Bussikuskit, ärsyttääkö teitä ihmiset jotka painavat stop-nappia heti edelliseltä pysäkiltä lähdettyä?
Ja siis myös sellaisissa tilanteissa, jossa linja koukkaa pysäkiltä moottoritielle ja seuraavalle pysäkille on kilometrien matka.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
En ole kuski, mutta näin matkustajana ärsyttää se, että sen ihan ensimmäisen painalluksen jälkeen muut painelevat myös. Ihan sama missä vaiheessa painetaan nappia, mutta ei tarvitse montaa kertaa jokaisen painaa.
Varmaankin se kännykkä vie kaiken huomion niin, että sitten kaikki painavat just ennen sitä omaa pysäkkiä, vaikka joku on jo edelliseltä lähtiessä painanut hyvissä ajoin.
Kaikissa busseissa ei kuulu äänimerkkiä, kun nappia painaa, eikä ruuhkaisessa bussissa välttämättä näe etuosassa olevaa pysähtyy-tekstiä.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää tuttavat ja sukulaiset, jotka alkavat tentata suunnitelmista tehdä toinen lapsi suunnilleen heti, kun olen palautunut kotiin esikoisen synnytyksen jälkeen.
Bussissako he sinulta asiaa tenttaavat?
Vierailija kirjoitti:
En ole kuski, mutta näin matkustajana ärsyttää se, että sen ihan ensimmäisen painalluksen jälkeen muut painelevat myös. Ihan sama missä vaiheessa painetaan nappia, mutta ei tarvitse montaa kertaa jokaisen painaa.
Varmaankin se kännykkä vie kaiken huomion niin, että sitten kaikki painavat just ennen sitä omaa pysäkkiä, vaikka joku on jo edelliseltä lähtiessä painanut hyvissä ajoin.
Busseissa (Hki) soittoääni ei kuulu toista kertaa, vaikka kuinka painelisi nappeja.
Asun alueella, jossa pysäkinväli on sellaiset 100-200 m, tie kaarteilee ja pysäkit eivät ole valaistuja – hyvä että niitä edes näkee. Varsinkin nyt talvella kun on liukasta, pimeää ja esim. lumisateessa näkyvyys on vieläkin huonompi, painan kyllä pysähdysnappia hyvissä ajoin, jotta kuski ehtii jarruttaa tarpeeksi ja valmistautua pysähtymään. Jos joku siitä jaksaa triggeröityä niin voi voi, hanki oma auto jolla voit toteuttaa äkkipysähdysfantasioitasi :D
Haluaisitko itse painaa nappia, mutta et ehdi, kun joku painaa heti lähdön jälkeen? En keksi muuta syytä miksi tuo voisi ketään haitata.
Voisiko joku nyt vihdoin sanoa, mikä siinä on väärää ja ärsyttää? Millä logiikalla on oikeampi tapa painaa sitä nappia lähempänä pysäkkiä? Unohtaminenhan ei nyt tätä selitä, jos siellä kuskilla on se merkkivalo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kuljettaja mutta minua se ärsyttää matkustajana. Joo tiedän mikä ryhmä niitä painelee, mutta kun se kuljettaja ennättää unohtaa ennen sitä pysäkkiä sitten sen merkin hyvinkin usein. Ymmärrettävästi jopa kun ruuhkassa liikutaan niin huomio on usein muualla. Huudellaan vaan sitten siinä oikein porukalla pysähtymään.
Miten niin "ennättää unohtaa"? Eikö sen kuskin tehtävä ole muistaa työhön liittyvät asiat? Ja eikö kuskilla sitten missään siinä näy mitään merkkivaloa, että nappi on painettu, kun sinne matkustajillekin näkyy se "pysähtyy" -merkki.
Ihan itse kuljettajat asian näin ilmaisevat. Hekin katsos ovat ihmisiä jotka ei toimi koneen tarkkuudella. Mene kysymään heiltä miksi se on niin vaikeaa. Nämä painajat on siis kyllä ihan samoja ihmisiä joka kerta. Ei mitään reissaajia joilla olisi epäselvyyksiä ja tämä tuntuu olevan joka toisena päivänä ongelmana linjalla jossa kuljettajatkin vaihtelee.
No bussikuskeillehan tämäkin ketju on osoitettu, mutta valitettavasti ilmeisesti yhtäkään sellaista ei ole paikalla. Minä ainakin haluaisin tietää, eikö sinne kuljettajalle näy mitään merkkivaloa, että voi ennen sitä pysäkkiä vilaista, onko nappia painettu vai ei. Ne kuskithan puhuvat puhelimessakin usein, niin voi senkin takia jäädä ne kilaukset kuulematta. Ei ole kyllä siinäkään painajan syy, jos kuskilta jää painaminen huomaamatta. Pitäähän kuskin muutenkin muistaa ne reitin pysäkit ja katsoa onko pysäkillä väkeä. Miten sen painalluksen huomaaminen ja "muistaminen" on niin ylivoimaista?
Joskus olen istunut siinä heti ensimmäisissä penkeissä kuskin "vieressä". Siitä olen nähnyt kun joku painaa nappia niin kuskille syttyy keltainen pyöreä valo kojelautaan oikealle puolelle. Toki jos kuski on kovin ajatuksissaan niin saattaa mennä pysäkki ohi, mutta näin on tapahtunut mun 20v päivittäisen bussimatkailun aikana ehkä kerran.
Bussi pysähtyy yleensä lähes jokaiselle pysäkille, joten eiköhän kuski katso jokaisen pysäkin kohdalla, että palaako valo. Taitaa hän ajatella muutenkin reitin etappeina, joten on aika hankala ajaa epähuomiossa pysäkin ohi. Toki sitäkin varmasti joskus käy, mutta en sen takia jättäisi nappia painamatta. Ainakin kuski sitten tietää jo hyvissä ajoin, että pitää ajaa seuraavalle pysäkille, joten voi ajaa sen mukaisesti ja esimerkiksi olla ohittamatta edessä ajavaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo voi ärsyttää?? Eihän siitä napista tapahdu enää mitään, jos joku on jo aiemmin painanut, joten miten se sinua häiritsee? Minulla ei ole edes älypuhelinta, joka veisi huomion, mutta usein silti bussissa painaessani sitä pysähtymisnappia huomaan, että joku onkin painanut sitä jo aiemmin. Olen myös niitä ihmisiä, jotka usein painavat nappia jo heti kun edelliseltä pysäkiltä on lähdetty. Ikinä ei ole käynyt mielessäkään, että tuo voisi jotakuta ärsyttää. Siis miksi?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo voi ärsyttää?? Eihän siitä napista tapahdu enää mitään, jos joku on jo aiemmin painanut, joten miten se sinua häiritsee? Minulla ei ole edes älypuhelinta, joka veisi huomion, mutta usein silti bussissa painaessani sitä pysähtymisnappia huomaan, että joku onkin painanut sitä jo aiemmin. Olen myös niitä ihmisiä, jotka usein painavat nappia jo heti kun edelliseltä pysäkiltä on lähdetty. Ikinä ei ole käynyt mielessäkään, että tuo voisi jotakuta ärsyttää. Siis miksi?!
Aliarvioit selvästi ammattiloukkaantujan kyvyn loukkaantua.
Matkustajana ärsyttää myös silloin, kun painetaan nappia niin aikaisin, että kuljettaja luulee jonkun hidastelijan haluavan jäädä vielä sillä pysäkillä pois, mihin juuri oltiin pysähdytty. Eli silloin kun juuri ollaan saatu ovet kiinni ja bussi nytkähtänyt liikkeelle. Hidastaa matkaa, kun bussi uudestaan pysähtyy, ovet taas aukeavat ja odotellaan, että joku poistuisi. Tätä tosin tapahtuu enemmän raitiovaunuissa.
Ja ymmärsin, että otsikossa tarkoitettiin juuri tätä stop-napin painamistapaa, eikä sitä että ollaan hetki oltu kunnolla liikeessä, ja painetaan, vaikka matkaa olisi seuraavalle pysäkille enemmän kuin edelliselle. Välissä on muitakin tilaisuuksia painaa kuin sekunti ennen pysäkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Matkustajana ärsyttää myös silloin, kun painetaan nappia niin aikaisin, että kuljettaja luulee jonkun hidastelijan haluavan jäädä vielä sillä pysäkillä pois, mihin juuri oltiin pysähdytty. Eli silloin kun juuri ollaan saatu ovet kiinni ja bussi nytkähtänyt liikkeelle. Hidastaa matkaa, kun bussi uudestaan pysähtyy, ovet taas aukeavat ja odotellaan, että joku poistuisi. Tätä tosin tapahtuu enemmän raitiovaunuissa.
Ja ymmärsin, että otsikossa tarkoitettiin juuri tätä stop-napin painamistapaa, eikä sitä että ollaan hetki oltu kunnolla liikeessä, ja painetaan, vaikka matkaa olisi seuraavalle pysäkille enemmän kuin edelliselle. Välissä on muitakin tilaisuuksia painaa kuin sekunti ennen pysäkkiä.
Jaa. Minusta aloituksessa puhuttiin nimenomaan siitä, että bussi on jo lähtenyt liikkeelle ja mainittiin vielä, että seuraavalle pysäkille on matkaa pitkälti. Ja ketjussa on monta kommentoijaa, joita tämä kuulemma ärsyttää, kun seliteltiin jo kaikkia unohduksia ja inhimillisiä virheitäkin.
Minua ärsyttää ne ihmiset jotka painavat kokoajan stop merkkiä eikä itse pysähdy
Ja tuosta bussin uudelleen pysähtymisen ärsytyksestähän päästään juuri sillä, että kaikki noudattaisivat sitä tapaa, että painetaan ajoissa eikä vasta pysäkin kohdalla.
