Hei me supisuomalaiset, mitä olette ihmetelleet ulkomailla käydessänne, mitä asiaa tai ilmiötä meillä ei ole täällä yleisesti?
Kommentit (386)
Kengät jalassa sisällä. Viinaa kioskissa ja huoltoasemilla ympäri vuorokauden. Ihmiset sanovat "päivää, herra/rouva". Muutin heti, enkä kenkien takia.
No tämä ei tapahtunut ulkomailla, mutta kerronpa kuitenkin kun ulkomaalaisen kanssa tapahtui. :D
Olin siskoni kanssa ostoskeskuksella ja olimme yhdessä vaatekaupassa, kun huomasimme jonkin matkan päässä ranskalaisen (ainakin puhui ranskaa) nuoren miehen. Katseli pitkään ja tuli lopulta luokse, puhui huonoa englantia ja pari sanaa suomeakin väliin. Kehui kauniiksi ja yritti kysellä numeroani. Yritin varovaisesti poistua tilanteesta ja kiittelin kehuista, oli vaan vähän kiusallista tuo numeron kysely. Lopulta sain hänet ymmärtämään että minun täytyy mennä enkä voi antaa numeroani, hän laittoi käden olkapäälleni ja antoi pusun poskelle. Olin niin hämmentynyt, siskoni otti mua kädestä ja raahasi ulos kaupasta. :D Kerroin myöhemmin kaverilleni tästä ja hän totesi asiaan "kuulostaa perus ranskalaiselta."
Hassua, miten erilaiset sosiaaliset tavat ihmisillä on muualla maailmassa, meillä kun vältellään kontaktia vieraiden kanssa viimeiseen asti. En voisi kuvitellakaan suomalaisen miehen toimivan noin. Mies ei siis missään vaiheessa ollut hyökkäävä tai epäasiallinen, mitä nyt koin sen läheisyyden vähän kiusalliseksi. En kuitenkaan usko, että tarkoitti pahaa. Ehkä heillä päin tuollainen on normaalia, on tapana mennä kasvotusten kehumaan ja kyselemään numeroa. Hassua, että jossakin tuollaisen fyysisen kontaktin tekeminen ventovieraan kanssa on normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Saksalaisessa kerrostalossa on oman asunnon ulko-oven edessä käytävälläkin pieni kynnysmatto.
Sehän nyt on meillä Suomessa jo paloturvallisuuden vuoksi kiellettyä pitää mattoa käytävän puolella oman ovensa edessä. En ole ainakaan missään nähnyt meillä täällä kerrostaloissa.
Mitä?? Mulla on aina ollut kerrostalossa oven edessä ovimatto. Enpä ole kuullut, että olisi kiellettyä. Joskus nuorena ostin kun asunnossa oli oma uloskäynti, enkä halunnut sitä poiskaan heittää..
Minua oli varoitettu etukäteen, mutta se että lounasaikaan ravintolan päydät täytetään kokonaan oli yllätys Muchenissä.
Eli olin menossa lounaalle ja katsoin, että ravintolan teranssin jokaisessa pöydässä istui seurue. Tarjoilija tuli silti kysymään, että haluatko syödä. Totesin, että kyllä.
Niimpä hän vei minut istumaan neljän hengen pöytään, jossa kaksi saksalaista kaveria söi jo lounasta. Herrat osasivat heikosti englantia, mutta seurustelivat koko lounaan ajan.
Noin 30 vuotta sitten Madeiralla yllätti, että lähes joka kadunkulmassa seisoi poliisi. Tai siltä se tuntui. Niitä riitti todella paljon.
Se, että isoissa turistikohteissa (museoissa) saattaa olla esineiden esittelyt vain omalla kielellä.
Tuntemattomille puhuminen :) Istuin etelä-Ranskassa puistonpenkillä odottamassa kun vaimo oli vaatekaupassa. Viereeni istui vanhempi ranskalainen herrasmies, joka keskusteli kanssani sen vartin, kun odotin vaimoani. Herra osasi ehkä sata sanaa englantia, mutta ei se keskustelua haitannut.
115 jatkaa
kodittomat ihmiset nukkumassa makuupuseissa/huovissa keskellä kaupunkia. Näitä on nähty Marseissa, Lontoossa ja varsinkin Hampurissa. Kyllähän Helsingissäkin näkee elämänhallinnan menettäneitä ihmisiä, mutta en muista kenenkään tehneen pesää Mikonkadun ovisyvennykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lontoossa tuli pubeissa joku kongin soitto merkkinä siitä, että suljemme kohta ja viimeiset tilaukset pitäisi hoitaa nyt. Ihan hauska tapa niin ei tarvitse koko ajan seurata kelloa. Toisaalta pubi saattoi mennä kiinni ennen ovessa merkittyä sulkeutumisaikaa, ihan vaan sen vuoksi että ei ole kovin paljon asiakkaita. Voi olla että ydinkeskustan paikoissa on toisenlaiset käytännöt.
Miten tämä eroaa suomalaisten baarien valomerkistä?
Siten että Suomessa valomerkin jälkeen ei voi enää tilata. Tuon kongin soiton jälkeen on vielä aikaa tilata.
No itse olin vuosikymmeniä sitten nuori ja ensimmäisellä ulkomaanmatkalla ihmettelin kun kellään ei Lontoossa ollut saunaa talossa! :D Pidin sitä teininä varmasti niin itsestäänselvänä juttuna, ei tullut pieneen mieleen, että kyseessä on hyvin suomalainen kulttuuripiirre.
Ulkomailla asuessa aluksi hankalia olivat käytännössä ovet ja lukot, erilaiset suihku- ja hanaysteemit. Tanskassa oli niin hieno designsuihku, että keksin vasta kolmantena päivänä miten käsisuihkun saa päälle :D
Liikenne ja liikkuminen voi olla hankalaa sekin. Lähi-idässä piti oppia juoksemaan kadun yli keskeltä liikkuvia autoja. USA:ssa saattoi reippaana kävelijänä huomata ettei kaikkiin paikkoihin edes päässyt ilman autoa.
Kuitenkin nämä ovat pikkujuttuja, eniten vaikeuksia ja oppimista on siinä miten käyttäytyä ja tomia oikein vieraassa kulttuurissa. Turistina näitä ei yleensä paljonkaan mieti, mutta maassa asuessa joutuu näiden kysymysten eteen. Nyrkkisääntönä voi sanoa, että useimmissa maissa otetaan ihmisiin kontaktia katsomalla silmiin, hymyilemällä ja tervehtimällä ääneen. Kiitetään, sanotaan ole hyvä kun ojennetaan jotain, rouvitellaan, herroitellaan ja teititellään, annetaan tietä, huomioidaan toiset kaikissa tilanteissa --- nämä ovat ne jutut, joita useat suomalaiset eivät osaa, eivätkä itse huomaa, joten antavat maailmalla itsestään tönkön vaikutelman.
Joku loukkaantui mun ikivanhoista interrail -ja Neukkula -muistoista?
Outoa.
Espanjassa ei saa postimerkkejä ostettua millään. Kioskeissa laittavat yksityisposteihin jotka voi kestää useita kuukausia. Virallisessa postissa vaikka miten selittäis, ne silti lätkäisee vaa maksumerkin.
Vierailija kirjoitti:
Se vähän yllätti, että monissa maissa on saanut ystävällisempää kohtelua sen jälkeen, kun henkilökunnalle on selvinnyt että a) en ole amerikkalainen (perusoletus tietyissä maissa jos puhuu englantia b) en ole venäläinen (perusoletus toisissa maissa). Se on jännä tunne, kun näkee miten vaihde muuttuu paljon mukavammaksi itseä kohtaan.
Vaikka onhan näitä ennakkoluulojs täälläkin, ehkä enemmän ryhmää b kohtaan.
Olen 80-luvulla kokenut tämän myös Italiassa, kun luultiin saksalaisiksi kysyessä tietä. Kun sanottiin, että ollaan Suomesta, niin annetut suuntaohjeet muuttuivat hetkessä ihan toisiksi.
Naisena olen tämän kokenut joskus ulkomaalaisten kanssa mailaillessa käänteisesti. Niinkauan kuin he luulevat oudon nimeni olevan miehen nimi, niinkohtelu on rentoa ja mukavaa, sekä ns suomalaisittain normaalia. Mutta kun selviää, että olen nainen, niin rentous häviää. Aika tylsää.
Vesiputkia joita vaihdetaan vain kerran vuosisadassa kuten muualla maailmassa. Miksi vaihtovälion 40v suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksalaisessa kerrostalossa on oman asunnon ulko-oven edessä käytävälläkin pieni kynnysmatto.
Sehän nyt on meillä Suomessa jo paloturvallisuuden vuoksi kiellettyä pitää mattoa käytävän puolella oman ovensa edessä. En ole ainakaan missään nähnyt meillä täällä kerrostaloissa.
Mitä?? Mulla on aina ollut kerrostalossa oven edessä ovimatto. Enpä ole kuullut, että olisi kiellettyä. Joskus nuorena ostin kun asunnossa oli oma uloskäynti, enkä halunnut sitä poiskaan heittää..
Olen asunut koht 10 vuotta pois Suomesta, mutta silloin niissä kerrostaloissa joissa asuin (pk-seudulla) oli ihmisillä noita kynnysmattoja. Ei kaikilla, mutta eivät ne mikään poikkeuskaan olleet.
Kävin Tanskassa lomalla vuosi sitten. Oltiin ihan haltioissamme siitä, että baarin sisällä sai polttaa (hajusta päätellen muutakin kuin tupakkaa) ja baarissa sai alkoholia aamu seitsemään asti. En tiedä, moneen asti se baari edes oli auki, kun sinne jäi täysi tupa vielä sen jälkeen kun lähdettiin hotellille.
Saksassa: sokeri porkkanaraasteessa. Yliopiston ruokalassa selitettiin, että muuten on liian kitkerää. Oli pienoinen ylläri. Ja muut salaatit uivat jo valmiiksi kastikkeessa. Ravistelin haarukalla liikoja mahdollisimman huomaamattomasti pois...
Vain yksi tiskiallas, ja astioita ei tosiaan huuhdella vaan ne kuivataan saippuaisina ja pinotaan suoraan kaappiin. Tai pistetään kuivumaan sellaiseen Ikean pöytätelineeseen.
Lontoo ja Skotlanti: olematon vedenpaine kylppärissä. Glasgow'ssa annoin periksi, kun suihku toimi vain jos oli kyyryssä polvillaan ammeen pohjalla, ja peseydyin kylpyammeessa. (Täytin sen erikseen huuhtelemista varten.) Lontoossa suihku oli pultattu katonrajaan kiinni ja sen vesi muuttui usvaksi jossain vyötärön korkeudella. Ratkaisin ongelman täyttämällä pari tyhjää vesipulloa hanasta ja käyttämällä niitä suihkussa varsinkin tukan huuhtelemiseen. :D
Vierailija kirjoitti:
Kävin Tanskassa lomalla vuosi sitten. Oltiin ihan haltioissamme siitä, että baarin sisällä sai polttaa (hajusta päätellen muutakin kuin tupakkaa) ja baarissa sai alkoholia aamu seitsemään asti. En tiedä, moneen asti se baari edes oli auki, kun sinne jäi täysi tupa vielä sen jälkeen kun lähdettiin hotellille.
Minä yllätyin että Tanskassa sai ostaa 7-Elevenistä tequilaakin, ja ylipäänsä siitä että alkoholia sai myydä niin paljon vapaammin kuin Suomessa. Olin kuvitellut että kaikki Pohjoismaat ovat tässä asiassa aika samanlaisia.
No kovinpa olet hienoilla sutusalueilla liikkunut. Mina olen asunut UK:ssa yli 10 vuotta ja eniten pistaa silmaan juuri lohduttomannakoiset kauppakadut ja asuinalueet. Olemme varmaan liikkuneet aivan eri paikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Tanskassa olen käynyt viime vuosina pari kolmekin kertaa. Joka kerta tulee koti-ikävä kun se hirveä tupakan dunkkis iskee päälle heti bussista ulostullessa kadulla ja joka paikassa muuallakin.
Kuivauskaapit ja muutenkin toimivat keittiöt. Nythän kaikilla on tiskikoneet, mutta enkut ei juuri astiota huuhdelleet fairysta. Siihen ei ole kuulemma kukaan koskaan kuollut.
Parrakas nainen kirjoitti:
Etelä-Saksassa soittelivat kirkonkelloja aamulla ja illalla. Se hieman hämmensi ekalla kerralla.
Soiko ne kellot siis aina tiettyyn kellonaikaan? Mihin aikaan?
Joku kaltaisesi "viihtyisyyden" luoja oli täällä kerrostalossa jossa asun pystyttänyt ovensa viereen puolitoista metriä korkean muovisen palmun. Olin aikeissa kantaa sen roskakatokseen kun lähden viemään roskia, mutta joku oli ehtinyt jo ennen minua ja palmu törrötti puoliksi ulos roskasäiliöstä. En tajua kenelle nykyään on enää epäselvää, ettei rappukäytävässä saa säilyttää mitään.