Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä englannin kielen sanoja ette kerta kaikkiaan osaa lausua oikein?

Vierailija
12.12.2017 |

Minulle tällainen keskeinen sana on literature, jonka brittiläiseen muotoon yhdistän kuuman perunan suussani: 'litshätshö'.

Kommentit (1189)

Vierailija
541/1189 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Westchester

Worcestershire

Onneton lausumistulos sanoi sitten ameriikaksi tai brittiläisittäin...

Vierailija
542/1189 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jewelry

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/1189 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin 60-luvun loppupuolella lukion ja keskikoulussa saksaa lukeneena innostuneena aloitin englannin opinnot. Minulla oli vaikeuksia oppia ääntämään sanoja. Englannin opettaja oli hirviö, kun hän huomasi osaamattomuuteni, hän laittoi minut joka tunti lukemaan ääneen kaikkien kuullen. Seurauksena se että vielä nykyisinkääni en osaa lausua ensimmäistäkään englannin sanaa. Jos tulee tilanne että joutuisin puhumaan englantia jähmetyn ja suustani tulee vain epämääräistä mongerrusta. Kirjoitettua tekstiä ymmärrän jonkin verran, puhuttua en ymmärrä lainkaan. Silloin tällöin haaveilen lähteväni esimerkiksi kansalaisopiston opiskelemaan englannin kieltä mutta en vain pysty kun ikävät muistot ja häpeä tulee mieleen.

Vierailija
544/1189 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin pitkää ketjua ei enää jaksa lukea mutta onko jo YouTube tai muita videoita, joissa natiivit lausuvat äidinkieltään? Voisi helposti tarkistaa, miten jokin sana lausutaan vaikka eri murteilla tms. Kuten sanakirja mutta puhuttuna. Nuoret rakkaat koululaiset eri maista, voisitteko tällaisen (helposti käytettävän) joululahjan tehdä.

Kysytkö tosissasi? Lausumisvideoita ja äänitteitä on lukemattomia jokaiselle englannin kielen sanalle jokaisella murteella. Ja kaikille muille kielille myös.

Vierailija
545/1189 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

joke ja choke on vaikeat. Niissä on ero, jonka kuulen, mutta en osaa itse lausua. 

Are you joking or choking...

Vierailija
546/1189 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bear, beer ja beard kuullostaa aina samalta kun lausun ne

Vierailija
547/1189 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helmet, siitä Tulee Aina Helmut

Vierailija
548/1189 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

The

Vierailija
549/1189 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin pitkää ketjua ei enää jaksa lukea mutta onko jo YouTube tai muita videoita, joissa natiivit lausuvat äidinkieltään? Voisi helposti tarkistaa, miten jokin sana lausutaan vaikka eri murteilla tms. Kuten sanakirja mutta puhuttuna. Nuoret rakkaat koululaiset eri maista, voisitteko tällaisen (helposti käytettävän) joululahjan tehdä.

Kysytkö tosissasi? Lausumisvideoita ja äänitteitä on lukemattomia jokaiselle englannin kielen sanalle jokaisella murteella. Ja kaikille muille kielille myös.

Niin on. Ja sitten myös esim. hakusanoilla "language exchange" löytyy sivustoja, joilta voi etsiä natiiveja jonkun kielen puhujia jotka haluaa opetella sinun omaa kieltäsi. Eli jos vaikka englantia haluat harjoitella niin voit etsiä natiiveja englannin puhujia jotka haluaa opetella suomea ja puhua heidän kanssaan esim. skypen kautta.

Vierailija
550/1189 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Horror, murderer ja squirrel! Näö on ne pahimmat ikinä!!

Vierailija
551/1189 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vehicle on vaikea. Pahinta on se, että olin aikanaan töissä firmassa, jonka nimessä oli tämä sana, eli tyyliin Xxxx vehicles oy. Puhelimeen piti vastata firman nimellä, ja kukaan meistä ei osannut sanoa sanaa oikein, vaan kaikki sanoivat eri tavalla, kuten vihaiklös, vehikles, vehikels, vihaiköl jne.

Viikl

Eiks se oo ennemmin viekl

Sanoisin viiakl. A sellainen ä:hän päin menevä.

https://dictionary.cambridge.org/pronunciation/english/vehicle

Tuolta voi kuunnella sanojen ääntämistä sekä britti- että amerikanenglannin tapaan.

Esim. tuo yllä oleva vehicle.

Vierailija
552/1189 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin 60-luvun loppupuolella lukion ja keskikoulussa saksaa lukeneena innostuneena aloitin englannin opinnot. Minulla oli vaikeuksia oppia ääntämään sanoja. Englannin opettaja oli hirviö, kun hän huomasi osaamattomuuteni, hän laittoi minut joka tunti lukemaan ääneen kaikkien kuullen. Seurauksena se että vielä nykyisinkääni en osaa lausua ensimmäistäkään englannin sanaa. Jos tulee tilanne että joutuisin puhumaan englantia jähmetyn ja suustani tulee vain epämääräistä mongerrusta. Kirjoitettua tekstiä ymmärrän jonkin verran, puhuttua en ymmärrä lainkaan. Silloin tällöin haaveilen lähteväni esimerkiksi kansalaisopiston opiskelemaan englannin kieltä mutta en vain pysty kun ikävät muistot ja häpeä tulee mieleen.

Voi että, todella ikävä kuulla :( Itse olen aina ollut hyvä englannissa mutta muistan kyllä ihan liikaa enkunmaikkoja, joiden suurinta hupia oli englannin kanssa takkuilevien oppilaiden kiusaaminen. Joskus hyvätkin enkunpuhujat osuivat maalitauluiksi, jos eivät jostain syystä miellyttäneet kyseistä opettajaa. Ainoastaan toinen ala-asteen enkunopeista sekä aikuiskoulutuksen ammatillisen englannin opettaja ovat jääneet positiivisesti mieleen.

Minulle hankalin sana ääntää on acquaintance. Hyvänä kakkosena tulee narcissism. Jälkimmäistä onneksi joutuu harvemmin mökeltämään :D

Vierailija
553/1189 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Development. Lausuminen tökkää aina tohon p-kirjaimeen.

Vierailija
554/1189 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jewellery

Vierailija
555/1189 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

View

Vierailija
556/1189 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vulnerable. Vaikka olen lausuttanut natiivilla tuon sanan, Jotenkin kuitenkin tulee lausuttua siihen ällän, vaikka oikeammin se kuulostaa ärrältä.

Siis mihin kohtaan sä olet ärrää tunkemassa, johonkin muualle kuin tuohon missä se on kirjoitettunakin vai? Kyllä tuossa on ällä lausuttuna ihan siellä missä kirjoitettunakin, eli kahdessa kohtaa.

Muutenkin täällä on ihan ihme juttuja, siis kuka ei osaa muka lausua better, butter, water tai tongue? Nuohan on ihan perusjuttuja ja siitä helpommasta päästä :O

Jotkut paikannimet voi olla kyllä hankalia ihan natiiveillekin, ja tottakai tietyt erikoisalojen termistöt. Suomalaisille on myös perinteisesti vaikea englannin pehmeä r-äänne, kuten esim. sanassa rural.

Mulle ainakin on vaikeita nämä lyhyet r-sanat, varsinkin jos sanassa on lisäksi t. kuten water, party, better, fruit...ihan perus sanoja joo, ja kuulen kyllä miten ne tulisi lausua. Omasta suusta sitten tulee jotain muuta mitä pitäisi.

Vierailija
557/1189 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vazaina, tulee mieleen joku maizena, mutta mikä on vazaina?

Vierailija
558/1189 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thug life

Ennen mielestäni osasin sen lausua mutta nyt olen kuullut niin monta kertaa lausuttavan se esim. Tag laif tai tug laif

Vierailija
559/1189 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vazaina, tulee mieleen joku maizena, mutta mikä on vazaina?

Se on muuten kummallista, että jenkit käyttävät tuota vazaina sanaa koskemaan koko pinppiä. Vazainahan on vain osa pinppiä, synnytyskanava, jossa on toki mukava myös vedellä munaa edestakaisin. Vazainahan ei ole anatomisesti edes mitään näkyvää. Se, mikä näkyy, on ulkosynnyttimet, eli isot häpyhuulet (labia majora) ja pienet häpyhuulet (labia minora). Jos kuitenkin nainen karvoitukseltaan on luonnon tilassa, edes ulkosynnyttimiä ei saata nähdä. Pieni trimmaus silloin tällöin voikin olla paikallaan, mutta harva mies innostuu ihan posliinista.

Äiti ja tytär perustivat käytettyjen tavaroiden kaupan. Nimeksi tuli "Wanhaa tavaraa ja Posliinia".

Vierailija
560/1189 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Government

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi