Vittumaiset naapurit
Kertokaa kauhutarinoita naapureistanne! Yritän niiden avulla selvitä järjissäni oman naapurini touhujen suhteen.
Kommentit (366)
Muuttakaa omakotitaloon, köyhät maalle!
Minun kerrostalokämppä maksaa todennäköisesti kaksinkertaa enemmän kuin sinun omakotitalo.
Valitettavasti näitä kantapääurpoja pääsee vuokralle kalliisiin taloihin huudattamaan lapsiaan.
Ensimmäisessä omassa asunnossani riesaksi tuli alakerran keski-ikäinen naishenkilö, joka oli päivittäin valittamassa metelistä asunnostani ja lopulta jutut menivät järjettömiksi, väitti mm. että kiskon kaikki yöt huonekaluja edes takaisin ! Kyllä, eihän minulla kipeän selkäni kanssa muuta tekemistä ollut kuin vetää sohvaa kämpän läpi... Ja kun tapasin nykyisen mieheni ja tämä tuli usein yövuorosta luokseni, alkoi valitus miehen yössuihkuista.
Asumme omistusasunnossa kaupungin ydinkeskustan liepeillä ja meillä on riesana naapurin vanha mies,joka kuuntelee radiota todella kovalla huonon kuulon vuoksi sekä yläkerran kantapää astuva rouva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teemme taloyhtiössä joitakin hommia kuten nurmikonleikkuu talkootyötä rahaa säästääksemme. Yksi naapureista, joka ei ikinä itse osallistu mihinkään kyttää muiden "suoritusta" ja kulkee perässä neuvomassa miten vaikkapa nurmikko kuuluu leikata. Tekee mieli ajaa sillä leikkurilla ukko kumoon.
Voi ei :D Varmasti kamalaa, mut alko vaan naurattaa toi mielikuva. Mun mies on kova "neuvomaan., tuleekohan siitä samanmoinen vanhana...
Jos olisin eka kirjoittja, antaisin ensi kerralla naapurille ruohonleikkurin ja tyynesti toteaisin että taitaakin olla jo vihdoin hänen vuoronsa. :D
Kokeilin tätä itseasiassa jo kertaalleen, mutta hän maireasti hymyillen kertoi kuinka talkoohommiin ei voi taloyhtiössä pakottaa ja jatkoi neuvomista.
Mulla kävi tuo sama ehdotus mielessä sillä erotuksella että sanoisin neuvojalle: "osaat tän homman paremmin" jättäisin koneen käymään neuvojan nokan eteen ja sanaakaan sanomatta painelisin kotiini. Ja tekisin tämän JOKA kerta kun kyseinen neuvoja tulee paikalle pätemään. Enkä jäisi kuuntelemaan voiko vai eikö voi pakottaa hommiin.
Tässä esimerkki.
On iltapäivä. Alkaa pianonsoitto pariksi tunniksi, mikä ei haittaa. Kostoksi siitä alkaa äänekäs kiroaminen ja patterien hakkaaminen ihan vaan v*ttuillakseen, jonka seurauksena jotkut siirtelee huonekaluja iltamyöhään hiljaisuuden jälkeen. Sitten alkaa musiikki. Ja kova nauru/käkätys/mikälie ulvominen. Joku ukko tai akka huutaa puhelimeenkin. Kello tulee puolta yötä. Alkaa tupakalla juokseminen ja ovien hakkaaminen kun ei muisteta sitä hiljaisuuden aikaa, oven voisi edes kerran yössä laittaa nätimmin kiinni. Joku saa päähänsä idean alkaa imuroida kun eihän se ketään häiritse jos vähän huudatan imuria ja jyrsin lattiaa, kas näin. Kello menee yhtä-kahta, tulee mainostenjakajat - koirat alkaa haukkumaan mikä jatkuu jonkun aikaa. Aamuyöstä (jos viikonloppu) tulee melkosella möykällä baarireissaajat. Ja alkaa huuto/ulvonta/käkätys oven hakattuaan kiinni. Joku hakkaa seinää ja lattiaa merkiksi toisille meluajille hiljaisuudesta mutta meno joko yltyy tai loppuu vähitellen. Tulee aamu klo 7-9, ihmiset (suurinosa) heräilee ja lähtevät töihin,kouluun. Tulee päivä. Joku siivoaa. Imuri huutaa ja koneet paukkaa, tai piano soi. Siitä alkaa karjuva kiroaminen, kun pitää olla HILJAA s*%tana hel@v&tti. Sitten tulee taas iltapäivä ja voitte vaan arvata tulevan.
Toki on myös nämä seinän poraajat, isoon ääneen nauravat, muut kummalliset seinän hakkaajat yms. jotka saattaa yllättää missä tahansa välissä.
Äänet eli normaalit äänet, ei muuten haittaa, mutta
naapurit voisivat joskus miettiä kannattaako hiljaisuuden jälkeen keskellä yötä alkaa hakata seinää tai karjua sitä p*rkelettä, tai nauraa kikattaa kovaan ääneen aamuyöstä. Onneksi on olemassa kuulokkeet, spotify, youtube ja netflix niin pääsee hetkeksi rauhaan jos joskus veetuttaa.
t. neljän tunnin yöuniin tottunut nuori työssäkävijä
Aikoja sitten asuessani eräässä kerrostalossa oli viikonloppujen jäljiltä kalja ja kusiroiskeita hississä ja käytävillä. Haju oli niin kuvottava.
Naapurit pitivät älämölöä kellon ajasta välittämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tömistelijät on yllättäneet kyllä. Ennen ihmettelin, että mistä ihmiset oikein puhuu, kun puhuttiin kanta-astujista, nyt olen itse saanut kokea saman ja voi luoja miten ärsyttävää! Itseäni ei päivällä niin häiritse, kun yleensä on omassa kämpässä jotain taustaääntä (siis tv hiljaisella tms.) jolloin se töminä ei kuulu. Mutta yöllä häiritsee kun yrittää nukkua. Eikä siihen töminään auta korvatulpatkaan, kun tulee rakenteiden ja tulppien kautta perille sellaiset matalat äänet jokatapauksessa.
Pitääpä kokeille jotain "white-noise"-äänitettä ensi yöksi, jos se peittäisi töminä-ääntä sen verran, että saisi nukuttua.
Kerro sitten tai kertokaa muut auttoiko. Mulla kanssa hirveä töminä koko ajan yläkerrassa eikä sitä peitä edes tv! Ellen pistä toosi kovalle. Jatkuvaa kolaamista kuuluu muutenkin, kaappeja paiskotaan yms.
Auttoi illalla, mutta heräsin yöllä ja jostain syystä pomppasin sängystä ylös sammuttamaan nauhoitteen. Keskellä yötä se ääni kuitenkin ahdisti. Mutta onneksi olin jo niin väsynyt kun viikon nukkunut huonosti, että nukuin kuin tukin loppyön, tömisteli yläkerta sitten tai ei.
Pitää kokeilla huomenillalla uudestaan. Ongelmana vain se, että saa aika isolle laittaa, kun äänentoistolaitteet on olohuoneessa ja itse nukun makuuhuonessa, mutta eipä tuon pitäis naapureita ainakaan haitata, viereisiin asuntoihin tuskin olohuoneesta kuuluu (kun ei kuitenkaan mikään musiikki jumputa) ja yläkerta valvoo kuitenkin koko yön.
Vierailija kirjoitti:
Tässä esimerkki.
On iltapäivä. Alkaa pianonsoitto pariksi tunniksi, mikä ei haittaa. Kostoksi siitä alkaa äänekäs kiroaminen ja patterien hakkaaminen ihan vaan v*ttuillakseen, jonka seurauksena jotkut siirtelee huonekaluja iltamyöhään hiljaisuuden jälkeen. Sitten alkaa musiikki. Ja kova nauru/käkätys/mikälie ulvominen. Joku ukko tai akka huutaa puhelimeenkin. Kello tulee puolta yötä. Alkaa tupakalla juokseminen ja ovien hakkaaminen kun ei muisteta sitä hiljaisuuden aikaa, oven voisi edes kerran yössä laittaa nätimmin kiinni. Joku saa päähänsä idean alkaa imuroida kun eihän se ketään häiritse jos vähän huudatan imuria ja jyrsin lattiaa, kas näin. Kello menee yhtä-kahta, tulee mainostenjakajat - koirat alkaa haukkumaan mikä jatkuu jonkun aikaa. Aamuyöstä (jos viikonloppu) tulee melkosella möykällä baarireissaajat. Ja alkaa huuto/ulvonta/käkätys oven hakattuaan kiinni. Joku hakkaa seinää ja lattiaa merkiksi toisille meluajille hiljaisuudesta mutta meno joko yltyy tai loppuu vähitellen. Tulee aamu klo 7-9, ihmiset (suurinosa) heräilee ja lähtevät töihin,kouluun. Tulee päivä. Joku siivoaa. Imuri huutaa ja koneet paukkaa, tai piano soi. Siitä alkaa karjuva kiroaminen, kun pitää olla HILJAA s*%tana hel@v&tti. Sitten tulee taas iltapäivä ja voitte vaan arvata tulevan.
Toki on myös nämä seinän poraajat, isoon ääneen nauravat, muut kummalliset seinän hakkaajat yms. jotka saattaa yllättää missä tahansa välissä.Äänet eli normaalit äänet, ei muuten haittaa, mutta
naapurit voisivat joskus miettiä kannattaako hiljaisuuden jälkeen keskellä yötä alkaa hakata seinää tai karjua sitä p*rkelettä, tai nauraa kikattaa kovaan ääneen aamuyöstä. Onneksi on olemassa kuulokkeet, spotify, youtube ja netflix niin pääsee hetkeksi rauhaan jos joskus veetuttaa.t. neljän tunnin yöuniin tottunut nuori työssäkävijä
Kyllä mullakin tulee halu metelöidä takaisin, järkihän siinä menee kun ei saa öisin toisten tömistelyltä ja kolistelulta nukuttua. Ärsyttää ajatus, että itse olen niin hiljainen asukas että tyypit saa kaikessa rauhassa nukkua tälläkin hetkellä yläpuolellani ja jälleen sitten valvovat yön.
No en silti metelöi, koska en halua häiritä muita naapureita. Jos muita naapureita ei olisi, niin kyllä metelöisin, kolistelisin ja haukuttaisin koiriani ihan estoitta.
No onneksi tämä naapuri on jo kuitenkin ex-naapuri mutta silti vieläkin pistää vituttamaan tämä nimittäin hän jatkuvasti tuijotti kämppääni sisälle joka aiheutti itselleni ahdistusta jatkuvasti.
Savuton talo ja pihapiiri, meiän kerroksesta käynti sisäpihalle, jossa jengi kielloista huolimatta ravaa röökillä ja pikkupojat pilveä polttamassa. Aromit kantautuu ilmanvaihdon mukana lähes koko taloon. Pientä näihin muihin juttuihin tässä ketjussa verrattuna, mutta varsinkin toi pajarin haju rapussa niin voimakkaana, kun ois sisällä vedetty, alkaa pikkuhiljaa hiertämään.
Naapurin takakireä rouva leikki ensin ystävällistä mutta oikea karva paljastui myöhemmin. Paljastui että on riidoissa joka suuntaan jostain asiasta. Suuttui sitten meillekin asiasta jossa oli itse väärässä ja aivaan typerä juttu. Rupesi kostotoimena levittelemään meistä juoruja jotka eivät millään tavalla pitäneet paikkaansa. Meni niin pitkälle että mun miehellä paloi lopullisesti käämit ja uhkasi haastaa rouvan oikeuteen kunnianloukkauksesta. Muutimme pois koska olimme muutenkin etsimässä isompaa asuntoa, ja siten onneksi pääsimme eroon, ei ole ikävä. Ilkeä ämmä.
Naapuri alottaa usein siinä 21:30 pianon soittamisen. Se toosa soi niin kovaa, että vois melkein luulla sen olevan meiän asunnossa. On mukavaa kuunnella, kun samaa pätkää vedetään alusta kymmeniä kertoja peräkkäin. Sinänsä ymmärrän, että pitää harjotella, mutta kun mua ei kauheesti kiinnosta kuunnella sitä. Varsinkaan illalla.
Samainen naapuri ryskyttää myös sänkyä öisin ja kuuntelee "kierrosten"'välillä musiikkia kovalla. Ollaan käyty kerran jo ovella sanomassa, kun meteli äity yhtenä iltana niin kovaks 😡
Tein itse monta vuotta pelkkää yövuoroa ja vapaa yöt tietenkin myös valvoin kun uni ei tullut. Pyrin kuitenkin pitämään telkkarin äänen hiljaisella ja kävelemään hiljaisemmin (olen juuri kantapääkolistelija) enkä esim. siivonnut öisin. En tajua miten tämä ei siis joiltain onnistu!
Itsellä ollut aika helppoja naapureita, ainut paha oli mies joka tupakoi sisällä ja se haju kantautui meidän keittiöön. Sama tyyppi myös viikonloppuisin sekä pe että la ilta lauloi kavereidensa kansaa ryyppylauluja aamu neljään, joskus myös viikolla. Lopetti kuitenkin kun seinää hakkasi. Miehellä 8-16 työt nii hän siitä kärsi!
Tuli mieleen tuosta Härskeimmät ehdotukset ketjusta nämä kaikenlaisia palveluksia kysyvät naapurit myös, järkkyjä juttuja. Itse pyrin siihen että tervehdin hymyillen ja pidän ovea auki jne. mutta annan itsestäni muuten sen verran etäisen kuvan että älkää vain lähestykö! :D
Meillä joskus koirat haukkuu mutta lähinnä vain kun posti tulee eli päivisin, niitä kielletään mutta aina sen haukku pääsee. Vauva itkee joskus öisin mutta sillehän ei mitään voi. Itse ajattelen että kun mekin vähän häiriötä aiheutamme niin pitää myös muilta kestää vähän :) Mutta aivan kamalia nämä monet jutut ja kun jatkuu vaan eikä niitä ihmisiä saada kuriin!!
Yläkerran naapurini heräsivät tänään n. klo 14.30. Miksi tiedän tämän, vaikken haluaisi?
Mulla ei onneksi oo mitään kauhunaapureita ollut, mutta viime kämpässä seinän takana asui opiskelijatyttö joka sekstaillessa huusi kuin teurastettava porsas joka _yö_.
Nykyisessä taloyhtiössä on todella kyräilevä ja negis ilmapiiri, putkia pitkin kuuluu alakerran naapurin valitus ja kiroilu joka päivä, eikä suurin osa edes tervehdi. Eräs nainen kyllä juttelee, mutta sekin vain valittaa säästä ja jää kyyläämään perään jos sattuu törmäämään ulkona. Onneksi pääsee pian muuttamaan pois. :)
Minulla ollut joskus yläkerrassa sellaset naapurit jotka sekstaillessa joka yö piti niin kovaa meteliä että oksat pois. Sänky jytisi, kiljumista, ähinää, huutoa "anna sitä peetä", örinää... sitten kantapääkävelyä ja suihkuun aamuyöstä.
Ei ollut kivaa ei. Onneksi muuttivat pois.
Minulla on sellaisia rappu täynnä täällä yhdessä Helsingin Kallion kerrostalossa. Alakerrassa huonekalujen äänekästä raahamista, kun yritän nukkua ja yläkerrassa lattian tömistelyä keskellä yötä ja heti, kun herään. Ja rappukäytävässä käy ovet keskellä yötä arkipäivänäkin. Sellaista on elämä, kun on gang stalkingin kohde. Liittyy siihen toki paljon muutakin ja pahempiakin asioita.
Vierailija kirjoitti:
Minä en tajua milloin mun naapurit nukkuu. Viime yönä ainakin olivat koko yön hereillä, aamulla klo 5 jälkeen oli valot päällä samoin päivällä klo 3 kun tulin töistä, nytkin on valot päällä ja voisin lyödä vaikka vetoa, että rallia vetävät ympäri kämppää taas koko yön.
Olisi niin mielenkiintoista tietää, että mitä ihmettä he puuhaa, vai onko niillä joku narkkiluola tuolla? Viime yönä oli keskellä yötä tulleet autolla kotiin, eli muutaman tunnin kävivät jossain, koska yhden aikaan yöllä kolistelivat vielä asunnossaan.
Minusta on pikkuhiljaa tulossa kerrostalokyttääjä.
Hah, mä elän yksin ja olen melkoinen yökyöpeli. Vuorotyöläiset on usein hereillä milloin sattuu ja heille nukkuminen vasta vaikeaa onkin, sillä useimmat yökukkujat tajuaa elää rauhallisesti yöllä (esim. mä pyrin olemaan niin hiljaa kuin mahdollista), mutta yllättävän monet päiväeläjät ei tajua että vuorotyöläisetkin tarttee unta ja surutta hiljaisuuden päätyttyä alkaa poraaminen/remppa tai kolistellaan ja huudetaan vaikka kuinka paljon.
Valot huoneistossa ei tarkoita yhtään mitään, ne voi olla vaikka jääneet päälle kun on nukahtanut (esim. tässä talossa on ötököitä, jotka pysyy valot päällä poissa) tai väliaikaisesti kun ei ole nukahtanut/saanut unta ja yrittää lukea kirjaa, pakkaa tavaroita reissua varten valmiiksi, sairastellessa unirytmin mennessä sekaisin, on lähdössä töihin, jne syitä on niin paljon että miksi kukaan edes yrittää miettiä miksi??
Jännä tää olettamus että jos valvoo öisin niin heti on joku sekakäyttäjä tms. Mäkin kävin ennen lenkillä jopa aamuyöstä kun ei muulloin siihen aikaan voinut pitää kunnosta huolta. Joku puolituttu kysyi yöllä että miksi olen ulkona. :D kerroin että olen lenkillä eikä uskonut minua, ilmeisesti luuli että tulen baarista tms ja yritti vakuutella minua kotiin nukkumaan.
Miksi kaikkien pitäisi elää muutenkaam samalla tavalla, jos vain kunnioittaa muita eikä aiheuta häiriötä? Vuorotyöläinen tai ei. Esim. tiedän nuoria miehiä, jotka kuuntelee musiikkia kuulokkeilla ja istuu koneella. Exäni oli tällainen. Mummot ja vuokranantaja kehui kun on niin hiljainen mies, että onko edes olemassakaan. Multakin on kysytty missä olen ollut kun ei ole näkynyt, varmaan siksi kun olen usein nukkunut päivällä eikä valoja ole näkynyt.
Naapurikokemuksista pahimmat on olleet;
-naapuri, jonka remppa tuntui vain jatkuvan ja jatkuvan... ja aina aloitti aikaisin
-naapuri joka soitti rumpuja
-naapuri joka tuli vastaan ilmeisesti päihteissä ilman housuja
-naapuri joka tuli yöllä soittelemaan ovikelloa yrittäen kutsua itsensä kylään, ilmeisesti halusi lähempää tuttavuutta
-naapuri on käyttänyt varastoani omiin harrastuksiinsa niin etten itse voinut sitä käyttää (sotkuinen ja haisi pahalle)
-naapuri joka porasi ja käytti sirkkeliä viel 2 ikaan aamuyöllä. Aloitti remppansa puolilta öin.
Nää siis eri taloissa. Täs on vaan muutama esimerkki.
En yleensä häiriinny kovin muiden äänistä, lähinnä häiritsee se, että ei tajuta että muissakin työvuoroissa ja varsinkin uniongelmaiset tykkää kohtuullisesta äänitasosta. Hiljaisuuden loppuminenhan ei tarkoita sitä että saa metelöidä niinku baarissa.
Ah, kantapäätallustelijat!! Tuo verenpainetta äärirajoille nostava laji joka ei edes tajua omaa urpouttaan.
Ja yleensä nämä kantapäätallustelijaurpot ovat niitä mitkä antavat lastensa juosta ja kiljua sisällä kaikki illat. Sellainen norsulaumatöminä ja ovien hakkaus ja kiljunta opitaan siellä kotona. Sitten kun pikkupertti vähän aikuistuu ja muuttaa omilleen , ollaan kotoa opittu kerrostaloasumisen säännöt = niitä ei ole ollut ja nämä pikkupertit jatkavat perintöä eteenpäin omassa kodissaan.
V***u pitääkö koulussa alkaa opettaa kerrrostaloasumisen sääntöjä kun kotona on oppi hukassa.