Päiväkodin uudet ”säännöt” pukeutumiseen
5v. lapseni ryhmän opettaja vaihtui joulukuun alussa. Sen jälkeen kotiin on alkanut tulla ihme pyyntöjä koskien lasten pukeutumista. Ensin tuli lappu ulkoiluvarusteista, kuinka päiväkoti toivoo lapsille haalaria ja kypärämyssyä helpottaakseen pukemistilanteita. No, meidän lapsella on housut, takki, kauluri ja pipo. En uusinut talvivaatekertaa, joten opettaja on nyt kahdesti päivitellyt miten paljon hitaampi lapseni on pukemaan kuin muut, koska varusteet on huonot. Aamulla kotona kyllä saa ulkovaatteet itse muutamassa minuutissa päälle. En tiedä mikä siellä päiväkodissa sitten vie aikaa.
Tänään tuli aamulla uusi ”sääntö” pukeutumiseen”, kun opettaja häiritsee tyttöjen hameen käyttö. Sekin vie kuulemma turhan paljo aikaa, kun ulos mennessä sujauttaa hameen pois ja sisään tullessa takaisin. Pitäisi olla kollarit. Meillä on lapsella ihan tavallisia a-linjaisia kollege- tai trikoohameita joustavalla vyötäröllä. Ei mitään napillisia tai farkkuhameita. Lapsella on vaihe, ettei haluaisi laittaa housuja jalkaansa ja on tärkeään olla nättinä, enkä minä halua itkettää häntä joka aamu uuden opettajan typerien sääntöjen takia. Eikä sillä, ei meillä edes ole kuin parit housut.
Olenko ihan kohtuuton, jos vaan annan opettajan huomautella, mutta en reagoi mitenkään? Ja voiko se vaikuttaa siihen miten lastani kohdellaan päiväkodissa? Mielestäni ei ole opettajan tehtävä päättää lasten vaatteista. Ja onko teillä muilla tällaisia sääntöjä päiväkodissa?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. Jos olisin sinun asemassasi, niin ostaisin kirpparilta haalarin ja kypärämyssyn.
Miksi? Kun lapsella on jo ihan hyvät ja toimivat talvivaatteet, jotka pitävät kuivana ja lämpimänä.
Ap
Sovun säilyttämiseksi. En haluaisi, että lapseni olisi "se, jonka äiti hangoittelee vastaan". Ehkä olenkin liian kiltti.
Osaako lapsi laittaa vetoketjun, vai tarviiko apua?
Työntekijät eivät saa vaatia uusia vaatteita. Ainakaan mitään haalareita, kun talvivaatteet jo ostettu.
Olen nähnyt näitä röyhelömekko lapsia ja ihmetellyt myös itse, miksi heidät puetaan päiväkotiin tuollaisiin vaatteisiin. Siellä askartelevat, maalavat, juoksevat peleissä yms. Aikuinen päättää, ei lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette ulkoile arkena??
Silloin lapsi on päiväkodissa ja me vanhemmat töissä. Pari iltaa menee harrastuksissa ja loput illat otetaan rennosti.
Ap
Jaa, mun mielestä ulkonakin voi ottaa rennosti.. Meillä lapset jää usein ulos leikkimään, kun tullaan kotiin. Tulevat sisälle, kun on ruoka-aika. Ja koiria ulkoilutetaan päivittäin yhdessä. No tapansa kullakin kai..
Minkäikäiset lapset jätät yksinään ulos? On tietysti vanhemmille helppoa kun lapset eivät ole siinä haittona sisällä, mutta toisaalta he ovat töypäivän tehneet ja tarvitsevat kodin rauhaa hekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. Jos olisin sinun asemassasi, niin ostaisin kirpparilta haalarin ja kypärämyssyn.
Miksi? Kun lapsella on jo ihan hyvät ja toimivat talvivaatteet, jotka pitävät kuivana ja lämpimänä.
Ap
Joo samaa mieltä. Miksi ostaa kirpparilta huonommat kuin mitä jo on? Tuskin käytetyissä on samat ominaisuudet tallella eikä aina käy tuuri että löytyy priimat edullisesti.
Mutta annan ap vinkin joka on osoittautunut erittäin toimivaksi Suomen talvissa. Hanki fleesevuorinen sadehaalari. Pitää kuivana, lämpimänä ja on nopea pukea eikä tarvi erikseen kuravaatteita. On tullut paljon kiitosta näistä haalareista päiväkodilta.
Ellokselta saa suht edullisesti ja alennusten kanssa varsinkin.
En korvaani lotkauttaisi kaiken maailman toiveille.
Aina saa toki pyytää, ei siinä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap mutta olisko syynä se että lapsi on päiväkodissa ja siellä varmaan ulkoilee jo kahdesti päivässä?
Olisihan se varmasti joo vahingollista lapselle olla illallakin ulkona :D
Vierailija kirjoitti:
Lapsia hoidan työkseni ja ymmärrän pointin erittäin hyvin. Kypärämyssy+haalari = kaksi vaatekappaletta, takki+housut+kauluri+pipo = neljä vaatekappaletta ja kun jokainen lapsi pitää pari kertaa päivässä pukea ja riisua, niin helpompihan se on, jos ei ole montaa puettavaa vaatetta. On mielestäni ok toivoa näitä pukeutumiseen liittyviä asioita, mutta vaatia ei voi. Jos olisin sinun asemassasi, niin ostaisin kirpparilta haalarin ja kypärämyssyn.
Mä en ole kenelläkään mun neljällä lapsella käyttänyt kypärämyssyjä vaan ihan pipoja ja kaulureita. Hyvin on pärjätty eikä päiväkodeista ole tullut vaatimuksia kypärämyssypakosta onneksi. Haalareita on aina käytetty vaikka monet käyttää kyllä noita kaksiosaisia pukuja varsinkin isommilla lapsilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkään ei opettajalle kelvannut, sillä se kuulemma eriarvoistaa lapsia, jos jollakin on sellaiset varusteet, että pärjää ilman kurahousuja ja toinen ne joutuu laittamaan.
Ap
Eiei voi olla totta.... oikeesti. Toihan olis päinvastoin hyvä kasvatustilanne selittää että aina ei mee kaikki tasan
Joo-o. Meidän lapsi kävi koulun jälkeen perhepäivähoidossa osa-aikaisena hoitolapsena. Sinne piti hankkia kurahousut, koska niillä pienemmillä kokoaikaisillakin oli, vaikka koulusta tullessa oli ihan hyvät vedenpitävät vaatteet päällä.
Perhepäivähoitajana en ymmärrä tätä päiväkodin tarvetta puuttua lasten pukeutumiseen, jos lapsella kerran on asialliset vaatteet.
Kyllä minulla on aikaa auttaa lapsia pukemaan ja hitaimmillaankin olemme olleet vartissa ulkona. Nyt ryhmässä 2-5-vuotiaita ja kaikki osaavat pukea lähestulkoon itse. Oikeastaan vain hanskoissa ja lahkeissa tarvitsevat apua.
Minun korvaani tämä päiväkodin henkilökunnan nillittäminen vaatteista kuulostaa vain siltä, että lapsia on liikaa. Eikö tähän tulisi puuttua sen sijaan, että vaihdetaan takki+housut haalariin?
Oikeastiko joku ehdottaa hankkimaan kirpparilta lapselle kuluneen ja siten ei enää niin lämpimän ja ehkä vuotavankin haalarin hyvien toppavaatteiden tilalle? Kirpparilta saa toki hyviä vaatteita, mutta ulkovaatteet kannattaa ostaa uutena, niissä kun käytön jälki äkkiä huonontaa ominaisuuksia.
Toiseksi haalareissa loppuvat koot melko äkkiä. Meidän pitkälle ja erityisesti pitkäselkäiselle pojalle ei ole löytynyt sopivaa/istuvaa haalaria enää pariin vuoteen. Poika on nyt 6 vuotta. Meillä on käytössä henkselilliset toppahousut ja takki. Ja ovat todella hyvät ja käytännölliset. Uskallanpa jopa väittää, että meidän perhe ulkoilee keskiverto perheitä enemmän ja harrastamme ulkoilua ja vaellusta myös talvella, joten kokemusta ulkovaatteiden toimivuudesta kyllä kertyy.
Ap:n kannattaa nyt keskustella uuden opettajan kanssa ja perustella oma kantansa hänelle. Päiväkoti ei voi vaatia ostamaan hyvien ja käytännöllisten vaatteiden tilalle toisenlaisia vain opettajan mieltymysten perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin lapsi on päiväkodissa ja me vanhemmat töissä. Pari iltaa menee harrastuksissa ja loput illat otetaan rennosti.
Ap
Jaa, mun mielestä ulkonakin voi ottaa rennosti.. Meillä lapset jää usein ulos leikkimään, kun tullaan kotiin. Tulevat sisälle, kun on ruoka-aika. Ja koiria ulkoilutetaan päivittäin yhdessä. No tapansa kullakin kai..
Minkäikäiset lapset jätät yksinään ulos? On tietysti vanhemmille helppoa kun lapset eivät ole siinä haittona sisällä, mutta toisaalta he ovat töypäivän tehneet ja tarvitsevat kodin rauhaa hekin.
Miksi kieltäisin lapsia jäämästä omalle pihalle leikkimään siksi aikaa, kun teen ruoan? Näen heidät keittiön ikkunasta. Suurempi poru tulee, jos pakotan tulemaan sisälle, kun haluavat olla ulkona. Ollaan totuttu olemaan paljon ulkona. Jos ruoka on valmista, niin olen lasten kanssa ulkona, kunnes mennään yhdessä sisälle ja lämmitetään ruoka. Lapset 3-7 vuotiaita.
Vierailija kirjoitti:
Olen pyytänyt joka kerta tällaiset ohjeet kirjallisina perusteluineen. Ja pyytänyt samalla, että perusteluissa viitattaisiin siihen ohjeeseen tai säädökseen, jonka perusteella jotain vaaditaan.
Olen myös muistuttanut hoitajia siitä, että heidän tehtävänsä on ymmärtää jokaisen pukemistapahtuman olevan osa pedagogista toimintaa. Ja joka päivä jaksan muistuttaa, että päiväkodin pihassa pitää suositusten mukaan olla kahdesti päivässä vähintää 40 minuutin ohjattu leikkitoiminta, jonka aikana lasten sydämensyke nousee tarpeeksi ja motoriikka kehittyy. Että lopettakaa se seisoskelu ja ymmärtäkää, että ulkona ei leikiksi riitä hiekkakakkujen hakkaaminen.
Off topic, mutta oikeesti, pitääkö? Vaihdoin alaa, joten en ole enää kärryllä nykyisistä suosituksista. Mitä vikaa on siinä hiekkakakkujen tekemisessä? Lapsille pitää jäädä aikaa myös vapaaseen leikkiin ja valitettavasti monessa päiväkodissa sitä on lähinnä vain ulkoillessa. Surullista, jos nykyään kaiken pitää olla ohjattua.
Mä ihmettelen vaan että, onko sun lapsella pelkät sukkahousut jalassa ulkopuvun alla? Kun ottaa hameen pois.
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen vaan että, onko sun lapsella pelkät sukkahousut jalassa ulkopuvun alla? Kun ottaa hameen pois.
En ole ap, mutta näin meillä on ainakin, sukkahousut ja trikoopaita. Lämminverinen lapsi, joten ei mitään järkeä laittaa enempää toppavaatteiden alle. Asteet meillä on ollut nollan pinnassa.
Aika outoa vaatia noin isolle lapselle haalareita. Meillä siirryttiin haalarihousuihin+takkiin kun lapsi oli ehkä 4, ja puki silloin itse kaikki ulkovaatteet parissa minuutissa. Apua tarvitsi rukkasten kanssa, muut (haalarihousut, takki, trikoinen kypärämyssy, villapipo, kengät) sai itse. Ja pysyi kuivana ja lämpimänä ilman haalariakin, 2-osaiseen siirryttiin siksi, että lapsi on sen mallinen että kaikki haalarit alkoivat kinnata kevättalvella niin paljon että olisi pitänyt ostaa uusi (joka ei edes olisi mahtunut seuraavana syksynä), housut sensijaan pysyivät koko talvikauden mukavina kun henkseleitä sai pidennettyä.
Häh? Mun lapsellani on aina ollut erikseen housut ja takki. Housut likaantuvat niin paljon nopeammin, että niitä on kahdet jotta voin vaikka joka päivä heittää ne pesuun kun on toiset varalla. Takissa säilyvät tekniset ominaisuudet pidempään kun pestään harvemmin.
Päiväkodin henkilökunta on kiitellyt lapsen toimivia vermeitä. Yksi jopa sanoi että hänen mielestään pojalla on ihan parhaat (toimivimmat) vaatteet koko ryhmästä.
Minäkin päiväkodissa vuosia työskennelleenä sanon, että pue lapsellesi juuri ne vaatteet mitkä haluat. Ei tosiaankaan ole henkilökunnan asia tähän puuttua, ellei sitten ole kyse liian vähästä ulkovaatetuksesta tms. lapsen hyvinvointiin liittyvästä asiasta. Kertomasi mukaan lapsellasi on ihan asianmukaiset vaatteet.
En ollenkaan ymmärrä enkä allekirjoita tuota edellä olevaa lausahdusta 'Mieluummin lapsiryhmä viettää enemmän aikaa itse tavoitteellisessa toiminnassa kuten pedagogissa tuokioissa ja ulkoilussa ym., kuin pukiessa hankalia vaatteita.' Pukeminenhan on pedagogiikkaa, tavoitteellista myös kunhan henkilökunta sen vain tajuaa! Siinä lapsi kehittää mm. sekä hieno-että karkeamotoriikkaansa, oppii ongelmanratkaisua ja opettelee keskittymistä ja asioitten loppuun saattamista. Käsitys, että 'pedagogiset tuokiot' ovat vain niitä, joissa askarrellaan, käytetään kynää ja paperia tai vastaavaa, on todella rajoittunut ja väärä. Kaikki toiminta lasten kanssa on pedagogista jos vain aikuisilla on siihen taitoa.
Opettaja siis vaatii lapsellesi uusia vaatteita pelkästään omasta mukavuudenhalustaan ja omista lähtökohdistaan. Huhhuh! Lasten pukeminen ja riisuminen kun kuitenkin kuuluvat itsestäänselvästi opettajan työtehtäviin siinä kuin nämä mainitut 'pedagogiset tuokiotkin'.
Älä siis anna periksi, pue lapsellesi juuri ne vaatteet mitkä sinä ja tyttäresi haluatte. Juttele vaikka päiväkodin johtajan kanssa asiasta, jos opettaja vielä valittaa. Sinä päätät lapsesi vaatteista, ei päiväkodin väki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pyytänyt joka kerta tällaiset ohjeet kirjallisina perusteluineen. Ja pyytänyt samalla, että perusteluissa viitattaisiin siihen ohjeeseen tai säädökseen, jonka perusteella jotain vaaditaan.
Olen myös muistuttanut hoitajia siitä, että heidän tehtävänsä on ymmärtää jokaisen pukemistapahtuman olevan osa pedagogista toimintaa. Ja joka päivä jaksan muistuttaa, että päiväkodin pihassa pitää suositusten mukaan olla kahdesti päivässä vähintää 40 minuutin ohjattu leikkitoiminta, jonka aikana lasten sydämensyke nousee tarpeeksi ja motoriikka kehittyy. Että lopettakaa se seisoskelu ja ymmärtäkää, että ulkona ei leikiksi riitä hiekkakakkujen hakkaaminen.
Off topic, mutta oikeesti, pitääkö? Vaihdoin alaa, joten en ole enää kärryllä nykyisistä suosituksista. Mitä vikaa on siinä hiekkakakkujen tekemisessä? Lapsille pitää jäädä aikaa myös vapaaseen leikkiin ja valitettavasti monessa päiväkodissa sitä on lähinnä vain ulkoillessa. Surullista, jos nykyään kaiken pitää olla ohjattua.
Koko päivä ohjattuna ja sen jälkeen mahdollisesti vielä suoraan ohjattuun harrastukseen. Aika masentavaa jotenkin, ei jää paljon omalle luovalle ajattelulle tilaa
Vierailija kirjoitti:
Itse päiväkodissa vuosia työskennelleenä sanon, että olen samaa mieltä ryhmänne uuden opettajan kanssa. Mieluummin lapsiryhmä viettää enemmän aikaa itse tavoitteellisessa toiminnassa kuten pedagogissa tuokioissa ja ulkoilussa ym., kuin pukiessa hankalia vaatteita.
Juuri niin "pedagogisia tuokiossa"!
Lapsi harjoittelee oman kykynsä ja taitonsa mukaan asiaita, mitä hän tulee tarvitsemaan tulevaisuudessa.
Housujen napitusta, kaulaliinan laittamista, kengän nauhojen solmimista jne.
Eikä päiväkodissa pitäisi valita, mistä aita on matalin, niin kiire ei voi olla, että lapsen pukeutuminen tarkoittaa halariin hyppäämistä ja jalkojen työntämistä Kuomuihin.
Mistä muuten lapsi oppisi napittamaan vaatteensa, solmimaan kengän nauhat, käyttämään kaulaliinaa ja pipoa, jos niiden käyttö kielletään päiväkodissa.