Työttömät, aktiivimalli on jo astunut voimaan!
Aktiivimalli aiotaan säätää taannehtivana lakina. Kaikilla työttömillä on jo menossa ensimmäinen aktiivisuutta koskeva tarkastelujakso, on ollut jo lokakuun alusta lähtien. Tästä vain ei ole viitsitty kertoa julkisuudessa, saati että siitä olisi informoitu työttömiä.
"”Lain voimaantulon vaikutusten nopeuttamiseksi sekä toimeenpanon selkeyttämiseksi ehdotetaan, että lain voimaan tullessa ensimmäinen aktiivisuutta koskeva tarkastelujakso alkaa laissa säädetystä poiketen 1 päivästä lokakuuta 2017. Aikaan 1.10.2017— 31.12.2017 sisältyy 65 etuuden maksupäivää. Työttömyysetuuden maksaminen täytenä tai alennettuna 1.1.2018 alkaen olisi riippuvainen henkilön aktiivisuudesta tarkastelujaksolla joka päättyisi 31.12.2017."
Mitä tämä sitten tarkoittaa? Se tarkoittaa sitä, että jos työtön ei ajalla 1.10- 31.12 tänä vuonna tee tiettyjä päiviä palkkatyötä, niin hänen tukeaan leikataan ensi vuoden alussa. Se tarkoittaa sitä, että hallitus aikoo heittää romukoppaan taannehtivan lainsäädännön kiellon. Työttömyysturvan alentamiseen johtava tarkastelujakso on jo menossa, vaikka laista vasta keskustellaan eduskunnassa.
http://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2017/12/10/taannehtiva…
Kommentit (322)
Työttömät aktiivisiksi, tuet liian hyvät.
Aseita on Suomessa paljon. Ja ne tulee vielä hyötykäyttöön. Saa päättäjät lusmuta neljän seinän sisällä mikäli mielivät seuraavan joulun viettää. Mark my words.
Minä kyllä voin tehdä ilmaistyötä jollekin firmalle, jos niin komennetaan. Olen 60, enkä hevillä töitä enää saa. Perhep.hoitohommaan paloin loppuun.
Minä kyllä voin tehdä ilmaistyötä jollekin firmalle, jos niin komennetaan. Olen 60, enkä hevillä töitä enää saa. Perhep.hoitohommaan paloin loppuun.
Tästä ketjusta voi lukea joitain kommentteja mitä kansanedustajat ovat sanoneet tänään eduskunnassa kun asiaa käsiteltiin: https://www.vauva.fi/keskustelu/3044654/juuri-nyt-kaynnissa-eduskunnan-…
Kiitos aloittajalle. Oli tarkoitus ostaa joululahjoja -pieniä sellaisia- aikuisillekin, mutta en ostakaan vaan laitan nekin rahat säästöön. Lapsille ostan tietysti, mutta muuten täytyy kerätä talouspuskuria (mitään asumistukea, tt-tukea tms. emme saa). Kannattaa varmaan myös myydä jo ennen joulua tavaraa, sillä ensi vuoden puolella kirppikset varmaan pullistelevat kun muutkin työttömät yrittävät saada lisätienestiä.
Paska juttu. En unohda ylimielistä Lindströmiä hallituskavereineen.
Ai sen takia te-keskuksesta (vai mikä se nykyään onkaan) soittivat minulle viime viikolla :D
Noh, sanoin olevani 32h/kk töissä, että ilmeisesti ovat siihen sen verran tyytyväisiä, etteivät poistele soviteltua päivärahaani.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että saadaan laiskurit liikkeelle.
Innostaako tuo kansanedustajat liikkeelle?
Vierailija kirjoitti:
Minä ja puolisoni saamme molemmat Kelan 518€/kk netto. Emme mitään muita tukia. Turha alkaa vaahdota asumis- ja toimeentulotuesta, emme saa.
Rahasäästöjä/vuokratuloja meillä ei ole.
Maksamme kuitenkin ihan samoja vastike-, vakuutus, sähkö-, vesi- yms maksuja kuin työssä ollessamme. Ruokaan rahaa jää vähemmän, elokuvissa ja ravintoloissa emme käy, lehtitilaukset on lopetettu jne.
Inhottaa lukea tuota katkeraa huutoa työttömien liian hyvistä tuista.
Vetää sanattomaksi. Miten käy niille työttömille , jotka ovat mielenterveysongelmaisia tai muutoin vajaakuntoisia hakeutumaan töihin tai koulutuksiin. Työttömien joukossa on myös velkaisia ihmisiä, joille työttömyystuesta on voinut jäädä tuo leikattava 30e ruokaan kuukaudessa. Onko nuo päättäjät ihan vajaita. Ei uskoisi, että uskovainen mies johtaa hallitusta. Samaan aikaan isopalkkaiset lääkärit nostelevat tarpeettomasti tuhansien eurojen sopeuttamiseläkkeitä ihan vaan koska se on hallituksen mielestä ok. Sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ja puolisoni saamme molemmat Kelan 518€/kk netto. Emme mitään muita tukia. Turha alkaa vaahdota asumis- ja toimeentulotuesta, emme saa.
Rahasäästöjä/vuokratuloja meillä ei ole.
Maksamme kuitenkin ihan samoja vastike-, vakuutus, sähkö-, vesi- yms maksuja kuin työssä ollessamme. Ruokaan rahaa jää vähemmän, elokuvissa ja ravintoloissa emme käy, lehtitilaukset on lopetettu jne.
Inhottaa lukea tuota katkeraa huutoa työttömien liian hyvistä tuista.
Moi, siis minkä takia ette saa esim. asumistukea? Itse saan juuri saman summan, mutta onneksi poikaystävä on töissä. Kuulostaa kyllä hurjalta jos tuosta pitää kaikki maksaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että saadaan laiskurit liikkeelle.
Innostaako tuo kansanedustajat liikkeelle?
Ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sosiologi-2 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sosiologi-2 kirjoitti:
On tieteellisesti osoitettu että työharjoittelu ja kuntouttava työtoiminta parantaa työttömän valmiuksia työelämään, vähentää syrjäytymistä ja parantaa hänen mahdollisuuksiaan päästä takaisin normaaliin sosiaaliseen elämään. Sosiaalialan ammattilaisena tiedän, ettei työtön ota vastaan työvoimapoliittista toimenpidettä jos ei ole joku innoke jolla hänet siihen ohjataan.
Usein työttömät vaan ovat niin laiskoja etteivät haluaisi ottaa mitään työtä vastaan, ja siksi tarvitaan erilaisia sanktiota kuten karenssi, työssäoloehto, toimeentulotuen evääminen jne. On osoitettu, että mitä kovempia rangaistuksia työttömiin käytetään, sen useammin työtön ottaa työtä vastaan. Nämä sanktiot ovat ikäviä, mutta välttämättömiä toimenpiteitä, sillä ne motivoivat työttömiä hakeutumaan työelämään. Mutta ainahan sitä pitää ihmisiä vähän patistella. Tutkimuksia joissa työtoiminnan/työharjoittelun postiivinen, kuntouttava vaikutus on todistettu, on julkaistu useita.Nyt eletään 2010-lukua, ei 1980-lukua.
En ymmärrä miten nuo poikkeavat. Aktiivimalliin kuuluva sanktioiden/karenssien lisääminen perustuu juuri siihen tieteelliseen tietoon jota on saatu. Mitä kovemmat rangaistukset työttömille annetaan, sen vastenmielisempää työttömyydestä tulee, ja sen aktiivisemmin työttömät alkavat etsiä työtä ("keppi vs porkkana").
1980 ja 2010 -luku poikkeavat siinä toisistaan, että 2010-luvulla niitä töitä ei vain riitä kaikille. Tässä kolmen-neljänkymmenen vuoden aikana tekniikka ja työtavat ovat kehittyneet niin, että yhä vähemmän suorittavan työn tekijöitä tarvitaan, eli työtä on koko ajan harvemmille. Tarvitaan yhteiskunnan rakenteellista muutosta, ei keppiä työttömille.
Suorittava työ on ainakin joiltakin osin sellaista nykyään, että siellä pitäisi tehdä kolmen ihmisen työ 1/4 osa ihmisen palkalla.
Ihan naurettavvaa.
Mutta kannattaako siihen suostua?
No ei tietenkään, itse en ole moiseen alistunut. Tiedän kuitenkin näyttämisen halusta ja ylisuuresta egosta "voimaantuneita" nuoria, jotka keikkuvat töissä burnoutin partaalla..
Itse teen töitä palkan mukaan, oikeaan työtahtiin ei 12 euroa riitä, sillä minusta saa ehkä 49% työtehoa irti :D. Alle kympillä sattuisi jo tapaturmia- ja mittavia vahinkoja, joissa jotain hajoaisi toimintakelvottomaksi.
Entä jos pakkotöihin tulee valvojat jotka valvoo työnteon tahtia?
Työttömät järjestäytykää. Aika moni äänestäisi työttömien puoluetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensivuonna karenssien määrä lähtee rähjädysmäiseen nousuun. Töitä ei ole läheskään kaikille halukkaille mutta työttömiä pitää potkia. Ehkä pitää alkaa potkia takaisin?
Varmaan leikkaavat myös toimeentulotukea, eli se mität menetät työmarkkinatuessa, et saa lisänä toimeentulotuessa.
ApEn nyt ymmärrä koko juttua? Eihän nyt perusturva voi laskea? Saahan sen 480e/kk vuokran ja muiden kulujen jälkeen käteen jatkossaki?
Miten työttömyysturvan alentaminen vaikuttaa lopullisien tukien määrään ollenkaan kun kuitenkin on oikeutettu aina perusosaan?En ymmärrä.
Hallitus on osoittanut etteivät välitä laista, tekevät mitä haluavat. Kyllä ne keksivät jonkun keinon millä alentaa kaikkia tukia.
Ap
Mikä tuo 480/kk perusosa on? En minä ainakaan sellaista saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaan te laiskurit valitatte työpaikkojen puutetta. Provikkapalkkaiseksi puhelinmyyjäksi pääsee kuka tahansa. Se on kaiken lisäksi siistiä sisätyötä, joten urputus seis ja töihin mars!
Puhelinmyyjän työ vaati hyviä puhelahjoja, kuin myös stressinsietokykyä. Monellakaan työttömällä näitä ominaisuuksia ei välttämättä ole. Ja vaikka olisi, kuka haluaa myydä jotain skeidaa jota ei edes itse ostaisi.
No jos työtön kermaperse kelpuuttaa vain unelmiensa työpaikan, turha tulla itkemään jos tukia leikataan.
Provikkapalkkaiselta puhelinmyyjältä ei vaadita muuta kuin edes alkeellisia käytöstapoja, koska heikko myynti näkyy suoraan palkassa.
Menee nyt vähän ohi aiheen mutta ymmärrät varmaan itsekin (ellet ole täysi idiootti kuten tekstistäsi näkyy) ettei se pelkkä kohteliaisuus saa ihmisiä ostamaan sitä pskaa mitä puhelinmyyjät tarjoavat.
Tämä on niiiin tosi. Tv. Itse viikko puhelinmyyjänä ja kenkää sain, koska olin liian herttainen, ujo, kohtelias ja arka, etten tehnyt tulosta.
Ohjeistiko jumala Sipilää ottamaan köyhiltä ja antanaan rikkaille. On siinäkin uskovainen. Helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan."
Vierailija kirjoitti:
Ohjeistiko jumala Sipilää ottamaan köyhiltä ja antanaan rikkaille. On siinäkin uskovainen. Helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan."
Jumala näkee kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Ilmaistyöt eivät kelpaa(onneksi), joten tässä on vajaa kuukausi aikaa hommata muutama sata tuhatta duuni paikkaa.
Joo, leikataan työkkärin työntekijöiltä ja elinkeinoministeriön palkoista pois aina silloin, kun eivät onnistu järjestämään työttömälle hommia. Leikataan sit kaikilta, jotka tän homman tyrii.