Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Menee hermot tähän köyhyyteen :(

Vierailija
15.12.2017 |

Varsinkin näin joulun alla raha-asiat stressaa kovasti. Itse olen hyvin pienituloinen, kuukausituloni ovat bruttona vain n. 1600€/kk. Mieheni tienaa vähän paremmin kuukaudessa, bruttona 3600€. Meillä on kuitenkin kaksi alle kouluikäistä lasta: kalliit tarhamaksut, vakuutusmaksut ja harrastusmaksut, vaatteita saa ostaa jatkuvasti kun kasvavat tai jotain rikkoutuu. Meillä on koira, jolla on erityisruokavalio eli ruuat on ostettava hänelle eläinkaupasta markettimuonaa kalliimmalla. Lisäksi hänellä on eläinvakuutus kattamaan mahdollisia eläinlääkärikuluja. Meillä on tietysti ne perusvakuutukset, henkivakuutus, irtaimisto, oikeusturva, sairausvakuutus ja tapaturmavakuutus meille aikuisille.

Ostimme vuosi sitten omakotitalon. Lainalyhennys on lähes minun palkkani verran. Emme ymmärtäneet, että lämmitysmuoto tekee kuluja 200€/kk plus tietysti vesi- ja jätemaksut, huoltokuluja välillä menee ja sähkö maksaa. Neliöitä talossamme on 180, ehkä vähän liikaa kun nyt ajattelee.

Talomme sijaitsee alueella josta minulla on työmatkaa 15 km/suunta, miehellä 60 km/suunta. Julkinen liikenne ei vastaa tarpeisiimme, joten meillä on oltava kaksi autoa. Minun autolainani kuukausilyhennys on 350€/kk ja miehen 420€/kk. Molemmista autoista on maksettava liikennevakuutis, polttoaine, täyskasko jonka rahoitus vaatii. Menee siis tolkuttoman paljon rahaa työmatkoihin, koska autot ovat välttämättömiä.

Perheellämme on vain yksi harrastus, golf. Se maksaa jonkun verran mutta on se henkireikä joka auttaa jaksamaan arjessa. Aiemmin kävin myös kuntosalilla, mutta jätin senpois säästääkseni menoissa koska jostain meidän on karsittava. Olen myös pidentänyt kampaamokäyntien välejä ja voi olla, että tulevaisuudessa joudun luopumaan ripsistäni koska ripsihuollotkin tuntuvat jo kalliilta.

Ruuassa koitamme säästää. Arkiruoka on tavallista, viikonloppumenuun yritän vähän panostaa "parempana" ruokana. Käymme ulkona syömässä enää kerran kuussa mieheni kanssa, kahdenkeskinen aika on siis todella vähissä mikä rasittaa suhdetta rahapulan lisäksi.

Tänä jouluna saamme ostettua joululahjoja ehkä luottokortin turvin, mutta ankea joulu on edessä joka tapauksessa. Joulubudjettiin varattu summa tuntuu onnettomalta. Herättiin vähän liian myöhään säästämään jouluun, oma moka... Onko muita kohtalotovereita? Vertaistukea kaipaisin koska rahatilanne ahdistaa enite juuri jouluna.

Kommentit (135)

Vierailija
41/135 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene sossuun. Virkailija varmaan kirjoittaa maksusitoumuksen golfiin, esim uusiin mailoihin tms. Jaxuhalit sinne.

Vierailija
42/135 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tee laskelma johon laitat omat tulosi, miehen tulot, sitten kaikki menot, mitä jää viivan alle, pelkkää miinusta. Provohan tuo on, ei noin tyhmiä voi olla. Niin, karsitko mistään??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/135 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mistään ei voi (lue;halua) karsia niin kannattaa hankkia lisätienestiä.

Vierailija
44/135 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä pankista saa noilla tuloilla lainaa 180 neliön ok-taloon 1600 euron lyhennyksellä? :D

Vierailija
45/135 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pitäkää koira. Ymmärrän kyllä kiintymyksenne :-)

Myykää ne ylihintaiset osamaksukiesinne ja sen jälkeen säästätte varmasti yli tavankansan työttömyyskorvauksen verran kuukaudessa. Ehkä kahden.

Osta se sähköpyörä ja harrasta hyötyliikuntaa.

Jos miehesi halpa auto hajoaa työmatkalla, hän soittaa taksin, ostaa seuraavana päivänä uuden auton ja te jatkatte elämäänne huomattavsti rikkaampina kuin tähän saakka olette tehneet osamaksuinenne ja pakollisine kaskoinenne.

Jos olet ihan oikea ihminen, etkä melko miellyttävä trolli, niin unohtakaa muutamaksi vuodeksi halunne näyttää kuinka hyvin teillä menee, laittakaa taloutenne kuntoon ja olkaa edelläkävijöitä siitä millaiselta hyvinvoivan perheen kulkuneuvojen täytyy ulkoisesti näyttää :-)

Vierailija
46/135 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodille voi ottaa vain palovakuutuksen rakennukselle. Rakennuksen vakuutus on kaikilla rikkoutumisherkuilla helposti 400-500 euroa. Irtaimisto kannattaa säilyttää täysarvona, jos lapsia, läppäreitä ym alle 5 vuotta vanhaa.

