Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodin uudet ”säännöt” pukeutumiseen

12.12.2017 |

5v. lapseni ryhmän opettaja vaihtui joulukuun alussa. Sen jälkeen kotiin on alkanut tulla ihme pyyntöjä koskien lasten pukeutumista. Ensin tuli lappu ulkoiluvarusteista, kuinka päiväkoti toivoo lapsille haalaria ja kypärämyssyä helpottaakseen pukemistilanteita. No, meidän lapsella on housut, takki, kauluri ja pipo. En uusinut talvivaatekertaa, joten opettaja on nyt kahdesti päivitellyt miten paljon hitaampi lapseni on pukemaan kuin muut, koska varusteet on huonot. Aamulla kotona kyllä saa ulkovaatteet itse muutamassa minuutissa päälle. En tiedä mikä siellä päiväkodissa sitten vie aikaa.

Tänään tuli aamulla uusi ”sääntö” pukeutumiseen”, kun opettaja häiritsee tyttöjen hameen käyttö. Sekin vie kuulemma turhan paljo aikaa, kun ulos mennessä sujauttaa hameen pois ja sisään tullessa takaisin. Pitäisi olla kollarit. Meillä on lapsella ihan tavallisia a-linjaisia kollege- tai trikoohameita joustavalla vyötäröllä. Ei mitään napillisia tai farkkuhameita. Lapsella on vaihe, ettei haluaisi laittaa housuja jalkaansa ja on tärkeään olla nättinä, enkä minä halua itkettää häntä joka aamu uuden opettajan typerien sääntöjen takia. Eikä sillä, ei meillä edes ole kuin parit housut.

Olenko ihan kohtuuton, jos vaan annan opettajan huomautella, mutta en reagoi mitenkään? Ja voiko se vaikuttaa siihen miten lastani kohdellaan päiväkodissa? Mielestäni ei ole opettajan tehtävä päättää lasten vaatteista. Ja onko teillä muilla tällaisia sääntöjä päiväkodissa?

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pyytänyt joka kerta tällaiset ohjeet kirjallisina perusteluineen. Ja pyytänyt samalla, että perusteluissa viitattaisiin siihen ohjeeseen tai säädökseen, jonka perusteella jotain vaaditaan.

Olen myös muistuttanut hoitajia siitä, että heidän tehtävänsä on ymmärtää jokaisen pukemistapahtuman olevan osa pedagogista toimintaa. Ja joka päivä jaksan muistuttaa, että päiväkodin pihassa pitää suositusten mukaan olla kahdesti päivässä vähintää 40 minuutin ohjattu leikkitoiminta, jonka aikana lasten sydämensyke nousee tarpeeksi ja motoriikka kehittyy. Että lopettakaa se seisoskelu ja ymmärtäkää, että ulkona ei leikiksi riitä hiekkakakkujen hakkaaminen.

Off topic, mutta oikeesti, pitääkö? Vaihdoin alaa, joten en ole enää kärryllä nykyisistä suosituksista. Mitä vikaa on siinä hiekkakakkujen tekemisessä? Lapsille pitää jäädä aikaa myös vapaaseen leikkiin ja valitettavasti monessa päiväkodissa sitä on lähinnä vain ulkoillessa. Surullista, jos nykyään kaiken pitää olla ohjattua. 

Suositusten mukaan kunnollista liikuntaa pitää olla 3 tuntia päivässä. Siitä vähintään puolet on oltava päivähoidon aikana eli 90 minuuttia. Koska harvassa päiväkodissa sisätilat mahdollistavat kunnollisen liikunnan, on tuo 2 x 40 min on eräänlainen minimien minimi, joka päiväkodissa tulee olla. Sen lisäksi sitten noin 10 min sisätiloissa. Iso osa päiväkotien hoitajista tyytyy seisomaan toppahaalarissa tumput suorina sen sijaan että tekisi työtään ja leikittäisi lapsia pihalla. Vapaa leikki ei ole lapsen kehitykselle tarpeen varhaiskasvatuksessa vaan kotona.

Vierailija
42/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirpparilta löytää kyllä ihan hyviäkin vaatteita, en itse ainakaan suostu ostamaan uutena joka vuosi talvivaatteita. Just ostin tosi hyväkuntoisen ja vedenpitävän haalarin lapselleni vitosella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette ulkoile arkena??

Silloin lapsi on päiväkodissa ja me vanhemmat töissä. Pari iltaa menee harrastuksissa ja loput illat otetaan rennosti.

Ap

Jaa, mun mielestä ulkonakin voi ottaa rennosti.. Meillä lapset jää usein ulos leikkimään, kun tullaan kotiin. Tulevat sisälle, kun on ruoka-aika. Ja koiria ulkoilutetaan päivittäin yhdessä. No tapansa kullakin kai..

Minkäikäiset lapset jätät yksinään ulos?  On tietysti vanhemmille helppoa kun lapset eivät ole siinä haittona sisällä, mutta toisaalta he ovat töypäivän tehneet ja tarvitsevat kodin rauhaa hekin.

Miksi kieltäisin lapsia jäämästä omalle pihalle leikkimään siksi aikaa, kun teen ruoan? Näen heidät keittiön ikkunasta. Suurempi poru tulee, jos pakotan tulemaan sisälle, kun haluavat olla ulkona. Ollaan totuttu olemaan paljon ulkona. Jos ruoka on valmista, niin olen lasten kanssa ulkona, kunnes mennään yhdessä sisälle ja lämmitetään ruoka. Lapset 3-7 vuotiaita.

Eikö kukaan kehtaa perustella alapeukkuaan? Meidän lapsista tulee varmaan outoja, kun ne ulkoilee liikaa, hahahaaa :D

Vierailija
44/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pyytänyt joka kerta tällaiset ohjeet kirjallisina perusteluineen. Ja pyytänyt samalla, että perusteluissa viitattaisiin siihen ohjeeseen tai säädökseen, jonka perusteella jotain vaaditaan.

Olen myös muistuttanut hoitajia siitä, että heidän tehtävänsä on ymmärtää jokaisen pukemistapahtuman olevan osa pedagogista toimintaa. Ja joka päivä jaksan muistuttaa, että päiväkodin pihassa pitää suositusten mukaan olla kahdesti päivässä vähintää 40 minuutin ohjattu leikkitoiminta, jonka aikana lasten sydämensyke nousee tarpeeksi ja motoriikka kehittyy. Että lopettakaa se seisoskelu ja ymmärtäkää, että ulkona ei leikiksi riitä hiekkakakkujen hakkaaminen.

Off topic, mutta oikeesti, pitääkö? Vaihdoin alaa, joten en ole enää kärryllä nykyisistä suosituksista. Mitä vikaa on siinä hiekkakakkujen tekemisessä? Lapsille pitää jäädä aikaa myös vapaaseen leikkiin ja valitettavasti monessa päiväkodissa sitä on lähinnä vain ulkoillessa. Surullista, jos nykyään kaiken pitää olla ohjattua. 

Suositusten mukaan kunnollista liikuntaa pitää olla 3 tuntia päivässä. Siitä vähintään puolet on oltava päivähoidon aikana eli 90 minuuttia. Koska harvassa päiväkodissa sisätilat mahdollistavat kunnollisen liikunnan, on tuo 2 x 40 min on eräänlainen minimien minimi, joka päiväkodissa tulee olla. Sen lisäksi sitten noin 10 min sisätiloissa. Iso osa päiväkotien hoitajista tyytyy seisomaan toppahaalarissa tumput suorina sen sijaan että tekisi työtään ja leikittäisi lapsia pihalla. Vapaa leikki ei ole lapsen kehitykselle tarpeen varhaiskasvatuksessa vaan kotona.

Itse ainakin toivon, että lapsi saa myös leikkiä vapaasti päiväkodissa. Omani on 4-vuotias. Ei koko päivä voi olla ohjattua toimintaa. Sehän on todella väsyttävää. Ja missä välissä luodaan kaverisuhteita ja opitaan siihen liittyviä taitoja, jos jatkuvasti tehdään ohjatun toiminnan mukaan?

Vierailija
45/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin lapsi on päiväkodissa ja me vanhemmat töissä. Pari iltaa menee harrastuksissa ja loput illat otetaan rennosti.

Ap

Jaa, mun mielestä ulkonakin voi ottaa rennosti.. Meillä lapset jää usein ulos leikkimään, kun tullaan kotiin. Tulevat sisälle, kun on ruoka-aika. Ja koiria ulkoilutetaan päivittäin yhdessä. No tapansa kullakin kai..

Minkäikäiset lapset jätät yksinään ulos?  On tietysti vanhemmille helppoa kun lapset eivät ole siinä haittona sisällä, mutta toisaalta he ovat töypäivän tehneet ja tarvitsevat kodin rauhaa hekin.

Miksi kieltäisin lapsia jäämästä omalle pihalle leikkimään siksi aikaa, kun teen ruoan? Näen heidät keittiön ikkunasta. Suurempi poru tulee, jos pakotan tulemaan sisälle, kun haluavat olla ulkona. Ollaan totuttu olemaan paljon ulkona. Jos ruoka on valmista, niin olen lasten kanssa ulkona, kunnes mennään yhdessä sisälle ja lämmitetään ruoka. Lapset 3-7 vuotiaita.

Eikö kukaan kehtaa perustella alapeukkuaan? Meidän lapsista tulee varmaan outoja, kun ne ulkoilee liikaa, hahahaaa :D

Alapeukut tulee varmaan siitä, että jätät 3-vuotiaan yksin ulos pimeään päiväkodin jälkeen. Ja siitä kuinka kiillottavat omaa kruunuasi perheenne ulkoilutottumuksilla. Ei siitä ulkoilusta.

Vierailija
46/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä aikuisillakin on yleensä työvaatetus.

Niin on päiväkodissakin.

Olet ilmeisesti yhden lapsen äiti, ettekä paljon ulkoile?

Päiväkodissa leikitään ja ulkoillaan ja lapsia on paljon.

Haalari on paras ulkoiluvaate aikuisellakin kun ollaan kelissä kuin kelissä ulkona töissä.

Meillä ainakin 5vee saa ihan samalla tavalla puvun kuin housut ja takin päälle,vielä ei ole edes tarvinnut kauluria tai kypärähuppua,pipo vaan päähän.

Vierailija
47/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta lapsethan leikkiessä juoksevat ja kiipeilevät oma-aloitteisesti? Isommat ainakin. Vapaa leikki on todella tärkeää ja moni kasvattaja ei osaa arvostaa sitä tarpeeksi. Vapaassa leikissä luodaan kaverisuhteita ja opitaan sosiaalisia taitoja muidenkin, kuin kotona olevien sisarusten kanssa. Se kehittää lapsen omaa mielikuvitusta ja taitoa keksiä itsekin omaa tekemistä. Lapset kiipeilevät, näpertävät, juoksevat ja tekevät muita asioita vapaassa leikissä, joka kehittää motorisia taitoja ja nostaa myös sitä sydämen sykettä. Onhan koulussakin välitunnit, jossa lapset saavat touhuta vapaasti. Miksi päiväkodissa lapsilla ei ole yhtään omaa aikaa? 

Vierailija
48/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se pieni hamonen muuten täytyy heittää pois ennen ulkoiluvaatteiden pukemista? Eivätkö pikkulasten toppahousut ole sen verran väljät, että sinne uppoaa yksi pieni hamonenkin? Niin ne ainakin ennen olivat.

Vierailija
49/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ilmoitin aikanaan päiväkotiin, että ideologisista syistä tyttäreni ei käytä sisävaatteena housuja kuin poikkeustapauksissa, vain hameita. Nipotus loppui siihen. Kukaan ei koskaan kysynyt, mitä nuo ideologiset syyt olivat (niitä ei ollut, mutta alkoi tympiä se nipotus).

Käytän itse aina hametta töissä, joten kai ne siellä päiväkodissa luulivat, että perheessämme on asiasta joku sääntö.

Vierailija
50/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Alapeukut tulee varmaan siitä, että jätät 3-vuotiaan yksin ulos pimeään päiväkodin jälkeen. Ja siitä kuinka kiillottavat omaa kruunuasi perheenne ulkoilutottumuksilla. Ei siitä ulkoilusta.

Yksin ulos pimeään? Äläs liiottele. Jos lapset on omalla tutulla pihalla (talvella voi sytyttää valot) sisarusten kesken ja näkevät äidin parin metrin päässä ikkunassa, niin kyllä he saavat jäädä leikkimään ulos. Jos eivät halua, niin ei tarvitse. Olen ajatellut perheemme kuuluvan enemmistöön, mutta näköjään muut eivät ulkoile yhtä paljon. Kolahtiko omatuntoon?

Vierailija
51/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap mutta olisko syynä se että lapsi on päiväkodissa ja siellä varmaan ulkoilee jo kahdesti päivässä?

Olisihan se varmasti joo vahingollista lapselle olla illallakin ulkona :D

Taas joku jeesustelija joka mittaa äitiyttään sillä kuinka paljon lapset on ulkona?

No jos haetaan vaikka viideltä hoidosta ja on siinä just pari tuntia ulkoillut. Sitten kotiin ja ruuanlaittoon. Sittenkö taas pihalle?

Meillä ainakin lapset oli viimeistään seiskalta suihkussa ja syöneet. Puoli kahdeksan sängyssä ja iltasadut. Halusivat sitä ennen leikkiä sisällä ja katsoa telkkaa. Kaupassakin saatettiin käydä. Joskus toki ulkoitiinkin vielä.

Teilläkö on pakkoulkoilu vielä kolmannen kerran illalla päikyn jälkeen?

Ja miten tämä muuten liittyy alkuperäiseen kysymykseen lapsen ulkovaatteista?

Ihme besserwissereitä täällä palstalla aina.

Vierailija
52/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se pieni hamonen muuten täytyy heittää pois ennen ulkoiluvaatteiden pukemista? Eivätkö pikkulasten toppahousut ole sen verran väljät, että sinne uppoaa yksi pieni hamonenkin? Niin ne ainakin ennen olivat.

Itse olen pyytänyt tyttöä ottamaan hameen pois ulkoilun ajaksi. Ei se mahdu housuihin. Viime keväänä tuli pari kertaa päiväkodista niin, että hame oli uinut kurassa ja läpimärkä, kun oli noussut housujen sisältä lepattamaan. Toisekseen, ei se varmasti kovin mukava ole siellä välissä.

Vierailija
53/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap mutta olisko syynä se että lapsi on päiväkodissa ja siellä varmaan ulkoilee jo kahdesti päivässä?

Olisihan se varmasti joo vahingollista lapselle olla illallakin ulkona :D

Taas joku jeesustelija joka mittaa äitiyttään sillä kuinka paljon lapset on ulkona?

No jos haetaan vaikka viideltä hoidosta ja on siinä just pari tuntia ulkoillut. Sitten kotiin ja ruuanlaittoon. Sittenkö taas pihalle?

Meillä ainakin lapset oli viimeistään seiskalta suihkussa ja syöneet. Puoli kahdeksan sängyssä ja iltasadut. Halusivat sitä ennen leikkiä sisällä ja katsoa telkkaa. Kaupassakin saatettiin käydä. Joskus toki ulkoitiinkin vielä.

Teilläkö on pakkoulkoilu vielä kolmannen kerran illalla päikyn jälkeen?

Ja miten tämä muuten liittyy alkuperäiseen kysymykseen lapsen ulkovaatteista?

Ihme besserwissereitä täällä palstalla aina.

Perheillä on eri rytmejä, me ollaan kaikki kotona neljään mennessä ja ruoka on viideltä. Olen kertonut, että lapset ovat tottuneet olemaan paljon ulkona (asumme maalla ja itsekin olen paljon ulkona), lapsia ei siis tarvitse todellakaan pakottaa. Ei tässä mitään mittailla, lähinnä kummastelen suhtautumista, kun kukaan ei tunnu löytävän mitään hyvää siitä, että meillä ollaan paljon ulkona. Ei kai täällä palstalla keskustelut koskaan pysy aiheessa? Ota ihan rauhassa vaan :)

Vierailija
54/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen vaan että, onko sun lapsella pelkät sukkahousut jalassa ulkopuvun alla? Kun ottaa hameen pois.

Ja mitä se muuttaa jos sen hameen jättää päälle?

Näillä keleillä ei tarvi olla villahaalaria tms välissä mutta luulen että senkin pukeminen on helpompaa kun on alla pelkät sukkahousut ja paita eikä mitään paksuja housuja jotka menee ryttyyn ja mahdollisesti nilkat paljaana.

Mieti itse jos lähdet ulos. Lähdet vaikka tunniksi leikkimään vuorenvalloitusta. Arvaa tuleeko kuuma jos on miljoona kerrosta vaatetta päällä. Itsellä on eri asut talviurheiluun ja ulkona seisomiseen.

Varsinkin jos on aktiivinen lapsi niin kuuma tulee juostessa.

Vierailija
55/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo ovat toiveita, jotka helpottaisivat päiväkodin arkea. Eivät mitään lakeja. Ihan itse voit päättää, miten noihin ohjeisiin suhtaudut ja mitä pidät tärkeimpänä. Älä tee kärpäsestä härkästä.

Vierailija
56/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo ovat toiveita, jotka helpottaisivat päiväkodin arkea. Eivät mitään lakeja. Ihan itse voit päättää, miten noihin ohjeisiin suhtaudut ja mitä pidät tärkeimpänä. Älä tee kärpäsestä härkästä.

Ap:n viesteistä sai käsityksen, että päikyn täti huomauttelee asiasta. Se ei minusta ole enää mitään toivomista, vaan jo vähän vaatimista.

Oman lapsen päiväkodissa ei ole ollut mitään sääntöjä, mutta yhden kaverin lasten päiväkodissa ilmeisesti on. Tai ainakin toivotaan, ettei lapsilla olisi farkkuja, jumpsuitteja, farkkuhameita, napillisia vaatteita tai nauhakenkiä. Ihan ymmärrettäviä toiveita, mutta pukeeko joku oikeasti lapselle kauluspaidan ja farkut päiväkotiin muuten kuin valokuvauspäivänä?

Vierailija
57/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minä alapeukutin sitä että sinun 3-vuotiaasi ulkoilee yksin. Ja jos 7-vuotias vahtii, niin..

Ja tuolle sinun asenteelle jossa pidät itseäsi parempana kuin muut.

Ja vielä sille että sinä et vastannut ap;n kysymykseen vaan aloit jankkaamaan aiheen vierestä. Huomasitko ettei aloitus koskenut sitä kuinka monta kertaa päivässä ulkoillaan?

Kelpasiko?

Vierailija
58/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille yksi täti aikanaan valitti, kun lapsella oli valkoisia vaatteita. Ne kun menevät päiväkodissa likaiseksi. Ihan itse pesin lapsen vaatteet, niin puun jatkossakin valkoisia lapselle.

Vierailija
59/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n viesteistä sai käsityksen, että päikyn täti huomauttelee asiasta. Se ei minusta ole enää mitään toivomista, vaan jo vähän vaatimista.

Oman lapsen päiväkodissa ei ole ollut mitään sääntöjä, mutta yhden kaverin lasten päiväkodissa ilmeisesti on. Tai ainakin toivotaan, ettei lapsilla olisi farkkuja, jumpsuitteja, farkkuhameita, napillisia vaatteita tai nauhakenkiä. Ihan ymmärrettäviä toiveita, mutta pukeeko joku oikeasti lapselle kauluspaidan ja farkut päiväkotiin muuten kuin valokuvauspäivänä?

Esikoulun alkaessa annettiin hyvinkin tarkat ohjeet varusteista (esim. vuorittomat henkselikurahousut), mitkä tuntui ehkä nipottamiselta, mutta oikeastaan hyvä, että oli ohjeet, koska muuten olisi ties mistä vauvapalstoilta :) pitänyt kysellä, että minkälaiset vaatteet sinne esikouluun nyt kannattaisi olla, kun ei itsekään tiennyt, että onko se lähempänä päiväkotia vai koulua varusteiden suhteen.

Vierailija
60/96 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minä alapeukutin sitä että sinun 3-vuotiaasi ulkoilee yksin. Ja jos 7-vuotias vahtii, niin..

Ja tuolle sinun asenteelle jossa pidät itseäsi parempana kuin muut.

Ja vielä sille että sinä et vastannut ap;n kysymykseen vaan aloit jankkaamaan aiheen vierestä. Huomasitko ettei aloitus koskenut sitä kuinka monta kertaa päivässä ulkoillaan?

Kelpasiko?

Kelpasi, kiitos! Jaa, että parempi kuin muut, no kai sitten olen :) ei 7-vuotiaan tarvitse vahtia pienempiä, minä pidän lapsia silmällä ja puutun tarvittaessa. Mutta nyt täytyy lopetella ja lähteä... ULKOILEMAAN :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi