Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikkailmoitusten bullshit-jargonia

Vierailija
15.12.2017 |

Lisätkää tähän.

Aloitetaan:

"Olet oma-aloitteinen ja aktiivinen tiimipelaaja"

"Tarjoamme sinulle näköalapaikan"

Kommentit (311)

Vierailija
101/311 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tekninen tai kaupallinen korkeakoulututkinto edellytetään."

Tarkoittaa, että yritys pelkää kaikkea uutta ja haluaa joukkoonsa samat koulut käyneet kuin he itse ovat johonkin keskijohdon koiranhommaan, jossa päätehtävä on pomojen nuoleskelu. Mieluiten miehen. Tutkintoasi et pääse käyttämään, koska jos kyseessä olisi substanssiosaamista vaativa tehtävä ei tutkintoa voisi määritellä noin laajasti.

Tämä on suomalainen erityispiirre. Muualla maailmassa näihin hommiin riittää mikä vaan korkeakoulututkinto. Ja usein parhaat onkin jollain muulla taustalla kuten humanisteja, jotka osaa luovia noissa hetteiköissä.

Vierailija
102/311 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit olla opintojesi loppuvaiheessa tai juuri valmistunut. = Limainen vanha äijä haluaa alaisekseen silmäkarkkia. Vielä kun tehtävä on vaativa päällikön paikka hyvällä palkalla, niin johan alle 25 v. Misu mielistelee setää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/311 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuorekas ilmapiiri (= Yli kolmekymppiset älkööt vaivautuko)

Vierailija
104/311 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tekninen tai kaupallinen korkeakoulututkinto edellytetään."

Tarkoittaa, että yritys pelkää kaikkea uutta ja haluaa joukkoonsa samat koulut käyneet kuin he itse ovat johonkin keskijohdon koiranhommaan, jossa päätehtävä on pomojen nuoleskelu. Mieluiten miehen. Tutkintoasi et pääse käyttämään, koska jos kyseessä olisi substanssiosaamista vaativa tehtävä ei tutkintoa voisi määritellä noin laajasti.

Tämä on suomalainen erityispiirre. Muualla maailmassa näihin hommiin riittää mikä vaan korkeakoulututkinto. Ja usein parhaat onkin jollain muulla taustalla kuten humanisteja, jotka osaa luovia noissa hetteiköissä.

Voithan toki tarjota itseäsi omalla soveltuvalla tutkinnollasi ja kertoa, miksi olisit paras vaihtoehto mm. uusine näkökulminesi :) Tai sitten olisit ehkä voinut omassa urasuunnittelussasi pohtia, millaiset tehtävät kiinnostavat ja mitä koulutusta niihin yleensä vaaditaan.

Sillain pisti vaan silmään, kun itse taasen olen sellaisella alalla, jonka korkeakoulutusta ei juurikaan arvosteta (tai edes tiedetä olevan olemassa), ja monesti menee alan työpaikka jollekin ihan vaan "oikealla asenteella" (joka muuten on kans yks hiton klisee... Mitä se "oikea asenne" on ja kuka sen määrittelee...).

Vierailija
105/311 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"tarjoamme motivoivan palkkamallin" = ei pohjapalkkaa ja surkea sopimus provisioista

Vierailija
106/311 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tyyppi = moottoriturpa, sosiopaatti

Vierailija
107/311 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nälkäinen parikymppinen sihteeri kymmenen vuoden kokemuksella hakee aloitekykyistä päällikköä joka on valmis ottamaan kopin palloista ja hoitamaan haasteen intohimoiseen maaliin saakka. Olen kielitaitoinen, joustava enkä kaihda esiintymistä näköalapaikalla - enkä nälkäpalkalla. Myös isommassa tiimissä toimiminen luonnistuu mutkattomasti. En pelkää ottaa ihmisiin kontaktia, vaan olen valmis tekemään kaikkeni, jotta asiakkaamme viihtyisivät. Nautin asiakkaan rajapinnassa toimimisesta. Hymyni ei hyydy missään tilanteessa.

En vaadi paljon, vaan annan kaiken!

Tulisin mieluusti näytille ja koeajolle.

Ystävällisin terveisin

Minna-Reijo Mokkalatte

Uuu! Tules tänne sedän syliin.

Vierailija
108/311 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nälkäinen parikymppinen sihteeri kymmenen vuoden kokemuksella hakee aloitekykyistä päällikköä joka on valmis ottamaan kopin palloista ja hoitamaan haasteen intohimoiseen maaliin saakka. Olen kielitaitoinen, joustava enkä kaihda esiintymistä näköalapaikalla - enkä nälkäpalkalla. Myös isommassa tiimissä toimiminen luonnistuu mutkattomasti. En pelkää ottaa ihmisiin kontaktia, vaan olen valmis tekemään kaikkeni, jotta asiakkaamme viihtyisivät. Nautin asiakkaan rajapinnassa toimimisesta. Hymyni ei hyydy missään tilanteessa.

En vaadi paljon, vaan annan kaiken!

Tulisin mieluusti näytille ja koeajolle.

Ystävällisin terveisin

Minna-Reijo Mokkalatte

P.S Toimin parhaiten paineen alla.

