Miten pysytte lämpimänä? Kaikki vinkit kehiin!
Tuntuu että minulla on aina kylmä. Ulkoillessa on merinovillavälihousut, villasukat ja villakangastakki, mutta eipä ne näytä paljoa eroa tekevän.
Jos ihan tosissaan on pakkasta ja haluan pysyä lämpimänä, niin muumiudun. Sitten on sukkahousut, välihousut, housut, perussukat, villasukat, säärystimet. Yläkropassa toppi, t-paita, pitkähihainen, villapaita, sisähuivi, takki ja ulkohuivi johon kääritään koko pää. Se ei ole mitenkään hirveän tyylikäs näky, ja mietin onko tälle jotain vaihtoehtoja. Kuitenkin liikun enimmäkseen kävellen ja pyörällä useamman kilometrin matkoja, niin pakko olla lämmintä vaikka olisi hienompikin tilaisuus mihin menee (harmi silloin olla muumi). Eli, laittakaa teidän vinkkejä kehiin!
Kommentit (70)
häh? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuma suihku tai amme 3-4 kertaa päivässä.
On se vittumainen keksintö tää kaukolämpö ku omistajana en saa päättää sisälämpötilasta ja olen siten viluinen ja sairas koko talven.Kyllä me vaan saadaan ihan itse säätää sisälämpötila, vaikka kaukolämpö meilläkin on.
On uusia radiaattoreita, joissa ei ole termostaattia ollenkaan, Patterit säädetään tiettyyn esisäätöarvoon, huonelämpötilaan noin 21 astetta.
Mitä ihmettä? No ihan perusvaatteet, kunnon toppaa- ei mitään huonolaatusta. Kyllähän nyt liikkuessa lämmin tulee?
Avantouinti muutaman kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Ota pyyhe ja kostuta se kylmällä vedellä. Kiedo patterin termostaatin ympärille niin johan alkaa patterit lämmetä.
Tämä on luvatonta kerrostaloissa joten itse en ole koskaan käyttänyt tätä konstia mutta olen kuullut jonkun muun käyttäneen onnistuneesti. :D
Vierailija kirjoitti:
Kuuma suihku tai amme 3-4 kertaa päivässä.
On se vittumainen keksintö tää kaukolämpö ku omistajana en saa päättää sisälämpötilasta ja olen siten viluinen ja sairas koko talven.
Tai irrottaa koko termostaatin? Mutta jos kiertävä vesi on tietyn lämpöistä niin.ei sitä kuumemmaksi saa.
Mitä ihmettä nämä lihaksenkasvatusneuvot ovat, onko se muka teillä itsellänne auttanut vai onko tuo vaan kaupunkilegenda? Olen nimittäin tosi liikunnallinen ja keskimääräistä lihaksikkaampi nainen, päällä vielä vähän rasvaa, ja silti palelen ihan aina! Ilmeisesti ilman lihaksia sitten kirjaimellisesti kuolisin kylmyyteen jo +15 asteessa...
Akkulämmitteinen liivi ja käsineet
Kovalla pakkasella (-25->) ja tuulella alimmaiseksi urheilukerrasto sopivaa materiaalia riippuen aikooko liikkua (ohuempi, voi olla myös keinokuitua) vai seisoskella (paksumpi, jokin villa). Sukiksi jotain ohutta villaa olevat linerit tai muut vastaavat teknisemmät vaihtoehdot.
Päälle välikerrokseksi joko vähän paksumpi setti jotain oikeaa villaa, polartec-fleeceä tai pilee-kerrasto. Oikeat villasukat. Kaulaan paksua fleeceä oleva tuubihuivi (ei kutita).
Kunnollisella vuorauksella olevat toppahousut, ei mitkään kuorihousut tai nykytekniset softshellit tmv. joissa on muka joku hieno avaruustekniikka pitämässä lämpöä vaikka housut on ihan ohuet ja varsinkin takamuksesta ihonmyötäiset.
Laskuhousuissa löytyy sekä tyylikkäitä, toimivia että lämpimiä malleja. Katsoo vain että lahkeet eivät ole leveydeltään hehtaariluokkaa koska se hankaloittaa kävelyä. Itselläni on 8848-merkin ilmeisesti joku laskettelumalli mutta lahkeet on hyvät ja vetskareista saa kiinni myös hanskat käsissä. Huomaa tarpeeksi reilu koko että alusreleidenkin jälkeen jää ilmatilaa.
Takki ehdottomasti takamuksen kunnolla peittävä, mielellään reisiin ulottuva. Vaikka laskutakki omaan makuun, tai jos kaupunkityylisempää haluaa niin Makialta löytyy esim. original raglan parka, Roxylta Lily jacket, Fjällräveniltä greenland winter parka, tai vaikka joku untuvatakki. Laskutakeissa on monesti ilmastointia ja säilytystilaa taskuissa sekä vaikka minkälaista ulkonäköä. Pari muuta mitkä mainitsin, menevät taas vaikka baariinkin farkkujen kanssa.
Pipoksi aitoa villaa joka vuorattu fleecellä tai karvalakki. Kengät jotain luonnon materiaalia (huopikas/hyljekenkä/porosta tehty nutukas paras) tai sitten ihan ne Kuomat, Sorellit (vaikka millaisia malleja, tsekkaa netistä wool sorel) jne. Kengässä sama idea kuin vaatteissa, tarpeeksi tilaa eristävälle ilmalle. Käsineeksi rukkasmalli, ei minkäänlaisia sormikkaita. (Hirven)nahkainen aidolla lammassisuksella on aika hyvä, myös keinomatskuista tehdyt kelpaa jos malli hyvä ja ilmava täyte. Tulipalopakkasilla naaman eteen voi vielä kietoa lisähuivin ettei posket palellu.
Kun takki ulottuu reisiin tai polven yläpuolelle asti ja kengissä on vähän enemmän vartta (huopikas), on keho aika hyvin paketoitu. Lyhyemmän matkan pärjää myös ohuemmilla housuilla.
Jos haluaa tosilämmintä niin (Scottin) 120g täytteellä olevat gore tex -kelkkahousut, takki samaa lajia ja jalkaan ne huopikkaat. Päähän hyljekarvalakki ja samasta kaverista tehdyt rukkaset joihin sisälle on laitettu lammasta. Helsingin keskustassa ei ehkä toimi jos haluaa näyttää nätiltä ja hoikalta mutta lämmintä riittää 😁
Ja naparetkeilijöiden kuteet on sitten tietenkin vielä erikseen.
No on taas ansarikukalla vaikeeta. Syö kunnolla ja hommaa lisää lihasmassaa. Normaali ihminen tarkenee, kun pää, kädet ja jalat ovat lämpimät, muuten voi olla vaikka shortseissa.
Kamalan huomiohakuista esittää kylmään kuolevaa orpopirua, vaikka kyseessä on yksinkertaisesti oma avuttomuus. APkin palelee, koska ei älyä pitää kunnon päähinettä ja annas kun arvaan, on näitä riisikakkunapostelijanaisia myös.
- Syö.
- Kerrospukeudu.
- Jalat lämpimiksi.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea kuin alun, mutta olet aivan kuin eksäni (mies, kuten kaikki eksäni.) Sellainen alipainoinen rimpula ja AINA valittamassa kylmää. Tiedän, että kotonani vetää ovesta ja ehkä ikkunoistakin vähän. Ne korjautankin mahd. pian. Mutta normaalipainoinen ei tässä asunnossa ole jääkalikkana 24/7, se on varmaa se.
Kyllä se rapiat 30 kg ylimääräistä läskiä lämmittää kummasti. Ei se ihan normaalia ole hikoilla pelkästä vessassa käymisestä. Normaalista näiden pakkasessa elävien ei juuri kannata puhua. Yksi lyhyeksi jäänyt suhde loppui siksi kun nainen eli kylmässä. Sisällä vain plus 18 ja makkarissa vähemmän kun viileässä saa paremmin nukuttua.
Ainoa paikka missä tarkeni vain farkut ottaa pois kun meni nukkumaan ja yksi peitto ei riittänyt alkuunkaan. Yleensä olen aina valmis seksiin mutta ihan oikeasti kun ei tarkene niin ei tarkene. Pyhä mailakin kutistui naurettavaksi 20 cm nakiksi siinä kylmyydessä. Koita nyt sellaisella minillä mitään touhuta. Pakko oli lähteä litomaan.
Minkkiturkki päällä tarkenee vaikka alla on hihaton leninki.
Untuvatakki. Kun pukeudun untuvatakkiin, niin pakkasellakin riittää alle vain t-paita.
Liiku useammin niin että syke nousee oikeasti kunnolla ja hikoilet. Siis oikeasti, mulla on lajitreenit kolmesti viikossa ja normaalisti olen kotona vilukissa ja nukun paksun täkin alla, treenien jälkeisinä öinä hikoilen täkin alla ja olen yleensä puoliski heittänyt sen sivuun unissani. Mitä enemmän lihaksia, sitä kovempi pitäisi olla aineenvaihdunnan, jonka taas pitäisi lämmittää, eli salitreenikin voi auttaa. Pelkkä kävely ei taida auttaa :/ Toki myös rasva eristää eli älä ole ainakaan laihdutuskuurilla.
Mun ongelma on huono ääreisverenkierto käsiin ja mun ei parane pakkasilla yhtään ottaa tumppuja pois käsistä, niiden lämpötila laskee niin nopeasti silloin. Liikunta jonkin verran tuntuu auttavan siihenkin.
Tykkään nukkua viileässä (omakotitalossa, kerrostalokämpästä ei oikein saa samalla lailla viileää). Ongelmana on se, kun kyljellään seinän vieressä nukkuessa kädet osuvat viileään seinään, niin ranteita paleltaa (uudessa pyjamassa on yleensä riittävän pitkät hihat, että niin ei tapahdu, mutta ei vanhoja viitsi pois heittää). Viime yönä laitoin sitten tollaiset alunperin salibandyyn tarkoitetut rannehikinauhat, ja pystyin mukavasti laskemaan peittoa hieman alemmas vatsan päälle, kun käsiä ei palellut, ja oli oikein mukava nukkua.
Aloittaja on saanut hyviä vinkkejä. Pakkasella on kyse materiaaleista. Aidot luonnonmateriaalit pitää lämpimänä parhaiten, miksi muuten aidot luonnon eläimet "pukeutuisivat" niihin. Turkis, untuva, villa, nahka.
Kaikkia näitä saa ostettua käytettynä torista halvalla, jolloin et tue ns elämiä hyväksikäyttävää teollisuutta. Mikäli se on siis sinulle ongelma.
Itse pukeudun kovemmilla kuin -20'c pakkasilla kutakuinkin näin: merinovillakerrasto, villakerrasto (itse neulottu eli ilmava, paksua villaa), mahdollisesti toinen villakerrasto, ja untuvatakki ja housut (tuulenpitävät tietysti). Takissa turkisreuna hupussa (ainoa, joka oikeasti vähentää tuulen purevuutta kasvoilla). Päähän merinovilla tai villa-silkki kommandopipo, villa-turkislanka tuubihuivi, karvalakki (tuulenpitävä ulkopuoli, poskien päälle käännettävät läpät). Takki pitäö tulla pyllyn alle tai lantiolle vähintään, ja housut kunnon henkseliversiot, jotka loppuu vyötärölle.
