Lempparisuklaa/karkki jouluna?
Mikä on teidän lempparinamu jouluna? Mua tylsistyttää omat lempparit jo niin paljon että haluan kuulla muiden lemppareita, jos löytyis joku sellainen jota en ole hoksannut hyllystä vilkaistakaan. Ehkä oma "pakko olla jouluna" suklaa on Toblerone.
Kommentit (480)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmiista Vihreät kuulat ja edesmennyt joulusuklaa, muuten itse tehdyt kolat, fudget ja snickersit! Nam!
Joulusuklaa on tullut tänä vuonna takaisin valikoimiin.
ONKO? MISSÄ?
Raffaellot
Talvikonvehdit
Brunberg tryffelit
Tänä jouluna löysin uuden suklaalevy merkin nimeltä namipäivä, jossa ei myöskään oo palmuöljyä.
Muistelen, että myydyin joulusuklaa on Pandan juhlapöydän konvehtirasia. Mutta tykkääkö joku oikeasti siitä?
Vierailija kirjoitti:
Muistelen, että myydyin joulusuklaa on Pandan juhlapöydän konvehtirasia. Mutta tykkääkö joku oikeasti siitä?
Kyllä mä tykkään ihan oikeasti. Tosin, menihän se vähän pilalle sen muutoksen myötä. Tykkään myös ihan oikeasti siitä ananaskonvehdista. :D Sekin kyllä oli parempi silloin kun se oli sellainen ruudukko-kuvioinen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin on tainnut mennä suklaanhimo kokonaan, ihan hyvä olisikin. Kaapissa on ollut avattu rasia vaikka kuinka kauan, eikä tee mieli. Jotain Fazerin tummaa se on.
Mietin, josko tilaisin Neuhausilta, mutta ne on kyllä vähän liian kalliita. Mutta jos ei tilaa montaa...
Nuo "normaalit" Fazerin konvehdit eivät kiinnosta, ei Toblerone (liian kovaa), Ferreroa oli kerran etelässä mukana, annoin oppaille loput kun en tykännyt :) Kerran sain Lindtin palleroita (olisko niitä "kalanmakuisia", joissa oli jotain moussea sisällä, ne oli hyviä ja riitti kun pari söi, ei tarvinnut montaa.
Ei kannata tilata Neuhausilta.
Itse tilasin tässä pari kuukautta sitten rasian tryffeleitä. Maku ei ollut entisen veroinen, eivät sulaneet suussa. Kyselin vähän asiasta tietäviltä, ja Neuhausin tryffelit sisältävätkin palmunydintä ja palmuöljyä. Tuo on varmaan syy, miksi itse asiassa useimmat konvehdit ei enää maistu. Minäkin luulin, että itseltäni on vain suklaanhimo kadonnut, mutta kyllä se on tuo palmuöljy joka sen laittaa katoamaan.
Ja minä en edes mieti asian eettistä puolta. Maku ratkaisee, palmuöljy ei toimi.
After Eighteistä pidin aikoinaan kovasti, ne oli ehdoton joulusuklaa. Mutta silloin ne olivat vielä lehdenohuita. Nythän After Eightit on jo vuosia olleet paksuja mötkäleitä, ällöjä. Varmaan valmistaja oli ennen joku muu, ja Nestlén ostettua tuotemerkin (tämä on arvailua), "tehostettiin" tuotantoa ja hukattiin se juju, miksi After Eightit oli niin hyviä.
Mitähän sitten itse jouluksi ostaisin...onkin vaikea kysymys. Luultavasti yritän tehdä tryffeleitä itse. En jaksa pettyä kalliisiin ostotryffeleihin enää. Itsetehdyt kookospallot on ainakin varma menestys.
Ei se palmuöljy Neuhausillakaan mikään uusi juttu ole. Nykyään vain kiinnitetään asiaan huomiota niin tuntuu ihmisillä makuaistikin muuttuvan.
Suklaarasioista Maraboun Aladdin. Se on ollut suosikkini lapsuudesta asti. Ostan vain jouluna.
Se uusi fazerin mustikkatryffeli-suklaa on hyvää, se mitä saa kanssa niissä suklaalaatikoissa! Se on mun tän joulun lemppari (:
Juhlapöydän konvehdit (erityisesti suklaacrisp) ja Vihreät kuulat.
Lindtin suklaat (eri makuiset pallerot ja Dessert-rasia), lähes kaikenlaiset käsintehdyt konvehdit, itse tehty Wiener Nougat, Paradise-rasia ja jotkut satunnaiset sieltä täältä.
Ennen oli myös Fazerin Geisha, Wiener Nougat ja lähes kaikki ne Fazerin jouluboksit peruskamaa jouluisin (iso perhe, joten noita Fazerin bokseja ostettiin pari kassillista joulun ”perussuklaaksi” jota löytyi joka nurkasta mihin sattui istahtamaan), mutta enää ei osteta Fazerilta mitään, koska maku on muuttunut huonoksi, suklaata bokseissa vähemmän (monesti suklaata rasiassa vain 2/3 tai jopa puoleenväliin!) ja nyt taisivat laskea virallisesti grammamäärää hinnan pysyessä samana.
Ei kiinnosta tukea moista paskalafkaa ja vaikka Wiener Nougat onkin säilynyt ihan hyvän makuisena, en osta enää periaatteesta sitäkään, vaan teen itse.
Lidlin suklaissa ei muuten ole palmuöljyä, jos jotakuta kiinnostaa.
Harva suklaa vaan on kovin eettistä, vaikka palmuöljytöntä olisikin.:/
Wienernougat! Syön sitä vain jouluna. Ja Brunbergin tryffelit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin on tainnut mennä suklaanhimo kokonaan, ihan hyvä olisikin. Kaapissa on ollut avattu rasia vaikka kuinka kauan, eikä tee mieli. Jotain Fazerin tummaa se on.
Mietin, josko tilaisin Neuhausilta, mutta ne on kyllä vähän liian kalliita. Mutta jos ei tilaa montaa...
Nuo "normaalit" Fazerin konvehdit eivät kiinnosta, ei Toblerone (liian kovaa), Ferreroa oli kerran etelässä mukana, annoin oppaille loput kun en tykännyt :) Kerran sain Lindtin palleroita (olisko niitä "kalanmakuisia", joissa oli jotain moussea sisällä, ne oli hyviä ja riitti kun pari söi, ei tarvinnut montaa.
Ei kannata tilata Neuhausilta.
Itse tilasin tässä pari kuukautta sitten rasian tryffeleitä. Maku ei ollut entisen veroinen, eivät sulaneet suussa. Kyselin vähän asiasta tietäviltä, ja Neuhausin tryffelit sisältävätkin palmunydintä ja palmuöljyä. Tuo on varmaan syy, miksi itse asiassa useimmat konvehdit ei enää maistu. Minäkin luulin, että itseltäni on vain suklaanhimo kadonnut, mutta kyllä se on tuo palmuöljy joka sen laittaa katoamaan.
Ja minä en edes mieti asian eettistä puolta. Maku ratkaisee, palmuöljy ei toimi.
After Eighteistä pidin aikoinaan kovasti, ne oli ehdoton joulusuklaa. Mutta silloin ne olivat vielä lehdenohuita. Nythän After Eightit on jo vuosia olleet paksuja mötkäleitä, ällöjä. Varmaan valmistaja oli ennen joku muu, ja Nestlén ostettua tuotemerkin (tämä on arvailua), "tehostettiin" tuotantoa ja hukattiin se juju, miksi After Eightit oli niin hyviä.
Mitähän sitten itse jouluksi ostaisin...onkin vaikea kysymys. Luultavasti yritän tehdä tryffeleitä itse. En jaksa pettyä kalliisiin ostotryffeleihin enää. Itsetehdyt kookospallot on ainakin varma menestys.
Ei se palmuöljy Neuhausillakaan mikään uusi juttu ole. Nykyään vain kiinnitetään asiaan huomiota niin tuntuu ihmisillä makuaistikin muuttuvan.
Voi olla totta tuokin, mutta jokin syy siihen täytyy olla, että en nyt enää pitänyt Neuhausinkaan konvehdeista. Ensinnäkään ne eivät sulaneet suussa aivan sillä tavalla kuin muistelin, ja toisekseen mausta puuttui sekä täyteläisyys ja ehkä jopa suola! Mauttomuus on sana, jolla kuvailisin tryffelin sisusta.
Olisi mielenkiintoista tietää, mikä se muutos sitten on, jos ei palmuöljy. En todella tiedä, oletin vain että se olisi palmuöljy, koska siitä on niin paljon nyt puhuttu.
Kuinka kauan palmuöljyä on käytetty suklaissa? Milloin se alkoi yleistyä?
Saattaahan palmuöljyssäkin olla laatueroja. Vaikka ennemminkin olisi käytetty, se olisi tuotettu hieman eri tavoin.
Makuongelmaa on oikeastaan kaikissa muissakin tuotteissa, lihassa, leivissä ja juustoissa. Epäilin jo, että oma makuaistini on heikentynyt tai muuttunut, mutta kun Nykin lennolla sieltä päässä lähtiessä sain oikeasti vehnältä maistuvan sämpylän, joka oli täytetty oikeasti kinkun makuisella kinkulla ja juuston makuisella juustolla, ymmärsin, miksen ole Suomessa pitkään aikaan nauttinut sämpylöistä, kinkuista ja juustoista. Niissä ei ole makua. Ainoa maku on viljan kitkeryys ja juustossa feikkauksen maku, kun rasvaprosentti tuppaa olemaan alle 30. Mietoja rasvaisia juustoja ei meillä osata tehdä lainkaan, rasvaiset juustot on aina voimakasaromisia erikoisjuustoja.
Pahoittelut aiheen sivuun menemisestä, mutta olen kyllä aika huolestunut suomalaisen elintarviketeollisuuden tilasta aina joulukonvehdeista leipomotuotteisiin.
Noblesse (se perusmaku). Marsipaanitäytteinen suklaa, esim. Mozartkuulat.
Vihreät kuulat on lemppareitani. Vain jouluna.
Marsipaani.
Kotitekoiset kermakaramellit.
Suklaa saa varpusparven lentoon. Mieluummin siis vihreitä kuulia tai muuta marmeladia.
Tykkään ihan älyttömästi niitä monen ihnhoamista ananaskonvehdeista joita on juhlapäydän konvehtirasioissa, onneksi lähikaupasta saa niitä ostettua irtsareina niitä on ihan pakko aina kahmia iso pussi jouluksi
Talvikonvehdit! Niitä pakko olla jouluna, vaikka nykyään noita saakin metsästää että löytää.
Millä h*lvetin ananaalla?!