Mitä tehdä kun minua on häiritty yli 10-vuotta kirjeitse?
Äitini häiritsee minua lähettelemällä säännöllisesti kortteja ja kirjeitä, jotka lähetän avaamattomana takaisin. Olen kieltänyt häntä toistuvasti ja käskenyt lopettaa. Ei suostu näin tekemään.
Taustaa: Katkaisin välit äitiini noin 10-vuotta sitten. Minulla oli todella kurja lapsuus ja viimeinen niitti oli se, että hän varasti isäni kuolinpesän, joka minun piti saada täytettyäni 18-vuotta. En tuolloin tehnyt rikosilmoitusta, oma äiti kuitenkin. Kun kirjeiden lähettämisestä ei tullut loppua, ajattelin että loppuu kun ilmiannan sen kuolinpesävarkaudesta. Oli myöhäistä. Poliisi sanoi että rikos on vanhentunut. Kirjeiden lähettely vain jatkuu. Mitä ihmettä voin tehdä? Onko rikoslaissa kohtaa joka kieltää äitiä lähettelemästä kirjeitä vaikka kiellän? Tätä on jatkunut jo kymmenen vuotta! Tympii niin hitosti. Juuri tänään saapui uusin kirje.
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan viestintärauhan rikkominen tai kotirauhan häiritseminen kyseessä. Kysy vaikka Rikosuhripäivystyksestä.
Kiitos tiedosta, pitää etsiä. Ap
Palautat ne avaamattomina väärä osoite-merkinnällä etkä ota yhteyttä äitiisi. Ilmeisesti sulla ei ole osoite luovutuskiellossa tai et ole lähivuosina muuttanut jos kirjeitä tulee. Jos tuosta osoitteesta muutat et luovuta uutta yhteystietoa Postin osoitepalveluun ja laitat kaikki tietosi (trafi, maistraatti, Posti, puh.operaattori) salaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Palautat ne avaamattomina väärä osoite-merkinnällä etkä ota yhteyttä äitiisi. Ilmeisesti sulla ei ole osoite luovutuskiellossa tai et ole lähivuosina muuttanut jos kirjeitä tulee. Jos tuosta osoitteesta muutat et luovuta uutta yhteystietoa Postin osoitepalveluun ja laitat kaikki tietosi (trafi, maistraatti, Posti, puh.operaattori) salaisiksi.
Ei ole osoite luovutuskiellossa, en ole tajunnut tehdä sitä. Olen asunut pitkään tässä samassa asunnossa. Kiitos vinkistä tulevaisuutta silmällä pitäen.
Ap
Mitä niitä palauttelemaan, hirveä vaiva. Suoraan roskiin vaan!
Vierailija kirjoitti:
Mitä niitä palauttelemaan, hirveä vaiva. Suoraan roskiin vaan!
Syy miksi olen palauttanut on se, että hän näkee etten ole lukenut niitä.
Ap
Ymmärrän sinua hyvin. Minäkin olen katakaissut välini äiitini, muttei suostu uskomaan. Minulla tosin on kaikki tiedot olleet salattu jo vuosia ja pari muuttoakin. Sähköpostiin silti tulee aina välillä viestiä, koskaan en niihin vastaa. Luotan siihen, että luovuttaa jossakin vaiheessa vihdoin ja jos ei luovuta, silloin viimeistään kun hänestä aika jättää.
Suosittelen olemaan yhteydessä poliisiin, täyttääkö jonkin häirinnän tunnusmerkit, mutta säästä kirjeet sitä varten. Sana sanaa vastaan tilannetta tuskin pystyy ratkaisemaan suuntaan tai toiseen, jos äiti kieltää lähettäneensä sinulle mitään.
Tee poliisille ilmoitus häirinnästä. Vaikka palautat kirjeet/ kortit, niistä kannattaa ottaa kuva todistuaineistoksi ja tukemaan kantaasi.
Olisikohan viestintärauhan rikkominen tai kotirauhan häiritseminen kyseessä. Kysy vaikka Rikosuhripäivystyksestä.