Yhteinen asintolaina ja ero
Minä muutan pois yhteisestä asunnostamme ja mies jää.asuntoon asumaan. Meillä on yhteinen laina ja asunto on molempien nimissä. Pääasiassa mieheni on lyhentänyt lainaa, itse olen maksellut muita yhteisiä menoja , olen ollut hoitovapaalla. Onko niin että kun minä muutan pois, mieheni täytyy maksaa minut ulos? Olen ajatellut että hänen ei tarvi maksaa koska en ole itse lyhennellyt asuntomme lainaakaan. Että laina siirretään vain yksinomaan miehen nimiin ja minut siittä pois. Onko näin?
Kommentit (3)
Voitte sopia itse, maksaako mies sulle vai ei, mikään pakko ei ole maksaa. Kauppakirja/ositussopimus pitää kuitenkin tehdä.
Omistus menee sen mukaan kuin papereissa sanotaan, samoin lainasta ei pääse kuin pankin kanssa sopimalla.
Ellei ole avioehtoa, osituksessa lasketaan kummankin puolison omaisuudet ERIKSEEN (varat miinus velat), näin saatuja omaisuuksien nettoarvoja verrataan ja enemmän omistava maksaa toiselle tasinkoa. Jos toinen lunastaa lähtijän osuuden asunnosta, lähtijä saa omansa, yleensä rahana. Lähtijänä olet siis oikeutettu osuuteesi asunnosta(kin), koska sinulla on (ilman avioehtoa) avio-oikeus. Älä luovu avio-oikeudestasi, olethan kuitenkin avioliittolain hengen mukaisesti osallistunut yhteiseen talouteen kykyjesi ja mahdollisuuksiesi mukaan työlläsi ja tuloillasi, mm. huolehtimalla yhteisestä lapsesta (minkä takia tulosi ovat olleet pienemmät).
Jos puoliskolla on avioehto, ei todellakaan kannata laittaa kaikkia omia tulojasn ja varojaan yhteisen talouden maksamiseen samalla kun puoliso kerää omaa omaisuutta. Jos yhteen muuttaessa toinen jo omistaa asunnon, kannattaa ostaa siitä itselle toinen puoli tai hankkia yhdessä uusi asunto molempien nimiin, taikka muuten huolehtia oman omaisuutensa kartuttamisesta.
Jos teillä on yhteinen laina, niin miksi luulet, että mies olisi valmis siihen, että ottaa yksin koko lainan kannettavakseen? - Onko hänellä edes varoja siihen? - Miehesi voi toki "ostaa sinut ulos" mutta se ei ole mikään pakko. - Ellei teillä ole avioehtoa, niin kaikki varallisuus laitetaan puoliksi ja kumpikin vastaa omista lainoistaan. - Jos sitten toine saa jäädä asumaan entiseen yhteiseen kotiin, niin on muitakin mahdllisuuksia kuin 2. lainataakan ottaminen kannettavaksi.