Kaveri varastanut/vapauttanut lemmikkieläimeni
Joku mun 7:stä kaverista on baari-illan jatkoilla luultavasti varastanut kääpiöhamsterini (tai jos ei varastanut niin vähintäänkin vapauttanut niin että se on päässyt karkaamaan ulos). Siis tää kuulostaa just niin absurdilta kun onkin. Mulla oli kaks kääpiöhamsteria omissa terraarioissaan, noi terraariot on 50cm korkeita eikä niissä ole mitään minkä päältä hamsteri pääsisi itse kiipeämään karkuun (terraariot siis sileää ja liukasta lasia joten ei mitenkään mahdollista).
Toinen hamsteri oli kuitenkin jatkoista seuraavana päivänä kadonnut terrastaan. Ei löytynyt mistään (kämppä vaan 30 neliöä eikä täällä oo paljookaa piilopaikkoja, kaikkialta jääkaapin ja uunin takaakin oon varmuuden vuoksi kattonut). Hamsteri on nyt siis joko jonkun kaverini toimesta päässyt karkuun ja jäätynyt kuoliaaksi ulos, tai vaihtoehtoisesti joku kaverini on kuljettanut sen tarkoituksellisesti mukanaan. En oo kellekään kaverilleni kuitenkaan antanut lupaa mennä itsekseen koskemaan tai silittelemään hamstereitani. Mitä mun pitäis tehdä? Elättelen toiveita siitä että hamsteri vois olla vielä elossa varastettuna jonkun kaverini kotona, vai onko tämä vaan toivotonta toiveajattelua? Suututtaa ja itkettää en oikeesti tiedä mitä mun pitäis tehdä. Vaikka se oli "vaan hamsteri" niin se oli mulle kuitenki todella rakas ja tärkeä lemmikki.
Kommentit (76)
Tämä ei ole vitsi eikä provo mutta oma (ex) kaverini teki saman viljakäärmeelleni. Hädin tuskin puolen vuoden ikäinen mato eli pieni ja kaverini ajatteli päästää pienen vähän lattialle luikertelemaan, kyllähän se siinä karkkiboksissa kärsii. Käärmevauvat ovat todella nopeita ja pieniä joten niitä on lähes mahdotonta saada kiinni tuosta vain.
Kaverista tuli ex ja käärme onneksi löytyi (tosin siihen meni 3vk). Itselläni on lähes 20 vuoden kokemus erilaisista käärmeistä, kaverillani ei päivääkään. Kummallakohan oli parempaa tietoa siitä, mikä sopii vauvakäärmeelle...?
Mulla oli karannut hamsteri häkistään, kyllä...tullut siis niistä kiskojen välistä...kipittänyt vaatehuoneeseen ja löytyi korista, vaatteiden seasta...oli hyrsiny pesäkseen mun farkkusortsit...
Vaati ihan sikana kärsivällisyyttä miettiä sen reittejä...häkki oli 1,5 m korkeudessa hyllyllä ja niin vaan oli sieltä päässyt alas ja vaatehuone puolen metrin päässä, niin sinne oli painellut...ne on kovia kiipeämään, eli nyt katsot suurennuslasin kanssa kaikki mahdolliset piilot joissa on. Jotain kangasta, pesää se ihan ensimmäiseksi on tekemässä. Kenkiin on hyvä jemmautua, jos ne on lähellä...aamutossut, sängyn alusta..jne....
Vierailija kirjoitti:
Sä voisit tuoda ihmisiä missä vain huumeissa kotiisi ja sun eläimille ei kävisi mitään, mutta alkoholia ja lääkkeitä käyttävien lähelle en laskisi mitään pieniä eläimiä. Huumet vie sielun ihmiseltä, mutta alkoholi vapauttaa paholaisen kehoon.
Huumeissa olevat ovat tehneet lapsillekin asioita, joista ei voi edes puhua.
Meidän hamsteri löytyi kerran pesukoneesta. Siis sieltä alaosasta sisältä. Hamsu voi olla missä tahansa! Jatka etsimistä ihmeessä.
Sukulaisten hamsteri löytyi naapurista kerrostalossa. Meillä kirjoituspöydän laatikoston sokkelista, vaatekaapista, kirjahyllyn päältä, keittiön laatikoston sokkelista, keittiön kattilakaapista, kengästä.
Kannattaa järjestelmällisesti vielä haravoida kämppä läpi, onko kiinteitä vaatekaappeja joiden alalistassa voisi olla aukkoja kaapin pohjan alle tai sivuihin? Kaverin gerbiili pujahti sinne. Onko jääkaapin vieressä lämpimiä reittejä? Kirjojen takana, sängyn uumenissa, roskiksessa? Vessassa koloja?
Kannattaa ehkä katsella ulkoakin jos tosiaan joku idioottikaveri olisi nakannut ikkunasta/parvekkeelta pihalle... Toisi ainakin mielenrauhan jos löytyisi niin epäonnisella tavalla.
Ja kavereille ei-syyllistävää viestiä että kaipaat rakasta lemmikkiäsi jos joku näki mitä on tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin jäi sellainen kuva että terraariossa ei ole kattoa? Jos ei ole, niin kyllä se on voinut sieltä itse kiivetä tai hypätä. Meillä oli kerran hamsu hukassa ja pelättiin että koirat ovat syöneet sen, mutta lopulta se löytyi keskeltä likavaatepyykkikoria, oli kaivautunut sinne koisimaan. Se hamsteri voi olla jossain sohvan rakenteissa tai ihan missä vain. Typerää syytellä kavereita, jos et kerran tiedä yhtään missä hamsteri on. Kysele kavereilta että ovatko nähneet sitä terraariossa tai muuten. Milloin itse olet varmasti nähnyt sen viimeksi?
Varmasti olen nähnyt sen iltapäivällä ennen illanviettoa kavereiden kanssa. Terraariossa on sellainen lasi jossa on kahdessa vastapäisessä nurkassa sellaiset muutaman senttimetrin kolmiot joista hamsteri kyllä hyvin mahtuisi mutta ei se ole mitenkään voinut omin avuin sieltä päästä. Terraario on siis 48cm korkea, ja siellä korkein rakenne on n. 10cm korkea pesämökki. Ei se hamsteri hypi mitään 40cm korkeutta vaikka kuinka olisi vilkas.
Ei hamsteri kiipeä myöskään pystysuoraa liukasta lasia pitkin. Sohva mulla ei ole niin moniulotteinen että siellä sisässä mitään muurahaista suurempaa eläintä voisi olla. Siis tämä on ihan yksinkertainen ja simppeli sohva. Sohvatyynyt on irroitettavissa.
Sä et ole nyt ihan tainnut ymmärtää mun etsintöjeni laajuuksia. käytin seuraavasta päivästä about 3,5h siihen pelkän hamsterin etsintään, se on 30-neliöisessä yksiössä aika pitkä aika etsiä. Katoin siis ihan kaikki paikat. Tutkin myös koko kämpän nurkkia ja hellojen tauksia myöten ettei missään ole mitään rakosia.
ap
Siihen aikaan kun alkaa olla hamsterin aktiivisuusaika pistät kaikki äänet pois ja juustoa tms. herkkuja esille ja kuuntelet.
Valitettavasti hamsu voi saaliseläimenä saada sydärin pelästyessään remumeininkiä ja se voi olla kuollut jonnekin.
Joku saattoi myös ottaa sen käteen ja jos hamsu vaikka nappasi sormesta, heitti sen puolivahingossa käsistään eikä kehdannut sanoa mitään.
Nyt olisi kyllä ehkä sille tekijällekin huojentavaa, jos voisi purkaa mieltään siitä mitä tapahtui ja sinä saisit mielenrauhan.
Oliko juhlissa joku bestiksesi tms. luottoystävä. Juttele ensin asiasta hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Meidän hamsteri löytyi kerran pesukoneesta. Siis sieltä alaosasta sisältä. Hamsu voi olla missä tahansa! Jatka etsimistä ihmeessä.
Mulla ei oo omia isoja huonekaluja kuin sänky, sohva, lipasto, kirjahylly ja pöytä tuoleineen. Ne kaikki on jo tutkittu alta ja päältä ja välistä. Pesukonetta en omista. Kiinteitä huonekaluja on sitten asunnon omat kaapistot, hella/uuni, jääkaappi(jossa yhteydessä pakastinlokero eli ei ole erikseen pakastinta). Nekin kaikki vedetty koloistaan pois ja tutkittu joka suunnasta. Keittiön kaapistoistakin katsoin että eihän missään ole mitään rakosia mistä pääsis niiden alle (keittiön kaappien alle ei siis pääse, suurimmassa kohdassa on yhessä kohdassa enimmillään n. 3mm rakonen, josta ei hamsteri tietenkään mahdu). Kaikki nämä + kaikkien vaatteiden seasta ym. tongittu siis jo edellispäivän aamulla. (hamsteri katosi siis jossain keskiviikkoiltapäivän ja torstaiaamun välissä) To-pe yönä oli porkkanoita pitkin kämppää, leikkasin säännömukaisia palasia jotta näkisin jos niitä on jyrsitty, ei oltu. Porkkanat oli kaikki kokonaisina lattialla vielä eilisaamunakin. Ja niitä porkkananpaloja oli tasan 28kpl, kun laskin ne ettei myöskään käy niin että hamsteri söisi huomaamattani yhden palasen kokonaan. Kakkaa ja pissaa etsin eilisaamuna perusteellisesti ja vielä tänäaamunakin pääpiirteittäin, ei näkynyt.
Kavereille laitoin elisillalla viestin: "Moi, mun hamsteri oli kadonnut eilisaamuna enkä oo löytänyt sitä mistään. Et olisi sattunut näkemään sitä sillon ku oltiin meillä?".
5 kaveria on vastannut viestiin. 1 sanoi ettei edes tiennyt mulla olevan hamsteria. 3 totes vaan jotain että ei oo ainakaan huomannut ja toivotti että toivottavasti vielä löytyy. 1 sanoi katelleensa sitä juoksemassa juoksupyörässään, mutta kun mainitsin että mulla on siis toinenkin hamsteri niin sanoi ettei ole varma kumpaa niistä katseli. Ei sanojensa mukaan ole kuitenkaan koskenut koko terraan eikä hamsteriin. 2 kavereista ei oo vastannu vielä mitään.
Onko enään mitään mitä voin tehdä? Tuntuu kauheen toivottomalta koko tilanne? Pitäiskö mun vaan hyväksyä että se hamsteri on nyt jokatapauksessa jotenkin kuollut ja mun on mahdotonta selvittää mitä on käynyt? :( Vai onko mulla mitään keinoja selvittää tätä enää?
Vierailija kirjoitti:
Siihen aikaan kun alkaa olla hamsterin aktiivisuusaika pistät kaikki äänet pois ja juustoa tms. herkkuja esille ja kuuntelet.
Valitettavasti hamsu voi saaliseläimenä saada sydärin pelästyessään remumeininkiä ja se voi olla kuollut jonnekin.
Joku saattoi myös ottaa sen käteen ja jos hamsu vaikka nappasi sormesta, heitti sen puolivahingossa käsistään eikä kehdannut sanoa mitään.
Nyt olisi kyllä ehkä sille tekijällekin huojentavaa, jos voisi purkaa mieltään siitä mitä tapahtui ja sinä saisit mielenrauhan.
Oliko juhlissa joku bestiksesi tms. luottoystävä. Juttele ensin asiasta hänelle.
Ehdin jo laittaa kaikille kavereille viestiä. Kaks näistä kavereista on mulle läheisempiä kuin muut.
Onko kellään mielessä enää mitään mitä voisin tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli karannut hamsteri häkistään, kyllä...tullut siis niistä kiskojen välistä...kipittänyt vaatehuoneeseen ja löytyi korista, vaatteiden seasta...oli hyrsiny pesäkseen mun farkkusortsit...
Vaati ihan sikana kärsivällisyyttä miettiä sen reittejä...häkki oli 1,5 m korkeudessa hyllyllä ja niin vaan oli sieltä päässyt alas ja vaatehuone puolen metrin päässä, niin sinne oli painellut...ne on kovia kiipeämään, eli nyt katsot suurennuslasin kanssa kaikki mahdolliset piilot joissa on. Jotain kangasta, pesää se ihan ensimmäiseksi on tekemässä. Kenkiin on hyvä jemmautua, jos ne on lähellä...aamutossut, sängyn alusta..jne....
Hamsuillakin on mielipide perseshortseista.
Ootko se sama tyyppi, jolta tuttu pölli kissan ja tunki sen reppuunsa ja vei kotiinsa.
Hmm, onpa ihmeellistä, jos oikeasti joku kavereistasi on sitä ilman lupaa sörkkinyt tai satuttanut. Voiko aikuinen ihminen tehdä niin. :( Tietysti, jos on pudottanut humalapäissän hamsterin tai unohtanut luukun auki. Eikä uskalla sanoa sinulle asiasta, kun pelkää sun suuttuvan. Mutta olisit varmaan huomannut jos joku vie sen pihalle? Kävikö porukasta ehkä joku tai jotkin tupakkatauvolla yms. ilman sinua?Toisaalta paljon kurjempaa on jättää kertomatta tuosta kuin kertoa suoraan rehellisesti, että jotain sattunut.. Mutta juu, mulla on ollut hamstereita montakin ja taisipa niistä kaikilla olla pakoreissuja. Ne karkasivat häkeistään mitä pienemmistä koloista ja Hapero-hamsterini löytyi kerran jopa imurin sisältä! Sattumalta alkoi rääkyä sieltä, kun meinasin alkaa imuroimaan. Onneks tosiaan ilmoitti itsestään. Sitten eräs Hattivatti-hamsu oli yli viikon kateissa, sattumalta sen pää pilkotti kylpytakkini taskusta ja löytyi elossa. Se oli siis käynyt varmasti häkissään syömässä ja juomassa karkumatkallaan. Eli hamsterisi voi kenties vielä löytyä jostain.. Ovat yllättävän taitavia kiipeämään, mutta epäilen kyllä vähän myös sitä terraariosta ulos kiipeämistä.. Ja luulisi että kumpikin hamsteri on kadonnut samaa reittiä.. Mulla gerbiilit kerran nakersi muovisen häkin seinään reiän ja koko lauma pakeni, oli kivasti tuhonneet sähköjohtoja, wc-papereita ja mun yövaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Puruissa ei ollut kun jo heti seuraavana aamuna ihmeissäni haravoin kaikki purut sormieni läpi roskikseen.
Kokeilen laittaa kavereille jotain viestiä vaikka vähän epäilyttää saako se syyllistä/syyllisiä tunnustamaan.
Oltiin kyllä siis kännissä, mutta tuskin (en toki voi olla varma) kukaan niin kännissä oli että muistinmenetystä siitä illasta potisi. Toki en voi kavereiden puolesta sanoa, ite ainakin suurinpiirtein muistan koko illan/yön, enkä mä ole mun hamstereihin sillon mennyt koskemaan kun hoidan ja ruokin ne muutenkin yleensä aamuisin.
Hyi että kauhistuttaa ja inhottaa ajatus että joku olis epähuomiossa tappanut ja heittänyt pois. Tuskin ne mun kaveritkaan nyt niin brutaaleja sentään on, vaikka kyllä ihmiset tosin tekee kännissä joskus kaikkea ihan älytöntä.
Kämpässä ei oo mitään rakosia tai koloja josta hamsteri pääsis omatoimisesti karkuun. Ainoa vaihtoehto on siis ovesta, joko hamsteri juossut itse ovenavauksella tai joku kuljettanut.
ap
Sulla ei siis ole jääkaappia, hellaa, pakastinta, kaappeja, runkopatjasänkyä, patteria, eikä sohvaa? Eikä mitään muutakaan tavaraa siellä kämpässä, paitsi hamstereiden terraariot?
Höpsis, ihan hyvin voi olla ja todennäköisesti onkin jossain asuntoosi piiloutuneena.
Voi olla hellan sisällä tai jääkaapin koneistossa, myös sohvan sisälle voi jostain raosta päästä: Sen selvittääkseen pitää purkaa koko sohva (meidän piti kerran tehdä niin kissanpennun takia, joten hamsteri se vasta mahtuukin sohvan sisään).
Jotenkin jäi sellainen kuva että terraariossa ei ole kattoa? Jos ei ole, niin kyllä se on voinut sieltä itse kiivetä tai hypätä. Meillä oli kerran hamsu hukassa ja pelättiin että koirat ovat syöneet sen, mutta lopulta se löytyi keskeltä likavaatepyykkikoria, oli kaivautunut sinne koisimaan. Se hamsteri voi olla jossain sohvan rakenteissa tai ihan missä vain. Typerää syytellä kavereita, jos et kerran tiedä yhtään missä hamsteri on. Kysele kavereilta että ovatko nähneet sitä terraariossa tai muuten. Milloin itse olet varmasti nähnyt sen viimeksi?