Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodin uudet ”säännöt” pukeutumiseen

12.12.2017 |

5v. lapseni ryhmän opettaja vaihtui joulukuun alussa. Sen jälkeen kotiin on alkanut tulla ihme pyyntöjä koskien lasten pukeutumista. Ensin tuli lappu ulkoiluvarusteista, kuinka päiväkoti toivoo lapsille haalaria ja kypärämyssyä helpottaakseen pukemistilanteita. No, meidän lapsella on housut, takki, kauluri ja pipo. En uusinut talvivaatekertaa, joten opettaja on nyt kahdesti päivitellyt miten paljon hitaampi lapseni on pukemaan kuin muut, koska varusteet on huonot. Aamulla kotona kyllä saa ulkovaatteet itse muutamassa minuutissa päälle. En tiedä mikä siellä päiväkodissa sitten vie aikaa.

Tänään tuli aamulla uusi ”sääntö” pukeutumiseen”, kun opettaja häiritsee tyttöjen hameen käyttö. Sekin vie kuulemma turhan paljo aikaa, kun ulos mennessä sujauttaa hameen pois ja sisään tullessa takaisin. Pitäisi olla kollarit. Meillä on lapsella ihan tavallisia a-linjaisia kollege- tai trikoohameita joustavalla vyötäröllä. Ei mitään napillisia tai farkkuhameita. Lapsella on vaihe, ettei haluaisi laittaa housuja jalkaansa ja on tärkeään olla nättinä, enkä minä halua itkettää häntä joka aamu uuden opettajan typerien sääntöjen takia. Eikä sillä, ei meillä edes ole kuin parit housut.

Olenko ihan kohtuuton, jos vaan annan opettajan huomautella, mutta en reagoi mitenkään? Ja voiko se vaikuttaa siihen miten lastani kohdellaan päiväkodissa? Mielestäni ei ole opettajan tehtävä päättää lasten vaatteista. Ja onko teillä muilla tällaisia sääntöjä päiväkodissa?

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se pieni hamonen muuten täytyy heittää pois ennen ulkoiluvaatteiden pukemista? Eivätkö pikkulasten toppahousut ole sen verran väljät, että sinne uppoaa yksi pieni hamonenkin? Niin ne ainakin ennen olivat.

Nykymuoti on kapeampaa, lapsillakin. Itse olen tuskaillut vauvan sisävaatteiden hihojen kanssa. Ovat todellakin kapeampia ja istuvampia kuin ennen.

Vierailija
62/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille yksi täti aikanaan valitti, kun lapsella oli valkoisia vaatteita. Ne kun menevät päiväkodissa likaiseksi. Ihan itse pesin lapsen vaatteet, niin puun jatkossakin valkoisia lapselle.

Meneehän ne harmaat ihan samalla lailla likaiseksi ja pitää pestä.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se pieni hamonen muuten täytyy heittää pois ennen ulkoiluvaatteiden pukemista? Eivätkö pikkulasten toppahousut ole sen verran väljät, että sinne uppoaa yksi pieni hamonenkin? Niin ne ainakin ennen olivat.

Nykymuoti on kapeampaa, lapsillakin. Itse olen tuskaillut vauvan sisävaatteiden hihojen kanssa. Ovat todellakin kapeampia ja istuvampia kuin ennen.

Olen siis mummo.

Vierailija
64/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette ulkoile arkena??

Silloin lapsi on päiväkodissa ja me vanhemmat töissä. Pari iltaa menee harrastuksissa ja loput illat otetaan rennosti.

Ap

Jaa, mun mielestä ulkonakin voi ottaa rennosti.. Meillä lapset jää usein ulos leikkimään, kun tullaan kotiin. Tulevat sisälle, kun on ruoka-aika. Ja koiria ulkoilutetaan päivittäin yhdessä. No tapansa kullakin kai..

Minkäikäiset lapset jätät yksinään ulos?  On tietysti vanhemmille helppoa kun lapset eivät ole siinä haittona sisällä, mutta toisaalta he ovat töypäivän tehneet ja tarvitsevat kodin rauhaa hekin.

Miksi kieltäisin lapsia jäämästä omalle pihalle leikkimään siksi aikaa, kun teen ruoan? Näen heidät keittiön ikkunasta. Suurempi poru tulee, jos pakotan tulemaan sisälle, kun haluavat olla ulkona. Ollaan totuttu olemaan paljon ulkona. Jos ruoka on valmista, niin olen lasten kanssa ulkona, kunnes mennään yhdessä sisälle ja lämmitetään ruoka. Lapset 3-7 vuotiaita.

Eikö kukaan kehtaa perustella alapeukkuaan? Meidän lapsista tulee varmaan outoja, kun ne ulkoilee liikaa, hahahaaa :D

Minä alapeukutin sitä että sinun 3-vuotiaasi ulkoilee yksin. Ja jos 7-vuotias vahtii, niin..

Ja tuolle sinun asenteelle jossa pidät itseäsi parempana kuin muut.

Ja vielä sille että sinä et vastannut ap;n kysymykseen vaan aloit jankkaamaan aiheen vierestä. Huomasitko ettei aloitus koskenut sitä kuinka monta kertaa päivässä ulkoillaan?

Kelpasiko?

Kelpasi, kiitos! Jaa, että parempi kuin muut, no kai sitten olen :) ei 7-vuotiaan tarvitse vahtia pienempiä, minä pidän lapsia silmällä ja puutun tarvittaessa. Mutta nyt täytyy lopetella ja lähteä... ULKOILEMAAN :D

Et sää parempi ole mutta ehkä vähän pöljempi kun muut.

Vierailija
65/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutteko Ap jollain ”paremmalla” alueella, kun opella ei ole tärkeämpiä asioita, joista valittaa?

Itse tein ennen töitä kaupungin ”slummissa” olevassa päiväkodissa. Ei olisi tullut mieleenkään valittaa ehjistä, oikean kokoisista ja lämpimistä vaatteista, kun osalla lapsista vilkkui nilkat ja ranteet liian pienissä puvuissa ja kuomat sekä hanskat kastuivat läpimäriksi parissa minuutissa, kun olivat niin kuluneet ja kauhtuneet. Se oli surkeaa, eikä vanhemmille huomauttaminen auttanut mitään, kun ei heillä ollut rahaa parempiin.

Vierailija
66/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pyytänyt joka kerta tällaiset ohjeet kirjallisina perusteluineen. Ja pyytänyt samalla, että perusteluissa viitattaisiin siihen ohjeeseen tai säädökseen, jonka perusteella jotain vaaditaan.

Olen myös muistuttanut hoitajia siitä, että heidän tehtävänsä on ymmärtää jokaisen pukemistapahtuman olevan osa pedagogista toimintaa. Ja joka päivä jaksan muistuttaa, että päiväkodin pihassa pitää suositusten mukaan olla kahdesti päivässä vähintää 40 minuutin ohjattu leikkitoiminta, jonka aikana lasten sydämensyke nousee tarpeeksi ja motoriikka kehittyy. Että lopettakaa se seisoskelu ja ymmärtäkää, että ulkona ei leikiksi riitä hiekkakakkujen hakkaaminen.

Oi, tosielämän "haluan puhua esimiehellesi" -tapaus😂 Lapsesi tulee niin häpeämään sinua!

(ei, en ole päiväkodissa töissä)

Vierailija
67/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko joku ehdottaa hankkimaan kirpparilta lapselle kuluneen ja siten ei enää niin lämpimän ja ehkä vuotavankin haalarin hyvien toppavaatteiden tilalle? Kirpparilta saa toki hyviä vaatteita, mutta ulkovaatteet kannattaa ostaa uutena, niissä kun käytön jälki äkkiä huonontaa ominaisuuksia.

Toiseksi haalareissa loppuvat koot melko äkkiä. Meidän pitkälle ja erityisesti pitkäselkäiselle pojalle ei ole löytynyt sopivaa/istuvaa haalaria enää pariin vuoteen. Poika on nyt 6 vuotta. Meillä on käytössä henkselilliset toppahousut ja takki. Ja ovat todella hyvät ja käytännölliset. Uskallanpa jopa väittää, että meidän perhe ulkoilee keskiverto perheitä enemmän ja harrastamme ulkoilua ja vaellusta myös talvella, joten kokemusta ulkovaatteiden toimivuudesta kyllä kertyy.

Ap:n kannattaa nyt keskustella uuden opettajan kanssa ja perustella oma kantansa hänelle. Päiväkoti ei voi vaatia ostamaan hyvien ja käytännöllisten vaatteiden tilalle toisenlaisia vain opettajan mieltymysten perusteella.

Haalareita on kokoon 152 asti. Itse olen useinkin nähnyt. Täytyy myöntää, että on kyllä todella pitkä ja iso 6v.

Vierailija
68/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskahan näiltä hoitajilta unohtui se fakta että ovat töissä. Itsekin olen työssä jossa kohtaan v-mäisiä asiakkaita, mutta harvemmin voin sania että "ensi kerralla sitten hymyä naamaan ja vähän lähestyttävämpi asenne". Ne lapset ja niiden vanhemmat on hoitajien asiakkaita ja he maksavat hoitajille avusta. Eli saavat tulla vaikka kymmen-osaisessa varustuksessa jos huvittaa. Ei se ole hoitajien homma neuvoa vaan ottaa "asiakkaat" vastaan mukisematta.

Vierailija
69/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä tottakaan, halutaan tahallaan nöyryyttää oman lapsen hoitajia (kun ovat töissä ja  niillä on pedagoginen vastuu), ja kun minulla on oikeus hankaloittaa muiden lasten elämää, koska minä haluan omalleni mahdollisimman hankalasti puettavat vaatteet, kun minun prinsessani haluaa näyttää kauniilta sielläkin kuraleikeissä, Minua ei haittaa tippaakaan, jos ne 10 lasta siinä hikoilee odotellesaan kun minun lapseni hamosia napitetaan monta kertaa päivässä.

Epäilemättä onkin oikeus, kun oikein maksavat siitä ainakin pienen osan, mutta miten kävisi, jos kaikki heittäytyisivät samalle tasolle.

Vierailija
70/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä tottakaan, halutaan tahallaan nöyryyttää oman lapsen hoitajia (kun ovat töissä ja  niillä on pedagoginen vastuu), ja kun minulla on oikeus hankaloittaa muiden lasten elämää, koska minä haluan omalleni mahdollisimman hankalasti puettavat vaatteet, kun minun prinsessani haluaa näyttää kauniilta sielläkin kuraleikeissä, Minua ei haittaa tippaakaan, jos ne 10 lasta siinä hikoilee odotellesaan kun minun lapseni hamosia napitetaan monta kertaa päivässä.

Epäilemättä onkin oikeus, kun oikein maksavat siitä ainakin pienen osan, mutta miten kävisi, jos kaikki heittäytyisivät samalle tasolle.

Ei siinä muiden lasten elämä hankaloidu vaan työntekijät joutuvat tekemään sitä työtään, jonka vuoksi siellä päiväkodissa ovat. Ap:n lapsi osasi pukea takin ja housut itsenäisesti ja jopa ottaa sen hamosen sieltä välistä pois, joten ihan turhaa nipottamista hoitajalta. Ja vaikka ei osaisikaan, niin tuo on ihan turhaa nipottamista. Se on hoitajan työtä. Harva lapsiryhmä pyörii yhden hoitajan voimin, joten eiköhän sieltä ryhmän toinen tai jopa kolmas hoitaja kykene sujahtamaan nopeasti haalariinsa ja menemään vastaanottamaan lapsia pihalle. Kaikki lapset kun ei haalareistaan ja kypärämyssyistään huolimatta pue samaa tahtia muiden kanssa. 

Vierailija
71/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tyttäreni kulkee duffelissa ja villakangashousuissa päiväkodissa. Meille ei myöskään osteta kurahousuja eikä kokohaalareita. Lapsen on opittava leikkimään siististi.

Nikottelua on tullut päiväkodin henkilökunnalta,mutta minä puen lapseni kuten parhaaksi näen. Jos oikein kovat pakkaset tulee, tyttärelläni on kaniturkki sitä päivää varten. Villakankaisten ja paksujen samettihousujen alle voi laittaa sukkahousujen lisäksi merinovillaiset damaskit. Nahkasaappaita on kaksi paria, ohuella villavuorella ja lampaankarvalla, niissä on vetoketjut joten helppo pukea. Kumisaappaat ja sadetakki sadepäivinä. Sisällä aina mekko päällä, tilaan englantilaisia lasten koulumekkoja, liivihameita, joiden alle poolopaita tai kauluspaita.

Vierailija
72/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muilla tällaista että hiukset pitää olla kokonaan kiinni? Meillä on kyllä saanut tytöllä ennen muissa paikoissa olla hiukset miten ne on laittanut, nykyisessä, jos olen laittanut vain osan hiuksista kiinni, joka kerta ne on sidottu ponnarille.

Vierailija
73/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse päiväkodissa vuosia työskennelleenä sanon, että olen samaa mieltä ryhmänne uuden opettajan kanssa. Mieluummin lapsiryhmä viettää enemmän aikaa itse tavoitteellisessa toiminnassa kuten pedagogissa tuokioissa ja ulkoilussa ym., kuin pukiessa hankalia vaatteita.

Selitä minulle monen tytön äidille, millä tavalla joustavavyötäröinen hame on housuja hankalampi.

Tämä kyllä pätee :"...ei ole opettajan tehtävä päättää lasten vaatteista." Mutta vain tiettyyn rajaan asti. Kotona saa pukea lapsensa millaiseksi rimpsuprinsessaksi tahtoo (sukupuolesta riippumatta), mutta tarhavaatteissa kannattaa pitää sama periaate kuin työvaatteissa: käytännöllisyys on kauneutta tärkeämpää.

Vierailija
74/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun tyttäreni kulkee duffelissa ja villakangashousuissa päiväkodissa. Meille ei myöskään osteta kurahousuja eikä kokohaalareita. Lapsen on opittava leikkimään siististi.

Nikottelua on tullut päiväkodin henkilökunnalta,mutta minä puen lapseni kuten parhaaksi näen. Jos oikein kovat pakkaset tulee, tyttärelläni on kaniturkki sitä päivää varten. Villakankaisten ja paksujen samettihousujen alle voi laittaa sukkahousujen lisäksi merinovillaiset damaskit. Nahkasaappaita on kaksi paria, ohuella villavuorella ja lampaankarvalla, niissä on vetoketjut joten helppo pukea. Kumisaappaat ja sadetakki sadepäivinä. Sisällä aina mekko päällä, tilaan englantilaisia lasten koulumekkoja, liivihameita, joiden alle poolopaita tai kauluspaita.

Ja varmaan laitat lapsesi sitten aikanaan englantilaiseen sisäoppilaitokseen?

Vierailija
75/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole kohtuuton, omituisen kuuloista on. Vaikka kyllä meilläkin toivotaan lapsille teippivaippoja housuvaippojen sijaan nimenomaan siksi, ettei veisi niin paljon aikaa vessassa käynti, kun pitää kaikilta nykiä housut jalasta ja sitten ährätä takaisin (ja sen ikäisiä lapsia vielä, jotka ei osaa välttämättä lainkaan itse pukea).

Mutta meneehän tuo jo älyttömyyksiin jos a) vaaditaan (toivoahan aina voi, mutta pakottaa ei voi ketään) tai b) noin monessa asiassa. Miksi siellä on niin kiire, että isolla lapsella haittaa jos ei ole haalaria tai kypärämyssyä tai jos on hame päällä?

/lastenhoitaja

Vierailija
76/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en nikottelisi. Jos vanhempi haluaa lapsen pukea noin, niin olkoon, mutta en myöskään ala lasta kieltämään ja ohjeistamaan, että pitäisi jotenkin siististi leikkiä.

Tosin luulen, että kirjoituksesi oli sarkasmia, mutta siltä varalta jos ei ollutkaan.

/lastenhoitaja

Vierailija
77/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelin opettajan kanssa asiasta hakiessa. Hän perusteli asiaa sillä, että isompien pitää olla mahdollisimman vähän autettavia, kun vuoden alussa ryhmään tulee useampi lapsi, joka ei ole vielä täyttänyt kolmea ja autettavien määrä lisääntyy. (Onkohan tuollainen edes sallittua?)

Ihmettelin tätä ja huomautin, ettei meidän lasta tarvitse auttaa ainakaan kotona vaatteiden kanssa juurikaan. Sanoin myös, että emme ihan ekologisistakaan syistä aio ostaa lapselle toista vaatekertaa, kun yhdet on jo ostettu. Hameiden käyttöä perustelin sillä, että haluamme lapsen saada olla oma itsensä. Tällä hetkellä hameet ovat todella tärkeä osa hänen itseilmaisua, emmekä halua rajoittaa niiden pitämistä. Huomautin myös, että lapsen hameet ovat ihan tavallisia eikä mitään monikerroksisia tylliunelmia. Opettaja vaikutti vähän nuivalta keskustelun jälkeen. Sanoin kyllä, että olen valmis perustelemaan myös johtajalle nämä näkökulmat, jos asiasta tulee isokin ongelma.

Ap

Vierailija
78/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juttelin opettajan kanssa asiasta hakiessa. Hän perusteli asiaa sillä, että isompien pitää olla mahdollisimman vähän autettavia, kun vuoden alussa ryhmään tulee useampi lapsi, joka ei ole vielä täyttänyt kolmea ja autettavien määrä lisääntyy. (Onkohan tuollainen edes sallittua?)

Ihmettelin tätä ja huomautin, ettei meidän lasta tarvitse auttaa ainakaan kotona vaatteiden kanssa juurikaan. Sanoin myös, että emme ihan ekologisistakaan syistä aio ostaa lapselle toista vaatekertaa, kun yhdet on jo ostettu. Hameiden käyttöä perustelin sillä, että haluamme lapsen saada olla oma itsensä. Tällä hetkellä hameet ovat todella tärkeä osa hänen itseilmaisua, emmekä halua rajoittaa niiden pitämistä. Huomautin myös, että lapsen hameet ovat ihan tavallisia eikä mitään monikerroksisia tylliunelmia. Opettaja vaikutti vähän nuivalta keskustelun jälkeen. Sanoin kyllä, että olen valmis perustelemaan myös johtajalle nämä näkökulmat, jos asiasta tulee isokin ongelma.

Ap

Just. Aika kehno provo.

Vierailija
79/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Joidenkin vain pitää kompensoida oman elämänsä puutteet alistamalla toisia silloin kuin pikkuisenkin on mahdollista kokea ylemmyyttä. Vaikka luulisi, että olisi sitten hienompia ja kalliimpia päivähoitopaikkoja näin vaativille asiakkaille.

Vierailija
80/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Joidenkin vain pitää kompensoida oman elämänsä puutteet alistamalla toisia silloin kuin pikkuisenkin on mahdollista kokea ylemmyyttä. Vaikka luulisi, että olisi sitten hienompia ja kalliimpia päivähoitopaikkoja näin vaativille asiakkaille.

Millä tavalla olemme nyt vaativia? Koska emme ala ostamaan lapselle uusia talvivaatteita ja kasaa kollareita, joita lapsi ei edes halua käyttää? 

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän