Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

10 vuoden työttömyysjakso CV:ssä, kukahan työnantaja minut palkkaisi?

Vierailija
09.12.2017 |

Eilen illalla tein tänne AV:lle aloituksen, jossa suunnittelin itsemurhaa hukuttautumalla. Se ketju kuitenkin poistettiin, koska ilmeisesti palstan nykyinen linja moderointikäytäntöineen on se, että tänne ei enää haluta mitään epäsovinnaiseksi tulkittavaa, eikä toisaalta myöskään sellaista sisältöä, mikä voisi herättää lukijoissa liikaa negatiivisia tunteita. Jospa siksi yrittäisin lähestyä asioita vähän toisella tavalla...

Yksinkertaistettuna ja tiivistettynä tilannettani voisi kuvata niin, että olen monisairas pitkäaikaistyötön, ja useat sairauteni ja oireeni estävät minua nauttimasta monista sellaisista asioista, jotka ovat muille ihmisille täysin arkisia ja normaaleja. Tämän lisäksi minulla on myös jonkinlaista neuropsykiatrista oireistoa, mutta oirekuvani ei kuitenkaan kuulemma riitä täyttämään esim. aspergerin oireyhtymän tai muun tautiluokituksesta löytyvän "virallisesti tunnustetun sairauden" diagnostisia kriteerejä. Tämä on yksi niistä syistä, joiden takia mm. Kela pitää minua täysin työkykyisenä, enkä ole heidän mielestään oikeutettu esimerkiksi kuntoutustukeen.

Näen oman tilanteeni suoraan sanoen aika toivottomana. Minun on erittäin vaikea kuvitella, että tulisin koskaan kelpaamaan kellekään työnantajalla mihinkään ns. "oikeaan työhön", josta maksettaisiin sellainen palkka joka riittää elämiseen. Toisaalta usein tuntuu, ettei sillä oikeastaan olisi edes väliä, koska vaikka jollain ihmeen konstilla onnistuisinkin joskus työllistymään, niin ei elämäni luultavasti muuttuisi siitä kovinkaan paljon mielekkäämmäksi. Elämänlaatuani heikentävät sairaudet olisivat edelleen ihan yhtä lailla läsnä, estäen elämästä nauttimista aivan yhtä tehokkaasti kuin tälläkin hetkellä. Ei elämäni siitä juurikaan monipuolisemmaksi tai täysipainoisemmaksi tulisi, vaikka ihmeen kaupalla töitä joskus löytäisinkin. Edelleen kärsisin niistä lukemattomista oireista, joiden ansiosta tälläkin hetkellä voin vain haaveilla esim. saunassa käymisestä, ruisleivän syömisestä tai elokuviin menemisestä...

Koska päivästä toiseen jaksaakseni en oikein muutakaan voi, niin kirjoittelen tänne AV:lle aika paljon, toisaalta lievittääkseni yksinäisyyttäni ja toisaalta kokeakseni palstan tarjoamien ihmiskontaktien (vaikkakin vain virtuaalisten) kautta edes jonkinlaista merkityksellisyyden tunnetta. Tässä hengessä kysynkin palstalaisilta, onko täällä muita joista oma elämäntilanne tuntuu täysin toivottomalta, jopa sietämättömältä? Niiltä, jotka eivät tilanteeseeni omien elämänkokemustensa pohjalta pysty samaistumaan, voisin sitävastoin kysyä: Mitä teidän mielestänne minun pitäisi elämässäni tehdä, joko työllistymisen suhteen, tai noin muuten?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On meitä muitakin, umpikujassa asuvia. Emme vain arvattavista syistä pidä itsestämme meteliä.

Omia tuntemuksiani elämästä, toivottomuudesta ja häpeästä avasin kerran ketjuun: https://www.vauva.fi/keskustelu/2974420/miksi-tama-ei-olisi-aamu-viimei…

Voimia.

Vierailija
22/25 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin kokonaan uuden elämän isolla paikkakunnalla 3-kymppisenä eri sukupuolessa. Kävin pari kurssia ja suostuin ilmaisiin harjoitteluihin, nyt vakityö keittiössä. Työnantaja luulee, että olin 10 vuotta työttömänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustele, nyt kun aikaa on. Tapaile ihmisiä ja tee hyvää ruokaa. Naatiskele elämästä.

Kerro ensi viikon oikea lottorivi niin alan tehdä noin heti.

Vierailija
24/25 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin suosittelisin vahvasti panostamaan tuon mielenterveyspuolen hoitoon ennen työstä haaveilemista. Et sinä töitä kauaa kykene tekemään tuolla mielenterveydellä. Jäisit myös työpaikoissa yksin, muut todennäköisesti välttelisivät sinua. Av-moderaattorin homma olisi varmaan ainut, mihin kykenisit. Voisit kysyä sanomalta vapaita paikkoja?

Ihan ensin, lopeta netissä roikkuminen. Se vain pahentaa mielenterveysongelmiasi. Mitä enemmän trollaat ja haukut ihmisiä netissä, sitä pahempaan suohon vajoat. Negatiivisuuden kylväminen vie sinut kauemmas hyvästä ja onnellisesta elämästä. Eli kone kiinni, kirjoita vaikka paperille.

Jos näillä vinkeillä ei olo parane, tulevaisuutesi tuskin on kovin ruusuinen, jolloin voisit sitä uimaan lähtöä sitten ehkä harkitakin uudestaan. Eihän tuossa ole mitään sen kummempaa kun nyt niin kovin trendikkäässä eutanasiassa.

Ps. Ilkeälle ihmiselle käy aina huonosti.

Vierailija
25/25 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noilla seteillä jotain paskaduunia voi saada, kun sitkeästi etsii.