Jonnet ei muista -ketju: JOULU edition
Jonnet ei muista sellaisia monivärisiä jouluvaloja, joissa jokaiseen valoon laitettiin päälle läpinäkyvä, piikikäs muovipallo. (Eivätkä sitäkään, kuinka pirusti sattui astua tuollaisen muoviosan päälle!)
Kommentit (794)
2000-luvun alussa tuli lasipintoihin siirrettäviä, itse jollekkin muovitaskulle piirrettäviä geeli/vahakuvioita? Hitsi kun en muista miksikä niitä sanottiin, mutta siis tuollaiselle tasaiselle muovitaskulle (me tehtiin niin) piirrettiin ensin kuvion ääriviivat. Se kuva oli sen taskun alla apuna. Sitten kun ääriviivat oli kuivat, pystyi värittämään koko kuvion. Ja taas kuivatettiin. Sen sai nostettua siitä irti ja liimattua esim ikkunaan. Tehtiin paljon tonttuja ja muistan ison Nalle Puhin tonttulakissa olleen monta vuotta eteisen peilissä :D
Vierailija kirjoitti:
2000-luvun alussa tuli lasipintoihin siirrettäviä, itse jollekkin muovitaskulle piirrettäviä geeli/vahakuvioita? Hitsi kun en muista miksikä niitä sanottiin, mutta siis tuollaiselle tasaiselle muovitaskulle (me tehtiin niin) piirrettiin ensin kuvion ääriviivat. Se kuva oli sen taskun alla apuna. Sitten kun ääriviivat oli kuivat, pystyi värittämään koko kuvion. Ja taas kuivatettiin. Sen sai nostettua siitä irti ja liimattua esim ikkunaan. Tehtiin paljon tonttuja ja muistan ison Nalle Puhin tonttulakissa olleen monta vuotta eteisen peilissä :D
Nimeltään kalvovärit
Vierailija kirjoitti:
Ennen joulupukilla oli pitkä karvaturkki päällä ja kädessään todella paksu puusauva.
Joulupukki uhkasi piestä tuhmat lapset.
Ei tietenkään tehnyt sitä.
Muistan 80-luvulta kun joulupukilla oli päässään pelottava naamari ja yllään jokin harmahtava turkki. Pelkäsin tuota ilmestystä, joka jouluna jostain ilmaantui säkkinsä kanssa ja mörisi pahalla äänellä. M36
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kolmekymppinen enkä muista piikkivärivalopalloa :(
Minä olen nelikymppinen enkä osaa yhtään edes kuvitella mitä aloittaja tarkoitti.
Polttimon päälle tuli sellainen kolmiulotteinen värikäs tähdenmuotoinen kuori. Toinen vaihtoehto oli pienistä muovirakeista tehty pyöreä lumipallo. Noita myytiin Anttilassa 70-luvun lopulla.
Ai ne pallotkin oli muovia, muistelin että lasia. No, rikki menvät kuitenkin helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen nelikymppinen enkä osaa yhtään edes kuvitella mitä aloittaja tarkoitti.
Polttimon päälle tuli sellainen kolmiulotteinen värikäs tähdenmuotoinen kuori. Toinen vaihtoehto oli pienistä muovirakeista tehty pyöreä lumipallo. Noita myytiin Anttilassa 70-luvun lopulla.
Ai ne pallotkin oli muovia, muistelin että lasia. No, rikki menvät kuitenkin helposti.
Joo, ne irtosi helposti ja rikkoutuessaan eivät pysyneet senkään vertaa polttimon päällä. Polttimot oli maalattu eri väreillä ja muoviröpöpallot oli värittömiä. Valoketjusta tehtiin joku muoto ikkunaan, vaikka sydän tai kello.
Vierailija kirjoitti:
Televisiosta ei tullut uutisia jouluaattoiltana eikä joulupäivänä. Tämä perinne taidettiin rikkoa vasta 1989, kun Ceausescut teloitettiin ja siitä oli joku ylimääräinen uutislähetys. Ainakin muistan, miten epämiellyttävältä tuntui kun jouluna näytettiin televisiosta tuollaista.
Muistan jotenkin tuon Ceaucescujen teloituksen, en kyllä silloin tiennyt että mistä siinä oli kysymys. Näytettiinkö sitä televisiossa silloin? Minulla on jokin muistikuva, että olisivat olleet jonkin seinän edessä ja sitten kaatuivat. Voi kyllä olla jokin valemuistikuvakin. 1981-syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ne irtosi helposti ja rikkoutuessaan eivät pysyneet senkään vertaa polttimon päällä. Polttimot oli maalattu eri väreillä ja muoviröpöpallot oli värittömiä. Valoketjusta tehtiin joku muoto ikkunaan, vaikka sydän tai kello.
Yleensä ne rikkoutui siksi että niiden päälle astuttiin kun ne putosi
Mä olen syntynyt 93, ja joku muisto noista piikkivaloistakin on. Nimenomaan siitä että päälle on astuttu. :D Ihanat mummolan pahviset tontut ikkunoissa, oikeat kuusenkynttilät.
Kaikilla, siis _kaikilla_ oli yksi joulukalenteri, maksimissaan joku lehden mukana tullut kuvakalenteri siihen päälle.
Nykyään sukulaisten ja kavereiden lapsilla on 5 tai 6 kalenteria, yhdellä 8. Huh...
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt ei liity pelkkään jouluun, mutta winter edition -kategoriaan menee ainakin. Meidän naapurustossa oli aina talvisin napakelkka ja pitkä jäinen pulkkamäki. Läheisessä puistossa oli myös toisinaan jääveistoksia, muun muassa labyrinttejä ja liukumäkiä. Nykyään nuo eivät taida olla mahdollisia kelienkään puolesta, mutta mahtaakohan missään olla napakelkkoja säiden salliessa? Muistan, että aikuiset saivat siinä useammat tällit, kun kelkan vauhti kiihtyi ja pyörittäjän piti päästä puikkelehtimaan alta pois.
Näitä olen nähnyt viimevuosina muun muassa Naantalissa, vanhan kaupungin lahdella jos meri on jäässä, sekä Helsingin Töölössä kahvila Regatta:n rannassa. Kummatkin bongattu joskus tammi-helmikuussa kun meri on sopivan jäässä :) Joten sinne vain käväisemään :)
Vierailija kirjoitti:
Jonnet ei muista sellaisia monivärisiä jouluvaloja, joissa jokaiseen valoon laitettiin päälle läpinäkyvä, piikikäs muovipallo. (Eivätkä sitäkään, kuinka pirusti sattui astua tuollaisen muoviosan päälle!)
Minä muistan! :) Oli lapsena juuri sellainen ikkunassa. Täksi jouluksi pyysin sen porukoilta itselle, kun heillä ei ollut se enää käytössä. On ihana.
Saakohan noita enää mistään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Televisiosta ei tullut uutisia jouluaattoiltana eikä joulupäivänä. Tämä perinne taidettiin rikkoa vasta 1989, kun Ceausescut teloitettiin ja siitä oli joku ylimääräinen uutislähetys. Ainakin muistan, miten epämiellyttävältä tuntui kun jouluna näytettiin televisiosta tuollaista.
Muistan jotenkin tuon Ceaucescujen teloituksen, en kyllä silloin tiennyt että mistä siinä oli kysymys. Näytettiinkö sitä televisiossa silloin? Minulla on jokin muistikuva, että olisivat olleet jonkin seinän edessä ja sitten kaatuivat. Voi kyllä olla jokin valemuistikuvakin. 1981-syntynyt.
Jouluna televisioituja teloituksia (ei muulloin). Vain Suomessa (ja ehkä Romaniassa, paitsi telkkareita oli 1 per kolhoosi). Oi niitä aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla, siis _kaikilla_ oli yksi joulukalenteri, maksimissaan joku lehden mukana tullut kuvakalenteri siihen päälle.
Nykyään sukulaisten ja kavereiden lapsilla on 5 tai 6 kalenteria, yhdellä 8. Huh...
Ylpeilet sillä että lapsuutesi joulut olivat köyhäilyä ja nykyajan lapsilla on kivaa?
Mun lapsuudessa on olleet ainakin 90 % ketjussa mainituista asioista, ja oon syntynyt -94. :)
Mutta jonnet ovatkin syntyneet 2000-luvulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla meillä kokeiltiin kerran tehdä lumispraylla ja sabluunalla kuviot ikkunaan. Jäi kertakokeiluksi, koska ei meinannut lähteä millään pesulla pois.
Meilläkin laitettiin tätä jonain jouluna kun olin alle kouluikäinen. Sitä laitettiin vain kerran (ehkä justiin siksi jos sitä oli vaikea saada irti..), ikkunassa olevien pahvitonttujen ympärille, mutta silti melkein muistan sen hajun vieläkin ja yhdistän sen jouluun. Joka joulu mietin, pitäiskö ostaa sitä hajun takia, mutta pelkään ettei se enää haise samalta :D.
Halvempi ja helposti pestävä on piimä. Se kuivuu hajuttomaksi:)
Joo piimää olenkin käyttänyt joskus.
Mutta tossa sprayssa haju oli "se juttu" joka on jäänyt mieleen jouluun kuuluvana asiana :D.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli ekat muistaakseni -79, mummi oli tainnut ostaa ne ulkomailta (?).
Olen syntynyt -83 ja mun huoneessa oli tuollaiset valot ikkunassa teipillä kiinni. Oli varmasti Suomesta ostetut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikea muistikuva sinulla on. Hyvin lohduton kuva...Vaikka olivathan he tehneet kansalleen paljon pahaa, eläneet itse ökyelämää. Voihan olla, että mielikuvasi on syntynyt niistä kerroista kun se näytettiin myöhemmin. Mutta kyllä se tuli silloin jouluna. Katsoin wikistä, ja teloitukset tapahtuivat 25.12. Ja tosiaan uutislähetyksiä ei ennen tullut jouluna, mutta tämä tapahtuma muutti käytäntöä. Olivatko joulut sitten ennen sellaisia, ettei tuollaista tapahtunut, vai lisääntyikö ihmisten vaatimus saada tietoa myös jouluisin. Kaipa se on tuo jälkimmäinen. Balkanin kriisi oli ihan naapurissa...
Jouluhaloo -puhelintoivekonsertti radiossa ja edesmenneen Raimo Lintuniemen ääni! En tiedä, olisinko koskaan tutustunut Adamin joululauluun (Oi jouluyö -nimellä myön tunnetaan) Jussi Björlingin laulamana, jos en olisi kuunnellut tätä ohjelmaa joskus aattona ruuanlaiton lomassa. Nyt se on minusta yksi upeimmista, toivon kyllä, että sen esittäisivät vain "oikeat" laulajat, eivätkä kaikki piipittäjät. Tapani Kansan joulukonsertissa vuosia sitten sen kuulin hänen esittämänään ja kyllä nousi ihokarvat pystyyn!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikea muistikuva sinulla on. Hyvin lohduton kuva...Vaikka olivathan he tehneet kansalleen paljon pahaa, eläneet itse ökyelämää. Voihan olla, että mielikuvasi on syntynyt niistä kerroista kun se näytettiin myöhemmin. Mutta kyllä se tuli silloin jouluna. Katsoin wikistä, ja teloitukset tapahtuivat 25.12. Ja tosiaan uutislähetyksiä ei ennen tullut jouluna, mutta tämä tapahtuma muutti käytäntöä. Olivatko joulut sitten ennen sellaisia, ettei tuollaista tapahtunut, vai lisääntyikö ihmisten vaatimus saada tietoa myös jouluisin. Kaipa se on tuo jälkimmäinen. Balkanin kriisi oli ihan naapurissa...
Hei tän piti olla hyvän mielen ketju!