Bussikuskit, ärsyttääkö teitä ihmiset jotka painavat stop-nappia heti edelliseltä pysäkiltä lähdettyä?
Ja siis myös sellaisissa tilanteissa, jossa linja koukkaa pysäkiltä moottoritielle ja seuraavalle pysäkille on kilometrien matka.
Kommentit (99)
Öh, totta kai kuskilla näkyy merkkivalo :DD Ihan itse olen nähnyt eikä sen huomatakseen tarvitse olla edes kuski.
Ja pysähdysnappia painamalla tulee kissan kokoisin kirjaimin teksti STOP, ennen tuli että PYSÄHTYY, STANNAR, mutta nykyään en ole nähnyt moista tekstiä enää. Käytän vain muutamaa linjaa. Silti sitä nappia painellaan sataan kertaan ja ihmetellään kun ei ääntä kuulu. Idiootit...
Vierailija kirjoitti:
Minä kuljin työmatkat vuosia bussilla ja päivä päivältä huomasi selkeämmin että matkustusmukavuus ja etenkin matkustusrauha on mennyttä. Jos haluaisi että liikkuminen julkisilla olisi jollain tasolla miellyttävää, sinulla pitäisi olla niin kuulosuojaimet kuin happinaamarikin. Nyt työpaikan vaihtuessa siirryin puoliksi sattumalta yksityisautoilijaksi ja voi luoja mitä luksusta työmatkat nykyisin on! Kukaan ei huuda, ei kilju, ei hoe omg:ta ja v*ttua kimeällä yliäänellä eikä tarvitse haistella hygieniastaan huolehtimattomien lemua tai hajusteilla lotraajien katkua.
Ja joo, vastaus kysymykseen. Vaikka olin matkustaja niin tuo stopin painaminen just kun bussi lähtee edelliseltä pysäkiltä oli raivostuttavaa. Vieraassakaan kaupungissa kun se seuraava pysäkki ei ole alle kymmenen metrin päässä edellisestä eli turha sitä omaa hätäilyään on tuolla tavoin yrittää selittää.
Kerro vielä, miksi se on raivostuttavaa? Miksi en saa ilmoittaa, että jään pois seuraavalla pysäkillä heti kun edelliseltä pysäkiltä on lähdetty?
Mä painan useinkin nappia "liian aikaisin" eikä ole ikinä tullut mieleenkään, että siitä joku voisi ärsyyntyä :D Vaan jos kuljen joillain muilla linjoilla kun muutamalla tutulla joiden pysäkit osaan jo ulkoa, niin en tiedä/muista miten pitkällä seuraava pysäkki on ja pelkään meneväni ohi.
Vierailija kirjoitti:
Matkustajilta toivoisi enemmän tilannetajua pysähdysten suhteen muutenkin. On jokseenkin hölmöä että pysähdellään 300 metrin välein kun yksi jää tuossa ja toinen tuossa. HUOMATTAVASTI fiksumpaa olisi se, että matkustajat siinä huutelisivat että kuka meinaa jäädä missäkin pois ja sitten vaikka jäisivät keskitetysti niin että esim. stoppeja tehtäisiinkin vain esim. joka toisella pysäkillä (eli niillä, joilla olisi eniten poisjääjiä muutenkin).
Näin matka sujuisi kaikkien kannalta sujuvammin, kun etenkin talvella auto jäähtyy joka ikisen kerran kun ovet avataan. Muutenkin sen parin sadan metrin kävelynkin voisi ottaa ihan reippaana happihyppelynä.
Totta, sitä varten ne bussit ovat, että kuskilla olisi mukavaa. Kuka pölvästi vielä kuvittelee, että ne olisivat matkustajia varten??
Tuo olisi kyllä kivaa, että pidettäisiin huutoäänestys, että millä pysäkeillä saa jäädä pois, yleisen mukavuuden vuoksi tietysti. :D Kovaäänisimmät voittaisivat ja nyyseröt joutuisivat kävelemään kotiin ylimääräistä. Ja jos bussi pysähtyisi mukaan nousevan asiakkaan vuoksi, mutta huutoäänestyksen mukaan siinä ei oltu sovittu jäätävän pois, voisi kuski ajaa ohitse tai sitten voitaisiin pidetellä porukalla niitä hihasta, jotka kuitenkin yrittäisivät livahtaa kyydistä. Kaikilla olisi niin paljon jännempää.
Vierailija kirjoitti:
Matkustajilta toivoisi enemmän tilannetajua pysähdysten suhteen muutenkin. On jokseenkin hölmöä että pysähdellään 300 metrin välein kun yksi jää tuossa ja toinen tuossa. HUOMATTAVASTI fiksumpaa olisi se, että matkustajat siinä huutelisivat että kuka meinaa jäädä missäkin pois ja sitten vaikka jäisivät keskitetysti niin että esim. stoppeja tehtäisiinkin vain esim. joka toisella pysäkillä (eli niillä, joilla olisi eniten poisjääjiä muutenkin).
Näin matka sujuisi kaikkien kannalta sujuvammin, kun etenkin talvella auto jäähtyy joka ikisen kerran kun ovet avataan. Muutenkin sen parin sadan metrin kävelynkin voisi ottaa ihan reippaana happihyppelynä.
Niinpä. Toisaalta, miksi niitä pysäkkejä edes pitää olla niin tiheässä että edelliseltä pysäkiltä näkee sen seuraavan pysäkin? Joka toisen pysäkin poistaminen olisi fiksua jo siinäkin mielessä, että sitten nämä nykyiset aikataulut pitäisivät kutinsa kun bussi ei alvariinsa pysähtyisi yhden ihmisen takia. Raivostuttavaa kun bussi on jo muutenkin myöhässä ihan reilusti ja sitten bussiin sattuu näitä jotka jää kyydistä yksitellen. Yleensä vielä niin, että kun sattuu se pysäkki jossa kukaan ei koe tarvetta jäädä pois niin sitten just siinä pysäkillä viittoo yksi ainoa kyytiintulija ja taas kaikkien matkanteko hidastuu.
Eniten riepoo kun kyytiin tullaan ruuhka-aikana näiden (tupla)vahinkovankkurien kanssa yhden ainoan pysäkinvälin ajaksi. Yleensä se on just tällainen max 300 metriä mitä ei vaan jakseta kävellä ja sen takia bussi seisoo ja seisoo pysäkillä, kun porukka joutuu ahtautumaan entistä tiiviimpää jotta nämä vankkurit mahtuu kyytiin.
Vierailija kirjoitti:
En ole kuljettaja mutta minua se ärsyttää matkustajana. Joo tiedän mikä ryhmä niitä painelee, mutta kun se kuljettaja ennättää unohtaa ennen sitä pysäkkiä sitten sen merkin hyvinkin usein. Ymmärrettävästi jopa kun ruuhkassa liikutaan niin huomio on usein muualla. Huudellaan vaan sitten siinä oikein porukalla pysähtymään.
Mä en tiedä, millaisella viktoriaanisella hevospelillä sinä kuljet, mutta ainakin täällä stadissa dösässä syttyy semmoinen pysähtymistä merkitsevä valo, kun nappia on painettu.
Ei kuskin tarvitse mitään muistaa, hän vilkaisee pysäkin lähestyessä valosta, onko nappia painettu vai ei.
Kun lukee noin typeriä kommentteja kuin sinulla, iskee kyllä väistämättä epäilys, ettet ole ikinä bussissa matkustanut, hyvä jos edes kaukaa nähnytkään....
Jaahas, taidan alkaa tästä keskustelusta rohkaistuneena painelemaan stoppia oikein hyvissä ajoin ja moneen kertaan.
Olen ainoa matkustaja joka jää arkiaamuisin klo 5.25 pois tietyllä pysäkillä, pitänee seuraavan kerran piristää nuutuneita ihmisiä kyselemällä millä pysäkillä muut aikovat jäädä pois. Saa vähän jännitystä samalla elämään kun ei tiedä että milläs pelillä se matka tänään jatkuu ekan linja-autosta jäännin jälkeen.
Sama kotiin tullessa, kyllähän sitä 7,5h:n fyysisen työn jälkeen jaksaa kävellä kilometrin tai muutaman lisää kauppakassien ja repun kanssa :-D
Kuski voi kyllä laittaa vaikka puhelimeen itselleen piippauksen muistuttamaan pysäkistä jos ei niitä muuten muista. Lähdettiin taas hakemaan ongelmaa sieltä, jossa sitä ei ole. Kun matkustaja painaa nappia hyvissä ajoin, niin hänen ei tarvitse edes itse seurata missä mennään jos on lähellä oviaukkoa ja nousee heti ylös, kun bussi on hidastamassa.
Vierailija kirjoitti:
En ole kuljettaja mutta minua se ärsyttää matkustajana. Joo tiedän mikä ryhmä niitä painelee, mutta kun se kuljettaja ennättää unohtaa ennen sitä pysäkkiä sitten sen merkin hyvinkin usein. Ymmärrettävästi jopa kun ruuhkassa liikutaan niin huomio on usein muualla. Huudellaan vaan sitten siinä oikein porukalla pysähtymään.
Mitä ryhmää tarkoitat? Minä olen käyttänyt julkista liikennettä 40 vuotta, ja meidän suunnalla nuo hätähousupainajat ovat alakouluikäisiä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Olen ainoa matkustaja joka jää arkiaamuisin klo 5.25 pois tietyllä pysäkillä, pitänee seuraavan kerran piristää nuutuneita ihmisiä kyselemällä millä pysäkillä muut aikovat jäädä pois. Saa vähän jännitystä samalla elämään kun ei tiedä että milläs pelillä se matka tänään jatkuu ekan linja-autosta jäännin jälkeen.
Tällaisessa voisi joku vekkuli kuski joskus vähän järjestää hupailua ja ilmoittaa kohteliaan päättäväisesti, että valitettavasti rouva meillä on käytäntö että pysäkillä ei pysähdytä mikäli poisjääviä ei ole enempää kuin yksi, vaikkapa ilmastotalkoiden ja hiilidioksidipäästöjen vähentämisen vuoksi. Sitten kun on hetki väpätetty leukaa ja aamu-uninen matkustamo pidättelee hengitystään että voiko tää olla totta?! :O , niin sitten ai että sitä kaikkiin leviävää lämpöistä helpotusta kun kuski sitten ilmoittaisikin muikeasti että ei vaiskaan, tottakai Rouva jää missä haluaa ja palveluammatissahan tässä ollaan; siinä samalla voisi toki vielä muistuttaa nokkelasti että sujuva ja mukava matkanteko on kaikkien yhteistyön summa ja etu. Voi vitsit sitä helpottuneen naurun ja myhäilyn määrää , että voihan vehvilä sehän vain juksasi meitä kaikkia :-D
Voi pyhä jysäys teidän ongelmia. Hankkikaa elämä.
Ei ärsytä!
Vierailija kirjoitti:
Tuo olisi kyllä kivaa, että pidettäisiin huutoäänestys, että millä pysäkeillä saa jäädä pois, yleisen mukavuuden vuoksi tietysti. :D Kovaäänisimmät voittaisivat ja nyyseröt joutuisivat kävelemään kotiin ylimääräistä.
Tämä voitaisiin estää sillä että vaikkapa matkustajista vanhin, tai ekana kyytiin noussut, tai syntymä- tai nimipäiväsankari ottaa roolin eräänlaisena matkanjohtajana. Hänelle löytyisi bussista asianmukaiset heijastinliivit ja kynä sekä lehtiö. Hänen roolinsa olisi sitten kysellä matkustajilta pysäkkiä, ynnäillä siitä määrät ja sitten ilmoitella kuskille missä jäädään pois ja mitkä pysäkit skipataan. Jos matkanjohtaja jäisi pois itse, ottaa hänen roolinsa sujuvasti seuraavaksi vanhin tms. Samalla hän voisi siinä kertoilla mielenkiintoisia asioita matkan varrella, lukea ääneen Metro-lehteä tai muuta mukavaa.
Olisi siinä ainakin sellaista iloista yhteisöllisyyttä ja sosiaalista kanssakäymistä ja jutunaiheita riittäisi varmasti kaikilla :-) Semmoinen onnikka-tunnelma!
Vierailija kirjoitti:
Eikö siitä pysähtymismerkistä jääkään merkkivaloa etupaneelin. Olen ymmrtänyt, että tulee valo. Ei kait tuota tekniikkaa ole pelkän kilahduksen ja muistin varaan rakennettu.
Oudossa paikassa ei tiedä, miten lähellä se seuraava pysäkki on. Viimeksi Espoossa ei bussin näyttö toiminut, joten piti seurata pysäkkien nimiä. Sittenpä bussi meni iloisesti ohi juuri siitä, missä piti jäädä pois. Ei mulla ollut hajuakaan, miten kaukana on seuraava pysäkki, joten painoin heti, ettei ihan älytöntä matkaa tartte kävellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo olisi kyllä kivaa, että pidettäisiin huutoäänestys, että millä pysäkeillä saa jäädä pois, yleisen mukavuuden vuoksi tietysti. :D Kovaäänisimmät voittaisivat ja nyyseröt joutuisivat kävelemään kotiin ylimääräistä.
Tämä voitaisiin estää sillä että vaikkapa matkustajista vanhin, tai ekana kyytiin noussut, tai syntymä- tai nimipäiväsankari ottaa roolin eräänlaisena matkanjohtajana. Hänelle löytyisi bussista asianmukaiset heijastinliivit ja kynä sekä lehtiö. Hänen roolinsa olisi sitten kysellä matkustajilta pysäkkiä, ynnäillä siitä määrät ja sitten ilmoitella kuskille missä jäädään pois ja mitkä pysäkit skipataan. Jos matkanjohtaja jäisi pois itse, ottaa hänen roolinsa sujuvasti seuraavaksi vanhin tms. Samalla hän voisi siinä kertoilla mielenkiintoisia asioita matkan varrella, lukea ääneen Metro-lehteä tai muuta mukavaa.
Olisi siinä ainakin sellaista iloista yhteisöllisyyttä ja sosiaalista kanssakäymistä ja jutunaiheita riittäisi varmasti kaikilla :-) Semmoinen onnikka-tunnelma!
Minäkin uskon, että hyvin luontevasti ne roolit ihmisille muodostuisivat. Minä introverttina antaisin ilomielin ulospäinsuuntautuneemman ottaa johtajan roolin, sopeutuisin siihen, mitä muut päättävät. Kuukausikortilla matkustajat olisivat ehkä itseoikeutetummin johtajia, mutta joskus voisi olla hauskaa vaikka lentokenttäbussissa antaa turistien määrätä. Tulisi kansainvälistä tunnelma ja oppisimme uusia tapoja.
Käytän bussia todella harvoin ja kyllä painan nappia hyvissä ajoin, koska yleensä ei ole hajuakaan missä kohtaa se seuraava pysäkki on. Joskus jään ihan eteen, selitän kuljettajalle minne olen menossa ja pyydän kuskia pysähtymään oikealla pysäkillä. Ystävällisesti ovat aina sanoneet, että tässä on nyt sinun pysäkkisi.
Mua ärsyttää kuskeissa se, että ei voi ajaa sitä dösää pysäkille asti jos on pääättäri. Pitää jäädä sinne mutkaan odottamaan ettei tarvi ottaa sateesta ihmisiä kyytiin odottamaan lähtöä. Sit ku painaa nappia, niin ei avaa niitä ovia kun pitää sitä luuria kyttää koko aika. ihan helvtin yleistä pelleilyä.
Minä kuljin työmatkat vuosia bussilla ja päivä päivältä huomasi selkeämmin että matkustusmukavuus ja etenkin matkustusrauha on mennyttä. Jos haluaisi että liikkuminen julkisilla olisi jollain tasolla miellyttävää, sinulla pitäisi olla niin kuulosuojaimet kuin happinaamarikin. Nyt työpaikan vaihtuessa siirryin puoliksi sattumalta yksityisautoilijaksi ja voi luoja mitä luksusta työmatkat nykyisin on! Kukaan ei huuda, ei kilju, ei hoe omg:ta ja v*ttua kimeällä yliäänellä eikä tarvitse haistella hygieniastaan huolehtimattomien lemua tai hajusteilla lotraajien katkua.
Ja joo, vastaus kysymykseen. Vaikka olin matkustaja niin tuo stopin painaminen just kun bussi lähtee edelliseltä pysäkiltä oli raivostuttavaa. Vieraassakaan kaupungissa kun se seuraava pysäkki ei ole alle kymmenen metrin päässä edellisestä eli turha sitä omaa hätäilyään on tuolla tavoin yrittää selittää.