Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei me supisuomalaiset, mitä olette ihmetelleet ulkomailla käydessänne, mitä asiaa tai ilmiötä meillä ei ole täällä yleisesti?

Vierailija
07.12.2017 |

?

Kommentit (386)

Vierailija
341/386 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahviloissa jne. asiakaspalvelupaikoissa on tuplasti työntekijöitä verrattuna suomalaisiin kahvioloihin.

Johtuu ihan siitä että työntekijäkustannukset paljon pienemmät kuin Suomessa.

Vierailija
342/386 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailla aina hämmästyy siitä, että kaduilla ihmiset tervehtivät, tulevat juttelemaan ja kehuvat. Suomeen palatessa lipsuu sitten itseltäkin vielä useamman päivän ajan small talkia, kunnes täkäläinen toimintamalli muistuu taas mieleen.

Suomessa tuollaista käytöstä kutsutaan seksuaaliseksi ahdisteluksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/386 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannissa kokolattiamatto kylpyhuoneessa

Vierailija
344/386 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Tää ketju on kuin Ummikot ulkomailla -ohjelman palstaversio.

Mä olen varmaan matkustanut liikaa, kun ei mikään enää ihmetytä.

Oudolta on tuntunut Israelissa, kun kauppojen ovilla on metallinpaljastimet ja vartija penkomassa käsilaukut ym. kassit. Myös katukuvassa näkyvät aseistetut sotilaat, etenkin nais-sotilaiden iso lukumäärä, tuntuu suomalaisittain oudolta. Tosin ihmetystä nämä eivät aiheuta, tietäen maan taustat ja konfliktit Lähi-idän muiden maiden kanssa. Jopa taksikuskeilla on aseet vakiovarusteena.

Etelä-Afrikassa oli p*rseestä asua muurien sisällä vartioidulla alueella, josta pääsi liikkumaan pois vain paikallisen autokuskin kanssa turvallisuussyistä. Kohde siis ihan jokin muu, kuin Cape Town, jossa on turisteille omat puuhamaat.

Mä olen asunut Etelä-Afrikassa ihan tavallisella omakotitaloalueella. Alue ei ollut aidattu mutta jokaisen piha oli. Ihan liikuttiin omalla autolla eikä autokuskia ollut.  Kotiapulainen kävi kaikilla.

Vierailija
345/386 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassa oli turistikohteessa naistenvessassa nainen, joka ohjasi vessaan samalla tyylillä kuin sovituskoppiim vaatekaupassa. Ennen vessaan päästämistä hän vilkaisi wc:n kunnon edellisen jäljiltä.

Kuka tietää saavatko nämä vessaemännät ja isännät muuta palkkaa kuin ne tipit mitä jätetään?

Vierailija
346/386 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teija kirjoitti:

Tallinnassa Viru Keskuksessa vartija häpeilemättä tulee seisomaan ja tuijottamaan viereen, kun viattomasti kiertelee ja katselee tavaroita hyllyssä. Todella epämiellyttävää, että tuolla tavalla oletetaan varkaaksi?

Olen huomannut saman kun käyn Tallinnassa, se jatkuva kyttääminen (joko vartija tai myyjä) on todella vaivaannuttavaa 😨

Vierailija
347/386 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole Intiassa käynyt koskaan, mutta aikuinen lapseni on matkustanut kyseiseen valtioon jo monta kertaa, ja yllätyin todella suuresti, että Intiassa on vielä nykyaikana käytössä vessoissa lattialla oleva reikä, johon tarpeet tehdään seisaaltaan tai kykkimällä.  Vieressä saattaa olla kuitenkin wc-pönttökin, mutta että reikä lattiassa, ei hyvää päivää!!!

Valitsen aina reiän julkisessa käymälässä jos se on mahdollista, jos ei niin puhdistan istuimen ensin. Pidän mukanani käsidesiä tai 96% alkoholia liikkuessani kauempana. 

Vierailija
348/386 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noo.. näitä ei Suomessa ole

Ystävällisiä, avuliaita ihmisiä (ulkomaalaiset poikkeus.) Hävetkää, suomalaiset

Vierailija
349/386 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjassa ei kuivata asuntoja vesivahingon jälkeen. Ikkunat vaan auki. Kukaan ei valita homeesta. Lämmityksen puute talvella. 10-14 astetta öisin lämmintä ja vain osalla on rahaa lämmittää sähköllä. Takoista ei paljon hyötyä ole, kun eivät ole varaavia ja puu maksaa älyttömästi.

Amerikassa ja Englannissa kylppärin kokolattiamatot. Sanoisin yäk.

Englannissa palellaan talvella, koska takka on muurattu ulkoseinään. Miksi eivät älyä sitä tehdä keskelle huonetta varaavana takkana. Ei ymmärrä.

Vierailija
350/386 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parrakas nainen kirjoitti:

Etelä-Saksassa soittelivat kirkonkelloja aamulla ja illalla. Se hieman hämmensi ekalla kerralla.

Jossain pikkukylässä kirkonkellot soivat neljä kertaa tunnissa. Vartin yli kerran, puolelta kaksi, varttia vaille kolmesti, tasalta neljä kertaa & sen verran mitä kello on.

Ympäri vuorokauden.

Kyllä siihen tottuu ja se on jopa viehättävää.

Turun tuomiokirkonkin kello ilmoittaa minuutit 15 min välein kellonlyönneillä, kun kellossa on vain yksi, tuntiviisari. Ehkä mainitsemissasikin kirkoissa on sama vanha systeemi.

Vierailija
351/386 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa päiväkotilapsiryhmä (3-4v) käveli tammikuussa pienessä pakkassäässä narusta kiinni pitäen leikkipuistoon (hoitotäti köyden molemmissa päissä) mutta se pukeutuminen! Kenelläkään ei toppahaalaria vaan tytöillä villakangastakit ja joillakin jopa hame ja paksut sukkahousut, pojilla samettihousut ja myös villakangastakki. Ihan kuin aikuisten vaatetus pienillä taaperoilla. Ei kovin käytännöllistä.

Vierailija
352/386 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten käytöstapoja. Monessa maassa asuneena tämä jaksaa edelleen hämmästyttää jo Helsinki-Vantaalla.

Mua on hämmästyttänyt ulkomailla käytöstapojen puute, varsinkin kun tätä eroa yleensä mainostetaan. Olen Euroopassa reissannut runsaasti ja väittäisin, että esim. asiakaspalvelussa Suomi on ihan ykkösmaita (yleensä) mukavan käytöksen takia. Todella monessa maassa asiakaspalvelu on ollut paljon tylympää ja kyllästyneempää.

Vierailija
353/386 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariisissa asiakaspalvelu oli pääsääntöisesti yliolkaista ja tympeää, vaikka toinen meistä osasi hieman ranskaakin. Kävimme 5 päivän lomamatkallamme monenhintaisissa ravintoloissa lounaalla ja illallisella ja ruoka ja palvelu oli lähes kaikissa paljon huonompaa kuin Helsingin ravintoloissa.

Vierailija
354/386 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Tää ketju on kuin Ummikot ulkomailla -ohjelman palstaversio.

Mä olen varmaan matkustanut liikaa, kun ei mikään enää ihmetytä.

Oudolta on tuntunut Israelissa, kun kauppojen ovilla on metallinpaljastimet ja vartija penkomassa käsilaukut ym. kassit. Myös katukuvassa näkyvät aseistetut sotilaat, etenkin nais-sotilaiden iso lukumäärä, tuntuu suomalaisittain oudolta. Tosin ihmetystä nämä eivät aiheuta, tietäen maan taustat ja konfliktit Lähi-idän muiden maiden kanssa. Jopa taksikuskeilla on aseet vakiovarusteena.

Etelä-Afrikassa oli p*rseestä asua muurien sisällä vartioidulla alueella, josta pääsi liikkumaan pois vain paikallisen autokuskin kanssa turvallisuussyistä. Kohde siis ihan jokin muu, kuin Cape Town, jossa on turisteille omat puuhamaat.

Mä olen asunut Etelä-Afrikassa ihan tavallisella omakotitaloalueella. Alue ei ollut aidattu mutta jokaisen piha oli. Ihan liikuttiin omalla autolla eikä autokuskia ollut.  Kotiapulainen kävi kaikilla.

Pientä ylimielisyyttä havaittavissa tuossa Prototyypin kommentissa.. itsekin toteat että et ENÄÄ ihmettele, olet siis ihan samanlainen ollut aiemmin. On ihan luonnollista ihmetellä asioita jotka selvästi poikkeavat siitä mihin on tottunut.

Vierailija
355/386 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoja torakoita 

Vierailija
356/386 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä siistejä vessoja kuin Suomessa ei löydy useimmista maista. Ihmiset sosiaalisempia ja enemmän small talk -henkisiä. Ravintoloissa pakko tipata. 

Vierailija
357/386 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole Intiassa käynyt koskaan, mutta aikuinen lapseni on matkustanut kyseiseen valtioon jo monta kertaa, ja yllätyin todella suuresti, että Intiassa on vielä nykyaikana käytössä vessoissa lattialla oleva reikä, johon tarpeet tehdään seisaaltaan tai kykkimällä.  Vieressä saattaa olla kuitenkin wc-pönttökin, mutta että reikä lattiassa, ei hyvää päivää!!!

Valitsen aina reiän julkisessa käymälässä jos se on mahdollista, jos ei niin puhdistan istuimen ensin. Pidän mukanani käsidesiä tai 96% alkoholia liikkuessani kauempana. 

Miksi? Pelkäätkö ebolan tarttuvan pakaroiden kautta? Vai taputteletko rengasta käsin/nuolaisetko kokeeksi?

Vierailija
358/386 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari välimerellistä "terveys"vinkkiä:

1) Tupakoinnin yleisyys ja normaalius vieläkin Etelä- ja Itä-Euroopassa.

Koulutetut perheelliset kiskovat lapsien ympäröimänä joka paikassa, usein myös ravintoloissa Eu:sta huolimatta.

2) Kotipolttoisen pontikan tms. laillinen myynti markkinoilla muovipulloissa/kanistereissa välimeren maissa.

Vierailija
359/386 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdettiin homeinen hotellihuone hyvityksillä parempaan ja toiseen rakennukseen. Myöhemmin satuin näkemään maalarien menevän hoitamaan "pikaremonttia" huoneistoon seuraavan viikon asiakkaille.

Vierailija
360/386 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italia: 

- kengät jalassa sisällä, aina.

- Hyvin henkilökohtaisista asioista kailotetaan puolitutuille (ainakin Etelä-Italia)

Yhdistyneet Arabiemiraatit:

- Naisten kampaamoon ei pääse miehet sisälle. Ei, vaikka haluaisit oman miehesi mukaan valitsemaan sinulle sopivaa kampausta. Ikkunalasit peitetty näissä paikoissa kuvin, ettei miehet edes näe sisään.