Autoon peruskasko, jossa pelkkä kolarointi ja hirvi-palo-varkaus. Tai ei kaskoa ollenkaan. Vai onko vielä rahoitusyhtiön?

Golf ok, jos ei kilpavarustele. Onko osake? Vuosimaksut siinä kalliimmat kuin kausikortin. Myykää osake, sen arvo on 0 ja tulee olemaan.. vielä vuosia.

Vierailija
47/135 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap vakavissasi. Teillä on liian suuret menot tuloihinne nähden. Moni joutuu ajamaan halvemmilla vanhoilla autoilla, vaikka olisi lapsia. Elätte yli varojenne ja vielä koko korttitalonne romahtaa.

Minä ja ystäväni nautimme tavallisesta elämästä. Itse olen aina ollut sitä mieltä, että raha ei ole tärkeää, meillä on muut arvot. Tervemenoa ulosottoon. Entinen työpaikkani oli ulosottotoimisto, jo kyllä siellä on suurituloisia, joilla on vielä suuremmat velat.

Mutta taloa ei saa noin vaan myytyä. Autot jos myy jää vielä tappiolle, pitää lyhentää enemmän lainaa niistä jotain saadakseen. Osa vakuutuksia on pakollisia. Kaikesta ei voi karsia. Ap

Sinä et näytä karsivan mistään.

Olen karsinut:

* kampaamokäynneistä, värjään hiuksia itse

* salikortista (70€/kk)

* kilpailutin sähkön

* kilpailutin puhelinliittymät

* yritän hankkia lapselle halvemman harrastuksen

* karsin ajoista, polttoainetta säästyy

Harkitsen: ripsihuollot, auton vaihtaminen, henkivakuutus

Ap

Vierailija
48/135 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kodille voi ottaa vain palovakuutuksen rakennukselle. Rakennuksen vakuutus on kaikilla rikkoutumisherkuilla helposti 400-500 euroa. Irtaimisto kannattaa säilyttää täysarvona, jos lapsia, läppäreitä ym alle 5 vuotta vanhaa.

Autoon peruskasko, jossa pelkkä kolarointi ja hirvi-palo-varkaus. Tai ei kaskoa ollenkaan. Vai onko vielä rahoitusyhtiön?

Golf ok, jos ei kilpavarustele. Onko osake? Vuosimaksut siinä kalliimmat kuin kausikortin. Myykää osake, sen arvo on 0 ja tulee olemaan.. vielä vuosia.

Autot: rahoitus vaatii täyskaskon molempiin

Golf: on osake, mies ei halua luopua siitä

Ap

Vierailija
49/135 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette kyllä tehneet typerän päätöksen toisensa perään, ei voi muuta sanoa. Jos on suuri talolaina, muutetaan lähelle työpaikkaa. JOs asutaan kauempana kaikesta, täytyy minimoida kustannukset asumisessa ja kuljetuksissa, eli ei lainaa autoihin jne.  Eipä tässä voi oikein neuvoja antaa ellei aloita talon myymisestä. Olen tosi pahoillani. Olisittepa kääntyneet jonkun puoleen ennen kaikkia näitä päätöksiä. 

Vierailija
50/135 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut oikeasti vastailevat tähän trolliketjuun? :D

Saiko Ap "vakuutettua" ihmiset, että juttu onkin tosi?

Vierailija
51/135 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla palkoilla ei todellisuudessa mistään pankista saa lainaa 180 neliön ok-taloon eikä varsinkaan niin, että toisen koko palkka menee lyhennyksiin.

Vierailija
52/135 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette kyllä tehneet typerän päätöksen toisensa perään, ei voi muuta sanoa. Jos on suuri talolaina, muutetaan lähelle työpaikkaa. JOs asutaan kauempana kaikesta, täytyy minimoida kustannukset asumisessa ja kuljetuksissa, eli ei lainaa autoihin jne.  Eipä tässä voi oikein neuvoja antaa ellei aloita talon myymisestä. Olen tosi pahoillani. Olisittepa kääntyneet jonkun puoleen ennen kaikkia näitä päätöksiä. 

No rehellisesti, näinhän se asia on. Ollaan tehty vääriä päätöksiä hetken huumassa ja lopputulos on se, että talous on ihan kuralla ja ahdistaa. Pelkään että talon myynnistä ei saisi omia pois. Vuokra-asuminenkaan ei oikein kiinnosta omistuksen jälkeen. Mutta mutta... Jotain pitää keksiä, ehkä saada jostain lisätuloja. Ap

Vierailija
53/135 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noilla palkoilla ei todellisuudessa mistään pankista saa lainaa 180 neliön ok-taloon eikä varsinkaan niin, että toisen koko palkka menee lyhennyksiin.

No kyllä me vaan saatiin. Miehen tulot siinä enemmän ratkaisi kuin oma pieni palkkani. Ap

Vierailija
54/135 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoitomaksut ovat Suomessa niin alhaiset että turha valittaa! Ja joku jätehuoltomaksu, jos kierrätätte asianmukaisesti riittää varmasti kerta kuussa tyhjennys eli kunnasta riippuen olisiko sellainen plus miinus 6€ kuussa. En näe suurta ongelmaa. Golfit ja kampaajat on pelkkää itse aiheutettua pöhinää.

Vierailija
55/135 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tiedä, miten päin olisi tämän stoorin edessä.

Te asutte liian kalliissa talossa ja sinä meinaat alkaa säästää ripsistä? Osaatteko te laskea yhtään? Ilmeisesti ette.

Et halua kuulla tätä, mutta myös minä sanon sen, mitä teidän pankin olisi pitänyt sanoa aikanaan: teillä ei ole varaa asua tuolla tavalla. Asumiskustannukset muodostuu muustakin kuin talon hinnasta. Te ette olleet arvioineet oikein talon käyttökustannuksia plus mitä kustannuksia teille tulee, kun joudutte kulkemaan tollasia työmatkoja, jotka edellyttää kahta autoa.

Ja koskaan ei pitäisi olla niin tiukka asuntolaina, ettei sen lisäksi pysty myös säästämään. Teillä ei ilmeisesti jää mitään säästöönkään, jos joululahjat pitää ostaa velaksi? Ymmärrätkö, minkälainen vaaran merkki se on?

On ihan selvää, että millään pienellä säätämisellä te ette saa teidän taloutta tasapainoon. Kannattaa istua alas ja miettiä sitä asumista. Jos vaihdatte halvempaan, teidän elämänne helpottuu isosti. Jos pidätte kiinni liian kalliista (ja isosta, se nyt on kaikille ihan selvää) talosta, joudut karsimaan kaiken muun: joulut, synttärit, lomat, lasten harrastukset, uudet vaatteet aikuisille, pahan päivän varalle säästäminen, elokuvat jne.

Monta vuotta kestät sellaista elämää?

Vierailija
56/135 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi alle kouluikäistä lasta ja 75 m2 rivitalokolmio. Ihan hyvin mahdutaan, eikä heti aiotakaan muuttaa isompaan. Ja yksi auto. 

Minä ymmärrän, että teillä on rahat tiukalla, mutta se johtuu ylisuurista menoistanne. Teillä on aivan hervottoman iso asunto suhteessa perheenne kokoon. Millä olette ajatelleet maksaa asuntolainaanne, jos korot lähtevät nousuun? Onko kaksi autoa todella välttämättömyys? Voisiko miehesi heittää sinut aamulla töihin? Kesäaikana voisit kulkea töihin polkupyörällä. 15 km ei ole matka eikä mikään pyörällä.

Voisitte tietysti hankkia myös lisätöitä, mutta ensimmäisenä suosittelisin kulujen karsintaa. Lasten hiukset ja omat hiukset voi leikata itse. Ripsiin riittää ripsiväri. Laittakaa ruokaa itse yhdessä koko perheen voimin.  Esim. makaronilaatikkoa voi hyvinkin syödä kolme päivää peräkkäin ja siitä saa evästä töihinkin. Ravintolassa ei tarvitse käydä ollenkaan. Yhteistä aikaa miehen kanssa voi järjestää muutoinkin. Harrastuksiakin voisi karsia. Nyt on tosi hieno ilma lähteä koko perheen voimin pulkkamäkeen. Eikä maksa yhtään mitään. Lasten vaatteet kannattaa kierrättää sisaruksilta toiselle. Minä ompelen lapsille paljon vaatteita itse. Vaatteita ei myöskään kannata haalia liikaa: esim 1 talvihaalari/lapsi riittää ihan hyvin. Lapset kasvavat niin nopeasti, että helposti vaatetta jää vähälle käytölle. Luotolla ei kannata elää. Se täytyy jokatapauksessa maksaa takaisin korkojen kera.

Vierailija
57/135 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei heru sympatiaa multa. Menot täytyy osata suhteuttaa tuloihin. Täydellistä uusavuttomuutta, tulot kuitenkin yhteensä yli 5000€.

Vierailija
58/135 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli suomeksi: elätte yli varojenne. Miksi ihmeessä?

Vierailija
59/135 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Piru, huolet on. Mä oon nelikymppinen, entinen linnan ja kadunkundi. En oo koskaan omistanu mitään, en aina ees vaatteitani. Rahaa ei oo koskaan ollu. Nyt saan työkkärin 500e kk, ja kohta sekin loppuu. Mut otetaan tuikku murheeseen kato.

Vierailija
60/135 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh jo on taas jollain ongelmat...