Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä englannin kielen sanoja ette kerta kaikkiaan osaa lausua oikein?

Vierailija
12.12.2017 |

Minulle tällainen keskeinen sana on literature, jonka brittiläiseen muotoon yhdistän kuuman perunan suussani: 'litshätshö'.

Kommentit (1189)

Vierailija
721/1189 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä3934 kirjoitti:

"Silent T" joissain sanoissa, kuten Martin. Pitäisi sanoa jotenkin "Mar-ön" mutta sanon tökerösti vaan MarTin.

Ei Martin-nimessä ole kylläkään mitään hiljaista T:tä, ellei puhuta jostain Brittein saarten aksentista tjsp. sitten erikseen. Mielestäni sielläkin se T lausutaan aika kuuluvastikin, en tiedä, mistä olet saanut käsityksen että T:tä ei lausuttaisi lainkaan? 

Rohkeasti vaan se T sinne, minne kuuluukin :)

Kyllä myös amerikanenglannissa jätetään monesti se "t" välistä. Sama esim. sanassa "mountain" saattavat sanoa joko "mauntin" tai "maun 'n", miten tuon äänteen vois suomeksi kirjottaa :D

en tiedä mistä johtuu, että toiset sanovat selkeästi "tn" ja toiset nielaisevat sen. Jopa eri sanoissa, eri tilanteissa lausuvat eri tavalla. Sekä britti- että amerikanenglannissa olen kuullut molempia versioita.

Mutta että marTIN on erittäin hyvä ja selkeä tapa lausua, sopii paremmin suomalaisenkin suuhun kun ei tarvitse tukahduttaa kirjaimia :)

Vierailija
722/1189 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Executive, ei vaan taivu. 

Olen asunut Englannissa jo 25 vuotta :D 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/1189 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

sandwich artist kirjoitti:

Oon huomannut työssäni et tosi moni lausuu sanan steak stiik vaikka se on oikeasti steik

Mutta vika ei ole lausujissa van englannin kielessä. Millä ihmeen logiikalla -eak ääntyy "eik"?

Siinäpä se. Englannin kielessä ei ole mitään logiikkaa.

Vierailija
724/1189 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako olla erisnimiä? Penelope tuottaa aina vaikeuksia :o)

Mulla taas osa irlantilaisista nimistä kuten Saoirse, Aiofe, Caiomfe etc.

Siirshe/ö, keskimmäinen ei ole tuttu. Caoimhe = Kiiva :D

Aiofe - iifa

Vierailija
725/1189 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon huomannut työssäni et tosi moni lausuu sanan steak stiik vaikka se on oikeasti steik

Mutta vika ei ole lausujissa van englannin kielessä. Millä ihmeen logiikalla -eak ääntyy "eik"?

"In the past, alleged witches were often burnt at the steak."

Vierailija
726/1189 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Definitely

Vierailija
727/1189 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei tiedä että queue (jono) lausutaan "kjyy".

Vierailija
728/1189 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala huoli, oon asunut UKssa 17 vuotta enka oravaa osaa sanoa. Eivat osaa muuten saksalaisetkaan. 

Vierailija
729/1189 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Awesome on oosam

Vierailija
730/1189 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Beer on biör

Bear on beö

bare on beö

ja bury on beri

Vierailija
731/1189 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ei ikina vehaikl, se on vihikl

Vierailija
732/1189 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Disadvantage, -ed, -s, yh.

Vierailija
733/1189 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muilla kokemuksia aiheesta? kirjoitti:

Vähän ohis, mutta pakko laittaa kun kuitenkin aihe eli Englanti ja sen osaamistaito on kyseessä.

Oletteko koskaan lukenut niitä Game of thrones -kirjoja alkuperäiskielellä? Siinähän käytetään vanhahtavaa Englantia ja jotain murteitakin melko paljon - minulla on mielestäni todella hyvä tai ainakin kohtalaista hieman parempi Englannin kielen taito (etenkin lukemisen suhteen ja kuullun ymmärtämisen - puhuminen toki välillä vähän saattaa takuta jos yllättäen pitäisi alkaa selittämään jotakin vaikka turistille).

Puhuimme noista kirjoista kaveri porukalla kun lähes kaikki olivat niitä lukeneet - sanoin että ainoa vika noissa on, juuri tuo käytetty kieli. Joutui paljon enemmän miettimään tuntemattomia sanoja jatkuvasti, ei aina pystynyt edes lauseyhteydestä päättelemään mitähän jokin sana tai sanat siinä tarkoittivat ja joutui puhelimella katsomaan kaikkia sanakirja.org ja googlettelemaan. Lukemiskokemus oli kylläkin ihan antoisa, mutta paljon paljon paljon hitaampi kuin normaalisti Englanninkielisiä (paljon selkeämpikielisiä teoksia) kirjoja lukiessa. Käytin tuohon yhteen Game of thrones kirjaan arviolta 4 kertaa enemmän aikaa kuin johonkin toiseen saman koko luokan Englannin kieliseen kirjaan.

Eräs kaveri ihan pokalla väitti, että "ei se mitään vaikeeta ollut, ihan hyvin siitä kaiken ymmärsi". Itse en vain vieläkään suostu uskomaan, että hän tiesi ja ymmärsi kaiken lukemansa ongelmitta ilman mitään lisäapuja - miten voi hämäläinen tietää kaikki ns. "kuolleet" sanatkin joita ei nyky Englannin kielessä käytetä.

No tuota... Ei niissä kyllä niin vaikeaa kieltä ole, etteikö pystyisi asiayhteydestä edes päättelemään, mitä sanat tarkoittavat. En edes ymmärrä, mitä tarkoitat noilla kuolleilla sanoilla (mayhaps, jota käytetään TSOIAF-kirjoissa sanan perhaps sijasta?)? Onhan niissä jonkin verran aseisiin yms. liittyvää erikoissanastoa, muttei sitäkään mitenkään valtavasti.

Martinin kieli on itse asiassa todella selkeää ja helppotajuista moneen muuhun verrattuna, mutta kai tämä on sitten vähän siitä kiinni, minkä tyylistä kirjallisuutta noin yleensä lukee.

T. Toinen hämäläinen, joka ymmärsi ilman sanakirjaa

Vierailija
734/1189 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Two

Nykyään osaan, mutta ennen sanoin vain "tuu". Monet muuten lähes täydellistä englantia puhuvatkin lausuvat tuu.

Tuu tii tu tööti tuu

Coming right up, sir :D

Vierailija
735/1189 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

musician

Vierailija
736/1189 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurkku, siili ja orava on pahimmat. Niitä onneks tarvii tuskin koskaan.

Ei ainakaan samassa lauseessa.

Vierailija
737/1189 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prejudice

Vierailija
738/1189 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

New York - nyy jork, njuu jook, nuu jook ?

Chicago - tsikagou, shikaagou ?

New Yorkilaiset lausuvat sen njyy joik.

Chicago:  Shikago, ei mitaan u:ta peraan. Tai sitten Chi Town.

Annatte amerikkalaiselle alapeukkuja? Kylla suomalaiset aina osaa muita paremmin.

Vierailija
739/1189 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"In the past, alleged witches were often burnt at the steak."

They were burned at the stake.

Vierailija
740/1189 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Girger. Jotenki se ''gördör'' kuulostaa aina aivan idiootilta kun tuota yrittää sanoa :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan