Työttömät, aktiivimalli on jo astunut voimaan!
Aktiivimalli aiotaan säätää taannehtivana lakina. Kaikilla työttömillä on jo menossa ensimmäinen aktiivisuutta koskeva tarkastelujakso, on ollut jo lokakuun alusta lähtien. Tästä vain ei ole viitsitty kertoa julkisuudessa, saati että siitä olisi informoitu työttömiä.
"”Lain voimaantulon vaikutusten nopeuttamiseksi sekä toimeenpanon selkeyttämiseksi ehdotetaan, että lain voimaan tullessa ensimmäinen aktiivisuutta koskeva tarkastelujakso alkaa laissa säädetystä poiketen 1 päivästä lokakuuta 2017. Aikaan 1.10.2017— 31.12.2017 sisältyy 65 etuuden maksupäivää. Työttömyysetuuden maksaminen täytenä tai alennettuna 1.1.2018 alkaen olisi riippuvainen henkilön aktiivisuudesta tarkastelujaksolla joka päättyisi 31.12.2017."
Mitä tämä sitten tarkoittaa? Se tarkoittaa sitä, että jos työtön ei ajalla 1.10- 31.12 tänä vuonna tee tiettyjä päiviä palkkatyötä, niin hänen tukeaan leikataan ensi vuoden alussa. Se tarkoittaa sitä, että hallitus aikoo heittää romukoppaan taannehtivan lainsäädännön kiellon. Työttömyysturvan alentamiseen johtava tarkastelujakso on jo menossa, vaikka laista vasta keskustellaan eduskunnassa.
http://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2017/12/10/taannehtiva…
Kommentit (322)
Vierailija kirjoitti:
Olisiko jo aika jonkun työttömän perustaa työttömien puolue joka ajaisi työttömien asioita?
Itse olen työelämässä, mutta silti harmittaa tämä työttömien kyykytys. Ja tämä vasta kuulostaakin jo niin järjettömältä, etten ymmärrä kuinka voi olla edes mahdollista!
Ja mikäli muutkin työnantajat toimivat kuten meidän pomo, niin enemmän tässä pitäisi sapiskaa antaa heille. Ei juuri kotimaista työvoimaa kiinnosta palkata, kun virolaiset vuokramiehet tekee halvemmalla jne.
Juuri siksihän ne ovat työttömiä kun ovat liian laiskoja edes järjestäytymään omien etujensa ajamiseen.Työttömistä ei huolta ole kunhan saavat pari kaljaa ja salkkarit töllöön.
Tuolla kommenteissa oli hyvä kysymys.
Miten toimitaan jos onnistuu saamaan töitä juuri siihen tarkastelujakson vaihteeseen?
Eli ne työt jakaantuu kahdelle eri tarkastelujaksolle ja näin ollen et ole kahden tarkastelujakson aikana täyttänyt velvotteita.
Siis mitä? olen nyt kuntouttavassa ollut, tippuuko tuet silti myös minulla? Nytkin tilillä on vain 120e loppukuuksi ja puurolla eletään suurimmaksi osaksi jo nyt. Helvetin ankea joulu ja uusivuosi tulossa jos näin käy.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? olen nyt kuntouttavassa ollut, tippuuko tuet silti myös minulla? Nytkin tilillä on vain 120e loppukuuksi ja puurolla eletään suurimmaksi osaksi jo nyt. Helvetin ankea joulu ja uusivuosi tulossa jos näin käy.
Ei tietoa. Olen itse kuntouttavassa työtoiminnassa ja yritän keksiä mitä tapahtuu alkuvuonna.
Ap
On tieteellisesti osoitettu että työharjoittelu ja kuntouttava työtoiminta parantaa työttömän valmiuksia työelämään, vähentää syrjäytymistä ja parantaa hänen mahdollisuuksiaan päästä takaisin normaaliin sosiaaliseen elämään. Sosiaalialan ammattilaisena tiedän, ettei työtön ota vastaan työvoimapoliittista toimenpidettä jos ei ole joku innoke jolla hänet siihen ohjataan.
Usein työttömät vaan ovat niin laiskoja etteivät haluaisi ottaa mitään työtä vastaan, ja siksi tarvitaan erilaisia sanktiota kuten karenssi, työssäoloehto, toimeentulotuen evääminen jne. On osoitettu, että mitä kovempia rangaistuksia työttömiin käytetään, sen useammin työtön ottaa työtä vastaan. Nämä sanktiot ovat ikäviä, mutta välttämättömiä toimenpiteitä, sillä ne motivoivat työttömiä hakeutumaan työelämään. Mutta ainahan sitä pitää ihmisiä vähän patistella. Tutkimuksia joissa työtoiminnan/työharjoittelun postiivinen, kuntouttava vaikutus on todistettu, on julkaistu useita.
Voisiko tämä ensimmäinen ja salaa alettu tarkastelujakso tarkoittaa tätä: seuraavat miten puhelinhaastattelut ja painostus sun muut aktivointitoimenpiteet ovat vaikuttaneet. Kuinka moni on ilman todellista pakotetta (aktiivimallin mukaista sanktiota) osallistunut toimenpiteisiin ja aktivoitunut. Tuntuu vaikealta uskoa, että tämän ekan tarkastelujakson myötä ja sen perusteella voitaisiin tukia jatkossa leikata. Siitä olisi pitänyt "virallisesti" tiedottaa ja antaa työttömille mahdollisuus toimia niin, ettei sanktiota tule. Tarkastelujakso on eri asia kuin toimeenpanojakso käytännössä?
sosiologi-2 kirjoitti:
On tieteellisesti osoitettu että työharjoittelu ja kuntouttava työtoiminta parantaa työttömän valmiuksia työelämään, vähentää syrjäytymistä ja parantaa hänen mahdollisuuksiaan päästä takaisin normaaliin sosiaaliseen elämään. Sosiaalialan ammattilaisena tiedän, ettei työtön ota vastaan työvoimapoliittista toimenpidettä jos ei ole joku innoke jolla hänet siihen ohjataan.
Usein työttömät vaan ovat niin laiskoja etteivät haluaisi ottaa mitään työtä vastaan, ja siksi tarvitaan erilaisia sanktiota kuten karenssi, työssäoloehto, toimeentulotuen evääminen jne. On osoitettu, että mitä kovempia rangaistuksia työttömiin käytetään, sen useammin työtön ottaa työtä vastaan. Nämä sanktiot ovat ikäviä, mutta välttämättömiä toimenpiteitä, sillä ne motivoivat työttömiä hakeutumaan työelämään. Mutta ainahan sitä pitää ihmisiä vähän patistella. Tutkimuksia joissa työtoiminnan/työharjoittelun postiivinen, kuntouttava vaikutus on todistettu, on julkaistu useita.
Nyt eletään 2010-lukua, ei 1980-lukua.
Suomi100 = perusturvan määräksi 100 euroa?
Ei näitä asioita voi salassa tehdä, en usko tätä juttua.
Suomihan joutui jo 2015 Euroopan neuvoston tarkkailulistalle liian matalasta sosiaaliturvasta joka rikkoo Euroopan neuvoston sosiaalista peruskirjaa. Ihmiset joita asia ei koske henkilökohtaisesti muistelevat vielä jotain kultaista 80-lukua ja kokoomuksen Juhan af Vartiaisen propagandaa.
Aika uskomatonta jos on totta tuo juttu.Luulisi että tuo ei kuitenkaan kosketa jos on kuntouttavassa työtoiminnassa tai jossain työkkärin toimenpiteessä.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän tuota luulisi. Valitettavasti Timonen ei yleensä vouhota tyhjää. Kyllä nykyinen hallitus näyttää pystyvän. Ja luulen, että seuraavissa vaaleissa Kokoomus senkun porskuttaa. En ymmärrä. No, itse säästän entistä tiukemmin. Halu osallistua mihinkään toimenpiteisiin tai työhön vähenee vain tällaisen myötä.
Kirjoitan tämän tähän ketjuun, vaikka meneekin vähän ohi aiheen. Uskon kuitenkin, että tätä ketjua lukee moni työtön toimeentulotuen saaja. Eli asiaan: tiedättehän, että teillä on "oikeus" tienata 50 euroa kuukaudessa, ilman että se vähentää tt-tukea? Tämä siis yksinasuvilla. Ja summa ei saa ylittää tuota rajaa. Itse myyn kuukaudessa huuto.netissä/tori.fi sivustolla viidelläkympillä kuussa ja nostan tuon rahan sitten joka kuukausi sukanvarteen jemmaan. Nyt näyttää sille, että jemmarahalle on tulevaisuudessa käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitan tämän tähän ketjuun, vaikka meneekin vähän ohi aiheen. Uskon kuitenkin, että tätä ketjua lukee moni työtön toimeentulotuen saaja. Eli asiaan: tiedättehän, että teillä on "oikeus" tienata 50 euroa kuukaudessa, ilman että se vähentää tt-tukea? Tämä siis yksinasuvilla. Ja summa ei saa ylittää tuota rajaa. Itse myyn kuukaudessa huuto.netissä/tori.fi sivustolla viidelläkympillä kuussa ja nostan tuon rahan sitten joka kuukausi sukanvarteen jemmaan. Nyt näyttää sille, että jemmarahalle on tulevaisuudessa käyttöä.
Oletpas kuuliainen kansalainen kun tavaroiden myymisetkin ilmoitat kelalle. Minä en ikinä käteiskauppoja ilmoittele ja aina otan vain käteisenä rahan vastaan, en ikinä tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monella foorumilla ilmoitat tästä?
Kahdella.
Ap
Ok, huomasin saman viestin toisella foorumilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpas kuuliainen kansalainen kun tavaroiden myymisetkin ilmoitat kelalle. Minä en ikinä käteiskauppoja ilmoittele ja aina otan vain käteisenä rahan vastaan, en ikinä tilille.
En minäkään niitä käteiskauppoja Kelalle ilmoittele, mutta jos pienellä paikkakunnalla asuu, niin niitä ostajia löytyy monesti muualta päin Suomea. Heidän kanssaan kaupankäynti sujuu parhaiten tyyliin "rahat tilille ja paketti postiin". Ja tämä max 50 euron tilillepano saa näkyä Kelalle toimitettavissa tilitiedoissa.
Vierailija kirjoitti:
Mäkään en aluksi uskonut, mutta todisteet löytyy Sosiaali- ja terveysministeriön sivuilta. Tarkemmin sanottuna täältä, sivun 14 toiseksi viimeisestä kappaleesta:
http://stm.fi/documents/1271139/4693737/Ty%C3%B6tt%C3%B6myysturvan+akti…
Miten tällaista voi tapahtua Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Suomihan joutui jo 2015 Euroopan neuvoston tarkkailulistalle liian matalasta sosiaaliturvasta joka rikkoo Euroopan neuvoston sosiaalista peruskirjaa. Ihmiset joita asia ei koske henkilökohtaisesti muistelevat vielä jotain kultaista 80-lukua ja kokoomuksen Juhan af Vartiaisen propagandaa.
Tuossahan ei ollut huomioitu ollenkaan että suomessa maksetaan myös asumistukea, jolloin perusturva on riittävällä tasolla.
Kahdella.
Ap