Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodin uudet ”säännöt” pukeutumiseen

12.12.2017 |

5v. lapseni ryhmän opettaja vaihtui joulukuun alussa. Sen jälkeen kotiin on alkanut tulla ihme pyyntöjä koskien lasten pukeutumista. Ensin tuli lappu ulkoiluvarusteista, kuinka päiväkoti toivoo lapsille haalaria ja kypärämyssyä helpottaakseen pukemistilanteita. No, meidän lapsella on housut, takki, kauluri ja pipo. En uusinut talvivaatekertaa, joten opettaja on nyt kahdesti päivitellyt miten paljon hitaampi lapseni on pukemaan kuin muut, koska varusteet on huonot. Aamulla kotona kyllä saa ulkovaatteet itse muutamassa minuutissa päälle. En tiedä mikä siellä päiväkodissa sitten vie aikaa.

Tänään tuli aamulla uusi ”sääntö” pukeutumiseen”, kun opettaja häiritsee tyttöjen hameen käyttö. Sekin vie kuulemma turhan paljo aikaa, kun ulos mennessä sujauttaa hameen pois ja sisään tullessa takaisin. Pitäisi olla kollarit. Meillä on lapsella ihan tavallisia a-linjaisia kollege- tai trikoohameita joustavalla vyötäröllä. Ei mitään napillisia tai farkkuhameita. Lapsella on vaihe, ettei haluaisi laittaa housuja jalkaansa ja on tärkeään olla nättinä, enkä minä halua itkettää häntä joka aamu uuden opettajan typerien sääntöjen takia. Eikä sillä, ei meillä edes ole kuin parit housut.

Olenko ihan kohtuuton, jos vaan annan opettajan huomautella, mutta en reagoi mitenkään? Ja voiko se vaikuttaa siihen miten lastani kohdellaan päiväkodissa? Mielestäni ei ole opettajan tehtävä päättää lasten vaatteista. Ja onko teillä muilla tällaisia sääntöjä päiväkodissa?

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap. Kyllä on lapsesi ryhmän lto:lla jotakin pielessä, jos tuollaisia vaatimuksia esittää. Lasten täytyy harjoitella mm. pukemista ja päiväkodin tehtävä todellakin on tukea sitä eikä toimia siten, että työntekijöiden mukavuus tulee ensin.

-itsekin lto

Vierailija
82/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun tyttäreni kulkee duffelissa ja villakangashousuissa päiväkodissa. Meille ei myöskään osteta kurahousuja eikä kokohaalareita. Lapsen on opittava leikkimään siististi.

Nikottelua on tullut päiväkodin henkilökunnalta,mutta minä puen lapseni kuten parhaaksi näen. Jos oikein kovat pakkaset tulee, tyttärelläni on kaniturkki sitä päivää varten. Villakankaisten ja paksujen samettihousujen alle voi laittaa sukkahousujen lisäksi merinovillaiset damaskit. Nahkasaappaita on kaksi paria, ohuella villavuorella ja lampaankarvalla, niissä on vetoketjut joten helppo pukea. Kumisaappaat ja sadetakki sadepäivinä. Sisällä aina mekko päällä, tilaan englantilaisia lasten koulumekkoja, liivihameita, joiden alle poolopaita tai kauluspaita.

Minä en nikottelisi. Jos vanhempi haluaa lapsen pukea noin, niin olkoon, mutta en myöskään ala lasta kieltämään ja ohjeistamaan, että pitäisi jotenkin siististi leikkiä.

Tosin luulen, että kirjoituksesi oli sarkasmia, mutta siltä varalta jos ei ollutkaan.

/lastenhoitaja

Toi kaniturkki oli hyvä. Meidän Isabella turkiksessa ja nahkasaappaissa päikyn kuralammikossa. Niin sitä pitää...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaista typerää suorituskeskeistä kasvatusta , kuin koristeena kakussa kiire.

Vierailija
84/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juttelin opettajan kanssa asiasta hakiessa. Hän perusteli asiaa sillä, että isompien pitää olla mahdollisimman vähän autettavia, kun vuoden alussa ryhmään tulee useampi lapsi, joka ei ole vielä täyttänyt kolmea ja autettavien määrä lisääntyy. (Onkohan tuollainen edes sallittua?)

Ihmettelin tätä ja huomautin, ettei meidän lasta tarvitse auttaa ainakaan kotona vaatteiden kanssa juurikaan. Sanoin myös, että emme ihan ekologisistakaan syistä aio ostaa lapselle toista vaatekertaa, kun yhdet on jo ostettu. Hameiden käyttöä perustelin sillä, että haluamme lapsen saada olla oma itsensä. Tällä hetkellä hameet ovat todella tärkeä osa hänen itseilmaisua, emmekä halua rajoittaa niiden pitämistä. Huomautin myös, että lapsen hameet ovat ihan tavallisia eikä mitään monikerroksisia tylliunelmia. Opettaja vaikutti vähän nuivalta keskustelun jälkeen. Sanoin kyllä, että olen valmis perustelemaan myös johtajalle nämä näkökulmat, jos asiasta tulee isokin ongelma.

Ap

Just. Aika kehno provo.

Sinulla ei vissiin ole koskaan ollut pientä tyttöä, joka rakastaa hameita/mekkoja? Todella monelle ne on tärkeitä tuossa 4-6-vuotiaana. Aika harva vanhempi haluaa itkettää lasta joka aamu pakottamalla pukemaan housut. Meillä lapselle on tärkeää olla tyttömäinen ja näyttää tytöltä. Mitä se on, jos ei itseilmaisua?

Ap

Vierailija
85/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette ulkoile arkena??

Silloin lapsi on päiväkodissa ja me vanhemmat töissä. Pari iltaa menee harrastuksissa ja loput illat otetaan rennosti.

Ap

Jaa, mun mielestä ulkonakin voi ottaa rennosti.. Meillä lapset jää usein ulos leikkimään, kun tullaan kotiin. Tulevat sisälle, kun on ruoka-aika. Ja koiria ulkoilutetaan päivittäin yhdessä. No tapansa kullakin kai..

Minkäikäiset lapset jätät yksinään ulos?  On tietysti vanhemmille helppoa kun lapset eivät ole siinä haittona sisällä, mutta toisaalta he ovat töypäivän tehneet ja tarvitsevat kodin rauhaa hekin.

Miksi kieltäisin lapsia jäämästä omalle pihalle leikkimään siksi aikaa, kun teen ruoan? Näen heidät keittiön ikkunasta. Suurempi poru tulee, jos pakotan tulemaan sisälle, kun haluavat olla ulkona. Ollaan totuttu olemaan paljon ulkona. Jos ruoka on valmista, niin olen lasten kanssa ulkona, kunnes mennään yhdessä sisälle ja lämmitetään ruoka. Lapset 3-7 vuotiaita.

Eikö kukaan kehtaa perustella alapeukkuaan? Meidän lapsista tulee varmaan outoja, kun ne ulkoilee liikaa, hahahaaa :D

Minusta tuntuu ettet pysty asettumaan toisen asemaan ja ymmärtämään että elämäntilanteita ja asumismuotoja on erilaisia. Kaikilla ei ole omaa pihaa. Kaikki eivät näe pihalla olevia lapsia keittiön ikkunasta. 

Vierailija
86/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muilla tällaista että hiukset pitää olla kokonaan kiinni? Meillä on kyllä saanut tytöllä ennen muissa paikoissa olla hiukset miten ne on laittanut, nykyisessä, jos olen laittanut vain osan hiuksista kiinni, joka kerta ne on sidottu ponnarille.

Vaikuttaa siltä, että yrittävät ehkäistä täitartuntoja...

Vierailija
87/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juttelin opettajan kanssa asiasta hakiessa. Hän perusteli asiaa sillä, että isompien pitää olla mahdollisimman vähän autettavia, kun vuoden alussa ryhmään tulee useampi lapsi, joka ei ole vielä täyttänyt kolmea ja autettavien määrä lisääntyy. (Onkohan tuollainen edes sallittua?)

Ihmettelin tätä ja huomautin, ettei meidän lasta tarvitse auttaa ainakaan kotona vaatteiden kanssa juurikaan. Sanoin myös, että emme ihan ekologisistakaan syistä aio ostaa lapselle toista vaatekertaa, kun yhdet on jo ostettu. Hameiden käyttöä perustelin sillä, että haluamme lapsen saada olla oma itsensä. Tällä hetkellä hameet ovat todella tärkeä osa hänen itseilmaisua, emmekä halua rajoittaa niiden pitämistä. Huomautin myös, että lapsen hameet ovat ihan tavallisia eikä mitään monikerroksisia tylliunelmia. Opettaja vaikutti vähän nuivalta keskustelun jälkeen. Sanoin kyllä, että olen valmis perustelemaan myös johtajalle nämä näkökulmat, jos asiasta tulee isokin ongelma.

Ap

Just. Aika kehno provo.

Sinulla ei vissiin ole koskaan ollut pientä tyttöä, joka rakastaa hameita/mekkoja? Todella monelle ne on tärkeitä tuossa 4-6-vuotiaana. Aika harva vanhempi haluaa itkettää lasta joka aamu pakottamalla pukemaan housut. Meillä lapselle on tärkeää olla tyttömäinen ja näyttää tytöltä. Mitä se on, jos ei itseilmaisua?

Ap

Meillä on tammikuussa 7v täyttävä iso tyttö, joka ei tykkää kuravaatteista eikä oikeastaan tarvitse niitä, mutta silti meidän esikoulun käytännön mukaan kurahousuja, kumppareita ja kurarukkasia lähes päivittäin käyttää ja pukee kuten muutkin. En tiedä, pitäisikö minun tästä nyt jotenkin kauheasti pahastua ja pelätä, että lapsi traumatisoituu, kun hän ei pääse itseilmaisemaan itseään ja olemaan esikoulun pihalla mekossa, duffelissa ja nahkasaappaissa ja neulesormikkaissa.

Vierailija
88/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla anoppina eläkkeellä oleva lastentarhanopettaja. Ihan pienestä pitäen hän arvosteli lasteni (tyttöjen) vaatteita, ja minun tapaani vaatettaa lapsiani. Alkuun en tajunnut ollenkaan, että miksi anoppi koko ajan puuttuu ja pyrkii ohjaamaan lasteni vaatetusta -minulle, kotiäidille, oli ihan yhdentekevää mitä milloinkin lasteni päälle puin. Ja aika pienestä pitäen lapset itse valitsivat vaatteensa, vaikka minäkin yritin kaikenlaista pakottaa...huonoin tuloksin.

Sittemmin käsitin, että lastentarhanopettajat ajattelevat kaikkea lasten pukemista vain oman työnsä helpottamisen - ja vauhdittamisen - näkökulmasta. Esimerkiksi anoppini ei millään hyväksynyt, että lapseni käyttivät hameita ja mekkoja - ehei, housut piti olla. Eräänkin kerran halusin pukea pienet tyttöni ihaniin kesämekkoihin. Menimme leikkipuistoon. Anoppi oli mukana. Jo lähtiessä hän ilmaisi, miten väärin on pukea tytöt mekkoihin, kun mennään leikkipuistoon. Voitonriemuisena hän leikkipuiston käynnin jälkeen ilmoitti, että "eikös ollutkin väärä varustevalinta, kun mentiin leikkipuistoon!". Ja sitä rataa.

Entäs sitten, jos olikin? Silti lapseni juoksivat, kiipeilivät, kapusivat, hyppivät, yms. hikipäissään mekot päällä leikkipuistossa.

(En edelleenkään voi sietää anoppiani. Kerran hän imelästi kysyi, että "tykkäätkö huonoa, jos ostan X:lle (lapselleni) puseron?". Tämä oli suora viittaus siihen, ettei silloin yksivuotiaalla tyttärelläni ollut hänen mielestään kunnollista puseroa - mitä lie kierrätettyjä trikoopaitoja ollut. Hän osti kalliin merkkipuseron, collegepaidan. Hoidin lapseni kotona - ja tämäkin ärsytti anoppiani).

Lastentarhanopettajat eivät kykene näkemään kerrallaan kuin yhden ainoan totuuden ja näkökulman.

Pahoittelen, että sinulle on sattunut kuvatunkaltainen lastentarhanopettaja. He aiheuttavat yhdenmukaisuusvaatimuksillaan suurta stressiä ja lisäpainetta vanhemmille. "Kun ne varusteet tulee olla juuri niinkuin minä sanon!".

Sinuna en piittaisi tippakaan mistään kapea-alaisen, virkaintoisen lastentarhanopettajan vaatimuksista. Heittäisin liput ja laput takkaan. Pue lapsesi juuri niin kuin parhaaksi näet, ja - usko pois - lapsi itse ryhtyy aika äkkiä laittamaan päälleen ne vaatteet, mitkä itse haluaa...

En voi vieläkään sietää lastentarhanopettajia, jotka valitettavasti yleistän ja niputan kaikki yhteen ja samaan muottiin - anoppini kokemuksen vuoksi. Ja ihan samalla tavoin lastentarhanopet niputtavat ja yleistävät meitä vanhempia. Auta armias, jos poikkeat vähänkin normista....tai elät omannäköistäsi elämää. Eihän se sovi! (Sovinnaista väkeä ovat...)

Vierailija
89/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastentarhoissa pakotetaan tytöt pukeutumaan housuihin, vaikka tyttö haluasi laittaa hameen.

Samalla tavoin tukan on oltava kammattu ja kiinni.

Suomalainen päiväkoti on ihan kammottava paikka. Kovaa on meininki Suomessa. Eipä ihme, että lapset eivät viihdy päiväkodissa, vaan itkevät sinne mentäessä. Ja mitä arvon lastentarhantädit tekevät? Valittavat vaatteista ja varusteista!

Onneksi mun lasten ei tarvinnut olla päiväkodissa. Enkä itsekään ollut.

Vierailija
90/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä puin kerran viisivuotiaan tytön syksyllä hameeseen, sukkahousuihin ja takkiin. Pipo oli myös ja hanskat. Eikös päiväkodin täti oikein juossut perääni, kun hain tytön kotiin. Hänen piti erikseen tulla minulle kahden kesken sanomaan, että "LAPSELLA PITÄÄ OLLA HAALARI", koska ollaan ulkona.

Että suututti. Tunsin itseni nöyryytetyksi. Tyttökin kuuli tuon, ja KAPPAS VAAN - ALKOI HÄVETÄ PUKEUTUMISTAAN! Sittemmin huolehti aina kauhuissaan, että eihän täti taas tule moittimaan mun vaatteita. Että haist..pitk...pas....Aloittajalle sanon. Pue lapsesi juuri niinkuin sinulle ja lapselle on paras!

Vierailija
91/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen haalarin on oltava Reimatec vähintään päiväkodin tätien mielestä. Sain halveksuvia katseita, kun ostin elämäni ensimmäisen haalarin yksivuotiaalle lapselleni Prismasta. Ihan väärä merkki, eikä todellakaan mikään laatuvaate. Mistä hitosta minulla olisi voinut olla käsitystä ja kokemusta siitä, millainen jonkun haalarin - vaate, jota en ikinä ole itse käyttänyt - pitää olla? Väärin meni. Ja sitä häpeän ja huonommuuden tunnetta....

Päiväkodin väki suoraan arvioi lapsesi sosioekonomisen tilanteen lapsesi varusteiden perusteella.

Vierailija
92/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muilla tällaista että hiukset pitää olla kokonaan kiinni? Meillä on kyllä saanut tytöllä ennen muissa paikoissa olla hiukset miten ne on laittanut, nykyisessä, jos olen laittanut vain osan hiuksista kiinni, joka kerta ne on sidottu ponnarille.

Minä veikkaan että tää on ihan puhtaasti täitartuntojen ehkäisyä. Kun leikitään, pelataan jne. päät vastakkain, niin pitkät hiukset vapaana koskee toisiaan ja täit tarttuu. Voit googlettaa.

Täitä on melkeen joka koulussa silloin ja tällöin eikä johdu mistään likaisuudesta että niitä on. 

Minä ainakin mielelläni ennaltaehkäisen tartunnan, sen shown kun on kerran joutunut kokemaan ei uudestaan halua.

Toinen syy tietty on jos ne hiukset tulee jotenkin silmille esim. askarrellessa. Mutta luulen täiasian olevan se syy. Meillä on kolmen lapsen kanssa ehtinyt kouluissa ja päiväkodissa noita täijuttuja olla, niistä on yleensä tiedotettu kotiin heti kun jollain on täitä löytynyt (jos vanhemmat on ilmoittaneet) ja silloin tulee nimenomaan ohje että hiukset kiinni, toiseten hattuja ei saa laittaa päähän jne.

Vierailija
93/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein lapset temppuaa pukemistilanteissa, oli sitten nämä "aikaa säästävät" vaatteet tai ne mukasimppelit haalarit. 

Vierailija
94/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi lapsemme käyvät yksityistä, vieraskielistä päiväkotia! Siellä henkilökunta on lapsia varten eikä toistapäin.

Vierailija
95/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisivuotias jo osaa kaksiosaisen vaatteen pukemisen. Sen sijaan kaksivuotiaalla tuollainen asu on työläs. vedetään housuja ylös ja henkseleitä solmussa. Takkia ei osata laittaa oikein päin saatikka laittaa vetoketjua kiinni. Huomattavasti helpompaa ja vaivattomampaa noin pienelle on haalari. Vaikka sekään ei ihan helppoa aina ole.

Vierailija
96/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kyllä uusi lto on ihan harhateillä taas. Pidä pintasi.

Meillä 4v tyttö pukeutuuu hameisiin aina, omistaakin vain kahdet tai kolmet housut. Eikä siitä ole tullut päiväkodista mitään palautetta. Ulkovaatteet kun on kunnossa. Takki ja haalarimalliset ulkohousut, pipo ja kauluri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä