Hei me supisuomalaiset, mitä olette ihmetelleet ulkomailla käydessänne, mitä asiaa tai ilmiötä meillä ei ole täällä yleisesti?
Kommentit (386)
Vierailija kirjoitti:
Parrakas nainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Englannissa paikalliset (ei turistit) sanoi todella herkästi "sorry" jos esim laukulla huitaisi tai halusi ohitse ahtaassa paikassa. Suomessa ei IKINÄ kuule "anteeksi". Täällä tungetaan ja ähistään. Raivostuttavaa.
No sitten et ole törmännyt minuun koskaan marketissa. Älä koskaan sano älä koskaan (ikinä). ;)
Briteillä nuo pienet kohteliaisuussanat ovat niin selkärangassa, että tulevat heiltä itsestään ulos joka tilanteessa. Totta on, että Suomeen palatessa kokee pienen kulttuurishokin, kunnes taas tottuu meikäläiseen menoon.
En ole koskaan käynyt Britanniassa ,mutta minulla on kyllä tuo sorry selkärangassa ja tulee herkästi jos huomaan tehneeni jotain "väärin" =D Olen 65v ja matkustanut maailmalla aika vähän.
Wanha datakääpä kirjoitti:
Prahassa lapsien huomioiminen kaikissa ravintoissa, hotelleissa ja kaikkialla muuallakin.
Ruokapuolella tämä siis pätee yhtä hyvin hampurilaispaikoissa kuin vanhoissa ja arvostetuissa gourmet-mestoissa. "Sad Man's Tongue Bar & Bistrossa" tarjoilija leikki esikoisen kanssa hippaa (on muuten Prahan parhaita hampurilaismestoja ja omistaja on suuri persoonallisuus). Hieman snobissa "Villa Richterissä" lapsille hommattiin cando-asenteella aivan fantastinen nakkiannos, jota ei todellakaan tässä ravintolassa menusta löydy. Hotelleissa tullaan kyselemään onko tarpeeksi leluja vai haluttaisiinko huoneeseen jotain hotellin valikoimista jne.
Kuten ehkä arvasitte tässä on yksi suosikkikaupungeistani ja ainoa samassa sarjassa Tokion kanssa.
Voi luoja näitä "meidän lapsi on maapallon keskipiste ja maailman paras maa on se missä lapseni huomioitiin"-tapauksia.
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Tää ketju on kuin Ummikot ulkomailla -ohjelman palstaversio.
Mä olen varmaan matkustanut liikaa, kun ei mikään enää ihmetytä.
....
Voi, pääsit vähän pätemään :).
Vaikka moni asia ei muitakaan paatuneita itseään enää yllätä, saattaa sitä muistaa miltä jonkin asian näkeminen ja kokeminen ensimmäistä kertaa tuntui. Kaikilla ensimmäinen kerta on se ensimmäinen kerta. Jokaisella tulee joskus vastaan jotain pieniä tai isompia asioita, joita ei ehkä ollut odottanut etukäteen. Ja toisaalta jotkut asiat jaksavat ihmetyttää kerta toisensa jälkeen.
Ainakaan sivistyksestä tai miellyttävästä luonteesta se ei kerro, että tuntee tarvetta vähätellä muiden kertomia kokemuksia.
No on se nyt vähän outoa, ettei kohdemaasta olla otettu yhtään selvää ennen sinne menoa, vaan kaikki tulee yllätyksenä ja ihmettelyn aiheena. Eikö ihmiset lue vieraista kulttuureista vai mikä mättää?
Sivistyksestä ja miellyttävästä luonteesta kertookin paljon, kun väitetään toisia sivistymättömiksi ja veemäiseksi luonteeltaan..
No jos epämiellyttävyys paistaa kuuhun saakka tympeästä kirjoitustyylistä, niin ehkä se yllättää vain sinut.
Jos joku yksittäinen asia hämmentää kun sen näkee ensikerran itse, niin tarkoittaako se sitä ettei ole _mitään_ ottanut selvää etukäteen? Pitääkö joka matkakohdetta opiskella ulkoa ennen kuin on sallittua poistua Suomen kamaralta? Otetaanko passit pois niiltä, jotka eivät hoksaa jokaista yksityiskohtaa selvittää? Haukutaanko kaikki jotka ihmettelevät ylipäätään tiettyjä asioita muualla maailmassa? Itse en tänä päivänäkään ymmärrä kokolattiamattoja kylpyhuoneessa, vaikka niistä niin monta kertaa olenkin lukenut.
Jos kaikki olisi oppaista luettavissa eikä paikanpäällä kokeminen toisi mitään uutta tai lisää edes kokemuksena, niin miksipä sitä edes matkustaisi? Sinä päivänä kun mikään ei jaksa enää ihmetyttää millään tasolla ja tarve on lähinnä pilkata nuorempia tai muuten kokemattomampia, niin voi sanoa että jotain on elämästään jo menettänyt. Se on surullinen päivä se.
Missä kohdassa olen pilkannut yhtään ketään? Kerroin omia näkemyksiä. Suutuitko "Ummikot ulkomailla"-kommentista vai mistä? Tottahan se on, että aika ummikkona ihmiset matkustavat, jos menevät johonkin kohteeseen ensimmäistä kertaa. Se, ettei itse ihmettele vessanpytyn tilalla olevaa reikää lattiassa, ei tee käsittääkseni kenestäkään huonoa ihmistä. Mulle ainakin on tuollaiset asiat ja monen maan infrastruktuurit selviä asioita. Ketään en ole haukkunut siitä, että joku tuollaista ihmettelee.
Tiedätkö mitä ummikko tarkoittaa? Se tarkoittaa henkilöä, joka osaa vain äidinkieltään. Miten tämä liittyy siihen että ihmiset ihmettelevät esim. Briteissä että kehittyneessä valtiossa ei osata yhdistää kylmä- ja kuumavesihanaa? En tiedä minäkään.
Tiedätkö, että viittasin ohjelmaan, en käsitteeseen? Ja kyllä, brittien hanat ja kokolattiamatot kylppäreissä ovat tuttuja ja tiedän myös sen, miksi siellä ei ole sekottajia hanoissa (liittyy terveydellisiin seikkoihin). Mistäs sulle saataisiin sama tieto? Vieläkö jaksat vängätä?
”Tottahan se on, että aika ummikkona ihmiset matkustavat, jos menevät johonkin kohteeseen ensimmäistä kertaa” joo tämä lauseesi nimenomaan viittaa ohjelmaan. Ja sekin ohjelma käsittelee pääasiassa ihmisiä jotka eivät juuri osaa edes kieliä eli he ovat ummikkoja. Ihminen joka ei ole perehtynyt kohdemaan LVI-ratkaisuihin ei ole ummikko vaikka sinä sellaista TV-sarjaa katselisitkin ja siihen viittaisit.
Ja tiedän kyllä että se että vesisäiliö on paska johtaa siihen että on erilliset kuuma- ja kylmävesihanat, se ei siltikään ole syy miksi kehittyneessä valtiossa ei voi rakentaa kunnollisia vesisäiliöitä. Maailman tyhmin syy. Lisäksi Briteissä on ihan uusissakin taloissa erilliset hanat eli kyseessä ei ole maailmansotien ajan rakentaminen vaan se että edelleen tehdään paskaa vaikka ilmassa olisi kaikki tieto tehdä asiat paremmin.
Belgiassa ihmettelin sokeroituja popcorneja. Samoin leivän päälle tarkoitetut makeat suklaalevitteet ja hillot kasvisten ja leikkeleiden sijaan tuntuivat oudoilta. Moni paikallinen Subway-tyylinen voileipäbaari otti ekstrahinnan kasviksista. Hintaan siis sisältyi ainoastaan patonki, väliin mahdollisesti tuleva liha/kala/kana sekä majoneesi.
Onneksi luin tämän ketjun. Minulla on juuri tuollainen pieni kynnysmatto kerrostaloasuntoni ulko-oven molemmin puolin tuomassa viihtyisyyttä. En ole tajunnut sen olevan sääntöjen vastaista ja tulipaloriskikin vielä :( Täytyykin mennä heti poistaamaan... Saako muuten ovessa roikkua ovikoriste vai liittyykö siihenkin tulipaloriski? Sorry OT.
Sellainen pieni, mutta itselleni tärkeä asia mitä toivoisin Suomeen: kauppojen, kahviloiden, pubien ja muiden liiketilojen julkisivuihin panostaminen edes vähän. Edes siihen kylttiin. Esim. Britanniassa ihan pienissä tuppukylissäkin on kaupoissa tosi kivat kyltit ja viihtyisän, kodikkaan, söpön, idyllisen ja kutsuvan näköiset julkisivut. Sama juttu muissakin maissa, kuten vaikkapa Espanja, Saksa, USA, Tanska, Italia, Australia, jne. Suomessa on useimmiten vain ruma, karu kyltti ja liikkeen julkisivu kuin neuvostoajan kaupungissa. Ihan pienellä vaivalla saisi julkisivusta nätimmän. Suomessa ei jostain syystä esteettisyyttä haluta korostaa.
Se, että tietyissä Euroopan maissa syödään aamupalaksi tuhtia kakkua ja kaikenlaista yltiömakeaa. Itse tykkään syödä aamulla mielummin vähän kevyemmin, jotain suolaisempää / neutraalia, monipuolista, terveellistä, ravitsevaa ja pitää olla jotain raikastakin (esim. hedelmiä / marjoja / vihanneksia). Tämä hämmensi silloin 20 vuotta sitten kun lähdin 16-vuotiaana vaihto-oppilaaksi. Nyt ei tietenkään enää yllätä.
Näistä asioista aloin ulkomailla arvostaa SUOMEA:
-Suomessa roskikset ei haise niin hirveen pahalle
-Suomessa mahtuu kävelyteillä kunnolla kulkemaan
- Tienvierustoja hoidetaan kunnolla eikä kasvillisuus ala heti siitä mihin asfaltti loppuu
-suomalaisille lapsille ei tarvitse pitää niin hirveää kuria yllä, ovat aika yleisesti hyväkäytöksisiä
-lähes kaikki asiat vaan toimivat niin hemmetin hyvin ja ovat hyvin hoidettuja (virastot, koulut, päiväkodit, kirjastot, uimahallit, talot, työpaikat ym.ym.ym.)
Vierailija kirjoitti:
Onneksi luin tämän ketjun. Minulla on juuri tuollainen pieni kynnysmatto kerrostaloasuntoni ulko-oven molemmin puolin tuomassa viihtyisyyttä. En ole tajunnut sen olevan sääntöjen vastaista ja tulipaloriskikin vielä :( Täytyykin mennä heti poistaamaan... Saako muuten ovessa roikkua ovikoriste vai liittyykö siihenkin tulipaloriski? Sorry OT.
Ovikoristeet ovat ok. Se matto on myös siivoojien takia kielletty eli useampi syy siihen.
Lontoossa tuli pubeissa joku kongin soitto merkkinä siitä, että suljemme kohta ja viimeiset tilaukset pitäisi hoitaa nyt. Ihan hauska tapa niin ei tarvitse koko ajan seurata kelloa. Toisaalta pubi saattoi mennä kiinni ennen ovessa merkittyä sulkeutumisaikaa, ihan vaan sen vuoksi että ei ole kovin paljon asiakkaita. Voi olla että ydinkeskustan paikoissa on toisenlaiset käytännöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole Intiassa käynyt koskaan, mutta aikuinen lapseni on matkustanut kyseiseen valtioon jo monta kertaa, ja yllätyin todella suuresti, että Intiassa on vielä nykyaikana käytössä vessoissa lattialla oleva reikä, johon tarpeet tehdään seisaaltaan tai kykkimällä. Vieressä saattaa olla kuitenkin wc-pönttökin, mutta että reikä lattiassa, ei hyvää päivää!!!
Ööö. Ranskassakin on ihan normaalia. Jopa pariisissa
Ööö missä helvetissä? Olen asunut Pariisissa 2 vuotta, ensimmäisen vuoden Maisons-Alfortissa esikaupunkialueella ja nyt toisen vuoden 9. alueella enkä ole vielä ikinä törmännyt tuollaiseen. En omissa kodeissa, en kodeissa joita olen käynyt asuntonäytöissä katsomassa, en kavereiden kotona enkä muuallakaan.
Itse asuin myös 9. arrondissementissa ja talon yläkerran yksiöissä ei ollut sisällä vessaa vaan tuollainen kyykkyvessa käytävällä. Tästä kyllä aikaa jo vuosia.
Näitä vessoja on ollut enimmäkseen julkisissa tiloissa eli kahviloissa ja baareissa noita on edelleen. Viimeksi muutama vuosi sitten olin sellaisessa biletysalueella Bastillen lähellä. Ilmeisesti sä et käy viihteellä kovinkan paljon, jos ei ole tullut vastaan...
Vierailija kirjoitti:
Mua jaksaa hämmästyttää aina norjalaisten mökkeilykulttuuri. Ensin ajetaan hyvällä lykyllä satoja kilometrejä jonnekin tunturiin, sitten jätetään auto kirjaimellisesti tien poskeen ja lähdetään patikoimaan jopa useita kilometrejä jotain kinttupolkua itse mökille. Näitä patikkaramppauksia sitten suoritetaan parhaimmillaan useampi, että saadaan kaikki kamat autolta mökille.
Ymmärrän kyllä eristyksissä, luonnon rauhassa mökkeilyn viehätyksen, mutta olisi sille autolle nyt edes joku järkevä pysäköintipaikka :D
Ylviksen mahtava biisi norjalaisten mökkeilystä :D!
Vierailija kirjoitti:
Belgiassa ihmettelin sokeroituja popcorneja. Samoin leivän päälle tarkoitetut makeat suklaalevitteet ja hillot kasvisten ja leikkeleiden sijaan tuntuivat oudoilta. Moni paikallinen Subway-tyylinen voileipäbaari otti ekstrahinnan kasviksista. Hintaan siis sisältyi ainoastaan patonki, väliin mahdollisesti tuleva liha/kala/kana sekä majoneesi.
Mitääh? Onhan Suomessakin valmistetty suklaapoppareita jo mun lapsuudessa ja siitä on kauan.
Vierailija kirjoitti:
Keski-Euroopassa positiivinen koirakulttuuri. Koiran kanssa voi mennä ravintolaan, ja sille jopa tuodaan vettä erikseen. Saa juosta vapaana ulkona eikä kukaan valita.
Prahassa lempipubissani käy joka ilta vanha mies korissa istuvan chihuahuansa kanssa, ja ennen kuin ehtivät edes istua alas, miehelle tuodaan tuoppi ja koiralle pieni vesilasi (josta se maistelee ihan pöydästä, ei lattialta).
Vierailija kirjoitti:
Rapussa ei saisi olla mitään minkä joku hullu voi sytyttää tuleen tai mihin voi kompastua evakuointitilanteessa. Mutta päättäväinen pyromaani varmaan tarvittaessa tuo omat sytykkeet eli siinä mielessä kranssi ovessa on ok, mutta mattoon voi kaatua ulos juostessa.
Tosiaan täällä Tsekissä ei mitään tajua tällaisesta ole, rapussa lojuu lautoja, maaleja ja vaikka patjoja jos nyt sattuu olemaan muutto tai remppa kesken.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen pieni, mutta itselleni tärkeä asia mitä toivoisin Suomeen: kauppojen, kahviloiden, pubien ja muiden liiketilojen julkisivuihin panostaminen edes vähän. Edes siihen kylttiin. Esim. Britanniassa ihan pienissä tuppukylissäkin on kaupoissa tosi kivat kyltit ja viihtyisän, kodikkaan, söpön, idyllisen ja kutsuvan näköiset julkisivut. Sama juttu muissakin maissa, kuten vaikkapa Espanja, Saksa, USA, Tanska, Italia, Australia, jne. Suomessa on useimmiten vain ruma, karu kyltti ja liikkeen julkisivu kuin neuvostoajan kaupungissa. Ihan pienellä vaivalla saisi julkisivusta nätimmän. Suomessa ei jostain syystä esteettisyyttä haluta korostaa.
Asutko Suomessa jossain tuppukylässä? Tulepa tänne Helsinkiin, tyylikkäitä tai kodikkaita kahviloiden julkisivuja löytyy paljon. Esim. Café Engel, Fazer Kluuvikatu, Café Regatta, Krunikan Muumikahvila, jne...
Vierailija kirjoitti:
Lontoossa tuli pubeissa joku kongin soitto merkkinä siitä, että suljemme kohta ja viimeiset tilaukset pitäisi hoitaa nyt. Ihan hauska tapa niin ei tarvitse koko ajan seurata kelloa. Toisaalta pubi saattoi mennä kiinni ennen ovessa merkittyä sulkeutumisaikaa, ihan vaan sen vuoksi että ei ole kovin paljon asiakkaita. Voi olla että ydinkeskustan paikoissa on toisenlaiset käytännöt.
Miten tämä eroaa suomalaisten baarien valomerkistä?
Ei ehkä yllätä mutta huomaa miten hiljaista ja verkkaista elämä Suomessa on. Melkein missä tahansa on paljon eläväisempi katukuva. Suomessa kaikki on hyvin kontrolloitua, täältä et löydä lihakauppoja, leipomoita ja muita pieniä elintarvikeliikkeitä joka korttelista vaan kaikki pitää hakea jostain S-ryhmän kaupasta.
Miamissa näkyi kodittomia. Toisin kuin Suomessa, eivät tulleet pyytämään rahaa, myymään mitään tai kerjänneet, nukkuivat vain puiden alla. Astuin vahingossa yhden rannalla nukkuneen kodittoman viltille, pyysin anteeksi ja vastaus "no problem".