Ja tämä "paine" tässä asiayhteydessä ei tarkoita rasvaista pomoa.

Vierailija
109/311 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit olla opintojesi loppuvaiheessa tai juuri valmistunut. = Limainen vanha äijä haluaa alaisekseen silmäkarkkia. Vielä kun tehtävä on vaativa päällikön paikka hyvällä palkalla, niin johan alle 25 v. Misu mielistelee setää.

Tää ilmaisu tarkoittaa kylläkin trainee-tyyppistä paikkaa (ok palkka, hyvät urakehitysnäkymät) tai entry level -paikkaa (paska palkka ja työ, johon kukaan kokenut ammattilainen ei alennu, eteenpäin pääsy talon sisällä hidasta ja epävarmaa). Niin ja tehtävään valitaan mieluiten mies...

Vierailija
110/311 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa nähä, että tää ketju yhdistää ihmisiä!

Sillä tällästä skeidaa työpaikkailmotukset on! Aivan käsittämätöntä kuraa ja jargonia välillä!

Sit kun laittelet hakemusta, niin kukaan ei edes vaivaudu vastaamaan. Ai kun hienoa rekrytointia!

Mun mielestä tän ketjun jutut kertoo vaan laajemmista työmarkkinoiden ongelmista, joita täällä suomessa on, ja nää ongelmat on syy osasyy siihen miksi meillä on niin paljon työttömyyttä. Tarpeellisia uudistuksia ei tapahdu rekrytoinnissa, työpaikoilla, eikä työmarkkinapolitiikassa.

Mut se on jo sit toinen keskustelu.

111/311 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kerran työhaastattelussa, jossa oli ilmoituksessa "nuorekas ilmapiiri". Ilmapiiri oli kyllä nuorekas. Rekrytoija hehkutti haastattelussa, miten joka ilta töiden jälkeen käydään kaljalla työkavereiden kanssa ja viikonloppuna sitten nollataan baarisssa samojen työkavereiden kanssa. Kaikki ovat kuulemma messissä aina. Olen itsekkin vasta 24, mutta apua ei..Luojan kiitos musta jo näkyy päältäpäin, että olen introvertti ja kotihiiri. En todellakaan olisi sopinut heidän dynaamiseen ja nuorekkaaseen työporukkaan. 

Vierailija
112/311 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää ilmaisu tarkoittaa kylläkin trainee-tyyppistä paikkaa (ok palkka, hyvät urakehitysnäkymät) tai entry level -paikkaa (paska palkka ja työ, johon kukaan kokenut ammattilainen ei alennu, eteenpäin pääsy talon sisällä hidasta ja epävarmaa). Niin ja tehtävään valitaan mieluiten mies...

Kuitenkin tämä on mun mielestä hyvin ja selvästi ilmaistu, ei ketjussa etsittyä bullshit-jargonia. Kerrotaan suoraan, että ei tarvitse olla vielä tutkintoa ja rivien välistä on luettavissa, ettei hakijalta odoteta kovin suurta osaamista vaan tehtävään opetetaan - ellei sitäkin erikseen rautalangasta väännetä. Näitä "ensimmäisen työpaikan" hakuja näkisi mielellään enemmänkin. Arvostan yrityksiä, jotka ottavat vastavalmistuneita oppimaan sen sijaan, että kelpuuttaisivat vain kannuksensa hankkineita, osaamisensa todistaneita ja näyttöjä antaneita kokeneita kykyjä tai muita hetivalmiita ihmeentekijöitä tai paskanpuhujia.

Vierailija
113/311 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtava ketju! Helpottavaa tietää, etten ole ainoa, jota ällöttää työpaikkailmoitusten teennäisyys. Olen pian valmistumassa maisteriksi ja siksi työpaikkailmoituksia tulee luettua paljon. On tullut monesti sellainen olo, että tuskin löydän koskaan oman alan töitä, kun pelkästään ilmoitusten lukeminen aiheuttaa pakokauhun tunteita. Pahinta tässä on, että olen viestintäalalla ja työpaikkailmoituksia ilman tässä ketjussa mainittuja latteuksia on todella vaikea löytää.

Omia inhokki-latteuksiani ovat can do-asenne (mitä se edes tarkoittaa, tulee mieleen vain Puuha-Pete), ninja (etsitään someninjaa, toimistoninjaa...) ja supersankari. Nykyinen työpaikkani esitteli jokin aika sitten uusiin tiiminvetäjän paikkoihin valittuja työntekijöitä jossakin alan lehdessä juurikin supersankareiksi. Tuota ilmausta käytetään nykyään todella paljon ja ilmeisesti sillä on tarkoitus viestittää, että ollaan niin kekseliäitä ja hassuja, vaikka todellisuudessa tuo on niin kulunut ja lattea ilmaus kuin olla voi. :(

