Työpaikkailmoitusten bullshit-jargonia
Lisätkää tähän.
Aloitetaan:
"Olet oma-aloitteinen ja aktiivinen tiimipelaaja"
"Tarjoamme sinulle näköalapaikan"
Kommentit (311)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tosi sääli, että tietyillä sanavalinnoilla tai luoduilla mielikuvilla rekrytoijat ehkä ajattelemattomastikin sulkevat pois paljon hyviä hakijoita. Ei minua kiinnosta hakea työhön jos jo ilmoitus kuulostaa siltä, että minä ihmisenä en alkuunkaan kelpaisi tai ole tarpeeksi kansainvälinen Duracell-pupu dynaamiseen geelitukkien innovointiyhteisöön. Arvoitukseksi jää, onko rekrytoijien tarkoituskin herättää tällaisia fiiliksiä, vai onko se silkka vahinko. Luullaan, että kuulostaa hienolta ja houkuttelevalta.
Meidän lähelle avattiin 24h Alepa ja kun tätä työttömyyttä on jo takana, niin mietin pitäisikö hakea kun voisin hyvin tehdä yövuorojakin. Toki ilmoituksessa edellytettiin, että pystyy työskentelemään kaikkina vuorokauden aikoina. Mutta lisäksi oli vaatimuksina se, että haluaa tarjota loistavaa asiakaspalvelua ja että pysyy aurinkoisena kaikissa tilanteissa ja kaikkina vuorokaudenaikona - tai jotain ihan yhtä käsittämätöntä. Kyllä mietin, että onko Alepa tosiaan tunnettu loistavasta asiakaspavelusta ja pitääkö oikeesti aamuyöstä olla aurinkoinen ja hymy huulilla?
Missä on se työpaikka, jossa arvostetaan sitä, että ilmaantuu luotettavasti paikalle sopimusten mukaisesti, tekee työnsä ahkerasti, ammattiylpeydellä ja hyvällä asenteella? Ei minulle työpaikka ole mikään sellainen, mistä etsitään jotain hauskuutusta. Saan enemmän tyydytystä siitä, että saan tehtyä hommat hyvin. Ja usein löydän työssä tai prosesseissa jotain kehitettävääkin. Suhtaudun työhön myös sillä tavalla yrittäjämäisesti, että ymmärrän mistä yrityksen tulos tulee ja olen valmis joustamaan, että saadaan joku tilaus aikataulussa kasaan. Enkä jätä hommia kesken koska kello sanoo jotain, vaan lopetan työt aina sopivaan vaiheeseen.
Mutta mikään vitun nuorekas, menestyksen nälkäinen ja dynaaminen en ole!
Aika monessa työpaikassa kuitenkin arvosteaan ja halutaan luotettavia, tunnollisia ja ahkeria työntekijöitä työnhakuilmoituksen korulauseista huolimatta, työpaikkailmoitus on osaltaan mainos, siksi ei voi vaan kirjoittaa että halutaan kaupankassa joka on tekee työnsä ja saa palkkaa TESn mukaan
Monet työpaikkailmoitukset on mainoksia. Olin itse muinoin eräässä suuressa metsäteollisuusyrityksessä töissä. Niillä on koko ajan linkedinissä ilmoituksia, lukumääräisesti tosi paljon, ja luonnollisestikin näiden ilmoitusten mukaan perushommiin haetaan yli-ihmistä, joka pääsee mukaan loistavaan dynaamiseen tiimiin ja työ takaa uskomattomat urakehitysmahdollisuudet. Tuossa firmassa on todella huono ilmapiiri, rikkovat koko ajan TESiä ja ihmiset hakevat koko ajan muualta töitä. Muistan, kun joskus sanoivat, että keskimäärin yhden heidän suuren toimipisteen työntekijän työsuhde kestää alle 1 vuoden vaikka kyseessä olisi toistaiseksi voimassa oleva työsuhde. Ihmiset siis irtisanoutuu heti kun tajuavat mikä on homman nimi.
Vierailija kirjoitti:
Olet reipas...
Reippaasta tulee mieleen Risto Reipas tai raitis, reipas joulupukki. Totta kai haetaan reipasta työntekijää, kuka laiskaa etsisikään? Toisekseen - kuka hakija edes haluaa profiloitua anti-reippaaksi tai saamattomaksi?
"Täällä saamaton ja laiska työntekijä etsii paikkaa, jossa voisi köllötellä ja tienata samalla rahaa. En oikein jaksa ottaa asioista selvää, eikä nappaa oikein mikään. Hohhoijaa, kylläpä otti voimille laatia tämäkin hakemus. Soitelkaa, vastailen jos jakselen."
Vierailija kirjoitti:
Minä olen huomannut että jos työpaikkailmoituksessa korostetaan hyvää henkeä työyhteisössä, niin sitä ei todellakaan ole...
Meillekin haettiin "tiimipelaajaa". Sitten kun aloitin uutena, oli vastaanotto jäätävä.
Vierailija kirjoitti:
"Olet tiimipelaaja"
(tervetuloa töihin porukkaan missä vuorovaikutustaidot alkeellisia perustuen pään aukomiseen mukavitsillä mieluiten selän takan aja jatkuvaan valittamiseen, tiimitaidoista ei alkeellisintakaan hajua ja työnilo nujerretaan heti ekana päivänä tokaisemala: kyllä sultakin vielä hymy hyytyy, lisäksi joka toinen viikolla jompikumpi tiimipelaajista ylläri-saikulla)
"tule siis tiimipelaajaksi parin kanssa jonka kanssa kukaan ei halua työskennellä".
Luulin jo, että toinen jakaantuneista persoonistani on tämän kirjoittanut.  Kuulostaa niin tutulta!
Miksi oletetaan, että uusi ihminen tulee tiimiin kuin messias antiikin kreikan näytelmässä ja ratkaisee kaikki ongelmat?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki "hyvään tyyppiin" viittaava. Eli haetaan ihmistä, joka on valmis nuolemaan kaikkien ja erityisesti pomon persettä.
Nämä ilmoitukset kierrän kaukaa. Haen hommia, johon minut palkataan osaamiseni vuoksi. Toki pitää pystyä käyttäytymään, olemaan ystävällinen ja kohtelias, yhteistyökykyinen. Mutta se, mitä on "hyvä tyyppi" on kovin subjektiivista. Jos en olekaan "hyvä tyyppi", niin saanko sen perusteella koeajalla lähteä? Mahdollistaa pomon mielivallan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tosi sääli, että tietyillä sanavalinnoilla tai luoduilla mielikuvilla rekrytoijat ehkä ajattelemattomastikin sulkevat pois paljon hyviä hakijoita. Ei minua kiinnosta hakea työhön jos jo ilmoitus kuulostaa siltä, että minä ihmisenä en alkuunkaan kelpaisi tai ole tarpeeksi kansainvälinen Duracell-pupu dynaamiseen geelitukkien innovointiyhteisöön. Arvoitukseksi jää, onko rekrytoijien tarkoituskin herättää tällaisia fiiliksiä, vai onko se silkka vahinko. Luullaan, että kuulostaa hienolta ja houkuttelevalta.
Meidän lähelle avattiin 24h Alepa ja kun tätä työttömyyttä on jo takana, niin mietin pitäisikö hakea kun voisin hyvin tehdä yövuorojakin. Toki ilmoituksessa edellytettiin, että pystyy työskentelemään kaikkina vuorokauden aikoina. Mutta lisäksi oli vaatimuksina se, että haluaa tarjota loistavaa asiakaspalvelua ja että pysyy aurinkoisena kaikissa tilanteissa ja kaikkina vuorokaudenaikona - tai jotain ihan yhtä käsittämätöntä. Kyllä mietin, että onko Alepa tosiaan tunnettu loistavasta asiakaspavelusta ja pitääkö oikeesti aamuyöstä olla aurinkoinen ja hymy huulilla?
Missä on se työpaikka, jossa arvostetaan sitä, että ilmaantuu luotettavasti paikalle sopimusten mukaisesti, tekee työnsä ahkerasti, ammattiylpeydellä ja hyvällä asenteella? Ei minulle työpaikka ole mikään sellainen, mistä etsitään jotain hauskuutusta. Saan enemmän tyydytystä siitä, että saan tehtyä hommat hyvin. Ja usein löydän työssä tai prosesseissa jotain kehitettävääkin. Suhtaudun työhön myös sillä tavalla yrittäjämäisesti, että ymmärrän mistä yrityksen tulos tulee ja olen valmis joustamaan, että saadaan joku tilaus aikataulussa kasaan. Enkä jätä hommia kesken koska kello sanoo jotain, vaan lopetan työt aina sopivaan vaiheeseen.
Mutta mikään vitun nuorekas, menestyksen nälkäinen ja dynaaminen en ole!
Aika monessa työpaikassa kuitenkin arvosteaan ja halutaan luotettavia, tunnollisia ja ahkeria työntekijöitä työnhakuilmoituksen korulauseista huolimatta, työpaikkailmoitus on osaltaan mainos, siksi ei voi vaan kirjoittaa että halutaan kaupankassa joka on tekee työnsä ja saa palkkaa TESn mukaan
Mutta miksi nämä mainokset ovat sitten vastenmielisiä ja epäinhimillisiä? Aika monesta yrityksestä tulee iljettävä puistatus, kun bussin ikkunasta näkee heidän valomainoksensa tai logonsa. Ja juurikin näiden työpaikkailmoitusten vuoksi, joita on lukenut. Säälien miettii, miten siellä joustavat, dynaamiset, can do-asenteiset supermiehet, someninjat ja IT-velhot sähläävät kaikki pallot ilmassa ja pomo kyttää, että homma hoituu maaliin saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet reipas...
Reippaasta tulee mieleen Risto Reipas tai raitis, reipas joulupukki. Totta kai haetaan reipasta työntekijää, kuka laiskaa etsisikään? Toisekseen - kuka hakija edes haluaa profiloitua anti-reippaaksi tai saamattomaksi?
"Täällä saamaton ja laiska työntekijä etsii paikkaa, jossa voisi köllötellä ja tienata samalla rahaa. En oikein jaksa ottaa asioista selvää, eikä nappaa oikein mikään. Hohhoijaa, kylläpä otti voimille laatia tämäkin hakemus. Soitelkaa, vastailen jos jakselen."
Ylipäänsä mua ihmetyttää, että haettiin työpaikkailmoituksessa sitten millaista ihmistä tahansa, niin kuka hakija on niin tyhmä, että sanoo olevansa päinvastainen ihminen?? :DD Tottakai kaikki hakijat sanoo olevansa just sitä mitä ilmoituksessa haetaan!
Vähän sama kuin usa:n rajalla kysytään oletko terroristi. Joo, tottakai olen!
Vierailija kirjoitti:
Minulta kysyttiin haastattelussa, mitä miten toimin, kun esimies karjuu minulle useita kertoja päivässä.
Olen edelleen tyytyväinen siitä, ettei minua valittu kyseiseen kiinteistöyritykseen.
Vastasitko : "Vedän kuonoon".
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli paikka auki toisessa toimipisteessä ja siihen haettiin henkilöä, jolla olisi mm. "iloinen ja positiivinen asenne". Paikan sai eräs erittäin negatiivinen ja tympeä ihminen omalta työpaikaltani (otettiin siis talon sisältä, vaikka paikka oli julkisestikin auki). Työ on asiakaspalvelua ja ko. ihminen jaksoi aina haukkua asiakkaita ja myönsi avoimesti inhoavansa kaikkia asiakkaita.
Joten ei niitä vaatimuksia tarvitse välttämättä täyttää...
Taisit lukea väärin. Siinä luki " loinen ja passiivinen asenne ".
Totta. Toinen toistaan typerämpiä ilmoituksia, sanahelinää, sanoilla ei ole muuta kuin kaiku. Yhteistyötaidot, ja kehittämishalukkuus kun eivät päde siihen väkeen, joka siellä jo on töissä. Miksi haetaan sellaista, joka ei voi toteuttaa ideoita, kun muut eivät siihen suostu, ja työilmapiirion mitä on, syvältä.
Vierailija kirjoitti:
No tää ei ole edes pahin, mutta kummasti tää paikka on jatkuvasti auki. Eikö ole löytynyt riittävästi sujuvasti chattailevia moniosaajia?
https://tyopaikat.oikotie.fi/en/avoimet-tyopaikat/asiakasneuvoja-yritys…
Proaktiivista?
Älkää nyt vitsikö, aikuiset ihmiset.
Kas kuin ei probioottista......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit olla opintojesi loppuvaiheessa tai juuri valmistunut. = Limainen vanha äijä haluaa alaisekseen silmäkarkkia. Vielä kun tehtävä on vaativa päällikön paikka hyvällä palkalla, niin johan alle 25 v. Misu mielistelee setää.
Tää ilmaisu tarkoittaa kylläkin trainee-tyyppistä paikkaa (ok palkka, hyvät urakehitysnäkymät) tai entry level -paikkaa (paska palkka ja työ, johon kukaan kokenut ammattilainen ei alennu, eteenpäin pääsy talon sisällä hidasta ja epävarmaa). Niin ja tehtävään valitaan mieluiten mies...
Näinhän luulis. Vaan kun onkin hyväpalkkainen päällikön paikka. Työttömän silmä harjaantuu näihin. Täysin turhaa nelikymppisen hakea näihin ja miksi laittaa tota ilmoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Ohis. Sinulla on varsin hyvä käsitys asiasta vaikka et ole alalla :)
Ymmärrykseni IT-alasta on kuitenkin hyvin ohutta, koska tämä on ainoa osa viestistäsi, jonka ymmärsin. Mies on IT-alalla ja lapsi tähtäämässä sinne. Mutta tuo kesäpaikan järjestyminen tutulle nuorelle miehelle on helikopteriäitiurani parhaita saavutuksia. Kuulin vasta jälkeenpäin, ettei hän ollut edes hakenut muita hommia, kun oli jäänyt aspergerjumittamaan sen suhteen, minne pitäisi hakea. Omilla ansioillaan hän sen paikan sai, mutta minä toimin sysäyksen antajana. Ja oli jotenkin hauskaa huomata, että kun on liikaa aika ja tämä helikopteritaipumus, niin tulee helikopteroitua toistenkin lapsia. Edelleen ihmettelen, etteivät hänen koulutetut vanhemmat olleet vahtineet tätä kesätöiden hakua!
Oman lapsen puolesta tuo työelämään pääseminen pelottaa. Introvertti on hänkin eikä omakehu suju luontevasti. Vähättelee myös omaa osaamistaan eikä tunnu ymmärtävän, että on kuitenkin todella fiksu ja asennekin on kohdillaan. Jotkut tuntuvat pääsevän töihin kuin itsestään, esim. poikaystävänsä sai vakituisen työpaikan jo ensimmäisen opiskeluvuoden syksyllä (mikä tietty hidastaa opiskelua, mutta IT-alalla töissä oppiminen lienee tärkeämpää) ja sitten toisaalta saa lukea näistä konkareista, joiden ura tyssää yt-neuvotteluihin ja töitä ei löydy kirveelläkään.
Jotenkin tuntuu että monessa haussa pärjäävät parhaiten sellaiset supliikkimiehet, joilla on itsestään kovat luulot. Onneksi IT-alalla on kuitenkin totuttu siihen, että parhaat gurut on usein jotain outoja aspergereita eikä niiltä muiltakaan odoteta kauhean valovoimaista persoonallisuutta, kunhan osaavat hommansa.
Olen palkannut useita työntekijöitä vuosien aikana ja täytyy sanoa, että viimeaikoina ainoita vaatimuksia on suunnilleen ollut
"Tulee töihin"
"Tulee selvinpäin töihin"
"Tekee töitä"
"Ei valita koko ajan"
"Ei vandalisoi työyhteisöä"
"Osaa lukea ja puhua englantia"
"Osaa alkeiskäytöstavat"
Näillä vaatimuksilla on pääkaupunkiseudulla vaikea löytää kanta-suomalaista työntekijää. Onneksi on maahanmuuttajia.
Rakastan tätä ketjua! Ai että mua sieppaa tällaiset työpaikkailmoitukset, ja mä haen vasta pelkkää paskaduunia opiskelujen oheen. Yleensä nuo tekopirteät ja kliseiset työnantajat ovat niitä, joiden hakemuslomakkeisiin joutuu täyttämään tuntitolkulla joko kaikkea aivan turhaa tai sitten samoja tietoja kuin CV:ssä, ja jotka eivät sitten vaivaudu ilmoittamaan mitään itsestään enää hakemuksen lähettämisen jälkeen.
Mä vaan haluan tehdä jotain tämän yhteiskunnan eteen niin hyvin kuin osaan ja tienata vähän siinä samalla. Mitään muuta en voi tarjota. Mikä siinä on niin vaikeaa tajuta?
Mua puistattaa näiden mainittujen asioiden lisäksi joidenkin työpaikkailmoitusten yhteydessä olevat kuvat, joissa on jotain nuoria malleja hymyilemässä. Esim. Click Henkilöstöpalveluilla oli ihan vähän aikaa sitten tällaisia katumainoksia, ja heti kyllä tuli tunne, että juu, tuonne en taida kuulua. Liekö tuo heidän tavoitteenaan kuitenkaan, kun käsittääkseni kakkavuokraduunia tuonkin puljun kautta lähinnä saa.
Työnantaja9877 kirjoitti:
Olen palkannut useita työntekijöitä vuosien aikana ja täytyy sanoa, että viimeaikoina ainoita vaatimuksia on suunnilleen ollut
"Tulee töihin"
"Tulee selvinpäin töihin"
"Tekee töitä"
"Ei valita koko ajan"
"Ei vandalisoi työyhteisöä"
"Osaa lukea ja puhua englantia"
"Osaa alkeiskäytöstavat"
Näillä vaatimuksilla on pääkaupunkiseudulla vaikea löytää kanta-suomalaista työntekijää. Onneksi on maahanmuuttajia.
Mikä ala? Luulisi, että mihin tahansa muuhun kuin rankkaan fyysiseen työhön löytyisi tekijöitä noilla vaatimuksilla. Oletko listannut nuo samat vaatimukset/edellytykset myös työpaikkailmoituksessa?
Itse olen jopa siivoushommia harkinnut, mutta rehellisyyden nimissä täytyy sanoa ettei tällä kunnolla pysty tekemään sitä tahtia, mitä urakat määräisivät. Ja kokemustakaan ei ole. Pitäisi pystyä aloittamaan lyhyemmillä päivillä ja saada tehdä sitten omaan tahtiin, vaikka sitten kolmen tunnin urakkaan menisi neljä tuntia.
Hotellisiivousta tein nuorena muutaman päivän, mutta olin aivan liian huolellinen ja hidas. Urakka oli laskettu niin, että tunnissa reipas tekijä saisi 6-7 huonetta tehtyä ja pääsisi neljän kympin tuntiansiolle. Minä sain tehtyä 2-3 huonetta ja tuntipalkaksi jäi siis 14-21 markkaa. Hotellin edustaja kyllä kehui työni jälkeä, mutta jouduin toteamaan ettei työ sovi minulle. Tuossa pitäisi olla sen verran venyvä omatunto että tekisi hommat vähän sinne päin. Ei luonnistu minulta, luonto vaan ei anna periksi.
siis oikeesti? Onko joku joskus päässyt oikeesti töihin jonkun työpaikkailmoituksen kautta? Eikö ne olekaan pelkkää firman markkinointia varten?
Mulla on käynyt silleen, et joka paikkaan on PYYDETTY tulemaan...
Juu, ensin pyydetään ilmoittamaan palkkatoive ja sitten sanotaan, että tästä työstä maksetaan tessin mukaan eikä euroakaan yli. Pari kertaa haastattelussa on tehnyt mieli kysyä, että miksi te sitten kyselette tyhmiä.