Työpaikkailmoitusten bullshit-jargonia
Lisätkää tähän.
Aloitetaan:
"Olet oma-aloitteinen ja aktiivinen tiimipelaaja"
"Tarjoamme sinulle näköalapaikan"
Kommentit (311)
Huomasin tässä männäpäivänä, että eräs firma haki "Pleijeriä".
Kuka sellaiseksi itsensä kokee?
Pitäisikö siinä olla joku positiivinen kaiku? Lähinnä tulee mieleen huijari.
Tuli välittömästi mieleen nämä alfa- ja betamiesjutut tältä palstalta.
Vierailija kirjoitti:
Huh huh. Aika hyvä asenne teillä. Saanko arvata, että suurin osa teistä ei ole työelämässä? :D
Itse olen jo työurani tehnyt, joten työkokemusta on useita paikoista. Edelleen ihmetyttää se, että nuo työpaikkailmoitusten suuret sanat eivät näy sitten työtehtävissä. Loppupeleissä työ on sitä samaa puurtamista tiukkojen ohjeiden mukaan vaikka hakemuksesta sai ihan toisen kuvan. Luuleko ne ihan tosissaan, että hakijoita ei ole, jos työstä kertoo rehellisesti, mitä se on?
Vierailija kirjoitti:
Yksi insinööritoimisto haki keskushyökkääjää, loistavaa tiimipelaajaa, joka ratkoo ongelmia maaliin saakka.
Siihen toimistoon taidetaan valita vain jääkiekkohörhöjä.
Miehen töissä oli toimarina hetken aikaa tällainen tyyppi. Koko työpäivä oli yhtä jees jees tiimipelaamista samaan maaliin. Kaikille oli helpotus että tämä toimari siirtyi vaihtopenkille parin erän jälkeen. Oli muuten entinen jalkapallon pelaaja tämä. Teerkkuja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä "ensimmäisen työpaikan" hakuja näkisi mielellään enemmänkin. Arvostan yrityksiä, jotka ottavat vastavalmistuneita oppimaan
Samaa mieltä, mutta kun työnhakijoita on nykyisin niin paljon, todennäköisempää on, että valitsevat sitten kuitenkin jonkun muun kuin vastavalmistuneen.
Trainee-paikat on kyllä järjestään varattu vastavalmistuneille ja valmistuville. Ei niitä muille edes markkinoida.
Vierailija kirjoitti:
"Nautit asiakasrajapinnassa toimimisesta"
Ohiksena otsikko tulevaisuudesta: "Meksikolainen törmäsi pimeässä rajapintaan"
"Älä suotta vaivaudu jättämään hakemusta jos alkaa 50 lähenemään mittarissa. Haemme vain nuoria, joille voi maksaa minimipalkan."
"Jokainen asiakas on sinulle sydämen asia. "
ja
"Tarjoan sinulle haastavan ja monipuolisen tehtävän sekä mukavan ja kannustavan työyhteisön."
Aika vaikea on uskoa, että kaikki työyhteisöt ko. yrityksessä olisivat mukavia ja kannustavia.... varmaan täälläkin joku on ollut tuolla töissä ja tietää mikä on todellisuus.
Tämä sama plaaplaa-lätinä on jokaisessa työpaikkailmoituksessa. Copy&paste ainakin onnistuu rekrytoijilta. Työnhakijan pitäisi personoida hakemuksensa haettavan paikan mukaan, mutta työnantajan ilmoitukset saavat olla tällaisia kopioituja vakiohöpinöitä.
Jonkin aikaa sitten eräs firma haki "somenatiivia viestintähahmoa". Ilmoituksella, joka oli täynnä kirjoitusvirheitä ja huonoa suomea...
Tuota samaa bullshit-jargonia joutuu kuuntelemaan jatkuvasti myös työpaikalla. Monasti ihmettelen mielessäni (samalla kun näyttelen kuuntelevani), että miten ihmeessä joku jaksaakin jauhaa tuollaista itseriittoista paskaa päivästä toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nälkäinen parikymppinen sihteeri kymmenen vuoden kokemuksella hakee aloitekykyistä päällikköä joka on valmis ottamaan kopin palloista ja hoitamaan haasteen intohimoiseen maaliin saakka. Olen kielitaitoinen, joustava enkä kaihda esiintymistä näköalapaikalla - enkä nälkäpalkalla. Myös isommassa tiimissä toimiminen luonnistuu mutkattomasti. En pelkää ottaa ihmisiin kontaktia, vaan olen valmis tekemään kaikkeni, jotta asiakkaamme viihtyisivät. Nautin asiakkaan rajapinnassa toimimisesta. Hymyni ei hyydy missään tilanteessa.
En vaadi paljon, vaan annan kaiken!Tulisin mieluusti näytille ja koeajolle.
Ystävällisin terveisin
Minna-Reijo Mokkalatte
Uuu! Tules tänne sedän syliin.
Sedällä ois pikku speciaali putsaus homma, ootkos muuten nähnyt tattia tässä huoneessa?
Mulla on aika matala itsetunto ja työpaikkailmoitusten vaatimuslitaniat ovat tosi lannistavia, enkä uskalla edes hakea niitä. Ihan matalan tason toimistotöihinkin haetaan nuorta, mutta tosi koulutettua, kielitaitoista moniosaajaa jolla väh. viiden vuoden työkokemus ja ennestään hallussa kaikki laskutus ym. järjestelmät. Pärjään nykyisessä työssä ihan hyvin mutta työyhteisö ei ole kiva, eikä itseluottamus taas riitä hakea toisaalle :(
Tämä ketju on niin totta.
Itsekin valmistumassa ja selannut paljon ilmoituksia. Suurin osa niistä on kirjoitettu niin huonosti, ettei todellakaan tee mieli edes hakea! Olennaista tietoa jätetään kertomatta ja käytetään "kauniita" sanoja. Kirjotusvirheitä löytyy myös yllättävän monista ilmoituksista.
Järkyttävintä on, että koskee myös isoja ns. virallisia organisaatioita.
Kuka joulupukki hiprakassa -heppu niitä on oikein kirjoittelemassa? Ulkoistettu kaikki samalle firmalle?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aika matala itsetunto ja työpaikkailmoitusten vaatimuslitaniat ovat tosi lannistavia, enkä uskalla edes hakea niitä. Ihan matalan tason toimistotöihinkin haetaan nuorta, mutta tosi koulutettua, kielitaitoista moniosaajaa jolla väh. viiden vuoden työkokemus ja ennestään hallussa kaikki laskutus ym. järjestelmät. Pärjään nykyisessä työssä ihan hyvin mutta työyhteisö ei ole kiva, eikä itseluottamus taas riitä hakea toisaalle :(
Hae vain rohkeasti. Kokeile ajatella, että jätä arviointi vastapuolen tehtäväksi. Sun tehtävä on hakea täysillä, he sitten arvioivat onko sinusta työhön. Kysy vaikka lähipiiriltä apua omien vahvuuksien tunnistamiseen, jos niitä on itse vaikea sanoittaa.
Meillä oli paikka auki toisessa toimipisteessä ja siihen haettiin henkilöä, jolla olisi mm. "iloinen ja positiivinen asenne". Paikan sai eräs erittäin negatiivinen ja tympeä ihminen omalta työpaikaltani (otettiin siis talon sisältä, vaikka paikka oli julkisestikin auki). Työ on asiakaspalvelua ja ko. ihminen jaksoi aina haukkua asiakkaita ja myönsi avoimesti inhoavansa kaikkia asiakkaita.
Joten ei niitä vaatimuksia tarvitse välttämättä täyttää...
Vierailija kirjoitti:
Pieni lehtikustantamo/kirjapaino Karprint on sellainen työpaikka että työvoimahallinto ei enää edes julkaise niiden työpaikkailmoituksia.
Onko tosiaan näin? Olen itse graafikko ja jään työttömäksi helmikuussa. Olisi kyllä kaikkien aikojen painajainen jos työkkariltä tulisi kehoitusta hakea kyseistä työpaikkaa, sen mainehan on aivan karmea. Helpottavaa tietää että näin ei voi käydä. :D
Minulta kysyttiin haastattelussa, mitä miten toimin, kun esimies karjuu minulle useita kertoja päivässä.
Olen edelleen tyytyväinen siitä, ettei minua valittu kyseiseen kiinteistöyritykseen.
Vierailija kirjoitti:
Minulta kysyttiin haastattelussa, mitä miten toimin, kun esimies karjuu minulle useita kertoja päivässä.
Olen edelleen tyytyväinen siitä, ettei minua valittu kyseiseen kiinteistöyritykseen.
Hämmentävää... Miksi esimiehen pitäisi karjua alaisilleen useita kertoja päivässä?
No tää ei ole edes pahin, mutta kummasti tää paikka on jatkuvasti auki. Eikö ole löytynyt riittävästi sujuvasti chattailevia moniosaajia?
https://tyopaikat.oikotie.fi/en/avoimet-tyopaikat/asiakasneuvoja-yritys…
No, tämähän on vain politiikkaa. Nuo CV-koulutusfirmat on perustettukin vain siksi, että ottavat valtiolta koulutustukirahaa ja kurssittavat työttömiä. Pyörittävät toimintaa näillä rahoilla. (Taitaa olla jopa poliitikkoja osakkaina niissä. Vähän sama kuin Sotessa näissä yksityisissä terveyspalvelufirmoissakin.)
Nyt nämä koulutusfirmat näkyvät hakevan mol.fi:ssä kouluttajia maahan_muuttajille, pitäisi olla kurssittamassa suomalaisen yhteiskunnan tavoille ja avittamassa suomen kielen opiskelussa.