Vierailija
114/311 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvän ilmapiirin hehkuttaminen saa omat varoituskelloni soimaan välittömästi. Eräs entinen työpaikkani hakee jatkuvasti uusia työntekijöitä ja ilmoituksissa aina korostetaan, kuinka hyvä ilmapiiri paikassa on ja kuinka ihmiset viihtyvät talossa pitkään. Todellisuudessa suurin osa työntekijöistä vihaa sekä työtä että toisiaan, puhuvat paskaa toisistaan niin selän takana kuin päin naamaa ja kiukuttelevat töissä kuin pienet lapset. Itse työskentelin paikassa 3 vuotta opiskelujen ohessa enkä onneksi joutunut kenenkään hampaisiin, mutta mädäntyneen ilmapiirin kyllä huomasi, vaikka yritin pysytellä pois myrskyn silmästä. Kyseessä oli puhelimitse tapahtuva asiakaspalvelutyö ja työporukka koostui kaikenikäisistä ihmisistä eli kyseessä ei edes ollut mikään nuorekas inside-jengi. Tuosta ja muutamasta muusta kokemuksesta opin, että siitä puhe mistä puute ja että jos ilmapiiri on hyvä, sitä ei tarvitse hakemuksessa erikseen mainita.

Vierailija
115/311 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetellaan ensin valtava määrä vaatimuksia, tarvittavia ohjelmointikieliä ja ohjelmistoja jne. ja sitten seuraavassa lauseessa kuitataan asia "tai voit olla vastavalmistunut mutta innokas oppimaan uutta, koulutamme sinusta osaajan". Että koittakaa nyt päättää. Vai tarkoittaako tuo jälkimmäinen osuus, että voit tulla meille ilmaiseksi harjoittelijaksi ensin, jos kerran et mitään osaa?

Samaa sarjaa on myös "tehtävä muokataan valittavan henkilön kokemuksen ja osaamisen perusteella". Ok? Eli työtehtävät voivat periaatteessa olla ihan mitä vaan päähän juolahtaa. 

Ei tarkoita tuota. Tarkoittaa, että työpaikalla yksittäisiä työtehtäviä voidaan jakaa muiden työntekijöiden kesken siten, että uudelle työntekijälle löytyy hänen kokemuksensa ja osaamisensa mukainen sopiva toimenkuva. Samalla muilta poistuu sellaisia yksittäisiä työtehtäviä, joista heillä ei ole kovin paljon kokemusta/osaamista ja joita eivät itsekään haluaisi tämän vuoksi tehdä. 

Kahvinkeittäjiähän aina tarvitaan.

Vierailija
116/311 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni lehtikustantamo/kirjapaino Karprint on sellainen työpaikka että työvoimahallinto ei enää edes julkaise niiden työpaikkailmoituksia.

Miksei?

Vierailija
117/311 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tosi sääli, että tietyillä sanavalinnoilla tai luoduilla mielikuvilla rekrytoijat ehkä ajattelemattomastikin sulkevat pois paljon hyviä hakijoita. Ei minua kiinnosta hakea työhön jos jo ilmoitus kuulostaa siltä, että minä ihmisenä en alkuunkaan kelpaisi tai ole tarpeeksi kansainvälinen Duracell-pupu dynaamiseen geelitukkien innovointiyhteisöön. Arvoitukseksi jää, onko rekrytoijien tarkoituskin herättää tällaisia fiiliksiä, vai onko se silkka vahinko. Luullaan, että kuulostaa hienolta ja houkuttelevalta.

Meidän lähelle avattiin 24h Alepa ja kun tätä työttömyyttä on jo takana, niin mietin pitäisikö hakea kun voisin hyvin tehdä yövuorojakin. Toki ilmoituksessa edellytettiin, että pystyy työskentelemään kaikkina vuorokauden aikoina. Mutta lisäksi oli vaatimuksina se, että haluaa tarjota loistavaa asiakaspalvelua ja että pysyy aurinkoisena kaikissa tilanteissa ja kaikkina vuorokaudenaikona - tai jotain ihan yhtä käsittämätöntä. Kyllä mietin, että onko Alepa tosiaan tunnettu loistavasta asiakaspavelusta ja pitääkö oikeesti aamuyöstä olla aurinkoinen ja hymy huulilla?

Lähi-Alepan kassapoika ei katsonut edes silmiin. Hymyilystä puhumattakaan.

Vierailija
118/311 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nautit asiakasrajapinnassa toimimisesta"

Hyi, tuosta tuli jo fyysisesti paha olo. Puhelinmyyntityötä, otaksun.

Vierailija
119/311 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan! kirjoitti:

Sillä tällästä skeidaa työpaikkailmotukset on! Aivan käsittämätöntä kuraa ja jargonia välillä!

Niin, se on kumma, että työttömien pitäisi koko ajan olla kurssittamassa itseään uudenlaisten hakemusten ja CV-taitojen vuoksi, mutta työpaikkailmoitukset ovat tuota samaa sössöä vuodesta toiseen.

Vierailija
120/311 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä "ensimmäisen työpaikan" hakuja näkisi mielellään enemmänkin. Arvostan yrityksiä, jotka ottavat vastavalmistuneita oppimaan

Samaa mieltä, mutta kun työnhakijoita on nykyisin niin paljon, todennäköisempää on, että valitsevat sitten kuitenkin jonkun muun kuin vastavalmistuneen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi