Jonnet ei muista -ketju: JOULU edition
Jonnet ei muista sellaisia monivärisiä jouluvaloja, joissa jokaiseen valoon laitettiin päälle läpinäkyvä, piikikäs muovipallo. (Eivätkä sitäkään, kuinka pirusti sattui astua tuollaisen muoviosan päälle!)
Kommentit (794)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on nyt aika laaja mielikuva "Jonneista", kun itse en 32veenä muista/tiedä mistä isossa osassa näistä edes puhutaan ja sitten on asioita, joita nykypäivän teinien kodeissa saatetaan tehdä vieläkin. :)
Niin tai puhutaan jostain TOSI vanhoista asioista, kuten oikeista kynttilöistä kuusessa. Sähkökynttilöitä on käytetty yleisesti ainakin 70-luvulta asti eli n. 50 vuotta! Tiedän, että jotkut ovat käyttäneet vielä sen jälkeenkin, mutta sähkökynttilöillä ollaan kyllä enimmäkseen menty. Onko kaikki alle 60v siis Jonneja? Olenko ollut kokoajan tietämättäni Jonne? :D
Sähkökynttilöitä oli jo 50-luvulla. Olen syntynyt v. -53 ja naapurissa oli kuusessa sähkökynttilät. Meillä niitä kauhisteltiin, että ne ei ole aitoja ja ne on rumia jne. 70-luvulla ne alkoi sitten yleistyä, ja ne oli ensin kynttilän näköisiä, mutta sitten tuli kaikenlaisia variaatioita, meilläkin oli joskus sellaiset jääpuikon tyyliset. Nykyään ne on enimmäkseen vain valonauhoja.
Mä olen sun kanssa samaa ikää, ja muistan että sähkökynttilöitä oli esim. koulun kuusijuhlassa, käytiin nimittäin koko perhe mun isosiskon kuusijuhlissa, se on tavallista silloin. Ja siellä oli se ihme, että hämärässä salissa yhtäkkiä sytytettiin kuuseen kynttilät, tuosta noin vain kaikki yhtä aikaa. Olin pieni enkä tajunnut ensin, ennen kuin mulle sanottiin, että ne on sähkökynttilät. Ja kylän ainoossa isossa kaupassa oli myös kuusi, missä paloi sähkökynttilät eli ei se ihan uusi keksintö ole.
Meille ei saanut sähkökynttilöitä ostaa vielä 70-luvullakaan, isä oli tarkka siitä. Iskä oli vanhan liiton miehiä. Kun se 80-luvun alussa kuoli ja äiti seuraavana jouluna osti kuuseen sähkökynttilät, tuntui ensin kuin oltais syntiä tehty, kun ne sytytettiin. Puhuttiin että näkeeköhän se ja mitähän se sanoo, kostaako meille jotenkin. Kun ollaan menty rikkomaan vanha perinne.
Mun appiukko oli myös vähän sitä mieltä, että ei kuuseen sähköjohtoja, mutta kyllä ne sinnekin jossain vaiheessa ajautui. Niillä oli hienot jouluruusut (muoviset) missä paloi valo. Yritin hankkia itsellenikin sellaiset, mutta ei niitä ihan sellaisia missään myydä. Jotain valaistuja joulutulppaaneita on, mutta ne ei ole yhtä kauniit.
Anttilasta tilasin monena jouluna meille lumipallon muotoisen kynttilän, missä oli vaaleanpunainen sisus, ja palaessaan se tuoksui ihanasti ruusulle. Niitä ei enää myöskään mistään saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseaskartelutuja tonttuja ikkunoissa, ovissa, seinillä jne. Muitakin paljon itsetehtyjä koristeita. Sellainen "soiva" kynttiläjuttu missä oli enkeleitä pyörimässä.
Joo, niitä lyhty kädessä kävelevän tontun profiileja leikeltiin punaisesta kartongista päiväkodissa (tai siis joku aikuinen leikkasi).
Just eilen laitettiin näitä lyhtyjä kantavia tonttuja taas ikkunat täyteen :)
Muutenkin mun mielestä sellaset vähän rupsahtaneet ja lasten tekemät joulukoristeet on kaikkein kivoimpia <3 Eniten niistä tulee joulun tuntu.
PS. meillä ei koskaan ollut paperitähteä, vaan enoni tekemä puinen tähti - jonka senkin ripustin eilen ikkunaan, on varmaan jotain 40+ joulu menossa silläkin.
Kuusen koristeena piparit, joista kissa haukannu...
Jonnet ei muista kun naapurin isäntä tuli kännissä joulupukiksi pukeutuneena ja ajautui isän kanssa tappeluun ja kaatoi kuusen.
Jonnet ei voi mitenkään muistaa kun 2000-luvun alussa tv kisaohjelmien palkintosummat ilmoitettiin vielä markkoina.
Ootte noloja. Ihan EDITION! Hahhah
Vierailija kirjoitti:
Ootte noloja. Ihan EDITION! Hahhah
Höpsistä pöpsistä. Voitkin nyt pakata veitsesi ja poistua takavasemmalle, niin me täällä jatkamme nostalgiahumussamme!
Kuusen latvassa oli joillakin tähden sijaan itse askarreltu enkeli, jonka alaosa oli tehty sellaisesta pitsireunaisesta kakun- tai lasinalusesta
Mä en saa päästäni niitä vanhanajan Finlandia-marmeladeja. Hedelmien muotoisia samettisella pinnalla johon yhdistyi myös sellainen mukava nahkeus.
Nykyiset pyöreät marmeladit eivät ole yhtään sama asia!
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Mä en saa päästäni niitä vanhanajan Finlandia-marmeladeja. Hedelmien muotoisia samettisella pinnalla johon yhdistyi myös sellainen mukava nahkeus.
Nykyiset pyöreät marmeladit eivät ole yhtään sama asia!
Ihan off topic, mutta noista marmeladeista tuli mieleen. Olen aina tykännyt just marmeladikarkeista, ja sitten kerran innoissani astin Viipurin kauppahallista isot määrät marmeladikarkkeja. Siellä niitä myytiin irtonaisina ja ne oli isoja ja monen värisiä ja muotoisia. Ihan hyviäkin ne oli, kun siinä heti niitä maistelin.
Sitten pakkasin ne laukkuun ja toin kotiin. Kaikki oli sulaneet pussin pohjalle ällöttäväksi vesimäiseksi liejuksi. Mitenkähän ne oli oikeastaan tehty, vedestä ja mehusta ja sokerista vissiin, tuskin oli agar-agaria nimeksikään.
Ja kyllä, nuo Finlandia-marmeladit oli ennen ehdottomasti parempia. Ennen ei säästetty aineissa, vaan tehtiin hyvää. Nykyään kaikki muutellaan ja mukaellaan, vähennetään ja pienennetään ja huononnetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ne lapsuuden joulut kun sai pulkan joululahjaksi ja sai mennä aattoiltana kokeilemaan lumihankeen. Ei onnistu enää täällä eteläisessä Suomessa.
Milloin onnistuu, milloin ei, kuten ainakin satanaviitenäkymmenenä viimeisenä vuotena. Välillä on ollut jouluna lunta ja välillä ei.
Vierailija kirjoitti:
Kaipaan sitä, kun kaupat eivät olleet juuri ollenkaan jouluna auki. Tuli aidosti sellainen fiilis, että ihmiset rauhoittuu joulun viettoon. Nykyään lähiprismakin taisi olla viime jouluna auki 22 vaikka ei asuta edes pk-seudulla.
Olin 80-luvulla Citymarketin kassalla töissä ja kyllä se aattonakin oli 12 asti auki.
Äidin tekemä joulukalenteri, siihen tuli aina joka yö kaikille lapsille karkki tai patukka, minä hiippailin aamuyöstä aina ensimmäisenä valitsemaan parhaan karkin, karkit säästettiin aattoon, ja niitä syötiin riisipuuron jälkeen telkkarin ääressä katsellen Joulupukin kuumaa linjaa.
Koulusta sai pienen joulupussukan, missä oli mandariini, suklaa ja pipari.
Aattona käytiin perinteisesti joulukävelyllä, joskus muistan kuulleeni hennon kulkusen kilinää.
Haudoilla ja joulukirkossa käyminen, joulusauna, sen jälkeen lahjat, monesti muistan toivoneeni, että lahjat olisi tulleet myöhemmin, oli kerrankin ihanaa ja taianomaista.
Vierailija kirjoitti:
Ovikoristeet 70-luvulla; vähän kuin kranssi, mutta enemmän rusettimainen. Muutama kimaltava oksa, nauhaa ja palloja koristenauhassa. Oven yläpuolelle laitettiin pieni naula tai sitten vain teipattiin huoneen oveen. Näitä en ole nähnyt nykyisin.
60- ja 70-luvulla oli paljon sellaisia ritisevästä silkkipaperista (?) tehtyjä "haitarikoristeita", siis esim. kellon tai pallon muotoisia juttuja, jotka sai avattua litteästä isoksi koristeeksi ja sitten laitettiin johonkin roikkumaan. Joulukuusen oksille laitettiin kimaltavia ohuita narumaisia lame-tyylisiä nauhoja.
Kaikki kynttilät olivat aitoja, ei ollut led-kynttilöitä. 80-luvulla tuli "kynttilälamppuja", joissa erittäin muovisen näköisissä kynttilöissä lepatti muka-aidonnäköinen liekki.
Joulukuusissa oli enemmän lippunauhoja, siis näitä missä pienet Ruotsin, Norjan, Tanskan ja Suomen liput. Mihin ne ovat kadonneet?
Kennopaperikoristeita voi tehdä itsekin sillä sitä paperia saa arkkeina ostettua edelleen. Ei ehkä niin isokokoisia kuin silloin ennen koska arkit on A4 kokoisia. Lippunauhoja myyvät joskus aina facebookin kirppisryhmissä.
1970-luvulla ostettu jouluomenalaatikko. Koko pahvilaatikollinen. Sai lukea kirjaa ja rouskuttaa...
Oliko ennen lelukalentereita? Minä -76 syntynyt muistan parhaimpana smurffi pehmotarra kalenterin, ja niin muistaa moni muukin ikäiseni, jos niitä tehtäsiin koko sukupolveni varmaan hankkisi sellaisen. Suklaa kalenteri oli myös "hienoa", joillain oli vaan lehden välissä tullu paperikalenteri.
Vierailija kirjoitti:
Oliko ennen lelukalentereita? Minä -76 syntynyt muistan parhaimpana smurffi pehmotarra kalenterin, ja niin muistaa moni muukin ikäiseni, jos niitä tehtäsiin koko sukupolveni varmaan hankkisi sellaisen. Suklaa kalenteri oli myös "hienoa", joillain oli vaan lehden välissä tullu paperikalenteri.
Ikävöin smurffitarrakalenteria JOKA vuosi. Muistan vieläkin miten se oli teipattu meidän keittiön kaapin oveen. Oliko siinä joku smurffien joulutupa vai smurffikylä kuvassa..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaipaan sitä, kun kaupat eivät olleet juuri ollenkaan jouluna auki. Tuli aidosti sellainen fiilis, että ihmiset rauhoittuu joulun viettoon. Nykyään lähiprismakin taisi olla viime jouluna auki 22 vaikka ei asuta edes pk-seudulla.
Olin 80-luvulla Citymarketin kassalla töissä ja kyllä se aattonakin oli 12 asti auki.
Kyllä. Tämä oli hyvä. Kahteentoista aattona, sitten oikeasti joulu. Olisi hyvä nykyaikanakin.
Sitä ei ehkä jonnet muista kun 80-luvulla saattoi saada joululahjaksi tuolloisen elektroniikkapelin. Niitä kun toivoi monesti. Kerran oli Donkey kong-peli yhdessä paketissa.
Tunnustan: olen säästänyt ikivanhoja joulukuusen koristeita, mm yksi haalistuneen kimalteleva tähti on ainakin 45v vanha. Sitten on pojan koulussa tekemiä koristeita.
Lippunauhan liput on saatu jonkin aikakauslehden välissä aikoinaan. Kynttilät on sentään sähköiset. sitten on 3 isoa kiiltokuvaenkeliä, jostain lehdestä nekin ja mun lempparikoristeet. Kaikki nämä lastaan kuuseen. Joskus laitan myös oksille karkkeja, joko F. Parhainta tai Twisteja. Lapsuuden muisto.
Mä olen kiintynyt vanhoihin koristeisiin ja haluan aina laittaa ne näkösälle. Ja kuulla miten 18 v vanha tonttulelu edelleen painettaessa sanoo: Hou hou hou, Merry Christmas!