Työpaikkailmoitusten bullshit-jargonia
Lisätkää tähän.
Aloitetaan:
"Olet oma-aloitteinen ja aktiivinen tiimipelaaja"
"Tarjoamme sinulle näköalapaikan"
Kommentit (311)
Ymmärrän jos palloilujoukkueeseen haetaan tiimipelaajaa. En muuten.
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemukseni mukaan it-alalla menee pahiten överiksi. Vaaditaan kokemusta vaikka 7 vuotta teknologiasta mikä on ollut käytössä 5 vuotta. Ei nyt ehkä jargonia mutta täysin epärealistisia vaatimuksia. Mikä lie taustalla sitten.
Nämä johtuvat poikkeuksetta siitä että rekry on ulkoistettu tai isommissa organisaatioissa sitä pyörittää HR, joille opetettiin koulussa että 5 vuotta kokemusta jostakin tarkoittaa että on kokemusta.
Kuvakaappauksia löytyy missä yhden frameworkin kehittäjä ei saanut paikkaa mihin kyseistä osaamista haluttiin, koska hänellä ei ollut 5 vuotta kokemusta siitä frameworkista jonka kehitti vasta 2 vuotta aiemmin.
Itsekin olen hakenut paikkaa mihin vaadittiin vuonna 2017 yli 5 vuotta kokemusta teknologiaan mikä oli silloin vain 3 vuotta vanha. Sain paikan, ja tiedusteltuani myöhemmin miksi moinen vaatimus oli ilmoitukseen laitettu, sanottiin että he saivat itse kirjoittaa johonkin pisteeseen asti ilmoituksen, mutta HR päätti lopullisen muodon. Sanoin että onpa kiva että hain ja sain paikan, mutta minua kokeneempia ja parempia hakijoita jäi varmasti saamatta koska he eivät hakeneet paikkaa mihin on mahdotonta olla yli 5 vuotta kokemusta teknologiasta joka ei ole 5 vuotta vanha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemukseni mukaan it-alalla menee pahiten överiksi. Vaaditaan kokemusta vaikka 7 vuotta teknologiasta mikä on ollut käytössä 5 vuotta. Ei nyt ehkä jargonia mutta täysin epärealistisia vaatimuksia. Mikä lie taustalla sitten.
Nämä johtuvat poikkeuksetta siitä että rekry on ulkoistettu tai isommissa organisaatioissa sitä pyörittää HR, joille opetettiin koulussa että 5 vuotta kokemusta jostakin tarkoittaa että on kokemusta.
Kuvakaappauksia löytyy missä yhden frameworkin kehittäjä ei saanut paikkaa mihin kyseistä osaamista haluttiin, koska hänellä ei ollut 5 vuotta kokemusta siitä frameworkista jonka kehitti vasta 2 vuotta aiemmin.
Itsekin olen hakenut paikkaa mihin vaadittiin vuonna 2017 yli 5 vuotta kokemusta teknologiaan mikä oli silloin vain 3 vuotta vanha. Sain paikan, ja tiedusteltuani myöhemmin miksi moinen vaatimus oli ilmoitukseen laitettu, sanottii
Jep. Olen itsekin nähnyt vastaavia älyttömyyksiä. Mielestäni tällaisen hakemuksen kohdalla pitäisi selvittää se riemuidiootti, joka on moisen kirjoittanut ja irtisanoa hänet.
Vierailija kirjoitti:
Siivousalalla tälläisiä bullshit ilmoituksia tuli molissa vastaan Harva se päivä: hyvät työsuhde edut, joustavia aikataulua, hyvä toimihenkilöt, monipuolisuutta, työntekijöitä kuunnellaan ja voi tarvittaessa itse vaikuttaa siivousaikatauluihin....kaikki siivousfirmat jotka mainostaa noita asioita valehtelee ja vääristelee totuutta.
Juu ja jostain syystä noihin on ilmoituksia ihan ihme nimityksillä. Jos haetaan siivoojaa miksi ei voi sillä nimellä lukea myös ilmoituksessa?
Dynaaminen työyhteisö = ikinä ei tiedä onko huomenna samat työkaverit kuin tänään.
Joustava työ = työnjohdolla ei ole mitään kykyä organisoida työntekemistä joten työntekijä joutuu paikkaamaan sekoilut jatkuvalla venymisellään.
Kilometrin mittainen vaatimuslista asiantuntijalta eri ohjelmista, ohjelmointikielistä, tieteenaloista ja myynnistä, markkinoinnista ja viestinnästä = me myytiin tää kaikki asiakkaalle ja nyt tarvittaisi joku firmaan joka tajuaa näistä edes osasta jotain, toki harjoittelijan palkalla.
"Teemme työtä suurella sydämellä". Tämä on hirvein lause, johon ei kannata haksahtaa. Tälläisessä työpaikassa on jäätävimmät esimiehet sekä henkilöstö. Pätee hoiva-alaan.
Vierailija kirjoitti:
"Nautit asiakasrajapinnassa toimimisesta"
Mua on aina niiiiin ärsyttänyt tuo "asiakasrajapinta". Mikä helkkarin rajapinta? Miksi ei ihan vaan "asiakaspalvelu"? Tulee mieleen asiakasrajapinnasta, että ollaan olevinaan asiakasystävällisiä - "hymysi ei hyydy"-vaatimukset - mutta todellisuudessa pidetään hajurakoa niihin asiakkaisiin. Asiakkaat ovat vain tulosta tuottava väline, johon kosketaan vain pinseteillä tai suojahansikkailla. Oikeaa vuorovaikutusta ei tarvita eikä haluta.
Työpaikkailmoitukset ovat sellaista skeidaa, että varmasti pomot ja työntekijät ovat samanlaisia. Ei kukaan järkevä ihminen halua niihin töihin. Kyllä puheesta pitää saada selvää. Jargonityökaverit, ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Paras IT-alalla näkynyt vaatimus ohjelmointikieleen liittyen oli sellainen ettei edes kyseisen kielen kehittäjä täyttänyt sitä. Mutta tässäkin on taustalla se perinteinen ongelma eli työnhakuprosessin ulkoistaminen taholle jolla ei ole mitään ymmärrystä koko asiasta.
Vierailija kirjoitti:
"Yrittäjämäinen asenne" =
Olet valmis paiskimaan töitä työajoista, perhe-elämästä, ja vapaa-ajasta piittaamatta.
Tähän lisäksi sitten palkkaus joka ei toimi samalla tyylillä vaan ylitöitä ei korvata rahallisesti. Teoriassa ne voisi ottaa vapaana, mutta koskaan ei ole aikaa pitää niitä.
Tai sitten sinulla pitää olla kauheasti alan kokemusta mutta samalla olla nuori.