Jonnet ei muista -ketju: JOULU edition
Jonnet ei muista sellaisia monivärisiä jouluvaloja, joissa jokaiseen valoon laitettiin päälle läpinäkyvä, piikikäs muovipallo. (Eivätkä sitäkään, kuinka pirusti sattui astua tuollaisen muoviosan päälle!)
Kommentit (794)
Mulla on ikävä Anttilan suurta joulukuvastoa...
Vierailija kirjoitti:
Sitä ei ehkä jonnet muista kun 80-luvulla saattoi saada joululahjaksi tuolloisen elektroniikkapelin. Niitä kun toivoi monesti. Kerran oli Donkey kong-peli yhdessä paketissa.
Näitä sai kyllä vielä ihan ysärilläkin. Ainakin Nintendo 64 -konsolille oli tarjolla tuo ihana Donkey Kong. :) Miten mukavia olivatkaan lapsuuden joulut pikkuisille nörteille!
Enkeli posliinista ja enkeli kuusen koristeet ja enkeli roikkuvia lasia. Oikeita konvehteja sisällä nougat ja appelsiinimarmeladi. Kuusen tähti ei ole muuten Davidin tähti vaikka Jeesus syntyi siihen sukuun vaan BETLEHEMIN tähti joka syttyi Jeesuksen syntymästä . Davidin hauta on siellä päin mutta Jeesuksen hauta on tyhjä ,hän nousi kuolleista . Se on se ilo sanoma .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ei ehkä jonnet muista kun 80-luvulla saattoi saada joululahjaksi tuolloisen elektroniikkapelin. Niitä kun toivoi monesti. Kerran oli Donkey kong-peli yhdessä paketissa.
Näitä sai kyllä vielä ihan ysärilläkin. Ainakin Nintendo 64 -konsolille oli tarjolla tuo ihana Donkey Kong. :) Miten mukavia olivatkaan lapsuuden joulut pikkuisille nörteille!
Sai toki ja äskeisen kommentin kirjoittaja jatkaa, että sain joskus Super Mario-pelin myös 90-luvun alussa. Elektroniikkapelin siis. Sekin, että kyllä noista pitkäksi aikaa hupia riitti.
Ihania muistoja teillä, luen tämän ketjun vielä kokonaan ajan kanssa ja fiilistelen samalla vanhoja jouluja. Eihän ne nyt aina todellakaan mitään idylliä olleet, alkoholia kului ja riitaa tuli, mutta joskus oli mukaviakin hetkiä. Silloin esim. oli kiva tunnelma kun käytiin mummon luona joulukahvilla ja hän oli leiponut herkkuja pöytään. Erityisen hyviä oli Truben joulutorttutaikinasta tehdyt tortut. Sitä myytiin kaupoissa joulun alla semmoisia paloina, itse piti kaulia ja leipasta tortut. Ei taida enää saada. Ja Kuopiosta siis ollaan, Truben leipomo toimii siellä.
Vierailija kirjoitti:
Haaveilin joulupukin muotoisesta joulukalenterista, jossa pahvilätkästä vetämällä silmät liikkuivat.
Torttutaikinan valmistus kaavilointeineen kesti kaksi päivää. Pakastetaikinaa ei ollut.
Ihastelin lapsena myös aiemmin mainittuja punaisia joulukelloja, jotka taittuivat littanaksi, ja pyöräytettiin auki kolmiulotteiseksi. Olivat kai silkkipaperia.
Oranssin paperitähden, joka oli yleinen, sijaan ystäväni äiti oli löytänyt kultapaperista valmistetun. Kultapaperiin kynänjärjellä kaiverretut kohokuvat olivat hienoimpia koulun askarteluja.
Naapurin koira vei kuistilla jäähtymässä olleen torttutaikinan. Taikina vaan liehui suussa, kun paineli järven jäällä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli näitä Troijan hevonen, Aku ja MIkki(se tulipalojuttu), Oil panic oli musta kivoin kaikista, sit oli se vihree oliks just toi Donkey Kong, ja varmasti oli pari muutakin, joita en enää muista.
Kun tuli ensimmäiset paristolla toimivat lelut. Muistan kun kolme veljeäni sai joululahjaksi paristoilla toimivan peltisen paloauton jossa oli vilkkuvat valot ja meni eteenpäin ja ujelsi. Vähän minä olin kyllä kade vaikka tyttö olinkin. Itse sain silloin päiväkirjan. Nyt on hyvä muisto tämäkin.
Vierailija kirjoitti:
Oliko ennen lelukalentereita? Minä -76 syntynyt muistan parhaimpana smurffi pehmotarra kalenterin, ja niin muistaa moni muukin ikäiseni, jos niitä tehtäsiin koko sukupolveni varmaan hankkisi sellaisen. Suklaa kalenteri oli myös "hienoa", joillain oli vaan lehden välissä tullu paperikalenteri.
Oli lelukalentereita. Ne sisälsivät käytännössä vain erivärisiä ja -muotoisia pieniä muovisia [made in Hong Kong] maskotteja ripustuslenkillä. Eipä niitä mihinkään nauhaan tullut pujotettua - eikä niillä muutenkaan tehnyt mitään - mutta silti se lelukalenteri oli olevinaan hieno :)
- Sama oiva vuosikerta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli näitä Troijan hevonen, Aku ja MIkki(se tulipalojuttu), Oil panic oli musta kivoin kaikista, sit oli se vihree oliks just toi Donkey Kong, ja varmasti oli pari muutakin, joita en enää muista.
Mulla oli juuri se vihreä Donkey kong. Tai Donkey kong junior taisi sen tarkempi nimi olla. Sittenhän oli se oranssi Donkey kong tuplanäytöllä. Sitä ei ollut itsellä koskaan, mutta tuohan oli aikansa suosikkipelejä.
Vierailija kirjoitti:
http://www.lighting-gallery.net/gallery/albums/userpics/10460/normal_DS…
Kuvan takaa löytyy linkki AP:n tarkoittamien valojen tyyppisistä.
Eihän noista ole kuin joku 20 vuotta
Jonnet ei muista niitä puisia tupakanholkkeja, joita ukot sovitteli filtterittömiin savukkeisiinsa.
Siihen aikaan osattiin känsäisillä kämmenillä suojata sytytetty tulitukku kovassa tuulessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://www.lighting-gallery.net/gallery/albums/userpics/10460/normal_DS…
Kuvan takaa löytyy linkki AP:n tarkoittamien valojen tyyppisistä.
Eihän noista ole kuin joku 20 vuotta
https://www.huuto.net/kohteet/retro-valosarja-jouluvalot-varilliset-var…
Vierailija kirjoitti:
Jonnet ei muista niitä puisia tupakanholkkeja, joita ukot sovitteli filtterittömiin savukkeisiinsa.
Siihen aikaan osattiin känsäisillä kämmenillä suojata sytytetty tulitukku kovassa tuulessakin.
Eihän semmosii oo käytetty ku joskus varmaan 1920 luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen aikaan osattiin känsäisillä kämmenillä suojata sytytetty tulitukku kovassa tuulessakin.Eihän semmosii oo käytetty ku joskus varmaan 1920 luvulla.
Sulla on hyvä muisti ikäiseksesi.
Sitä kynttilä juttua sanotaan Enkelikelloksi
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ikävä Anttilan suurta joulukuvastoa...
Tarkoitatko sitä sinisellä painettua ennen neliväristä?
Äiti vaihtoi aina punaiset jouluverhot, muistan miten kivan tunnelman ne toi.
Halusin ne värikkäät piikkivalot aina mun huoneen ikkunaan.
Meillä oli aidot kynttilät kuusessa.
Joulukoristeina oli tuomaanristi ja himmeli ja kaikenlaisia puisia koristeita ja tonttuja.
Saunassa oli kuusen oksia koristeena.
Muuta en just nyt muista :)
Ihanat pienet pelit! Mun pikkuveli sai niitä lahjaksi, veliparka kun me vanhemmat teinit sitten myös haluttiin pelata. Niitä oli koulussakin monella kunnes opettajat kielsivät. Äänet olivat kimakkaa piipitystä ja sama ääni kuului myös digitaalikelloista, joissa vilkkuvat punaiset ja siniset valot.