Only in Finland. Miten suomessa ihmisiä voi ärsyttää lähes joka asia?
Jos on ihan oudolla seudulla, on varmempaa painaa nappia liian aikaisin kuin odottaa siihen, että vahingossa ajaa ohi. Helsingin seudullakin kun on kuskeja, jotka eivät tunne etenkään alussa kovin hyvin paikkoja, joten hekään eivät aina osaa neuvoa. Jos pyydät pysähtymään vaikka sen ja sen tien lähellä, kuski voi olla unohtanutkin asian, kun sinne asti päästään.
Esim. Briteissä ja Venäjällä on sellaisia linjoja, jotka pysähtyvät aina joka pysäkillä hetkeksi. Se olisi sitten toinen tapa. Mutta riittäisikö täällä ihmisten kärsivällisyys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kuljettaja mutta minua se ärsyttää matkustajana. Joo tiedän mikä ryhmä niitä painelee, mutta kun se kuljettaja ennättää unohtaa ennen sitä pysäkkiä sitten sen merkin hyvinkin usein. Ymmärrettävästi jopa kun ruuhkassa liikutaan niin huomio on usein muualla. Huudellaan vaan sitten siinä oikein porukalla pysähtymään.
Miten niin "ennättää unohtaa"? Eikö sen kuskin tehtävä ole muistaa työhön liittyvät asiat? Ja eikö kuskilla sitten missään siinä näy mitään merkkivaloa, että nappi on painettu, kun sinne matkustajillekin näkyy se "pysähtyy" -merkki.
Ihan itse kuljettajat asian näin ilmaisevat. Hekin katsos ovat ihmisiä jotka ei toimi koneen tarkkuudella. Mene kysymään heiltä miksi se on niin vaikeaa. Nämä painajat on siis kyllä ihan samoja ihmisiä joka kerta. Ei mitään reissaajia joilla olisi epäselvyyksiä ja tämä tuntuu olevan joka toisena päivänä ongelmana linjalla jossa kuljettajatkin vaihtelee.
No bussikuskeillehan tämäkin ketju on osoitettu, mutta valitettavasti ilmeisesti yhtäkään sellaista ei ole paikalla. Minä ainakin haluaisin tietää, eikö sinne kuljettajalle näy mitään merkkivaloa, että voi ennen sitä pysäkkiä vilaista, onko nappia painettu vai ei. Ne kuskithan puhuvat puhelimessakin usein, niin voi senkin takia jäädä ne kilaukset kuulematta. Ei ole kyllä siinäkään painajan syy, jos kuskilta jää painaminen huomaamatta. Pitäähän kuskin muutenkin muistaa ne reitin pysäkit ja katsoa onko pysäkillä väkeä. Miten sen painalluksen huomaaminen ja "muistaminen" on niin ylivoimaista?
Joskus olen istunut siinä heti ensimmäisissä penkeissä kuskin "vieressä". Siitä olen nähnyt kun joku painaa nappia niin kuskille syttyy keltainen pyöreä valo kojelautaan oikealle puolelle. Toki jos kuski on kovin ajatuksissaan niin saattaa mennä pysäkki ohi, mutta näin on tapahtunut mun 20v päivittäisen bussimatkailun aikana ehkä kerran.
Minulle on käynyt Helsingissä yhdellä tietyllä pysäkillä usein, että kuskit ajavat sen ohi, enkä ole ainoa matkustaja, jolle kuulemma käy näin. Pysäkki on erikoisessa paikassa ja vähemmän käytetty. Mutta matkustajat alkavat aina kuorossa huutaa kuskille, että pysähdy, joten kyllä sieltä sitten viimeistään sadan metrin jälkeen ulos pääsee :)
Se ärsyttää, että on jo painettu stop-nappia, niin sitten joku ottaa asiakseen erikseen vielä painaa lastenvaunu-stop-nappia, vaikka mukana ei ole lastenvaunuja. En tiedä mikä siinäkin niin risoo, mutta niin vain on :D
Kuinka surkea elämä pitää olla, että tällainen ärsyttää? Miten teidän elämään vaikeuttaa se, kuinka kauan ennalta sitä stoppia painetaan?
Itsekin painan stoppia edellisen jälkeen silloin, kun matkustan vieraalla reitillä ja joudun seuraamaan matkan etenemistä ohi vilisevistä pysäkeistä. Kun omaa pysäkkiä edeltävän pysäkin nimi vilahtaa ohi, on parempi painaa nappia ajoissa, ettei se oma pysäkki vahingossa ehdi mennä ohi.
Ei helvetti, miten tällainenkin asia voi olla ongelma!
Mua ärsyttää tuttavat ja sukulaiset, jotka alkavat tentata suunnitelmista tehdä toinen lapsi suunnilleen heti, kun olen palautunut kotiin esikoisen synnytyksen jälkeen.