Hanskat ja kengät on aina vaikeimmat. Isohkot uggit (eli lampaankarva kengät), hylkeen-/poronnahka saappaat, tai kuomat on hyvät. Ainakin kuomiin lampaankarvapohjallinen erikseen. Tärkeintä on, että ovat "isot", koska sukiksi tulee samat kuin muualla vartalossa eli merinosukat plus yhdet tai kahdet villasukat, mielummin kahdet jos palelet varpaista tai tuulee tai pitää seisoskella. Kengät pitää siis olla 2 kokoa normaalia isommat. Muuten tulee kylmä. Ilmavuus eristää ja lämmittää.
Hanskoiksi lapaset ja untuvarukkaset. Taas kerran, isot kooltaan, eivät saa kinnata, kiristää, litistyä. Jos peukalo jäätyy, pistä se muiden sormien sekaan.
En ole koskaan tuntenut itseäni tyylittömäksi, kun olen valinnut vaatteeni, etenkin uloimmat, itseäni miellyttävän väriset jne. Totta kai rahaa näihin menee, varmasti yli 2000€ yhteensä jos uutena ostaa, mutta toisaalta ei ole tarvinnut vielä koskaan hankkia uusia.
Nyt kun olen lihonut alipainoisesta normaalipainon yläpuolelle, ei mulla ole koskaan kylmä. Ennen olin aina jäässä. Näköjään läski lämmittää mutta kyllä mä mielummin laiha olisin :((
Vinyylihanskat nahkahanskojen alla lämmittävät kummasti. Villatumpuista menee tuuli läpi, vaiikka ne olisi kuinka paksut. Nahkahanskat tai rukkaset on lämpimät.
No yllä on tullut hyviä neuvoja. Pukeutuminen kylmässä on tekniikkalaji. Tärkeää on mitä materiaalia vaatteet ovat ja miten ne on kerrosteltu. Idea on todella että päällä on tuulenpitävä kerros, välissä lämmittävät ja ihoa vasten kosteutta keräävä kerros. Kun kerrosten välille jää ilmaa, joka lämpenee, se tekee kokonaisuuden lämpimäksi. Viiman ja kylmän tulo tähän lämpöön pitää estää, eli kiinnistä huomio helmoihin, hihoihin, kauluksiin ja lahkeisiin.
Villakangastakki on kohtuullisen lämmin, jos siiinä on laadukas tuulta kestävä villakangas. Eli pitää olla uutta villaa, joka on hyvin tiivistä kudosta -- sellaiset takit ovat vuorellisina painavia, joten ne eivät ole nykyisin muodissa (etsi esim. termillä lodentakki, jos kiinnostaa). Joten ehdottomasti kunnon untuvatakki on paras, esim. joku Joutsenen tai joku muu laadukas merkki, pitkä hupullinen malli. Jos hupussa on turkisreunus, vielä parempi, se suojaa kasvoja viimalta.
Ulkovaatteet kannattaa ostaa Partioaitasta tai vastaavasta ulkoilu- tai urheiluliikkeestä, siellä osataan neuvoa miten eri materiaalit lämmittävät.
Myös alpakanvillaisia vaatteita saa Suomesta, ne ovat lämpimiä ja iho sietää niitä paremmin. Esim. poolokaulusneule ja legginsit ja miksei sukatkin yms. Tsekkaa La Alpaca -verkkokauppa. Alpakanvillasukkia saa paikoista, joissa on joulumyyjäisiä tai muita käsityöjuttuja.
Lisäksi erikseen saa angoravillasta tehtyjä lämmittimiä polviin, selkään, yms. (etsi merkillä Medima).
Kengissä kannattaa satsata laadukkaisiin. Pitää olla Kuomat tai huopikkaat tai jostain Partioaitasta jotkut oikeasti lämpimät kengät.
Mutta joo, se lääkärillä käynti voisi olla tärkeä myös, jos palelu ei ole alkanut jo lapsena vaan enemmän yhtäkkiä. Voi olla kilppariongelma, diabetes, tms.
Jos olet aina ollut palelevainen, sitten koita kehittää lihasta, kuten joku mainitsi, se lämmittää.