Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työpaikkailmoitusten bullshit-jargonia

Vierailija
15.12.2017 |

Lisätkää tähän.

Aloitetaan:

"Olet oma-aloitteinen ja aktiivinen tiimipelaaja"

"Tarjoamme sinulle näköalapaikan"

Kommentit (311)

Vierailija
261/311 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis. Sinulla on varsin hyvä käsitys asiasta vaikka et ole alalla :)

Ymmärrykseni IT-alasta on kuitenkin hyvin ohutta, koska tämä on ainoa osa viestistäsi, jonka ymmärsin. Mies on IT-alalla ja lapsi tähtäämässä sinne.

Alalla on osaamisen tasoltaan kovin monenlaisia tehtäviä. Aivan kuten monilla muillakin aloilla helpoimmin opittavia on valtaosa ja josta useimmat uransa alalla aloittavat ja joissa hommissa varsin moni joutuu viihtymään pidempään kun halua olisi. IT-alalla pelkkä työvuosien kertyminen ei edistä uraa, pitää olla itse aktiivinen, olla halukas kehittymään aina niin paljon  että käyttää osaamisensa kehittymiseen myös omaa vapaa-aikaansa ja kyetä osoittamaan tämä joko omalle tai potentiaaliselle tulevalle työnantajalle.

Riippuu sitten IT-sektorin osa-alueesta millä toimii, miten sillä osa-alueella osaamistaan voi kehittää ja osoittaa.

Ohjelmistosuunnittelijat ja ohjelmoijat voivat tehdä sen omilla (harraste) ohjelmointi-projekteilla, joissa he kokeilevat ja tutustuvat uusiin välineisiin, osoittavat seuraavansa aikaa ja joilla he voivat tuoda osaamistaan esiin.  Tämä siis vaikka työpaikalla työtä tehtäisiin vielä perinteisemmillä menetelmillä ja välineillä. Uteliaisuus ja kiinnostus uusia asioita ja kehitystvälineitä  kohtaan on välttämättömyys mikäli ei aio antaa itsestään jämähtänyttä kuvaa.

IT-ala ei ole kuitenkaan pelkkää ohjelmointia, se sisältää monia muitakin osa-alueita. Tietojärjestelmien testaaminen ja asentaminen tuotantokäyttöön ohjelmoijien jäljiltä ja järjestelmistä sekä niiden olosuhteista huolehtiminen on ns. järjestelmäasiantuntijoiden työtä. He eivät varsinaisesti ohjelmoi, poislukien ns. skriptausta, jolla automatisoidaan järjestelmien ylläpitoon liittyviä tehtäviä. Mutta ohjelmistoalustaan liittyvät asiat (rauta, käyttis, tukiohjelmistot, tietokannat ja -varastot, varmuuskopiointi, klusteroinnit, kuormantasaus, virtualisointi, kontit, maantieteellinen hajautus yms) liittyvät asiat joita tarvitaan useimpia ohelmistoja tukemaan on erittäin laaja osa-alue, uusia tekniikoita ja välineitä julkaistaan koko ajan.

Vie paljon aikaa tutustua niihin, testata ja valita soveliaat, rakentaa testi- ja jos päätetään ottaaa tuotantoon tuotantoon asennus, konfiguroitit ja testaukset. Kenenkään aika ei riitä nykyisellään pysyä kaikesta tästä perillä ja osata niitä käyttää, jos aikoo käyttää vain normaalia työaikaa. Siksi edetäkseen on välttämätöntä käyttää myös omaa aikaa ja valitettavasti aika paljon, muuten ei pysy kehityksen kyydissä ja voi edetä uralla. Sysadminit osoittavat osaamisensa yleensä mitä järjestelmiä he ovat ollet ylläpitämässä, mitä järjestelmiä rakentamassa, minkälaisia migraatioita (järjestelmästä toiseen siirtymisiä) tekemässä sekä sertifikaateilla ts. sertifikaateilla (tutkintotodistuksilla), joilla osoitetaan osaaminen tietyltä tekniikan osa-alueelta.

Ja yksikään IT- firma, joka koko ajan hakee "erilaista osaamista erilaisilla taustoilla" ei kelpuuta niitä työntekijöitä, joita IT-firmassa oikeasti saakeli pitäisi olla, eli asiakkaan näkökulman TODELLA ymmärtäviä. Olen saanut nyt tehdä näiden osaajien, joilla on serfifikaatit ja muut koirakoulutodistukset, töitä 25 v ja se on ihan toivotonta. Ihan toivotonta.

Ottaisitte oikeasti jonkun tulkin väliin, mä en jaksa kuunnella teidän erinomaisia taitojanne, vaan haluan tietää, onko tämä mitä pyydän, mahdollista ja paljon se maksaa.

Yhdessä firmassa näin oli, sain puhua omaa kieltäni tyypille, joka sanoi hetki sitten vielä ja tuli seuraavana päivänä ratkaisun kanssa takaisin. Hän myös valvoi oman firmansa päässä, että mun toiveet tuli kuultua, piti mut ajan tasalla kielellä, jota ymmärsin. Paras projekti ikinä. 

Mä olen juuri tuollainen, ja tehnytkin sitä, mutta en ole onnistunut toiste pääsemään sellaisiin hommiin.

Vierailija
262/311 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Markkinointialalla yhteen parhaassa tapauksessa assistentin tai koordinaattorin työpaikkaan on niputettu kymmenen asiantuntijan osaamisvaatimukset.

Ei millään hyväksytä, että tässä on ala, jossa paljon osaamista joudutaan ostamaan talon ulkopuolelta, sillä se on pirstottunut niin moneen eri asiantuntija-alueeseen, joissa osaamista joutuu päivittämään jatkuvasti.

Olen alan ammattilainen, mutta näitä supertaitajan paikkoja en lähde hakemaan. Oma työni vaatii projektihallintataitoja ja kokonaisuuksien ymmärtämistä. Ja sen oikean asiantuntija-avun ostamista.

Amen!

Aivan sama kuin projektipäälliköltä vaaditaan nykyään suunnilleen ERP-arkkitehdin kokemusta IT-alalla, minkä lisäksi pitää tietysti vähintään osata koodata salesforcet ja SAPit. 

Onko tässä tarkoitus "säästää", eli oikeastiko kuvitellaan, että sama tyyppi voi pitää isonkin projektin kaikki olennaiset osat kasassa ja samalla koodailla järjestelmän bugit kuntoon?

Oma kokemus lisäksi on, että liian tietäväinen supertaitaja on aina helkatin hankala tiimissä, hänellä kun on vastaus kaikkeen ja kaikkien kysymyksiin, niin mitäs siinä sitten enää muiden asiantuntemuksella tehdäänkään, sen kun mennään tämän yhden tahtiin.

Yleensä vielä supertaitajat tuppaa olemaan sen saakutin sähliä, supervoimiin ei kuulu ymmärtää esim. kalenterin toimintaa, sitä, että työviikossa on 5 päivää, jotka koostuu 8 tunnista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/311 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrykseni IT-alasta on kuitenkin hyvin ohutta, koska tämä on ainoa osa viestistäsi, jonka ymmärsin. Mies on IT-alalla ja lapsi tähtäämässä sinne.

Alalla on osaamisen tasoltaan kovin monenlaisia tehtäviä. Aivan kuten monilla muillakin aloilla helpoimmin opittavia on valtaosa ja josta useimmat uransa alalla aloittavat ja joissa hommissa varsin moni joutuu viihtymään pidempään kun halua olisi. IT-alalla pelkkä työvuosien kertyminen ei edistä uraa, pitää olla itse aktiivinen, olla halukas kehittymään aina niin paljon  että käyttää osaamisensa kehittymiseen myös omaa vapaa-aikaansa ja kyetä osoittamaan tämä joko omalle tai potentiaaliselle tulevalle työnantajalle.

Riippuu sitten IT-sektorin osa-alueesta millä toimii, miten sillä osa-alueella osaamistaan voi kehittää ja osoittaa.

Ohjelmistosuunnittelijat ja ohjelmoijat voivat tehdä sen omilla (harraste) ohjelmointi-projekteilla, joissa he kokeilevat ja tutustuvat uusiin välineisiin, osoittavat seuraavansa aikaa ja joilla he voivat tuoda osaamistaan esiin.  Tämä siis vaikka työpaikalla työtä tehtäisiin vielä perinteisemmillä menetelmillä ja välineillä. Uteliaisuus ja kiinnostus uusia asioita ja kehitystvälineitä  kohtaan on välttämättömyys mikäli ei aio antaa itsestään jämähtänyttä kuvaa.

IT-ala ei ole kuitenkaan pelkkää ohjelmointia, se sisältää monia muitakin osa-alueita. Tietojärjestelmien testaaminen ja asentaminen tuotantokäyttöön ohjelmoijien jäljiltä ja järjestelmistä sekä niiden olosuhteista huolehtiminen on ns. järjestelmäasiantuntijoiden työtä. He eivät varsinaisesti ohjelmoi, poislukien ns. skriptausta, jolla automatisoidaan järjestelmien ylläpitoon liittyviä tehtäviä. Mutta ohjelmistoalustaan liittyvät asiat (rauta, käyttis, tukiohjelmistot, tietokannat ja -varastot, varmuuskopiointi, klusteroinnit, kuormantasaus, virtualisointi, kontit, maantieteellinen hajautus yms) liittyvät asiat joita tarvitaan useimpia ohelmistoja tukemaan on erittäin laaja osa-alue, uusia tekniikoita ja välineitä julkaistaan koko ajan.

Vie paljon aikaa tutustua niihin, testata ja valita soveliaat, rakentaa testi- ja jos päätetään ottaaa tuotantoon tuotantoon asennus, konfiguroitit ja testaukset. Kenenkään aika ei riitä nykyisellään pysyä kaikesta tästä perillä ja osata niitä käyttää, jos aikoo käyttää vain normaalia työaikaa. Siksi edetäkseen on välttämätöntä käyttää myös omaa aikaa ja valitettavasti aika paljon, muuten ei pysy kehityksen kyydissä ja voi edetä uralla. Sysadminit osoittavat osaamisensa yleensä mitä järjestelmiä he ovat ollet ylläpitämässä, mitä järjestelmiä rakentamassa, minkälaisia migraatioita (järjestelmästä toiseen siirtymisiä) tekemässä sekä sertifikaateilla ts. sertifikaateilla (tutkintotodistuksilla), joilla osoitetaan osaaminen tietyltä tekniikan osa-alueelta.

Ja yksikään IT- firma, joka koko ajan hakee "erilaista osaamista erilaisilla taustoilla" ei kelpuuta niitä työntekijöitä, joita IT-firmassa oikeasti saakeli pitäisi olla, eli asiakkaan näkökulman TODELLA ymmärtäviä. Olen saanut nyt tehdä näiden osaajien, joilla on serfifikaatit ja muut koirakoulutodistukset, töitä 25 v ja se on ihan toivotonta. Ihan toivotonta.

Ottaisitte oikeasti jonkun tulkin väliin, mä en jaksa kuunnella teidän erinomaisia taitojanne, vaan haluan tietää, onko tämä mitä pyydän, mahdollista ja paljon se maksaa.

Yhdessä firmassa näin oli, sain puhua omaa kieltäni tyypille, joka sanoi hetki sitten vielä ja tuli seuraavana päivänä ratkaisun kanssa takaisin. Hän myös valvoi oman firmansa päässä, että mun toiveet tuli kuultua, piti mut ajan tasalla kielellä, jota ymmärsin. Paras projekti ikinä. 

Mä olen juuri tuollainen, ja tehnytkin sitä, mutta en ole onnistunut toiste pääsemään sellaisiin hommiin.

Sama juttu. Jokainen firma sanoo, miten hakevat erilaisia kykyjä ja sitten hakemuslomakkeella luettelevat, mitä kaikkia IT-järjestelmiä pitäisi osata koodata.

Lisäksi mulla on tyssännyt siihen, että on kysytty, olenko ollut projektipäällikkö: no olen, mutta varsinainen nimeke on varattu IT-henkilöille meillä, joten enhän mä voi valehdella olleeni, vaikka itse niitä hommia olen tehnyt vuosikymmenen. 

Eli kyllähän se niin on, IT-firmat hakee erilaisia kykyjä, joilla on kaikilla sama tausta...

Vierailija
264/311 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei työnantajat! Minä olen nuorekas ja dynaaminen moniosaaja.

Osaan tehdä pienen ihmisen toisen ihmisen sisään.

Vierailija
265/311 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei työnantajat! Minä olen nuorekas ja dynaaminen moniosaaja.

Osaan tehdä pienen ihmisen toisen ihmisen sisään.

Eli mies. Ei siinä tarvitse korostaa tuollaista.

Yhä edelleen töihin valitaan korvien välin sijasta jalkovälin perusteella. Ei ole vielä avautunut mihin sitä uloketta jalkovälissä töissä tarvitaan, kun työt eivät liity siihen.

Vierailija
266/311 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä myös. Ongelma taitaa olla siinä, että ne ominaisuudet, jotka tekevät hyvän asiakasrajapintatyöskentelijän, eivät näy päällepäin rekryssä, ja sen sijaan hyviä puhelahjoja tai koodaustaitoja arvostava rekrytoija palkkaa narsistin tai nörtin.

Vierailija
267/311 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras oli Linkedinissä, kun vaadittiin tietyn softan käyttökokemusta 15 vuotta, niin tämän kehittäjä vastasi, että tein sen 10 vuotta sitten.

Vierailija
268/311 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi juttu on nämä innovatiiviset, ihan erilaiset firmat, joissa on maailman paras henki ja varmasti niin nuorekasta ja kun klikkaat auki "hae"-nappia, pääset jollekin seitkytluvun hakemistoon, mistä pitää valita mitäkin päästäkseen eteenpäin.

Yksi firma lähetti heti viikon päästä (mikä oli hienoa tietysti) hylkysähköpostin, missä toivoivat minun arvioivan heidän hakuprosessinsa. Öööö...siis mä lähetin CVn, te luitte sen tai ette, en voi tietää, päätitte, että en sovi teidän firmaan - mä en tiedä, mitä mun pitäis arvioida, tämä hylkäyspostiko? 

Vierailija
269/311 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä myös. Ongelma taitaa olla siinä, että ne ominaisuudet, jotka tekevät hyvän asiakasrajapintatyöskentelijän, eivät näy päällepäin rekryssä, ja sen sijaan hyviä puhelahjoja tai koodaustaitoja arvostava rekrytoija palkkaa narsistin tai nörtin.

Ja kun kaikki muut "olet tätä" natsaa, mutta puuttuu juuri se "olet koodaamisen mestari ollut jo 10 v" niin sitten jättää vain hakematta, kun tulee olo, että ne kuitenkin hakee sinne enemmän jotain nippelimestaria kuin ihmistä, joka onnistuisi kaivamaan asiakkaasta esiin ne oikeat syyt projekteja tehdä, mikä siellä mättää, jne.

Vierailija
270/311 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon työvuosia takana ja siksi myös nähtyjä rekrytointeja.

Miehistä palkataan: Kaverit, joko nostetaan ylöpäin samalla työpaikalla, tai ulkoa. Tai sitten oikeat osaajat/ parhaiten puhuvat. Tämä päättäjän osaamisesta ja itsetunnosta riippuen.

Naisista palkataan: Se nuorempi, tai ainakin ei-vanha ja parhaan näköinen. Osaamista tulee olla nimeksi tai sitten mukavasti liehakointia ja tirskuntaa, päättäjän itsetunnosta riippuen.

Osaavinta, eli kai siis tuohon työhön sopivinta, ei juurikaan palkata (vaikka olisi ok-näköinen ja normaali kaikin puolin).

Luonnollisesti sääntöihin on joskus harvoin poikkeuksia ja onnellisia ne, jotka ovat terveen työpaikan löytäneet.

Vierailija
271/311 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

>olemme monikulttuurinen yritys

Vierailija
272/311 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi juttu on nämä innovatiiviset, ihan erilaiset firmat, joissa on maailman paras henki ja varmasti niin nuorekasta ja kun klikkaat auki "hae"-nappia, pääset jollekin seitkytluvun hakemistoon, mistä pitää valita mitäkin päästäkseen eteenpäin.

Yksi firma lähetti heti viikon päästä (mikä oli hienoa tietysti) hylkysähköpostin, missä toivoivat minun arvioivan heidän hakuprosessinsa. Öööö...siis mä lähetin CVn, te luitte sen tai ette, en voi tietää, päätitte, että en sovi teidän firmaan - mä en tiedä, mitä mun pitäis arvioida, tämä hylkäyspostiko? 

Lomakkeen täyttö, aikataulu, ja kyllä, myös se hylkäysposti.

Minäkin sain kerran tuollaisen kyselyn. Vastasin rehellisesti, lomakkeella kysyttiin mm. katuosoitetta ja työsuhteiden alkamista ja päättymistä päivän tarkkuudella. Juuri tuollaiset ovat niin rasittavia täyttää. Osoitetta ei tarvita ja kuukausi varmasti riittää tarkkuudeksi? Hylkäysviesti oli aivan jäätävä, siihen oli kasattu kaikki mahdolliset bullshitjargonkliseet mitä vain siitä aihepiiristä löytyy. Annoin siitä kipakkaa palautetta ja lupasin, että en surkeasti hoidetun prosessin vuoksi koskaan enää hae sinne.

Enkä ole hakenut.

Vierailija
273/311 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi paljon lässytetään kouluttamisesta, mutta eihän se tosiaan tarkoita meitä 50+, vaikka itsestäni voin sanoa, että kykyni oppia - sen päälle, minkä jo osaan opettamatta - on aivan toisella tasolla kuin se oli 25 vuotiaana vaikka.

Nyt töissä mua kiinnostaa nimenomaan uuden oppinen ja se, että viimeiset, ennusteen mukaan n. 12 vuotta olisi mielekästä työntekoa. En ole koskaan saikutellut, koska ei ole ollut tarvis, lisäksi olen järjestänyt työn ulkopuolisen elämän tasapainoon.

Nuorena työn tekoon sotkeentui helkatin paljon häsläämistä, oman aseman varmistelua ja epävarmuutta, miessotkuja työn ulkopuolella, bilettämistä ja sen seurauksia, kaveripiirin draamaa, jota puitiin työn lomassa, jne jne jne joka nyt on täysin elettyä ja voisi keskittyä vain töihin.

Mutta ehkä se ei olekaan se, mitä 35+ työnantajat hakee, vaan haluavatkin draamaa ja bileitä.

Vierailija
274/311 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jargonia tämä muka on: "Olet oma-aloitteinen ja aktiivinen tiimipelaaja"

Täytyy olla melko yksinkertainen, jos ei ymmärrä tuon tärkeyttä.

Työpaikka, jossa on enemmän kuin 1 työntekijä menestyy tuollaisten lainausmerkin kaltaisten työntekijöiden avulla. Moni ei ole tuollainen ja työpaikoilla hilluu jos jonkinlaista tyyppiä pilaamassa monella tapaa yritystä ja työyhteisöä.

No ensinnäkin, jos sama teksti toistuu lähes kaikissa työpaikkailmoituksissa IT-asiantuntijasta puhelinmyyjään, se menettää merkityksensä kokonaan. 

Toiseksi tuota vaaditaan myös sellaisiin paikkoihin, joissa käytännössä tehdään työtä yksin/suoraan asiakkaiden kanssa, eikä tiimissä.

Eihän mikään työyhteisö voi olla sellainen, jossa on vain yhdenlaisia ihmisiä. Haluaisitko työskennellä työpaikassa, jossa kaikki ovat tasan samanlaisia? 

Vierailija
275/311 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paineensietokykyä vaaditaan. Tarkoittaa sitä, että työssä on turhaa painetta. Eli siis huonosti organisoitu, liikaa töitä, kukaan ei tiedä mitä kenenkin työnkuvaan kuuluu, huono työilmapiiri, huono johtaminen, mielivaltaisia aikatauluja vaikka projekti ei sellaisia oikeasti tarvitsisi jne.

En ikinä hae paikkaan, jossa vaaditaan tuota paineensietokykyä. En nimittäin siedä surkeaa työnjohtoa.

Vierailija
276/311 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joustat tarvittaessa" eli jäät ylitöihin silloin kun käsketään ja saat usein tiedon siitä vasta n. 15 minuuttia ennen työpäivän päättymistä. Liukuva työaika myös tarkoittaa että pitää olla töissä kuitenkin aina klo 8-16 vaikka liukumavaraa on 30 min. kumpaankin suuntaan.

Vierailija
277/311 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Joustat tarvittaessa" eli jäät ylitöihin silloin kun käsketään ja saat usein tiedon siitä vasta n. 15 minuuttia ennen työpäivän päättymistä. Liukuva työaika myös tarkoittaa että pitää olla töissä kuitenkin aina klo 8-16 vaikka liukumavaraa on 30 min. kumpaankin suuntaan.

Tää ei lukenut vielä ilmoituksessa, mutta intrassa sitten.

Oli määritelty ydintyöajat, jolloin kaikkien pitää olla paikalla.

Ne ajat olivat klo 9-10.30 ja 13-15, koska muu aika oli liukumaa ja lounasliukumaa.

Tuli olo, että ei siellä mitään tärkeää tehdä, kun ydintyöaikaa on pari kolme tuntia päivässä.

Vierailija
278/311 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata tehdä ilmaista konsultointia firman hakuprosessista, varsinkin kun tuli hylkypäätös.

Vierailija
279/311 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jargonia tämä muka on: "Olet oma-aloitteinen ja aktiivinen tiimipelaaja"

Täytyy olla melko yksinkertainen, jos ei ymmärrä tuon tärkeyttä.

Työpaikka, jossa on enemmän kuin 1 työntekijä menestyy tuollaisten lainausmerkin kaltaisten työntekijöiden avulla. Moni ei ole tuollainen ja työpaikoilla hilluu jos jonkinlaista tyyppiä pilaamassa monella tapaa yritystä ja työyhteisöä.

No ensinnäkin, jos sama teksti toistuu lähes kaikissa työpaikkailmoituksissa IT-asiantuntijasta puhelinmyyjään, se menettää merkityksensä kokonaan. 

Toiseksi tuota vaaditaan myös sellaisiin paikkoihin, joissa käytännössä tehdään työtä yksin/suoraan asiakkaiden kanssa, eikä tiimissä.

Eihän mikään työyhteisö voi olla sellainen, jossa on vain yhdenlaisia ihmisiä. Haluaisitko työskennellä työpaikassa, jossa kaikki ovat tasan samanlaisia? 

Näin. Juuri sen vuoksi, että jokainen katsoo olevansa tuota, on sitä älytöntä hokea. Aivan sama kuin työnantaja aloittaisi: olet sisäsiisti ja tiedät, että hiukset on välillä pestävä.

Vierailija
280/311 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epämääräinen työnkuva jostain hankkeesta tai projektista ja lopuksi ”palkkatoive”.

1) Työntekijöiden palkat on pitänyt laskea mukaan hankerahoitusta haettaessa, eli tasan tarkkaan on tiedossa, paljonko voidaan maksaa.

2) Jos tehtävänkuva on lopultakin epäselvä, on aika vaikea määritellä palkkatoivetta.

Mieletön lista tehtäviä, jotka ovat ”laaja-alaisia” jne. Tosiasiassa palkka on 2000€/kk ja laaja-alaiset tehtävät ”kaikki, mitä muut eivät suostu tekemään”.

Yleensäkin palkan pihtaaminen tympii. Se kertoo hyvin paljon tehtävästä ja sen vaativuudesta.

Joskus sitten laitetaan palkaksi TES. Saako siis itse valita taulukosta sen palkan, minkä haluaa?