Juoppojen kootut selitykset
Tämä on pilke silmäkulmassa mutta vakavasta asiasta tehty ketju. Alkoholistien kanssa eläneet ja toivottavasti eroon päässeet, miten juoppo puolusteli juomistaan? Minun poikkikseni: "En ole alkoholisti vaan suurkuluttaja." "Voisin olla juomatta, mutta en halua." "Juon koska x ärsyttää." Tuleeko mieleen muita tekosyitä, joilla juoppoutta oikeutetaan?
Kommentit (73)
Meillä alkoholisti-isä joi, koska hänen piti "rentoutua". Joka ikinen päivä humalaan. Hassua, että en ole ennen nähnyt ihmisen "rentoutuessaan " muuttuvan aggressiiviseksi ja arvaamattomaksi.
No, enhän tiedä todellista syytä juomiselle. Lopussa se on pelkkä riippuvuus, mutta myös mistä kaikki sai alkunsa, sitä en muista. Isäni oli selvänä, miten sen sanoisi, arka ja hiljainen. Aivan päin vastainen kuin kännissä. Ehkä hän lääkitsi itseään alkoholilla.
Kummallista sinänsä, että joitakin viikkoja ennen kuolemaansa, hänen alkoholin käyttöönsä oli maltillisempaa.
"Juon koska sä oot niin vittumainen ämmä" (yritin puhua hänelle lupauksistaan jotka rikkoi juomisen takia)
" Meen baariin pelaa biljardia" (Viipyy pilkkuun asti ja kotoa soittaa änkyräkännissä mihin oon piilottanut hänen kaksi kaljaansa)
"Töissä on vittumaista" (oli tuohon aikaan kuntouttavassa ja teki täyttä kahden päivän työviikkoa)
" On MM-kisat käynnissä/ poikien peli-ilta/ sauna-ilta/ laskettelureissu/ Jari tarjos niin pakko oli/ kaverilla on naishuolia"
Juo koska, minä olen alkoholisti kun halusin perjantai-iltana rentoutua. Itse hän oli juonut koko alkuviikon ja nyt krapuloissaan. Jätin sitten juomatta kun toista harmitti juomiseni niin kovin, ja siitähän hän veti herneet niin että täytyi lähteä juomaan :D Tämä tapahtui useita kertoja enkä oikeen vieläkään käsitä miksi tuo otti hänellä niin koville.
Paras oli ehkä kun tosissaan vetosi kaverinsa nimipäivään. Seuraava päivä olisi ollut työpäivä ja hänen olisi pitänyt hoitaa lastaan.
"Mun työ vaatii sitä että juon" (näyttelijä)
"En voi olla alkoholisti, koska en juo kirkkaita"
"Juon sivistyneesti, enkä koskaan örvellä änkyräkännissä, en siis voi olla alkoholisti"
"Ei mun rahahuolet juomisesta johdu. Kalja maksaa alle 2€." (mutta jos niitä juo 10 päivässä ja niiden lisäksi viiniä...)
"Ei tää maksakirroosi välttämättä johdu alkoholista, eli voin jatkaa juomista."
"Mitä väliä enää, kuolen tähän kumminkin."
"Sähän sanoit et mun pitäis syödä ohraa, tää olut on tehty siitä"
"No kun meillä oli riitaa"
Tämä on ihmisryhmää halventavaa vihapuhetta. Ilmiannan ketjun ja joudun ottamaan pari tuikkua ahdistukseen!
Oman aviomiehen kootut selitykset, syyllistämiset ja juomisen oikeutukset:
"Olen tehnyt elämässäni niin paljon töitä. Olen ansainnut rentoutumisen.", "Raskas työpäivä/viikko/kuukausi/vuosi.", "Tein ruokaa ja siivosin/hoidin pyykit/tiskasin/ajoin autolla koko päivän.", "Sä et ymmärrä mun elämästä mitään!", "Kai mullakin saa joku viihde olla elämässä - itse selaat älypuhelinta ja olet nettiriippuvainen!", "Suren kuollutta isää/äitiä/kissaa/koiraa" (joiden kuolemasta saattoi olla jo 2 vuotta), "Nyt on kesä ja pitää nauttia!"(menemällä puistoon juopottelemaan koko päiväksi), "Tänään on maanantai ja lenkkisauna/pikkulauantai/perjantai/lauantai/sunnuntai/palkkapäivä!"
"En ole juoppo koska käyn töissä/en riehu/örvellä/kaatuile."
Onnittelut kaikille jotka ovat heittäneet juopon kumppanin pellolle!
Vierailija kirjoitti:
Onnittelut kaikille jotka ovat heittäneet juopon kumppanin pellolle!
KIITOS ONNITTELUISTA. Minulla on kaksi tyyppiä joiden kanssa mitään kunnollista koskaan tullut ja tuolloin ajattelin että heille alko on ongelma. Enää en ole varma jospa vain erehdyin... toinen on jo edesmennyt. OMA ELÄMÄNI MENI TÄSTÄ KUITENKIN PILOILLE ja OLEN KAUAN MIETTINYT TEINKÖ VÄÄRIN. Miten päin vain käännän nämä asiat niin totuus on että alkoa en olisi elämääni halunnut missään muodossa. En kuitenkaan ole absolutisti. Minulla ole mitään riippuvuuksia.
Minä syön joka aamu suuren lautasellisen graham-puuroa kaurakerman kera. Mieheni tekee samoin, mutta lisää puuroon vaapukkahilloa. Vaapukat on poiminut mieheni puolison anoppi omalta pihamaaltaan.
Alkoholia emme käytä. Emme ikinä.
Onnellinen pikku Untuvakerä
Vierailija kirjoitti:
Minä syön joka aamu suuren lautasellisen graham-puuroa kaurakerman kera. Mieheni tekee samoin, mutta lisää puuroon vaapukkahilloa. Vaapukat on poiminut mieheni puolison anoppi omalta pihamaaltaan.
Alkoholia emme käytä. Emme ikinä.
Onnellinen pikku Untuvakerä
Untuvakerä on oikealla linjalla. Siinä on miettimistä sinullekin, ap.
"Olen eläkkeellä, kai sitä saa ihminen rentoutua!".
sukulaiseni sanoin....minun on juotava vähemmäksi sitä mitä puoliso juo....eli vaimo joi ettei miehelle olisi jäänyt niin paljon juomista. Yhdessä ne viinakset aina hankkivat ja joivat. Olivat töissä, missä 6pv vapaita ja koko tuo aika aina kännissä
Kuule juuri niin. Kun anorektikko otetaan osastolle, se joutuu ruokintaan. Kun alkoholisti otetaan hoitoon, sen juominen katkaistaan. Sitten on erikseen ne sairaudet, joiden hoidoksi ei riitä itsekkyydestä ja oman navan tuijottamisesta eroon pääsy.