierailija
101/135 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette pienipalkkaisina hankkineet itsellenne keskiluokkaiset puitteet ja nyt haet vertaistukea, koska puitteet ( lue kulissit) on vaikeat ylläpitää. Tää on just prototyyppi perheestä, joka rakentaa elämänsä sellaiseksi kuin haluaa, ei sellaiseksi, mihin on varaa.

Vierailija
102/135 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä provo, kun en malttanut jättää vastaamatta.

Jos kirjoitit tosissasi niin kovin olette vieraantuneet tavallisten suomalaisten arjesta, jos tuollaiset vakuutukset ja autojen hinnat ovat mielestänne perustavallisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/135 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hemmetti, täällä tarjotaan ratkaisuiksi jotain piperryksiä. Suurimmat kulut ovat asuminen, ruoka ja liikkuminen, eivät ripset, vaatteet tai harrastukset.

Itse asun työpaikan lähellä kerrostaloasunnossa (24 neliötä per pää), ajan vanhalla autolla ja osaan tehdä ruokaa. Siksi lapseni pystyvät harrastamaan, joulua ei tarvitse ostaa luotolla ja mikään ei ahdista. T. Yh

Lähes jokaisessa viestissä sanotaan, että ap:n tulisi luopua ylisuuresta asunnosta ja liian kalliista autosta. Ap itse sanoi, ettei halua asunnosta luopua. Sitten on keksitty muita säästökohteita. Esim. noi ripsihuollot kuulostaa niiiin turhalta kuluerältä ettei mitään rajaa!

Vierailija
104/135 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetelkaa huolehtimaan parisuhteesta muutenkin kuin syömällä ulkona tms. Parisuhteen tilasta huolehtiminen on tällaisessa tilanteessa haastava, mutta äärimmäisen tärkeä asia. Avioero toisi katastrofin nopeasti ja sen uhkakin voisi olla kestämätön, jos yhdessä pysytellään vain kulissien ylläpitämiseksi.

Vierailija
105/135 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä. Joulun rahoittaminen. Tarvitseeko päiväkoti-ikäiset lapset välttämättä kovin hinnakkaita lahjoja? Voin kuvitella, että roinaa on jo tarpeeksi nurkissa. Muutama kiva ja edullinen lahja lapsille ja aikuiset eivät tässä tilanteessa nauti velaksi ostetuista lahjoista (en ainakaan itse nauttisi), joten ne voi jäädä kauppaan. Muille sukulaisille ja tuttaville toivomus ettei lahjoja tänä jouluna osteta puolin ja toisin. Aivan välttämättömät kummilapsen tms lahjat mahdollisimman edulliset. Mielestäni voit ihan reilusti sanoa vaikka, että uusi asunto on saanut taloutenne notkahtamaan.

Hyvä joulumieli lasten ilosta ja hyvästä ruuasta sekä kiireettömästä yhdessä olemisesta.

Vierailija
106/135 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalliisti asuminen, vakuutukset ja lasten kalliit harrastukset on vapaavalintaisia juttuja. Köyhiä tai pienituloisia ette ole millään mittapuulla, vain idiootteja.

Vierailija
107/135 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tää on todellinen, niin ap:lla on kyllä pokkaa, kun kehtaa valittaa "köyhyyttään". Pienituloisena yh:na mulla menee lapset edellä eikä kulissit ja onnellisesti eletään. Eläkää tekin ap tulojenne mukaan. Todella noloa tuolla varallisuudella valittaa köyhyyttä. Ällöttää.

Vierailija
108/135 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No talon osto kaduttaa, mutta on talossamme silti hyvätkin puolensa. Tilaa järjestää juhlia, vierashuone yövieraille ja omaa rauhaa. Näin joulun alla vaan stressaa budjettipuoli. Ja vertaistukea hain, en päivittelyä. Ap

Mihin te tilaa järjestää juhlia tarvitte kun teillä ei ole VARAA järjestää juhlia.

Vierailija
109/135 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autolainat ovat kalliita, niistä jo eroon pääseminen auttaa kummasti muuta tilannetta.

Ripset kuulostaa turhamaiselta, samalla rahalla saat monta todella hyvälaatuista ripsiväriä ja muitakin meikkejä, jos haluat.

Ei ne tulot, vaan menot!

Vierailija
110/135 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Mihin tarvitsette 180 neliötä? 40 neliötä per naama. 

Rakastuttiin taloon. Eikä neliöt tunnu niin isoilta. Jotain vakuutuksia ehkä voisi karsia... Puhelinliittymät vaihdettiin edullisempiin ja kilpailutettiin sähkö mutta toivottomalta tämä tuntuu silti. On vaan liian pienet tulot. Ap

Tai no, ennemmin sanoisin, että liian isot menot.

Vaikeaa on karsia. Kaksi autoa tarvitaan, tarhamaksuihin ei voi vaikuttaa, taloa ei noin vaan myydä eikä tappiolla kannata myydä. Vakuutuksia on pakko olla, sähköä ja vettä on käytettävä ja harrastus pitää pään kasassa. Oon ihan loppu, en tiedä mitä tehdä. Ap

Jos ei ole varaa asua niin kannattaa myydä vaikka tappiolla. Jos taas ette saa velkojannekaan kuitattua myymällä asuntoa, niin sitten olette ihan vain maksaneet aivan tolkuttoman paljon ylihintaan. Vakuutuksiakaan ei ole mikään pakko olla,  paitsi autovakuutukset, jos aiotte niillä ajaa.  Tosin empä nyt ihmettelisi vaikka ylisuuren lainan ehtona olisi vakuutus jos toinenkin.

Vierailija
111/135 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskusteluavauksen arviointi Niilo-asteikolla:

Omaperäisyys 3/5

Kieliasu 4/4

Yllättävyys 3/5

Uskottavuus 1/5

Summa summarum: kosahtaa tuohon viimeiseen arvioon. Uskottavuutta ei ole.

Vierailija
112/135 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule ap, tuo meidän 14 000 auto on toiminut meillä jo 5 vuotta ja ei jäädä tien päälle.

Kunto on loistava ja ulkonäkö myös.

Moni luulee melko uudeksi autoksi, kun sen pesee.

Saat selittää mitä haluat mutta sun miehen kuukausi eräillä saa uuden auton.

Tehkää mitä teette mutta en tippaakaan sääli teitä jos teille käy huonosti.

Todella leveästi elätte.

Samat tulot siis kun teillä ja autossa täyskasko.

3 rotukissaa meillä ja syövät raakaa broileria ja kaksi teiniä.

Että kehtaatkin.

Kissat syövät kaksi teiniä? LASUN PAIKKA!!!!!

Vierailija
113/135 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Mihin tarvitsette 180 neliötä? 40 neliötä per naama. 

Rakastuttiin taloon. Eikä neliöt tunnu niin isoilta. Jotain vakuutuksia ehkä voisi karsia... Puhelinliittymät vaihdettiin edullisempiin ja kilpailutettiin sähkö mutta toivottomalta tämä tuntuu silti. On vaan liian pienet tulot. Ap

Vaikeaa on karsia. Kaksi autoa tarvitaan, tarhamaksuihin ei voi vaikuttaa, taloa ei noin vaan myydä eikä tappiolla kannata myydä. Vakuutuksia on pakko olla, sähköä ja vettä on käytettävä ja harrastus pitää pään kasassa. Oon ihan loppu, en tiedä mitä tehdä. Ap

Autot liian kalliita, jos lainan kuukausimaksu tuon verran. Täyskasko? No, en senkään välttämättömyydestä tiedä. Ripset ne vasta turha menoerä onkin. Golfistakin, vaikka rakas harrastus onkin, on tingittävä, jos ei rahat muuten riitä. Asunnonkin voi aina laittaa myyntiin ja toivoa, että kaupaksi menee ja katsella joku omaa tulotasoa lähempänä oleva tilalle. On ehkä aiiivan ihana, mutta rahsvaikeuksissa kannattaa ensisijaisesti ajatella järjellä, ei tunteella.

Rahoitus vaatii täyskaskon. Valitettavasti. Ja autojen pitää olla uusia, luotettavia ettei jää tien päälle lasten kanssa. Ap

no syötetään nyt trollia. 2 uutta autoa, kummatkin rahoituksella. ja vielä näköjään kalliitakin autoja. Minulla on uutena ostettu auto, hinta 40 000 eli ihan kohtuu peli, kuukausierä on alle 400. Jos tunkee 100 000 autoihin kiinni, ja ei ole varaa maksella niitä niin silloin kyllä on typeryydestä kyse. Minulla on 20 km pidempi työmatka ja tähän väliin mitään uutta autoa tarvitsisi. Taloudellisesti todella typerää minulta hankkia uusi auto 3-4 vuoden välein mutta tämä ei olekaan sijoitus vaan ihan mieliteko josta tajuan maksavani kalliin hinnan.

Vierailija
114/135 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autot liian kalliita, jos lainan kuukausimaksu tuon verran. Täyskasko? No, en senkään välttämättömyydestä tiedä. Ripset ne vasta turha menoerä onkin. Golfistakin, vaikka rakas harrastus onkin, on tingittävä, jos ei rahat muuten riitä. Asunnonkin voi aina laittaa myyntiin ja toivoa, että kaupaksi menee ja katsella joku omaa tulotasoa lähempänä oleva tilalle. On ehkä aiiivan ihana, mutta rahsvaikeuksissa kannattaa ensisijaisesti ajatella järjellä, ei tunteella.

Rahoitus vaatii täyskaskon. Valitettavasti. Ja autojen pitää olla uusia, luotettavia ettei jää tien päälle lasten kanssa. Ap

no syötetään nyt trollia. 2 uutta autoa, kummatkin rahoituksella. ja vielä näköjään kalliitakin autoja. Minulla on uutena ostettu auto, hinta 40 000 eli ihan kohtuu peli, kuukausierä on alle 400. Jos tunkee 100 000 autoihin kiinni, ja ei ole varaa maksella niitä niin silloin kyllä on typeryydestä kyse. Minulla on 20 km pidempi työmatka ja tähän väliin mitään uutta autoa tarvitsisi. Taloudellisesti todella typerää minulta hankkia uusi auto 3-4 vuoden välein mutta tämä ei olekaan sijoitus vaan ihan mieliteko josta tajuan maksavani kalliin hinnan.

Tämä. Uusiin kalliisiin autoihin tuhlataan vain ja ainoastaan, jos niihin on varaa eikä ne tosiaan ole välttämättömyyksiä, vaan huvia ja iloa -- siis jos sellaiseen on varaa.

Vierailija
115/135 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallis talo syrjässä, siinä teidän ongelma. Meidän nettotulot ovat 4500 nelihenkiselle perheelle, mutta asumme 75 neliöisessä rivarissa kn lapset ovat vielä pieniä. Tulemme toimeen yhdellä autolla, joka on 10 vuotta vanha.

Haaveilemme isommsta omakotitalosta, mutta emme pysty sitä vielä ostamaan, sitten olisimme samassa tilanteessa kuin ap. Lainan saisimme kyllä, mutta joutuisimme mielestämme liian tiukoille. Ehkä 4 vuoden päästä jos säästämme ahkerasti.

Vierailija
116/135 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin näin joulun alla raha-asiat stressaa kovasti. Itse olen hyvin pienituloinen, kuukausituloni ovat bruttona vain n. 1600€/kk. Mieheni tienaa vähän paremmin kuukaudessa, bruttona 3600€. Meillä on kuitenkin kaksi alle kouluikäistä lasta: kalliit tarhamaksut, vakuutusmaksut ja harrastusmaksut, vaatteita saa ostaa jatkuvasti kun kasvavat tai jotain rikkoutuu. Meillä on koira, jolla on erityisruokavalio eli ruuat on ostettava hänelle eläinkaupasta markettimuonaa kalliimmalla. Lisäksi hänellä on eläinvakuutus kattamaan mahdollisia eläinlääkärikuluja. Meillä on tietysti ne perusvakuutukset, henkivakuutus, irtaimisto, oikeusturva, sairausvakuutus ja tapaturmavakuutus meille aikuisille.

Ostimme vuosi sitten omakotitalon. Lainalyhennys on lähes minun palkkani verran. Emme ymmärtäneet, että lämmitysmuoto tekee kuluja 200€/kk plus tietysti vesi- ja jätemaksut, huoltokuluja välillä menee ja sähkö maksaa. Neliöitä talossamme on 180, ehkä vähän liikaa kun nyt ajattelee.

Talomme sijaitsee alueella josta minulla on työmatkaa 15 km/suunta, miehellä 60 km/suunta. Julkinen liikenne ei vastaa tarpeisiimme, joten meillä on oltava kaksi autoa. Minun autolainani kuukausilyhennys on 350€/kk ja miehen 420€/kk. Molemmista autoista on maksettava liikennevakuutis, polttoaine, täyskasko jonka rahoitus vaatii. Menee siis tolkuttoman paljon rahaa työmatkoihin, koska autot ovat välttämättömiä.

Perheellämme on vain yksi harrastus, golf. Se maksaa jonkun verran mutta on se henkireikä joka auttaa jaksamaan arjessa. Aiemmin kävin myös kuntosalilla, mutta jätin senpois säästääkseni menoissa koska jostain meidän on karsittava. Olen myös pidentänyt kampaamokäyntien välejä ja voi olla, että tulevaisuudessa joudun luopumaan ripsistäni koska ripsihuollotkin tuntuvat jo kalliilta.

Ruuassa koitamme säästää. Arkiruoka on tavallista, viikonloppumenuun yritän vähän panostaa "parempana" ruokana. Käymme ulkona syömässä enää kerran kuussa mieheni kanssa, kahdenkeskinen aika on siis todella vähissä mikä rasittaa suhdetta rahapulan lisäksi.

Tänä jouluna saamme ostettua joululahjoja ehkä luottokortin turvin, mutta ankea joulu on edessä joka tapauksessa. Joulubudjettiin varattu summa tuntuu onnettomalta. Herättiin vähän liian myöhään säästämään jouluun, oma moka... Onko muita kohtalotovereita? Vertaistukea kaipaisin koska rahatilanne ahdistaa enite juuri jouluna.

Meillä oli tuollainen elämäntapa, kun mies tienasi br 5000 ja minä br 3800. Siltikään ei ollut varaa golfiin, ja talo oli "vain" 120m2.

Keksi parempi.

Vierailija
117/135 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli tuollainen elämäntapa, kun mies tienasi br 5000 ja minä br 3800. Siltikään ei ollut varaa golfiin, ja talo oli "vain" 120m2.

Keksi parempi.

Ai niin ja parempi autokin oli 10 vuotta vanha, ja ripset olisivat olleet liian kallis menoerä.

Sama

Vierailija
118/135 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilannehan on täysin eri mitä ap kertoi aloituksessaan. Aloituksessa puhuttiin 1600 ja 3600 bruttotuloista, oikeasti kyse oli NETTOTULOISTA. Eli Brutot ehkä jotain 2000 ja 5000?

Kyllä noilla tuloilla pitäisi oikeasti pärjätä ja pärjätä hyvin. Aloitus on oikeasti aika surullinen (ja jos provo niin jopa ilkeä). Suomessa on paljon aidosti köyhiä lapsiperheitä. Voi olla sairautta, työttömyyttä, huonoa tuuria jne. ja tulot voivat hyvinkin olla kahden lapsen perheessä 1/3 ap:n tuloista.

En sääli ap:n tilannetta tippaakaan. Täysin itseaaiheutettu ja provona aitoa lapsiperheköyhyyttä aliarvioiva.

Meillä perheen brutto nyt (työttömyys loppui) n. 5100, kolme lasta ja tuntuupa rikkaalta työttömyyden jälkeen 😊

Vierailija
119/135 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että tämä on provo, mutta noista autoista vielä... Ap ei siis halua tinkiä ja vaihtaa halvempaan, koska auton pitää olla luotettava. Ei saa jättää tien päälle, jos on lasten kanssa liikenteessä. Vaihtakaa alle tonnin ropposeen, jossa ei ole osamaksueriä, niin saatte ajella taksilla aika montakin kertaa kuussa niillä osamaksuerillä!

Ja joulun kunniaksi ihan ilmainen neuvo: järjen käyttö helpottaa jokapäiväistä elämää usein.

Vierailija
120/135 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:llä ja miehellä on yhteenlaskettuna pienet tulot, mutta yrittävät elää kuin joku lääkäri-juristipariskunta. Naurettavaa! Tuo homma on mennyt pieleen jo siinä, kun on hankittu se toinen lapsi. Ei noin pienillä tuloilla ole varaa kahteen lapseen! Saati siihen lisäksi vielä koira, talo ja kaksi ylihintaista autoa.

Kuka idiootti edes ostaa autoa velaksi? Sen työmatkoihin tarvittavan auton saa parilla tonnilla, jos sellainen on pakko saada. 

Jahas, ap tarkensi myöhemmin, että kyse onkin nettotuloista. Jotenkin tyypillistä, että hyväpalkkaisessa työssä oleva mies haksahtaa tuollaiseen tekoripsibimboon, joka ei erota edes nettoa brutosta! Onnea vain hänelle!

Sen verran vedän takaisin lausuntoani, että päälle 5000 euron nettotuloilla on kyllä varaa kahteen lapseen. Mutta ei tuollaiseen leväperäiseen tuhlailuun, mitä ap ja miehensä harrastavat. Heidän itselleen virittämä kulutustaso vaatisi sen, että vaimo tienaisi saman verran kuin mieskin. Mutta kun piti saada hehkeän näköinen tekoripsibimbo! Ei taida miehet tietää kuinka paljon tuollaisen keinotekoisen kauneuden ylläpito maksaa. Fiksumpi mies olisi ottanut itselleen insinöörinaisen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi