Työpaikkailmoitusten bullshit-jargonia
Lisätkää tähän.
Aloitetaan:
"Olet oma-aloitteinen ja aktiivinen tiimipelaaja"
"Tarjoamme sinulle näköalapaikan"
Kommentit (311)
Vierailija kirjoitti:
Huh huh. Aika hyvä asenne teillä.
Saanko arvata, että suurin osa teistä ei ole työelämässä? :D
No huh huh. Hymiö veemäisen kommentin perässä? Saanko arvata että suurimmaksi osaksi itse vaikutat jossain suojatyöpaikassa lokoilemassa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ilmoituksissa mielestänne pitäisi lukea? Tai miten itse ilmaisisitte asian niin, että siitä ei saa "bullshit"-vaikutelmaa?
Ainoastaan viisi asiaa, sen lisäksi koska hakuaika työhön päättyy.
- Työpaikan sijainti
- Toimenkuva
- Ammattivaatimukset
- Palkka (epämääräisissä työapikkailmoituksissa tämä kohta "unohtuu" )
- Työsopimuksen kesto, eli alku ja mahd. päätöspäivä / työtuntimäärä.
EI TARVITSE DIIPADAAPAA NYKYAIKANA.
Sellainen mukahauska ja "rento" sävy työpaikkailmoituksessa. Tämän ilmoituksen meisselinheiluttelut jääneet ihan erityisesti mieleen eikä mitenkään hyvällä.
Ps. Jäi paikka hakematta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ilmoituksissa mielestänne pitäisi lukea? Tai miten itse ilmaisisitte asian niin, että siitä ei saa "bullshit"-vaikutelmaa?
Aloita ottamalla mikä tahansa työpaikkailmoitus ja karsi siitä nämä bullshit-sanat:
- kilpailukykyinen
- innovatiivinen
- näköalapaikka
- kaikki missä on osana huippu (paitsi jos haetaan vuoristokiipeilijää tai työ tehdään Huippuvuorilla)
- haaste (paitsi jos haetaan haastemiestä), haastava
- osaava, arvostettu, tehokas, asiantunteva, ammattimainen, laadukas, vastuullinen, tärkeä
- mielenkiintoinen, monipuolinen
- palava (paitsi jos haetaan palomiestä), innokas, kehittymiskykyinen, intohimoinen, nälkäinen
- sosiaalinen, ulospäinsuuntautunut
- hyvä sijainti
Olisi noita muitakin, mutta kunhan nyt noistakin päästäisiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Työpaikan sijainti
- Toimenkuva
- Ammattivaatimukset
Lisäisin tuohon:
-Paikan todellinen sijainti organisaatiossa
-Esimiehen asema
-Syy, miksi paikkaan haetaan ihmistä. (Onko paikka uusi, vai onko edellinen lähtenyt pois tai siirtynyt toisiin tehtäviin.
-Työnantajan taloudellinen tilanne. (Näitä joutuu aina googlailemaan)
-Todelliset työtehtävät ja vaatimukset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Työpaikan sijainti
- Toimenkuva
- Ammattivaatimukset
Näinpä! Informaatiota tulee joka tuutista silmille, joten yksinkertainen ja selkeä, kaikki tarvittavat tiedot sisältävä ilmoitus olisi kerrankin virkistävä. Ja - kuinka ollakaan - palkkaus on aika oleellinen asia työssä kuitenkin. Ei työn ilolla elä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Työpaikan sijainti
- Toimenkuva
- Ammattivaatimukset
Näinpä! Informaatiota tulee joka tuutista silmille, joten yksinkertainen ja selkeä, kaikki tarvittavat tiedot sisältävä ilmoitus olisi kerrankin virkistävä. Ja - kuinka ollakaan - palkkaus on aika oleellinen asia työssä kuitenkin. Ei työn ilolla elä.
On kuitenkin työpaikkoja, joissa palkkatoiveen esittää työnhakija.
Työpaikan osoitetiedot on tärkeä tietää. Suurilla firmoilla voi olla useitakin yksiköitä samassa kaupungissa.
Tämänkin selvittäminen on työlästä.
Täytyyhän tietää liikkumismahdollisuudet töihin tai mahdollisesti liian pitkä työmatka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Työpaikan sijainti
- Toimenkuva
- Ammattivaatimukset
Vähän enemmän haluaisin, eli käytössä oleva TES (jos on), sekä työsuhteen luonne (eli esim. vuokratyöstä tulee käydä ilmi, etsitäänkö kokoaikaisesti yhdelle firmalle töitä tekevää ihmistä vai jotain paikasta toiseen heitettävää tuntiekstraajaa ym.)
Firmojen katteettomat omakehut ("alansa arvostettu toimija" ym.) voisi jättää pois, samoin tehtävän mielenkiintoisuuden hehkutukset.
Yyh, tuo "Nälkäinen" on tosiaan vastenmielinen ilmaisu.
Tulee mieleen joku himokas pikkupomo käpälehtimässä työpaikan iltatilaisuudessa.
Tai nuori, geelitukkainen mies, joka tihkuu leuhkoja juttuja ja on niin mailmannapaa ja voittajaa että.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Työpaikan sijainti
- Toimenkuva
- Ammattivaatimukset
Saahan sitä aina toivoa. Nykyään julkisellakin palkka on yleensä neuvoteltavissa.
Silti olisi kätevää, jos edes suunnilleen voisi työnantajakin esittää jotain hintahaarukkaa, mitä ovat valmiita maksamaan. Esimerkiksi minulle se palkan suuruus ei ole mikään ratkaiseva tekijä, voin siinä joustaa (minkä aina hakemuksessa kerronkin). Mutta kun en tiedä mitään, saatan vahingossa hinnoitella itseni ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Työpaikan sijainti
- Toimenkuva
- Ammattivaatimukset
Näin, ikävä kyllä, enenevissä määrin on. Tällä työnantajat kiertävät TES:sejä ja muita säädettyjä peruspalkkoja. On siis sitä työnantajien kovasti kaipailemaa "yksityistä sopimista."
Sinällään riistoa, koska mistään ei työnhakija oikein voi selvittää, millaisia palkkoja ko. firmassa tai tehtävissä noin keskimäärin maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
"Elät ja hengität" jotain asiaa mitä työ tulee sisältämään. Yleensä vaaditaan elämään ja hengittämään somea tai digitaalisuutta.
Yök.
Tähän sarjaan kuuluu "Se tunne, kun löydät elämäsi työpaikan".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloita ottamalla mikä tahansa työpaikkailmoitus ja karsi siitä nämä bullshit-sanat:
- kilpailukykyinen
- innovatiivinen
- näköalapaikka
- kaikki missä on osana huippu (paitsi jos haetaan vuoristokiipeilijää tai työ tehdään Huippuvuorilla)
- haaste (paitsi jos haetaan haastemiestä), haastava
- osaava, arvostettu, tehokas, asiantunteva, ammattimainen, laadukas, vastuullinen, tärkeä
- mielenkiintoinen, monipuolinen
- palava (paitsi jos haetaan palomiestä), innokas, kehittymiskykyinen, intohimoinen, nälkäinen
- sosiaalinen, ulospäinsuuntautunut
- hyvä sijainti
Olisi noita muitakin, mutta kunhan nyt noistakin päästäisiin...
Ylipäätään pitkälle pääsee poistamalla ilmoituksesta adjektiivit. Huipun voi laskea adjektiiviksi. Lisäksi haaste kannattaa korvata tehtävällä.
Mä olen hoksannut, että työpaikkailmoituksissa paskaa jauhavat firmat eivät yleensä hoida rekrytointiaan hyvin. Jätetään vastaamatta hakijoille ja jopa sellaisille, jotka ovat käyneet haastattelussa. Sitten virkaan palkataan joku teennäinen, jenkkityylinen laiska moottoriturpa eli rekrytoijien mielestä se sosiaalinen lahjakkuus.
Erään toimistotyöntekijän hommaan toivottiin englannin, saksan ja ranskan kielen taitoa. Joopa joo. Kas kun ei vielä swahilia kaupan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Tuota jargonia käytetään ihan varmasti vain sen takia, että moni työpaikkailmoitus on pelkkä firman mainos. Meillä menee hyvin ja on hauskaa ja niin pois päin, mutta ketään ei palkata.
Voi olla joo, mutta hassua kun mainoksessa firma kehuu itseään innovatiiviseksi, mutta ei sitten sen omaperäisempää mainosta ole kyennyt tuottamaan kuin että kierrättää täsmälleen ne samat ylisanat jotka kaikilla muillakin firmoilla on.
Tekisi mieli kirjoittaa "hakemus" ihan vain jotta pääsee kertomaan että ilmoituksestanne näkee että ette oikeasti ole pätkääkään innovatiivia, joten todellakaan en halua näköalapaikalle huipputiimiinne.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen mukahauska ja "rento" sävy työpaikkailmoituksessa. Tämän ilmoituksen meisselinheiluttelut jääneet ihan erityisesti mieleen eikä mitenkään hyvällä.
Ps. Jäi paikka hakematta.
HAHHAHHAHHAH mää meinasi tukehtua nauruun...!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Työpaikan sijainti
- Toimenkuva
- Ammattivaatimukset
Saahan sitä aina toivoa. Nykyään julkisellakin palkka on yleensä neuvoteltavissa.
Silti olisi kätevää, jos edes suunnilleen voisi työnantajakin esittää jotain hintahaarukkaa, mitä ovat valmiita maksamaan. Esimerkiksi minulle se palkan suuruus ei ole mikään ratkaiseva tekijä, voin siinä joustaa (minkä aina hakemuksessa kerronkin). Mutta kun en tiedä mitään, saatan vahingossa hinnoitella itseni ulos.
Mulle osaamisen ja työn hinnoittelu ei ole koskaan ollut vaikeaa. Pohjana käytän aina aiempia palkkojani ja vertaan, miten hakemani paikan tehtävät vastaavat vastuiltaan aiempia työtehtäviäni. Sen jälkeen katson, miten osaamiseni vastaa hakemassani paikassa vaadittavaa osaamista. Mitä harvinaisemmasta osaamisesta on kyse, sitä suuremman palkkatoiveen voin esittää. Ja vastaavasti jos jokin työtehtävässä tarvittava osaamisalue ei ole mulla kovin vahva, lasken palkkatoivettani. Tietenkin työhaastattelussa täytyy olla valmis perustelemaan palkkatoiveensa ja sen vuoksi en esitäkään palkkatoivettani perusteella "no kun muillakin keskimäärin on" vaan osaan eritellen kertoa, miksi juuri tämä palkkatoive.
"Elät ja hengität" jotain asiaa mitä työ tulee sisältämään. Yleensä vaaditaan elämään ja hengittämään somea tai digitaalisuutta.
Yök.