Mitä englannin kielen sanoja ette kerta kaikkiaan osaa lausua oikein?
Minulle tällainen keskeinen sana on literature, jonka brittiläiseen muotoon yhdistän kuuman perunan suussani: 'litshätshö'.
Kommentit (1189)
Vierailija kirjoitti:
Surprise eli yllätys. Tässä ei sinäänsä ollut ongelmaa koska luulin pitkään että sana kirjoitetaan "suprise" jolloin olisi ollut luontevaa lausua "suprais" Nyt yritän väkisin mahduttaa sinne väliin sen ärrän, ja tulos on jotakin "sörpraiiis"
Ei englannissa edes äännetä r:ää.
Vierailija kirjoitti:
Purchase
Olen kuullut mm. seuraavat: Pöörtsis, purshas, pursheis, purtsas, purkhas, pöörshis
Sama. Ei vaan onnistu. Ja se on iso ongelma: työskentelen kansainvälisten kiinteistökauppojen parissa...
New York - nyy jork, njuu jook, nuu jook ?
Chicago - tsikagou, shikaagou ?
Vierailija kirjoitti:
Squirrel. Mun kieli ei kertakaikkiaan taivu, onneksi tuota ei tarvitse usein.
Onneksi tätä sana ei tarvita kovin usein.
Vierailija kirjoitti:
Stiikhaus
Pihvi lausutaan steik.
Vehicle. Ei vaan suju. Ja ex (britti) aina valitti miten sanon sausage hassusti ja itse jotenkin tajuan että se kuulostaa vähän hullulta kun sanon sen.
Mulla oli authority sanan kanssa vaikeuksia. Sitten aloin katsoa South Park-sarjaa. Nyt mulla on jopa kahvimuki jossa ericin kuva ja siinä lukee Respect my Authority. Eikä ole vaikeuksia lausua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vehicle. Ei vaan suju. Ja ex (britti) aina valitti miten sanon sausage hassusti ja itse jotenkin tajuan että se kuulostaa vähän hullulta kun sanon sen.
Vihaikl. Supervaikeaa taas 🤦🏼♀️ sosiz. Sekin on hurjan vaikea sana 😑
Vai kumminkin vhiikl?
Entrepreneurship. Aaantröprönöösship, ei koskaan mene kerrasta maaliin.
Vierailija kirjoitti:
Massachusetts. On osavaltion lisäksi myös vanha Bee Gees yhtyeen laulu. Pidän laulusta, mutta mukana laulaminen ei onnistu tuon vaikean ääntämisen vuoksi.
Mässä tshuu sets. "tshuu" kuin lausuisit "chew".
Helppoa!
Vierailija kirjoitti:
Squirrel. Mun kieli ei kertakaikkiaan taivu, onneksi tuota ei tarvitse usein.
ja refrigerator jääkaappi, lyhennän sanan fridgeksi
Vierailija kirjoitti:
Iki-inhokki: project
Substantiivi: ˈprɒdʒɛkt
Verbi: prəˈdʒɛkt
You’re welcome.
"Silent T" joissain sanoissa, kuten Martin. Pitäisi sanoa jotenkin "Mar-ön" mutta sanon tökerösti vaan MarTin.
Two
Nykyään osaan, mutta ennen sanoin vain "tuu". Monet muuten lähes täydellistä englantia puhuvatkin lausuvat tuu.
Varmaan suurin osa menee väärin. Olen töissä käyttänyt vain englantia viimeiset 15 vuotta, mutta varmaan aika moni sana menee edelleen rallienglannilla. Olen kyllä yrittänyt harjoitella, mutta ei meinaa millään taipua.
"Deteriorate" tulee välillä jonain ihan outona sanaväännöksenä. :D Pitää ensin suomen kautta miettiä, miten sana ns. rakentuu (de-te-ri-o-ra-te) ja sitten yleensä onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
"Three". Ei taivu ei ikinä! Arvatkaa hajottaako kun olen kassalla töissä ja ulkomaalaisten asiakkaiden ostokset on usein 33,30€ tms :D
Thrii?
Vierailija kirjoitti:
Entrepreneurship. Aaantröprönöösship, ei koskaan mene kerrasta maaliin.
Oontropronööship
Osavaltio Connecticut!! En oo kertaakaan osannu sanoa sitä oikein.