Menee hermot tähän köyhyyteen :(
Varsinkin näin joulun alla raha-asiat stressaa kovasti. Itse olen hyvin pienituloinen, kuukausituloni ovat bruttona vain n. 1600€/kk. Mieheni tienaa vähän paremmin kuukaudessa, bruttona 3600€. Meillä on kuitenkin kaksi alle kouluikäistä lasta: kalliit tarhamaksut, vakuutusmaksut ja harrastusmaksut, vaatteita saa ostaa jatkuvasti kun kasvavat tai jotain rikkoutuu. Meillä on koira, jolla on erityisruokavalio eli ruuat on ostettava hänelle eläinkaupasta markettimuonaa kalliimmalla. Lisäksi hänellä on eläinvakuutus kattamaan mahdollisia eläinlääkärikuluja. Meillä on tietysti ne perusvakuutukset, henkivakuutus, irtaimisto, oikeusturva, sairausvakuutus ja tapaturmavakuutus meille aikuisille.
Ostimme vuosi sitten omakotitalon. Lainalyhennys on lähes minun palkkani verran. Emme ymmärtäneet, että lämmitysmuoto tekee kuluja 200€/kk plus tietysti vesi- ja jätemaksut, huoltokuluja välillä menee ja sähkö maksaa. Neliöitä talossamme on 180, ehkä vähän liikaa kun nyt ajattelee.
Talomme sijaitsee alueella josta minulla on työmatkaa 15 km/suunta, miehellä 60 km/suunta. Julkinen liikenne ei vastaa tarpeisiimme, joten meillä on oltava kaksi autoa. Minun autolainani kuukausilyhennys on 350€/kk ja miehen 420€/kk. Molemmista autoista on maksettava liikennevakuutis, polttoaine, täyskasko jonka rahoitus vaatii. Menee siis tolkuttoman paljon rahaa työmatkoihin, koska autot ovat välttämättömiä.
Perheellämme on vain yksi harrastus, golf. Se maksaa jonkun verran mutta on se henkireikä joka auttaa jaksamaan arjessa. Aiemmin kävin myös kuntosalilla, mutta jätin senpois säästääkseni menoissa koska jostain meidän on karsittava. Olen myös pidentänyt kampaamokäyntien välejä ja voi olla, että tulevaisuudessa joudun luopumaan ripsistäni koska ripsihuollotkin tuntuvat jo kalliilta.
Ruuassa koitamme säästää. Arkiruoka on tavallista, viikonloppumenuun yritän vähän panostaa "parempana" ruokana. Käymme ulkona syömässä enää kerran kuussa mieheni kanssa, kahdenkeskinen aika on siis todella vähissä mikä rasittaa suhdetta rahapulan lisäksi.
Tänä jouluna saamme ostettua joululahjoja ehkä luottokortin turvin, mutta ankea joulu on edessä joka tapauksessa. Joulubudjettiin varattu summa tuntuu onnettomalta. Herättiin vähän liian myöhään säästämään jouluun, oma moka... Onko muita kohtalotovereita? Vertaistukea kaipaisin koska rahatilanne ahdistaa enite juuri jouluna.
Kommentit (135)
Kuule ap, tuo meidän 14 000 auto on toiminut meillä jo 5 vuotta ja ei jäädä tien päälle.
Kunto on loistava ja ulkonäkö myös.
Moni luulee melko uudeksi autoksi, kun sen pesee.
Saat selittää mitä haluat mutta sun miehen kuukausi eräillä saa uuden auton.
Tehkää mitä teette mutta en tippaakaan sääli teitä jos teille käy huonosti.
Todella leveästi elätte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Mihin tarvitsette 180 neliötä? 40 neliötä per naama.
Rakastuttiin taloon. Eikä neliöt tunnu niin isoilta. Jotain vakuutuksia ehkä voisi karsia... Puhelinliittymät vaihdettiin edullisempiin ja kilpailutettiin sähkö mutta toivottomalta tämä tuntuu silti. On vaan liian pienet tulot. Ap
Tai no, ennemmin sanoisin, että liian isot menot.
Vaikeaa on karsia. Kaksi autoa tarvitaan, tarhamaksuihin ei voi vaikuttaa, taloa ei noin vaan myydä eikä tappiolla kannata myydä. Vakuutuksia on pakko olla, sähköä ja vettä on käytettävä ja harrastus pitää pään kasassa. Oon ihan loppu, en tiedä mitä tehdä. Ap
Autot liian kalliita, jos lainan kuukausimaksu tuon verran. Täyskasko? No, en senkään välttämättömyydestä tiedä. Ripset ne vasta turha menoerä onkin. Golfistakin, vaikka rakas harrastus onkin, on tingittävä, jos ei rahat muuten riitä. Asunnonkin voi aina laittaa myyntiin ja toivoa, että kaupaksi menee ja katsella joku omaa tulotasoa lähempänä oleva tilalle. On ehkä aiiivan ihana, mutta rahsvaikeuksissa kannattaa ensisijaisesti ajatella järjellä, ei tunteella.
Rahoitus vaatii täyskaskon. Valitettavasti. Ja autojen pitää olla uusia, luotettavia ettei jää tien päälle lasten kanssa. Ap
Ei se auton uutuus mikään tae ole sille, etteikö jätä tien päälle jos niikseen tulee. Eli autot vaihtoon, jos rahaa haluaa säästää. Se on osittain tuurista kiinni kestääkö auto, osassa enemmän vikoja syystä tai toisesta ja pitkälti vaikuttaa myös se, miten sitä autoa kohtelee - huollot jne. Ja pikkuvikoja voi opetella myös itse korjaamaan, jos pelkää tien päälle jäämistä.
Mulla on hybridi, sitä ei paljoa itse korjata jos jotain tulisi. Määräaikaishuollot tekee Toyotahuolto. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuule ap, tuo meidän 14 000 auto on toiminut meillä jo 5 vuotta ja ei jäädä tien päälle.
Kunto on loistava ja ulkonäkö myös.
Moni luulee melko uudeksi autoksi, kun sen pesee.
Saat selittää mitä haluat mutta sun miehen kuukausi eräillä saa uuden auton.Tehkää mitä teette mutta en tippaakaan sääli teitä jos teille käy huonosti.
Todella leveästi elätte.
Samat tulot siis kun teillä ja autossa täyskasko.
3 rotukissaa meillä ja syövät raakaa broileria ja kaksi teiniä.
Että kehtaatkin.
Ap ja puolisonsa olisi pitänyt ennen talon ostoa tehdä kunnon budjetti eli kartoittaa, mitkä ovat tulot ja mitkä menot uuden talon hoitokulut huomioon ottaen. Tällainen ennakointi ei nyt niin vaikeaa ole, jos osaa yhteen-ja vähennyslaskun. Eli nyt asunnon vaihto pienempään ja halvempaan, Kyllä tilanne sitten helpottuu.
Toinen auto pois 15km voi urheilla talvellakin molempiin suuntiin tai sitte mopo. Toisen auton vaihto halvempaan, ehkä noin 2000e hintaiseen toimivaan autoon. Sitten sinulle toinen osa-aikatyö mistä lisätuloja 500e/kk. Sitten panostatte parempaan ruokaan ja matkusteluun perheenä ja lapsille paremmat harrastukset. Harrastukset ja ruoka ovat tärkeämpiä, mitä esim. 2 hyvää autoa.
Näytin tän mun miehelle ja se sanoi noiden mun aloitukseen laittamien tulojen olevan siis NETTOtuloja! Eli ne mitkä jää meille verojen jälkeen. Mä aina sekoitan tuon bruton ja neton... Mutta siis tällainen korjaus! Ja mies ei halua luopua golfosakkeesta, ehdotin kyllä. Ja kaksi autoa tarvitaan. Ap
Säästöjä:
-Mihin tarhaikäinen tarvii harrastusta?
-Vakuutukset rajuun karsintaan.
-Ripsihuollot??? Mitä ihmettä ne on? (Olen nainen)
-Autot halvemmiksi.
-Lastenvaatteet kirppikseltä kun vielä voi.
Lisätienistejä:
-Kun teillä on iso talo, laita se tuottamaan. Jos olette tolkun ihmisiä (jota kyllä valinnoistanne johtuen epäilen), Tarjotkaa viikonloppuisin ja kesällä hoitoa lapsille. En siis tarkoita säännöllistä hoitoa, sen tarjoaa päiväkoti, mutta kun vanhemmat haluaa viihteelle tai on hankalia työaikoja. Tai ryhtykää omaishoitajan tuuraajaksi. Tai ottakaa hoitoonne kissoja, koiria tai papukaijoja, ihan sama mitä, kunhan saatte tuloja talostanne. Silloin on mielekästä se pitää.
Golf osakkeista ei saa yhtään mitään kun myy.
Itse tein pitkässä ajassa 5 vkon kiertävän ruokalistan ja otin evääksi töihin aina mukaan edellisen illan päivällisestä.
Kun toinen lapsi syntyi ja aikoinaan aloitti päiväkodissa ja arki pyöri, kävimme mieheni kanssa treffeillä su aamuisin. Kello herätti klo 7.söimme yhdessä aamiaista tunnin verran ja juttelimme.
Ymmärrän kyllä kakkosauton. Jos saisit esim ruualla ja treffeillä laitettua Luottokunnan laskun nollaan. Yhdessä blogissa kerrottiin miten 50 e ylimääräinen lyhennys vuodessa tuntuu, laittaa 50 e enemmän lyhennykseen ja vuodessa 1 kk lopusta lähtee pois. Pitkässä juoksussa korot tuplaavat summan. Yrittää nyt laittaa sen 50 e vähintään .
Itse olen melkoinen rahakirstun täyttänyt kirppistuloilla. Hirveä työ siinä on, mutta tarpeeton lähtee pois ja mikä on parempaa.
Reippaasti yli 10 v sitten hoidin joka toinen vkonloppu naapurin lasta. Hänen poikansa oli samanikäisen kuin esikoiseni. Eron myötä tuli todella kova menovietti ja lapsi oli meillä joka toinen vkonloppu, usein koko vkonlopun ja monta krt vkolla. Naapuri löysi vuoden jälkeen uuden miehen ja laittoi kaikki hoitokerrat ylös. Pojat olivat lähinnä parhaita ystäviä, enemmänkin se toi helpotusta kuin mitään negatiivista .
Naapuri on siis kampaaja, siis ex naapuri. Käy entisellä kotipaikkakunnallaan n 4 krt vuodessa. Tulee aina meille. Mä ostan sellaisen markettivärin. Laittaa mulle värin ja leikkaa kaikkien meidän hiukset. Olen jo monta v kysynyt milloin velka on kuitattu, sanoo kyllä sitten kertoo, kun ollaan lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Mihin tarvitsette 180 neliötä? 40 neliötä per naama.
Rakastuttiin taloon. Eikä neliöt tunnu niin isoilta. Jotain vakuutuksia ehkä voisi karsia... Puhelinliittymät vaihdettiin edullisempiin ja kilpailutettiin sähkö mutta toivottomalta tämä tuntuu silti. On vaan liian pienet tulot. Ap
Tai no, ennemmin sanoisin, että liian isot menot.
Vaikeaa on karsia. Kaksi autoa tarvitaan, tarhamaksuihin ei voi vaikuttaa, taloa ei noin vaan myydä eikä tappiolla kannata myydä. Vakuutuksia on pakko olla, sähköä ja vettä on käytettävä ja harrastus pitää pään kasassa. Oon ihan loppu, en tiedä mitä tehdä. Ap
Hyvin kiteytetty. Tämähän on se tavallinen ylivelkaantuneen lapsiperheen tarina.
Vierailija kirjoitti:
Näytin tän mun miehelle ja se sanoi noiden mun aloitukseen laittamien tulojen olevan siis NETTOtuloja! Eli ne mitkä jää meille verojen jälkeen. Mä aina sekoitan tuon bruton ja neton... Mutta siis tällainen korjaus! Ja mies ei halua luopua golfosakkeesta, ehdotin kyllä. Ja kaksi autoa tarvitaan. Ap
Ahahahahah loistavaa Ap! Tollasia ne just on!
Henkivakuutus katki. Miehesi ei sitä tarvi, jos kuolet. Hän muuttaa pienempään. Mies voi pitää omansa voimassa.
Talo myyntiin. Voitte ostaa uuden asunnon, kerrostalosta.
Kyllä jo ripsihuollon ja vakuutusten karsiminen auttaa kk-menoja. Eihän golfosake vie kuin pelimaksun kaudelta. Onko kentällä hoitokuluja? Tuskin talvella.. harrastatteko jtn sisähallia? Se tulee karsia.
Lapsille vaatteet fb:n kirppiksitä tai h&m.
Unohdit kuluista mm. kiinteistöveron. Kai olette muistaneet sen maksaa? Tulee aina tosi paljon ennen eräpäivää.
Vierailija kirjoitti:
No nii provohan tää oli, ei kukaan oo noin tyhmä....
Mikä järki on "kysyä vinkkejä" kun niistä ei lopulta mikään kelpaa? Aloituksesi haiskahtaa ja on melkoisen vittumainen, kun tiedät, että täälläkin on väkeä joilla on oikeasti köyhää. En ymmärrä kalliiden autojen ylläpitämistä. Halvemmat ja ihan tyylikkään autot palvelevat aivan hyvin. Ja olen samaa mieltä noista vakuutuksista. Ammattiliittojen vakuutusten mukana tulee jo matkavakuutus, joka kattaa 6 viikon yhtäjaksoisen matkan Suomessa tai ulkomailla. Sisältää myös tapaturmavakuutuksen. Hyvä kotivakuutus kattaa myös yhtä ja toista.
Halusit vain tulla söhimään kepillä muurahaispesää. Sitä tuo aloitus oli.
Omakotitalo myyntiin ja uusi asunto lähempää työpaikkoja tai julkisen liikenteen pariin. Kasko autot pois ja sellaiset autot ettei tarvi rajoituksella ostaa. Tai sit ostatte yhden auton rahoituksella ja toinen kulkee julkisilla.. Lasten harrastukset pois, sun ripsihuollot ehdottomasti pois. Uusi asunto saa maksaa paljon vähemmän. 3x vuoden bruttotulot.
Asutte liian kalliisti joten myykää talo. Sitten etsikää halvempi kämppä jommankumman työpaikan läheltä jolloin voitte luopua toisesta autosta ja toinen voi käydä kävellen, pyörällä tai julkisilla töissä ja vain toinen tarvitsee autoa työmatkoihin.
Luovu sinä irtoripsistäsi ja käy halvemmalla kampaajalla. Suosittelisin myös vaihtamaan golfin johonkin halvempaan lajiin.
Maailmassa oikeesti kuolee ihmisiä nälkään joka minuutti, ellei jopa sekunti ja suomalaiset läskibebat itkevät kun on vaan 1000€ joulunviettoon. Ap on tietysti provo, mutta hänen kaltaisiaan tunnen IRL liikaa! Porvareissa ei oikeestaan muita olekaan kuin näitä, yhyy, nettotulomme vain 5000€/kk, kun verottaja vie kaiken yhyy. Me ei päästä kuin kerran vuodessa Thaikkuihin ja lapset saa vaan kerran vuodessa uudet iPhonet. Ja autotkin (2 audia + teinin mopoauto) on jo 3 vuotta vanhoja.
Vähän eri luokan suruja kuin se että pohtii käyttääkö ensi kuussa 30e uusiakseen muutamat alushousut ja sen tähden pitää syödä muutama päivä vähän pihistellen.
Ei se auton uutuus mikään tae ole sille, etteikö jätä tien päälle jos niikseen tulee. Eli autot vaihtoon, jos rahaa haluaa säästää. Se on osittain tuurista kiinni kestääkö auto, osassa enemmän vikoja syystä tai toisesta ja pitkälti vaikuttaa myös se, miten sitä autoa kohtelee - huollot jne. Ja pikkuvikoja voi opetella myös itse korjaamaan, jos pelkää tien päälle jäämistä.