Mitä tekisit, jos herätessäsi huomenna huomaisitkin siirtyneesi yllättäen vuoteen 1917?
Kommentit (51)
Alkaisin järjestää omia hautajaisia. En pystyisi elää vaikka haluaisin.
Kehittäisin kaffet, kävisin kakkalla ja polttaisin röökin, kaksi viimeistä ehkä eri järjestyksessä!
Koska on kysymyksen perusteella oletettava, ettei minulla olisi ketään sukulaisia siellä menneisyydessä, mutta päässäni olisi kuvani siitä historiasta minkä täällä oman elämäni aikana olen oppinut, eli tietäisin mitä sisällissodassa tulee käymään jne. niin tietenkin haluaisin kiireesti lähteä jonnekin vaikka Kanadaan, tai New Yorkiin ....
...jaa, mutta eteen tuleekin heti ongelma: kuka minä silloin olisin, miten sen siellä todistaisin mikä olisi nimeni ja missä siellä silloin asuisin ?
Entä millä papereilla minä nämä kaikki osoittaisin siellä laivakonttorissa lippua ostaessani ja sitäpaitsi: millä rahalla ?
Toinen ongelma on se, että maailmansotaan mukaan liittynyt Yhdysvallat ei oikein ollut parhaalla siirtolaisten vastaanottotuulella ja sitäpaitsi se saksalaisten julistama rajaton sukellusvenesota oli vaanimassa merenpnnan alla koko aika juuri sinä vuonna.
Jos minut siirrettäisiin siihen aikaan sen sijaan vaikka koiraksi, tai siaksi, elo olisi varmasti paljon ongelmattomampaa ,kun kukaan ei ainakaan kyselisi minulta mitään noita kiusallisen hankalia kysymyksiä.
Sikana tosin päätyisin melko varmasti jonkun, (hyvällä säkällä vaikka jopa porvariskodin) joulukinkuksi, mutta koirana minulla varmasti olisi ihmisten ja hevosten luita ja ruumiitakin jo heti tammikuun jälkeen yllinkyllin tarjolla.
Olisi minulla sitten oikein koiranpäivät !
Ai kauhea! Asutaan yhdellä 1918 vuoden pahimmista taistelupaikoista, tarkkaan ottaen yhtä taistelua käytiin tässä missä makaan juuri nyt. Varmaan myisin asunnon ja pakenisin Amerikkaan ja lujaa!
Varoittaisin tsaaria ja Mannerheimia.
Polttaisin Suomen lippuja ja huutaisin "Suomi kuuluu kaikille, miten bussit kulkisivat ilman maahanmuuttajia..."
Vierailija kirjoitti:
Kehittäisin kaffet, kävisin kakkalla ja polttaisin röökin, kaksi viimeistä ehkä eri järjestyksessä!
Mistä arvelet että olisi ollut sitä 'kaffetta' keiteltäväksi ?
Suomessahan oli melkein nälänhätä silloin,kaupoista ei saanut juuri mitään, siinä vielä mitään kahveja...
Esittäisin lääkäriä. Kertoisin mm diabeteksestä kaiken tietoni.
Lähettäisin Venäjän tsaarille varoituksen.
Minusta tulisi maailman älykkäin ihminen. Osaan nyt suhteellisuusteorian ulkoa.
Vierailija kirjoitti:
Silloin ei ollut diabetekseen lääkkeitä.
Pakkaisin äkkiä kimpsut ja kampsut ja soutaisin vaikka Puolaan. Suomessa ei nimittäin ollut uskonnonvapautta vielä vuonna 1917.
t. katolilainen
Löysin aiheesta kiinnostuneille oikein mielenkiintoisen ja seikkaperäisen tarkan blogin aiheesta kiinnostuneille.
Nimeltään se on Isoenon Helsinki 1915-1917 /Tuijan tarinoita (blogin pitäjä on kirjailija, joka on julkaissut noista ajoista kertovia kirjoja.)
Huutaisin tuskasta, kun ei ole tietokonetta tai internettiä telkkarista ja älypuhelimesta puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diabetesta tutkittiin, ja yritettiin hoitaa, myös Suomessa.
Vanhat pahat ajat kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä arvelet että olisi ollut sitä 'kaffetta' keiteltäväksi ?
Suomessahan oli melkein nälänhätä silloin,kaupoista ei saanut juuri mitään, siinä vielä mitään kahveja...
Korvikkeet keksittiin kaikelle.
Vierailija kirjoitti:
Pakkaisin äkkiä kimpsut ja kampsut ja soutaisin vaikka Puolaan. Suomessa ei nimittäin ollut uskonnonvapautta vielä vuonna 1917.
t. katolilainen
Ei sinulla nyt niin hirveä kiire olisi. Aika vaikea se on kristitty erottaa kristitystä ja ei katolilaisuudesta saisi edes kov tuomiota. Puola oli 1917 todella huonossa kunnossa puhumattakan toisesta maailmansodasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diabetesta tutkittiin, ja yritettiin hoitaa, myös Suomessa.
Insuliini keksittiin 1921, joten ei yrittäminen luultavasti auttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Samassa paikassa? Oisin täysin vittuuntunu ku herään alasti jostain vitun pellosta, vietäisiin siitä sitten mielisairaalaan jos kerron mistä tulen. Olisin viikon hengissä ja kuolisin.
Lähin suku lienee sitten 600km päässä parhaimmillaan, loput porukasta 3000km päässä.
Potisin varmaan krapulaa, koska heräisin rivitalon sijaan tietääkseni navetasta. Tai sitten olen piika, joten lypsylle mars!
Aika pösilö pitää olla, että ennakkotietoisenakin valitsee häviävän puolen.