Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meille tuli lasu

Vierailija
13.12.2017 |

Soitin ambulanssin, kun minun yleiskunto romahti. Tuli kai kivuton migreenikohtaus. Silmissä oli vihreitä sahanlaitavaloja, tärisin ja naama oli tunnoton. Ei ole ollut migreeniä, joten pelästyin.
Olemme maalaamassa ja paikkaamassa seiniä, joten meillä ei ole tauluja ja mattoja. Kolme lasta, joista nuorimmainen kerkesi siinä tohinassa repiä puhtaita vaatteita lattialle, joita olin kohtauksen tullessa viikkaamassa kaappiin. Mieheni ja lapseni pelästyivät myös, kun yhtä-äkkiä olin pyörtyä.

No tänään tuli kirje. Ensihoitajat ovat ilmoittaneet perheen lähemmästä tarkastelusta. Mies ei puhunut mitään, lapset pelästyneen oloisia, asunto epäsiisti eikä mattoja lattiassa, seinissä reikiä.
Pyydämme tarkastamaan perheen vuorovaikutustaidot.

Häh? En huomannut sanoa, että maalaamme seiniä, tai 1,5-vuotias auttoi pyykeissä.

Kommentit (241)

Vierailija
61/241 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sairastanut migreeniä noin 40 v. Noin 20 vuoden ajan säryllistä, sen jälkeen oireillut toisin; näkökenttäpuutoksia, puheen puuroutumista, raajojen puutumista. Ei särkyä missään vaiheessa.

Ilman muuta ap.noilla oireina päivystykseen kun tulevat ensi kertaa, kyseessä kun olisi voinut olla esim.TIA, aivoinfarkti jne. Eli ihan oikein toimittu kun on soitettu ambulanssi.

Miten jatkossa? Onko sinulla nyt varattuna aika neurologille? Neurologiko tuon diagnoosin asetti?

T. 48

Ap,n oireet oli sahalaita silmissä ja meinasi pyörtyä. Jaksoi itse soittaa ambulanssin. Ihan hyvin olisi voinut mennä omalla autolla tai taxilla päivystykseen. Turhaa soitettu ambulanssi paikalle.

Vierailija
62/241 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et oikein huonossa kunnossa voinut olla kun jaksoit itse soittaa ambulanssin?

Ehkä miestäsi nolotti kun ambulanssi tuli paikalle turhaan, eikä siksi puhunut mitään.

Jätät jotain kertomatta. Ehkä miehesi oli kaljoissa.

Kukaan ei ollut kaljoissa. Ensin meinasin vain levätä, mutta aloin ajattelemaan kaikenlaisia aivohalvausjuttuja. Yritin seurata roikkuuko suupielet ja puhunko selvästi. Halusin itse soittaa, kun tiesin oireet. Ajatus kulki ja pystyin puhumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/241 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sairastanut migreeniä noin 40 v. Noin 20 vuoden ajan säryllistä, sen jälkeen oireillut toisin; näkökenttäpuutoksia, puheen puuroutumista, raajojen puutumista. Ei särkyä missään vaiheessa.

Ilman muuta ap.noilla oireina päivystykseen kun tulevat ensi kertaa, kyseessä kun olisi voinut olla esim.TIA, aivoinfarkti jne. Eli ihan oikein toimittu kun on soitettu ambulanssi.

Miten jatkossa? Onko sinulla nyt varattuna aika neurologille? Neurologiko tuon diagnoosin asetti?

T. 48

Ap,n oireet oli sahalaita silmissä ja meinasi pyörtyä. Jaksoi itse soittaa ambulanssin. Ihan hyvin olisi voinut mennä omalla autolla tai taxilla päivystykseen. Turhaa soitettu ambulanssi paikalle.

Tunnottomat kasvot ja kaukaiset äänet, huimaus ja voimien menetys.

Vierailija
64/241 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei miehesi vienyt sinua päivystykseen omalla autolla?

Vierailija
65/241 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojalla oli tapana 2-3 vuotiaana huutaa vimmatusti apua silloin,kun häntä pestiin.Tietysti naapurit teki lasun.Kyllä sossuntantat nauroivat,kun kerroin syyn avunhuutoihin.

Vierailija
66/241 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni samantapainen kokemus! Kaveri oli tullut meille käytyään päiväkaljalla (mutta humalassa ei ollut, oli juonut vain kaksi tuoppia), olin keskenään lasten ( 1v ja 5v) kanssa kun mies oli tienpäällä.

Asunto oli kaupungin vuokrasunto ja edellisen asukkaan jäljiltä keittiön seinässä reikä sekä mustia jälkiä. MInulla oli olohousut ja toppi, likaiset hiukset ponnarilla koska sinä iltana piti olla saunvuoro ja 1v oli onnistunut sotkemaan paitansa. Äkkiä minulta meni näkö, siinä kahvia juodessa! Kaveri soitti ambulanssin ja   nämä ensihoitajat sitten tekivät lastensuojelu-ilmoituksen koska asunnossa oli humalaisia , äiti oli yöpuvussa keskellä päivää (klo oli noin 16.00), lapsi likaisissa vaatteissa ja seinässä reikä!

No, ilmotus todettiin aiheettomaksi mutta jonkinlainen kammo jäi, että jos tilaa ambulanssin seuraavan kerran niin pitää vissiin vaihtaa vaatteet ja siivota!

Jos ei olla käyty kaupassa tai vaikkapa sään vuoksi ulkona, niin mulle on ihan normaalia käyttää pyjamahousuja klo 16, oli ennen lapsiakin! T: 1v ja 3v:n äiti, joka vielä itse kasvatusalalla muuten töissä.

Vierailija
67/241 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei miehesi vienyt sinua päivystykseen omalla autolla?

Siksi, ettei tiedetty mikä kohtaus oli ja 3 lasta.

Joku aivoverenkiertohäiriö, ku olisi ollut.

Mutta enää en soita ambulanssia.

Vierailija
68/241 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. 48

Ai sekö se ambulanssin tilaamisen määrittää, että jos itse pystyy soittamaan niin sitä ei tarvitse? Eli käytännössä itselle ei oikeastaan ikinä saisi tilata ambulanssia.. Kaikkea av opettaakin.

Vierailija
69/241 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni samantapainen kokemus! Kaveri oli tullut meille käytyään päiväkaljalla (mutta humalassa ei ollut, oli juonut vain kaksi tuoppia), olin keskenään lasten ( 1v ja 5v) kanssa kun mies oli tienpäällä.

Asunto oli kaupungin vuokrasunto ja edellisen asukkaan jäljiltä keittiön seinässä reikä sekä mustia jälkiä. MInulla oli olohousut ja toppi, likaiset hiukset ponnarilla koska sinä iltana piti olla saunvuoro ja 1v oli onnistunut sotkemaan paitansa. Äkkiä minulta meni näkö, siinä kahvia juodessa! Kaveri soitti ambulanssin ja   nämä ensihoitajat sitten tekivät lastensuojelu-ilmoituksen koska asunnossa oli humalaisia , äiti oli yöpuvussa keskellä päivää (klo oli noin 16.00), lapsi likaisissa vaatteissa ja seinässä reikä!

No, ilmotus todettiin aiheettomaksi mutta jonkinlainen kammo jäi, että jos tilaa ambulanssin seuraavan kerran niin pitää vissiin vaihtaa vaatteet ja siivota!

Jos ei olla käyty kaupassa tai vaikkapa sään vuoksi ulkona, niin mulle on ihan normaalia käyttää pyjamahousuja klo 16, oli ennen lapsiakin! T: 1v ja 3v:n äiti, joka vielä itse kasvatusalalla muuten töissä.

Niinpä. Itse vaihdain aamutakkiin, vaikka olisin jo käynytkin Ulkona.

T. Eri jolle vastasit.

Vierailija
70/241 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan oikein on toimittu kun on soitettu ambulanssi. Turha siitä on vääntää kättä.

Ap; varaa aika neurologilta.

Hyvää joulun odotusta

Vierailija
71/241 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan oikein on toimittu kun on soitettu ambulanssi. Turha siitä on vääntää kättä.

Ap; varaa aika neurologilta.

Hyvää joulun odotusta

Kiitos samoin.

Vierailija
72/241 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teit tällaisen aloituksen? Jos se lasu olisi ollut aiheeton, olisit korjannut tilanteen selittämällä asian laidan sossujen kanssa. Eli ei taida nyt olla kaikki kunnossa siellä, ja kun ensihoitajatkin sen huomasi.

Eli meillä vasta on tapaaminen tulossa.

En osannut odottaa tälläistä ja halusin kertoa. Kyllä nämä järjestyy varmasti, mutta edelleen ihmetyttää. Totta kai lapset olivat pelästyneen oloisia, kun ambulanssi tuli ja äiti kipeänä.

Silloin vanhemman tehtävä on puhua lapsille ja kertoa että ei ole hätää. Olla turvallinen aikuinen.

Vierailija
73/241 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hä :D miten taulut ja matot liittyy mitenkään kykyyn hoitaa lapsia?

Meillä ei ole ollenkaan mattoja tai tauluja. Enkö siis saa hankkia lapsia?

Vierailija
74/241 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon monesti miettinyt samanikäisen lapsen kanssa kun siivotaan kaappeja/laitetaan pyykkiä, lelut on levällään ja tiskitkin odottaa päikkäriaikaa korjaamista varten, että tehtäisiinköhän meistä lasu jos joutuisin soittamaan ambulanssin.

Mulla on kavereita jotka siivoavat ihan kokoajan tämänikäisen perässä. Minusta ei siihen ole ja muutenkin tykkään panostaa yhteiseen tekemiseen enemmän. Onhan sitä ympärillä sitten välillä sotkuakin, ja varmasti jollekin toiselle olisi hirveän näköistä.

Ei meillä kuitenkaan sotkun vuoksi vaarallista ole, imuroin lähes päivittäin ja pöydät pyyhin aina ruuan ja ruuanlaiton jälkeen (kun joku tästä kuitenkin sanoo). Tavallaan tuo on varmasti monen lapsiperheen pelko, varsinkin kun lukee näitä tarinoita - oli ne täysin totta tai ei.

Eihän sitä lasuilmoitusta ap:n tapauksessa sotkun takia tehty, vaan haluttiin tarkistaa perheen vuorovaikutustaidot, mikä aloituksen perusteella vaikuttaa ihan aiheelliselta.

Vierailija
75/241 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekisin minäkin lasun ihmisestä, joka kirjoittaa sanan "vuokra-asunto" muotoon "vuokrasunto"...

Vierailija
76/241 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä, mattojen puuttuminen lasun paikka? Minulla ei ole ollut vuosikymmeneen mattoja.

Vierailija
77/241 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtuuko tässä nyt se, että hoitohenkilökunnalla on velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus, jos epäilevät lasten olevan huonoissa olosuhteissa. 

Se on jopa eräänlaista selustan turvaamista. Jos perheessä myöhemmin tapahtuu jotain perin ikävää, voivat joutua vastuuseen ilmoituksen laiminlyönnistä. 

Kyllähän tuo "mies ei puhu mitään" tosi oudolta tuntuu. Vastuullinen ja täysipäinen perheenisä pystyy selostamaan tilanteen ensihoidolle ja ottamaan tilanteen muutenkin haltuun mm. rauhoittelemalla lapsia. 

Ensihoito ei välttämättä pysty hetimmiten sanomaan kohtauksesta mitään. Voi olla vaikka mitkä huumeet kyseessä. 

Ihan oikein varmasti toimivat. Jos kyseessä on täysi virhearvointi, kuten ap vakuuttaa, se selviää kyllä. 

Vierailija
78/241 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekisin minäkin lasun ihmisestä, joka kirjoittaa sanan "vuokra-asunto" muotoon "vuokrasunto"...

Haiskahtaa sekin, että ensihoitajat kutsuisivat yhdellä kaljalla käynyttä "humalaiseksi". 

Oli tainnut olla ihan kunnon päiväkännit. Muttei tietysti missään ole kielletty ottamasta vastaan sellaistakaan vierasta. Kyllä se kokonaisuus on ratkaissut. Epäsiistejä lapsia epäsiistin äidin kanssa kännisen seurassa ja ehkäpä ap:lta unohtuu mainita omatkin sidukat. 

Vierailija
79/241 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kun yrittää kasvattaa lapsia, saa olla varuillaan. Kuka tahansa hullu voi tehdä lasun vaikka ihan vittuillessaan. Sen jälkeen vietät sitten muutaman kuukauden sossun syynättävänä. Hyi saatana.

Jos ei ole oikeaa syytä lasuun niin silloin on vain se yksi tapaaminen.

Vierailija
80/241 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten lasussa oli selvitetty syy miksi olen soittanut ambulanssin, eikö se ole vaitiolovelvollisuuden rikkominen? En ole antanut lupaa luovuttaa potilastietojani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi