Miksi niin monella nuorella on nykyään huonot hampaat?
Eikö nykyään enää oiota lasten hampaita vai mikä on?
N26
Kommentit (21)
Kumpaa nyt tarkoitat, lapsia vai nuoria?
Miten huonot hampaat ja oikominen liittyvät toisiinsa?
Liikaa karkkia ja sokerilimuja. Terveystietoiset aikuisetkin ovat haksahtaneet maustettuihin kivennäisvesiin, joiden happamuus tuhoaa hampaiden kiilteen jatkuvasti lipitettynä.
Vierailija kirjoitti:
Miten huonot hampaat ja oikominen liittyvät toisiinsa?
Hyvät hampaat ovat myös suorat, eikä sojota joka suuntaan.
Ei se ole se oikominen mikä onnen toisi vaan kaikki lähtee perushammashuollosta. Siitä, että hampaat harjataan aamuin illoin tai edes 1x/pvässä, käytetään täysxylitolia, suuvettä jne. Ja yksi asia on vanhempien huoleton suhtautuminen omien karies-bakteerien siirtämiseen lapselle käyttämällä samoja aterimia ja juomalaseja, pussaamalla märkiä pusuja alvariinsa suulle jne.
Tänään viimeksi avasin paketin purkkakaupasta, sisällä yht.2kg täysxylitol-purukumia. Ed vastaava pkt kotiutui meille syyskuun lopulla. Lapseni ovat jo teinejä, 14-ja 16v, ja reikiä 0. Varsinkin 16v on esimerkillinen hampaiden hoidossaan, oli myös hammasrautojen aikaan eli luokilla 6-8.
Puuttui synnynnäisesti 1 hammas ja riviä siirrettiin, pojan hammasrivistöt ja hampaat ovat nyt kuin mainoksesta :)
Hän pesee hampaansa 2x/pvässä ja aina useamman minuutin.
Nuorempi on huolettomampi, mutta huolehtii kyllä ja me muistutamme päivittäin koska asia niin tärkeä.
Niin ja nuo purkat kuuluneet heidän ruokavalioonsa 1+v ikäisestä, 3-5x/pvässä.
Oikomishoitoon pääsevät nykyään vaan pahimmat tapaukset eli ne joilla on hyvin selkeä purentavika. Jos hampaat on "pelkästään" vinksinvonksin niin yrittävät kaikin keinoin välttää hoitamasta julkisella ("esteettinen hoito ei kuulu blaa blaa"). Lasten hampaita ei myöskään enää hoideta yhtä aktiivisesti ja samassa mittakaavassa koulu- ja neuvolalaitoksen toimesta kuten 1980 -luvulla. Säästöt näkyvät täälläkin. Väitän että nykyään paljon lasten hampaiden ongelmista jää hoitamatta, koska vanhemmat eivät ymmärrä, että lapsi voisi saada julkiselta puolelta hoitoa ja toisaalta hampaidenhuoltoa ei enää tarjota lapsillekaan aktiivisesti julkisen terveydenhuollon puolelta.
Surullinen tilanne. Minusta ihmisten pitäisi vaatia enemmän verojen vastineeksi.
Niin ja ei ole läträtty sokerilimuilla/mehuilla.
-6-
Vierailija kirjoitti:
Kumpaa nyt tarkoitat, lapsia vai nuoria?
No eikö oikomishoidot yleensä tehdä lapsena? Itselläni ainakin hampaat oiottiin lapsena, eikä kovin montaa ikäistäni ole tullut vastaan jonka hampaat harottavat eri suuntiin.
Kuinka niin? Olen 17-vuotias, eikä minulla ole koskaan ollut reikiä. Oikomishoitoni kesti 6 vuotta ja jatkuu edelleen (retentiokaari alaetuhampaiden takana, ei poisteta koskaan). Olen kyllä kiitollinen Suomen "ilmaiselle" oikomishoidolle.😊
ja keski-ikäisilläkö hyvät? (heh) En tunne montaakaan aikuista jolla olisi ehjät hampaat...
7, ei meidän pojalla ollut hampaat "vinksinvonksin". Puuttui 1 hammas, rautasellainen, eli ei ollut sikiöaikana alkanut kehittymään sen aihe. Purennassa oli pieni feilu eli alahampaat jäivät hieman ylärivin "taakse" hampaat yhteen purtaessa.
Ei sen kummempaa ja hoitava lääkäri oli koko ajan sama erikoishammaslääkäri.
-6-
Esteettistä oikomista ei ole tehty julkisella puolella enää aikoihin, ihan eri tilanne kuin joskus 80-luvulla jolloin pelkkää yhden hampaan vinouttakin saatettiin hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
7, ei meidän pojalla ollut hampaat "vinksinvonksin". Puuttui 1 hammas, rautasellainen, eli ei ollut sikiöaikana alkanut kehittymään sen aihe. Purennassa oli pieni feilu eli alahampaat jäivät hieman ylärivin "taakse" hampaat yhteen purtaessa.
Ei sen kummempaa ja hoitava lääkäri oli koko ajan sama erikoishammaslääkäri.-6-
No purentavika (pojallasi ilm. sisäpurenta) onkin sellainen joka hoidetaan. Yhden hampaan puutos ei yksinään oikeuta julkiseen oikomiseen ellei samalla ole selkeä purentavika.
Mun lapsella on hampaat vinksinvonkin (esim. yläetuhampaat "ristissä") mutta ei tosiaan saa oikomista koska haitta on vain esteettinen.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsella on hampaat vinksinvonkin (esim. yläetuhampaat "ristissä") mutta ei tosiaan saa oikomista koska haitta on vain esteettinen.
Mitä? Veljelläni oli juurikin esteettinen haitta ja sai itse valita, haluaako raudat vai ei. Tästä pari vuotta aikaa.
Energiajuomat on pahempia kuin limsa.
Jotta oikomishoitoa saa julkisella, pitää olla selkeä _toiminnallinen_ purentavika. Esteettinen haitta kuten ahtaus tai kiertyneet hampaat eivät ole riittävä syy aloittaa oikomishoitoa yhteiskunnan piikkiin. Yksityissektori auttaa niissä tilanteissa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä? Veljelläni oli juurikin esteettinen haitta ja sai itse valita, haluaako raudat vai ei. Tästä pari vuotta aikaa.
Riippuu muuten myös kunnasta, mitä purentavikoja lähdetään oikomaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä siis julkisella puolella ja veli vielä lapsi.
Oot varmaan nähny mun hampaat..