Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodin uudet ”säännöt” pukeutumiseen

12.12.2017 |

5v. lapseni ryhmän opettaja vaihtui joulukuun alussa. Sen jälkeen kotiin on alkanut tulla ihme pyyntöjä koskien lasten pukeutumista. Ensin tuli lappu ulkoiluvarusteista, kuinka päiväkoti toivoo lapsille haalaria ja kypärämyssyä helpottaakseen pukemistilanteita. No, meidän lapsella on housut, takki, kauluri ja pipo. En uusinut talvivaatekertaa, joten opettaja on nyt kahdesti päivitellyt miten paljon hitaampi lapseni on pukemaan kuin muut, koska varusteet on huonot. Aamulla kotona kyllä saa ulkovaatteet itse muutamassa minuutissa päälle. En tiedä mikä siellä päiväkodissa sitten vie aikaa.

Tänään tuli aamulla uusi ”sääntö” pukeutumiseen”, kun opettaja häiritsee tyttöjen hameen käyttö. Sekin vie kuulemma turhan paljo aikaa, kun ulos mennessä sujauttaa hameen pois ja sisään tullessa takaisin. Pitäisi olla kollarit. Meillä on lapsella ihan tavallisia a-linjaisia kollege- tai trikoohameita joustavalla vyötäröllä. Ei mitään napillisia tai farkkuhameita. Lapsella on vaihe, ettei haluaisi laittaa housuja jalkaansa ja on tärkeään olla nättinä, enkä minä halua itkettää häntä joka aamu uuden opettajan typerien sääntöjen takia. Eikä sillä, ei meillä edes ole kuin parit housut.

Olenko ihan kohtuuton, jos vaan annan opettajan huomautella, mutta en reagoi mitenkään? Ja voiko se vaikuttaa siihen miten lastani kohdellaan päiväkodissa? Mielestäni ei ole opettajan tehtävä päättää lasten vaatteista. Ja onko teillä muilla tällaisia sääntöjä päiväkodissa?

Kommentit (96)

Vierailija
1/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse päiväkodissa vuosia työskennelleenä sanon, että olen samaa mieltä ryhmänne uuden opettajan kanssa. Mieluummin lapsiryhmä viettää enemmän aikaa itse tavoitteellisessa toiminnassa kuten pedagogissa tuokioissa ja ulkoilussa ym., kuin pukiessa hankalia vaatteita.

Vierailija
2/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs sen parempaa harjoitusta vielä 5-vuotiaallekin kuin huolehtia omat vaatteet ylleen ja pois päältä? Jotkut pukee hitaammin kuin toiset, pukemiseen vaan varattava aikaa. En täysin ymmärrä opettajan näkemystä, ei kaikki voi olla aina nopeaa ja mahdollisimman helppoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse päiväkodissa vuosia työskennelleenä sanon, että olen samaa mieltä ryhmänne uuden opettajan kanssa. Mieluummin lapsiryhmä viettää enemmän aikaa itse tavoitteellisessa toiminnassa kuten pedagogissa tuokioissa ja ulkoilussa ym., kuin pukiessa hankalia vaatteita.

Olen itsekin sitä mieltä, mutta lapseni vaatteet eivät ole sillä tavalla hankalia. Hän saa ne puettua itse kohtuu nopeasti. Hanskoissa ja lahkeissa tarvitsee vielä apua kyllä, mutta niin kai monet muutkin tuon ikäiset? Hameen riisumiseen ja pukemiseen menee 5sek.

Oletko sitä mieltä, että perheiden pitäisi ostaa uudet talvivaatteet, jos ne ei päiväkodin henkilökuntaa miellytä?

Ap

Vierailija
4/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mä just luin... Ei todellakaan voi päiväkodin henkilökunta esittää tuollaisia toiveita puketumisen suhteen! Nyt jos oikein ärsyttää niin soitto johtajalle.

T: Lh

Vierailija
5/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aikuisillakin on yleensä työvaatetus.

Niin on päiväkodissakin.

Olet ilmeisesti yhden lapsen äiti, ettekä paljon ulkoile?

Päiväkodissa leikitään ja ulkoillaan ja lapsia on paljon.

Haalari on paras ulkoiluvaate aikuisellakin kun ollaan kelissä kuin kelissä ulkona töissä.

Vierailija
6/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pyytänyt joka kerta tällaiset ohjeet kirjallisina perusteluineen. Ja pyytänyt samalla, että perusteluissa viitattaisiin siihen ohjeeseen tai säädökseen, jonka perusteella jotain vaaditaan.

Olen myös muistuttanut hoitajia siitä, että heidän tehtävänsä on ymmärtää jokaisen pukemistapahtuman olevan osa pedagogista toimintaa. Ja joka päivä jaksan muistuttaa, että päiväkodin pihassa pitää suositusten mukaan olla kahdesti päivässä vähintää 40 minuutin ohjattu leikkitoiminta, jonka aikana lasten sydämensyke nousee tarpeeksi ja motoriikka kehittyy. Että lopettakaa se seisoskelu ja ymmärtäkää, että ulkona ei leikiksi riitä hiekkakakkujen hakkaaminen.

Vierailija
7/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä opettajan vaatimukset on jo aika nipotusta. En ole kuullutkaan että esim. kaksiosaisen talvipuvun sijaan pitäisi nimenomaan kaikilla olla kokohaalari vaikka itse suosin lapsillani aina kokohaalaria, tuntuu lämpimällältä vaihtoehdolta.

Kyllähän sieltä voi tulla tarkkojakin pukeutumisohjeita mutta yleensä ne on keskittyneet siihen että lapsilla in tarpeelliset varusteet, kaulurit, kurahanskat, fleecekerrastot, ettei tuppaa unohtumasn jotain. Eihän nämä ole itsestäänselvyyksiä kaikille, varsinkaan maahanmuuttajille.

Hameita on turha tytöiltä kieltää kun on aika monelle neidille tärkeä juttu.

Erääsdä päivökodissa oli ohjeita myös sisäpukeutumiseen eikä minulla ollut mitään niitäkään vastaan koska samas mieltä olin siitä että crocsit eivät ole hyvät tosssujen korvaajat eikä sellainen sadan napin kauluspaita ole kovin käytännöllinen ja helppo pukea lapselle. En kyllä kotonakaan tuollaisia käyttäisi. Jos ei itse tykkää napittaa useaa pientä nappia aamun kiireessä niin ei siitä varmaan tykätä päiväkodissakaan.

Vierailija
8/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä aikuisillakin on yleensä työvaatetus.

Niin on päiväkodissakin.

Olet ilmeisesti yhden lapsen äiti, ettekä paljon ulkoile?

Päiväkodissa leikitään ja ulkoillaan ja lapsia on paljon.

Haalari on paras ulkoiluvaate aikuisellakin kun ollaan kelissä kuin kelissä ulkona töissä.

Olen yhden lapsen äiti. Ulkoilemme viikonloppuisin. En ole kokenut vaatteita hankaliksi kotikäytössä, sillä lapsi pukee ja riisuu itse. Vieläpä ihan samaan tahtiin minun kanssani. Lapsi ei ole itse ikinä kokenut vaatteitaan hankaliksi. Eikä edellinen opettaja tai ryhmän lastenhoitajat. Vain ja ainoastaan tämä uusi opettaja.

Ap

Vierailija
9/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hoitajan ärsytyksen, mutten hyväksy sitä, että päiväkodin puolelta tulisi mitään ohjeistusta toimia hoitajien omien pukemismieltymysten mukaan.

Itse perhepäivähoitajana ärsyttää pukea lapsia ulos, jos heillä on kovin hankalat vaatteet. Näitä on kengännauhat, napitettavat villaneuleet, sidottavat pipot, erikseen kahdet hanskat (alla jotkut mummon kutomat, joiden päälle tulee pukea kurahanskat) ja erilliset kuravaatteet sen takia, ettei itse ulkoilupuku kestä yhtään kosteutta tai vettä.

Silti, vanhemmat tekevät päätökset. Minä sitten puen lapsia pidempään.

Pahimmillaan muuten jonain lämpimänä talvena meni puoli tuntia neljän lapsen pukemiseen! Kaikki se pukemisaika oli pois lasten ulkoilusta, koska en voinut laskea ainuttakaan pihalle ilman valvontaa. Oli tuskaista varmasti seistä puoli tuntia eteisessä odottamassa muita. Itsehän olin hihattomassa topissa pukemassa..

Vierailija
10/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin yhteyttä päiväkodin johtajaan asian johdosta. Mielestäni yhdellä opettajalla ei ole oikeutta puuttua noin paljon lapsesi vaatetukseen. Ehdotuksia hän voi kauniisti esittää, mutta ei vaatimuksia.

Vierailija
11/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hoitajan ärsytyksen, mutten hyväksy sitä, että päiväkodin puolelta tulisi mitään ohjeistusta toimia hoitajien omien pukemismieltymysten mukaan.

Itse perhepäivähoitajana ärsyttää pukea lapsia ulos, jos heillä on kovin hankalat vaatteet. Näitä on kengännauhat, napitettavat villaneuleet, sidottavat pipot, erikseen kahdet hanskat (alla jotkut mummon kutomat, joiden päälle tulee pukea kurahanskat) ja erilliset kuravaatteet sen takia, ettei itse ulkoilupuku kestä yhtään kosteutta tai vettä.

Silti, vanhemmat tekevät päätökset. Minä sitten puen lapsia pidempään.

Pahimmillaan muuten jonain lämpimänä talvena meni puoli tuntia neljän lapsen pukemiseen! Kaikki se pukemisaika oli pois lasten ulkoilusta, koska en voinut laskea ainuttakaan pihalle ilman valvontaa. Oli tuskaista varmasti seistä puoli tuntia eteisessä odottamassa muita. Itsehän olin hihattomassa topissa pukemassa..

Meillä lapsella ei ole mitään noista hankalista ja ärsyttävistä vaatteista. Itseasiassa hänellä on päiväkodilla nyt kahdet toppahousut, jotta ei tarvitsisi pukea kuravaatteita toppavaatteiden päälle. Tämäkään ei opettajalle kelvannut, sillä se kuulemma eriarvoistaa lapsia, jos jollakin on sellaiset varusteet, että pärjää ilman kurahousuja ja toinen ne joutuu laittamaan.

Ap

Vierailija
12/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia hoidan työkseni ja ymmärrän pointin erittäin hyvin. Kypärämyssy+haalari = kaksi vaatekappaletta, takki+housut+kauluri+pipo = neljä vaatekappaletta ja kun jokainen lapsi pitää pari kertaa päivässä pukea ja riisua, niin helpompihan se on, jos ei ole montaa puettavaa vaatetta. On mielestäni ok toivoa näitä pukeutumiseen liittyviä asioita, mutta vaatia ei voi. Jos olisin sinun asemassasi, niin ostaisin kirpparilta haalarin ja kypärämyssyn.

Vierailija
13/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin tärkeitä padagogisia tuokioita ei päiväkodissa olekaan, että perusasioista pitää joustaa ja kyllä, vaatteiden pukemisen harjoittelu on yksi niistä tärkeistä asioista joita lapset opettelee päiväkodissa, vaikka se ilmeisesti työntekijöitä vähän nyppiikin. Siihen on varattava riittävästi aikaa. 

Vierailija
14/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette ulkoile arkena??

Vierailija
15/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

5v. lapseni ryhmän opettaja vaihtui joulukuun alussa. Sen jälkeen kotiin on alkanut tulla ihme pyyntöjä koskien lasten pukeutumista. Ensin tuli lappu ulkoiluvarusteista, kuinka päiväkoti toivoo lapsille haalaria ja kypärämyssyä helpottaakseen pukemistilanteita.

Tämä ei kyllä vetele. Ei näin.

Päiväkodissa on varattava riittävästi aikaa pukeutumistilanteisiin.

Henkilökunta ei sanele minkätyylisiä ulkoiluvaatteita vanhemmat ostaa.

Kesällä tarralenkkarit että helpottaa pukeutumistilanteita? 

Joskus kyllä ihmettelee että millaisia  kasvatusvastuullisia siellä seassa onkaan.

Vierailija
16/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tärkeitä padagogisia tuokioita ei päiväkodissa olekaan, että perusasioista pitää joustaa ja kyllä, vaatteiden pukemisen harjoittelu on yksi niistä tärkeistä asioista joita lapset opettelee päiväkodissa, vaikka se ilmeisesti työntekijöitä vähän nyppiikin. Siihen on varattava riittävästi aikaa. 

Juuri näin.

Vierailija
17/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin lapsi on päiväkodissa ja me vanhemmat töissä. Pari iltaa menee harrastuksissa ja loput illat otetaan rennosti.

Ap

Vierailija
18/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkään ei opettajalle kelvannut, sillä se kuulemma eriarvoistaa lapsia, jos jollakin on sellaiset varusteet, että pärjää ilman kurahousuja ja toinen ne joutuu laittamaan.

Ap

Eiei voi olla totta.... oikeesti. Toihan olis päinvastoin hyvä kasvatustilanne selittää että aina ei mee kaikki tasan

Vierailija
19/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

. Jos olisin sinun asemassasi, niin ostaisin kirpparilta haalarin ja kypärämyssyn.

Miksi? Kun lapsella on jo ihan hyvät ja toimivat talvivaatteet, jotka pitävät kuivana ja lämpimänä.

Ap

Vierailija
20/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap mutta olisko syynä se että lapsi on päiväkodissa ja siellä varmaan ulkoilee jo kahdesti päivässä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi